Vårdnadstvist

Masqueradee

Trådstartare
Hoppas att detta är rätt forum att väcka frågan i!
Person A och B har ett par barn tillsammans men har nu valt att separera. Person A påstår att hen inte kan få vårdnad om barnen om hen inte kan skriva sig på en adress tillsammans med barnen utan att person B då kommer få vårdnaden.

Här kommer lite frågor från mig:
- Borde det hela inte grunda sig på mer än bara en adress att skriva sig, typ själva bostadens kvalité, yta etc?
- Jag är inte insatt i om det handlar om delad eller ensam vårdnad, men om det handlar om delad vårdnad, vad har en adress att skriva sig på med saken att göra? Måste man ha möjlighet att ha barnen hos sig för att ha delad vårdnad? Tänker på mig själv när mina föräldrar hade delad vårdnad men min far bara bodde i en etta.
 
Så folk som blir bostadslösa (t.ex. vräkta pga hyresskuld eller uppsagda från ett anrahandskontrakt) skulle då upphöra att vara vårdnadshavare för sina barn...:confused: :rofl:
Helt orimligt...

Är inte det normala vid delad vårdnad f.ö. att barnen är folkbokförda på EN av adresserna - för man kan väl aldrig vara det på mer än ett ställe?
 
Vårdnad= det juridiska ansvaret. Det har inget att göra med var barnet bor utan gäller sådant som rör beslut och information kring barnet.

Vart barnet bor=boende.

Ett par kan tex ha gemensam vårdnad men bara en har boende= båda föräldrarna har rätt att få all information kring barnet och alla beslut kring barnet måste godkännas av båda vårdnadshavarna. Barnet bor däremot alla årets dagar hos den ena vårdnadshavaren.

Eller så kan en föräldrer ha ensam vårdnad men bara halva boendet=föräldrern med vårdnad är den som bestämmer 100% i alla frågor som rör barnet, även hur mkt den andra föräldern ska få veta om barnet.
Barnet bor däremot hos båda föräldrarna 50/50.

Och allt däremellan förstås, beroende på hur bra man kommer överens efter separation...
 
@MiaMia @SpanskaLoppan
Det var lite det jag gissade, att det lät lite väl konstigt att förlora vårdnaden bara pga att man inte kan skriva barnen på en viss adress och att det antagligen handlar om att person A vill ha ensam vårdnad om barnen :)
 
@MiaMia @SpanskaLoppan
Det var lite det jag gissade, att det lät lite väl konstigt att förlora vårdnaden bara pga att man inte kan skriva barnen på en viss adress och att det antagligen handlar om att person A vill ha ensam vårdnad om barnen :)
Nu skiljer det lite mellan olika kommuner hur fall med tvister om vårdnad hanteras har jag förstått. Men den erfarenhet jag har från min kommun är att vårdnadsförhållandena rör man inte förren barnet riskerar att skadas MYCKET allvarligt och permanent av nuvarande förhållanden. Så länge din vän alltså kan se till att barnen inte utsätts för något brottsligt behöver hen nog knappast oroa sig.
 
Nu skiljer det lite mellan olika kommuner hur fall med tvister om vårdnad hanteras har jag förstått. Men den erfarenhet jag har från min kommun är att vårdnadsförhållandena rör man inte förren barnet riskerar att skadas MYCKET allvarligt och permanent av nuvarande förhållanden. Så länge din vän alltså kan se till att barnen inte utsätts för något brottsligt behöver hen nog knappast oroa sig.

Vill bara komplettera ditt inlägg med att vårdnadstvister ytterst inte avgörs av kommunerna, utan av domstol.
 
Hoppas att detta är rätt forum att väcka frågan i!
Person A och B har ett par barn tillsammans men har nu valt att separera. Person A påstår att hen inte kan få vårdnad om barnen om hen inte kan skriva sig på en adress tillsammans med barnen utan att person B då kommer få vårdnaden.

Här kommer lite frågor från mig:
- Borde det hela inte grunda sig på mer än bara en adress att skriva sig, typ själva bostadens kvalité, yta etc?
- Jag är inte insatt i om det handlar om delad eller ensam vårdnad, men om det handlar om delad vårdnad, vad har en adress att skriva sig på med saken att göra? Måste man ha möjlighet att ha barnen hos sig för att ha delad vårdnad? Tänker på mig själv när mina föräldrar hade delad vårdnad men min far bara bodde i en etta.

Delad vårdnad kan man ha även om man inte har barnen boende hos sig. Och barnen kan bara vara skrivna på EN adress åt gången. Det vanligaste är att om någon av föräldrarna bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden, så fortsätter barnen vara skrivna där.

Delad vårdnad handlar om att båda har rätt att besluta i angelägenheter som rör barnen - skola, boende osv osv. Att mot sin vilja förlora vårdnaden om barnen handlar om att man är direkt dålig för barnen, inte vilken adress man är skriven på eller i vilken utsträckning man har möjlighet att ha barnen hos sig.
 
Delad vårdnad kan man ha även om man inte har barnen boende hos sig. Och barnen kan bara vara skrivna på EN adress åt gången. Det vanligaste är att om någon av föräldrarna bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden, så fortsätter barnen vara skrivna där.

Delad vårdnad handlar om att båda har rätt att besluta i angelägenheter som rör barnen - skola, boende osv osv. Att mot sin vilja förlora vårdnaden om barnen handlar om att man är direkt dålig för barnen, inte vilken adress man är skriven på eller i vilken utsträckning man har möjlighet att ha barnen hos sig.
Jo men då är det som jag tror, att person A försöker få hela vårdnaden, annars skulle inte bostad att skriva hen och barnen på vara ett problem :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Person A och person B flyttade ihop, skaffade barn och gifte sig. Det tog slut och de har skiljt sig. Person A hade ingenstans att ta...
Svar
11
· Visningar
1 241
Senast: nullo-modo
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 110
Senast: Bulldoozer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp