Bukefalos 28 år!

Våren 2015

Hur gör du då?
Också sugen på att torka kryddor
Klipper hela stänglar av oregano, timjan, rosmarin och libsticka. Binder ihop lagomstora knippen och hänger i köksfönstret (tar bort gardinerna på sommaren ändå ;)). Hänger där och torkar tills jag får lust att repa av de torkade bladen - svårare än så är det inte :up:.

Eller som @athena_arabians gör - köp en tork :idea:.
Jag äger ingen ännu, men ska nog investera i en när trattkantarellerna kommer :d. Hur är det @athena_arabians - blir det lukt när man torkar "maskinellt"? Jag har provat att torka bladpersilja i ugnen och det luktade :yuck: i hela huset... :meh:.
 
Klipper hela stänglar av oregano, timjan, rosmarin och libsticka. Binder ihop lagomstora knippen och hänger i köksfönstret (tar bort gardinerna på sommaren ändå ;)). Hänger där och torkar tills jag får lust att repa av de torkade bladen - svårare än så är det inte :up:.

Eller som @athena_arabians gör - köp en tork :idea:.
Jag äger ingen ännu, men ska nog investera i en när trattkantarellerna kommer :d. Hur är det @athena_arabians - blir det lukt när man torkar "maskinellt"? Jag har provat att torka bladpersilja i ugnen och det luktade :yuck: i hela huset... :meh:.

Jag har aldrig torkat persilja (jag fryser den) men av de andra har det luktat ljuvligt (dragon, timjan, oregano och basilika) :love:
 
Jag har aldrig torkat persilja (jag fryser den) men av de andra har det luktat ljuvligt (dragon, timjan, oregano och basilika) :love:
Aha, då luktar den nog :yuck: i en tork också :down:.
Jag brukar också frysa in persiljan, men den är så lätt att smula när den är torkad - när man vill ha det riktigt riktigt smått i viss mat :idea:.
Torkar du basilika? Håller den smakerna då? Jag brukar bara frysa in bladen...

Jag måste köpa en tork :p
 
Aha, då luktar den nog :yuck: i en tork också :down:.
Jag brukar också frysa in persiljan, men den är så lätt att smula när den är torkad - när man vill ha det riktigt riktigt smått i viss mat :idea:.
Torkar du basilika? Håller den smakerna då? Jag brukar bara frysa in bladen...

Jag måste köpa en tork :p

Ja, det måste du! 199:- på Jula just nu :up:

Jag gör både och med basilikan, lite torkas och lite till frysen.
 
Vad står på programmet hos er idag?
Jag tänkte åka tillden stora gträdgårdsfesten på Sofiero, plantera träd, olja plank, fixa ny brevlåda mm

Men får nog hålla mig till Sofiero och påbörja planteringen av träden.
 
@TeamLundVer: Jag ska nog knata runt lite med grästrimmern (även hos grannen, tant på 70+ med dålig rygg). Aklejan har gått i frö så jag ska samla in dem också tänkte jag.

Sofiero lät underbart, jag var dit när vi var i Skåne på sommarsemester när jag var liten och det var så fint där.
 
Ett träd var vad jag fixade innan jag ledbruten i beckmörker begav mig in. Siktar på att ta ett träd till idag.

Låter fjuttigt kanske men halvvägs ner i gropen blev vår torra sand som cement som jag fick skrapa upp. Sen ingår rensning av ogräs i fruktträdsrabatten och varje träd = 9kvm ogräsrensning.

Alice är i marken, James står på tur :)
 
Jag köpte en liten rhododendron (?) stickling i våras, den har växt till sig riktigt bra men hur länge kan jag ha den på balkongen? Kan jag ta in den under vintern eller vad gör jag? Den står i kruka.
 
Jag har roat mig med att gräva ut en rabatt som var helt igenvuxen med ogräs. Sedan satte jag pumpen i regnvattnet på gödselplattan och vattnade igenom jorden med gödselvatten. Vid rhododendronen som fick vara kvar har jag lagt torvgödsel och surjord, jag tänkte plantera några blåbärsbuskar där också. Längs med kanten kommer det bli jordgubbar, resten har jag inte bestämt än. Jag kommer iaf lägga markduk ovanpå jorden och plantera i hål i den. På duken tänkte jag sen lägga täckbark.
11899754_10207292757910845_8774606746360244787_n.jpg

11951317_10207292877073824_8283985898506312498_n.jpg

11898922_10207292877913845_5625895732727763448_n.jpg
 
Vad står på programmet hos er idag?
Jag tänkte åka tillden stora gträdgårdsfesten på Sofiero, plantera träd, olja plank, fixa ny brevlåda mm

Men får nog hålla mig till Sofiero och påbörja planteringen av träden.

Minsann! Jag var ju också på Sofiero i lördags em. :up: Liksom ett stort antal andra människor. Min trädgårdsfest fick ett lite förtida slut när jag plötsligt råkat köpa två tunga och väldigt otympliga bautakrukor med Afrikas blå lilja, utan någon djupare eftertanke på hur jag skulle få dem därifrån. Vilket bestod av att forsla runt dem med den största krukan i famnen och den andra i en plastkasse och sedan hem via buss/tåg och bil. Hagalenskapen tog över, kan man säga... Men de kom lyckligt hem i alla fall och trädgårdsfesten var väldigt trevlig så länge den varade! :D
 
Markduk på - när den väl var på plats började jag undra var kniven tagit vägen. Efter att ha rivit upp allt och hittat kniven under duken och lagt tillbaka den så planterade jag jordgubbar längsmed kanten. Blåbär kommer nästa vecka, och nästa år sätter jag ut mina frilandshibiscusar på resten av ytan. Duken ska täckas av täckbark, förstås.
11921687_10207315043987983_321107373514049267_n.jpg
11988318_10207315047868080_7865748941748499462_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp