Bukefalos 28 år!

Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och om jag med flera verkligen inte vill bli förknippade med vad feminism har blivit de senaste åren?
Ska vi då bli dumförklarade när vi väljer att avstå från termen?

Fast att inte stå för jämställdhet är ju rätt dumt, kan jag tycka.

Jag är emot vissa saker som feministerna står för, hur kan jag då vara feminist?
Feminism är långt ifrån bara jämställdt samhälle.

Jag står inte heller för ALLT inom feminismen. Jag är feminist för att jag står för, och kämpar för, ett jämställt samhälle.

Fat accaptence är något feministerna håller nära hjärtat, jag tycker det är hemskt. Självklart ska ingen bli diskriminerad pga sin vikt men stå inte och säg att det är minst lika hälsosamt.

Det har INGENTING med hälsa att göra. Att vara body positive (vilket jag är) betyder just precis att en ska ha en positiv inställning till sin kropp. Jag vet ingen som förespråkar övervikt om det pratas om hälsa. Knappast. Hälsa är mycket mer än antal kilon en har på kroppen.

Och det är inte bara feminister som förespråkar att tycka om sin kropp oavsett storlek.

Säg inte att man är en hemsk man för att man inte gillar tjockisar. Blä.

Eh, jo!
Det är fruktansvärt vidrigt och nedvärderande att döma en person utefter hens vikt.
dsc_0073_59e29434e087c35a8c3d06ce.jpg
 
Fast att inte stå för jämställdhet är ju rätt dumt, kan jag tycka.



Jag står inte heller för ALLT inom feminismen. Jag är feminist för att jag står för, och kämpar för, ett jämställt samhälle.



Det har INGENTING med hälsa att göra. Att vara body positive (vilket jag är) betyder just precis att en ska ha en positiv inställning till sin kropp. Jag vet ingen som förespråkar övervikt om det pratas om hälsa. Knappast. Hälsa är mycket mer än antal kilon en har på kroppen.

Och det är inte bara feminister som förespråkar att tycka om sin kropp oavsett storlek.
Med tanke på den industri som vuxit upp för att mjölka ur folks osäkerhet och kroppsfixering så är det ju ett lönande lurendrejeri...
 
Alltså jag blir helt mållös av dina inlägg @Lipperta

Att någon måste vara i en relation med en överviktig person eller tända på den känns så jäkla avlägset, det är knappast så att feminismen går ut på att alla ska tända på alla och att personliga preferenser ska utplånas. (Däremot är preferenser formade utifrån samhällets normer varav många av dessa feminister har problem med, med all rätt. Men det är inte samma sak som att en ska tvingas in i någon kärleksrelation med någon en inte gillar pga dess utseende bars för att. :crazy:)

Dock osar dina inlägg av fatshaming så jag förstår om folk (feminister) reagerar eftersom det knappast är att respektera och acceptera olika. Men återigen, ingen kommer tvinga dig till att säga att du är feminist när du uppenbarligen inte är det - dock kommer alla (feminister) kanske inte direkt köpa dina åsikter rakt av.
 
Hur skulle någon enda kunna svara på det? Lång, kort, smal, tjock, vanlig, ovanlig så ser väl båda könen ut. Hur ser du på män och deras utseende för att kontra med samma imbecilla fråga?

Jag bryr mig inte om det, men det missade du att jag redan skrivit. Kär blir jag i människan därinne inte i utseendet.

Det var ju du som tog upp det. Inlägg 1100.
"Konstigt, när jag var ung så såg kvinnor ut som kvinnor och ingen av de jag sammanlevt med under 45+ år har sett ut på nåt annat sätt. M.a.o normalt."

Och nej, det finns inte bara två kön. Men den diskussionen har varit upp så många gånger att jag inte orkar gå in på det mer. Det är väl bara att acceptera att kön inte är bundet till något specifikt utseende. Punkt och slut :)
 
Tjock är mer än bara ett utseende, tjock är dåligt för kroppen och knoppen.
Det är inte bara så man ser ut.

Okej, jag som är tjock är alltså en sämre person är någon som är smal? Är det okej att se ner på mig för att min kropp har en rund pluffsig mage?

Självklart står jag inte för diskriminering av feta, 80% av min familj är feta. Men stå inte och säg att det är bara så man ser ut.

Fast du gör ju det. Du ser ju ner på tjocka personer.
Tjock är ett beskrivande ord.
Annars kan en ju säga att en känner sig lite brunhårig eller "idag känner jag mig grönögd" :banghead::banghead::banghead:
 
Jag står inte heller för ALLT inom feminismen. Jag är feminist för att jag står för, och kämpar för, ett jämställt samhälle.

Nä men dåså. Att det ska ta 58 sidor att komma fram till. Jämställt samhälle har jag ju tjatat om sen Adam gick i kolt här, och där är vi ju nästan framme nu i Sverige.
Vem har protesterat mot det?

Men om du kallar dig feminist måste väl allt rymmas inom det du anser och tycker??? annars blir du ju *gulp* :eek:, vanlig, som jag är som tycker jämställdhet på alla plan är utmärkt och inte tänker på självklarheter som nån speciellt framträdande sak.
:nailbiting:
 
Nä men dåså. Att det ska ta 58 sidor att komma fram till. Jämställt samhälle har jag ju tjatat om sen Adam gick i kolt här, och där är vi ju nästan framme nu i Sverige.
Vem har protesterat mot det?

Men om du kallar dig feminist måste väl allt rymmas inom det du anser och tycker??? annars blir du ju *gulp* :eek:, vanlig, som jag är som tycker jämställdhet på alla plan är utmärkt och inte tänker på självklarheter som nån speciellt framträdande sak.
:nailbiting:

Men det har ju jag och många andra sagt hela tiden, att feminismen handlar om jämställdhet. Vem Adam är har jag ingen aning om,

Alla feminister har samma grundåsikt = jämställdhet. Sen finns det mängder med olika vägar att gå inom feminismen. En behöver inte acceptera eller gilla ALLT inom feminismen. Och det är ju det som gör feminism. Acceptans, jämlikhet, empati, kärlek osv osv. Sunt förnuft helt enkelt.
 
Det var ju du som tog upp det. Inlägg 1100.
"Konstigt, när jag var ung så såg kvinnor ut som kvinnor och ingen av de jag sammanlevt med under 45+ år har sett ut på nåt annat sätt. M.a.o normalt."

Och nej, det finns inte bara två kön. Men den diskussionen har varit upp så många gånger att jag inte orkar gå in på det mer. Det är väl bara att acceptera att kön inte är bundet till något specifikt utseende. Punkt och slut :)

Så trenden med rakat underliv, rakade ben och rakat under armarna har helt gått dig förbi? När jag var ung var bara småbarn utan hår, nu är ju t.o.m säkert du också rakad nånstans på kroppen. DET kallar jag onormalt för mig.

Och gällande kön har jag absolut ingen åsikt, man får identifiera sig som vafansomhelst, katt, hund, grävling, hen, henom vad bryr det mig? Jag tänker inte para mig med en katt, oavsett om det är mars eller ej.
To put it short. I don't give a fuck.
 
Att det ska ta 58 sidor att komma fram till. Jämställt samhälle har jag ju tjatat om sen Adam gick i kolt här, och där är vi ju nästan framme nu i Sverige.
Sett till tidigare inlägg på forumet där du luftar dina åsikter är nog din och feminismens definition och synpunkter kring ett jämställt och jämlikt samhälle något som skiljer sig rätt mycket åt.

Och angående det sista påståendet så nä, vi är knappast nästan framme. När kvinnor inte blir ihjälslagna av sina män, inte har lägre lön, inte drar det största lasset hemmavid/med barn, har samma rätt till vård etc kan vi kanske påstå att vi börjar närma oss (på en gruppbivå, för att förtydliga detta eftersom det brukar komma uppp exempel på en kvinna som minsann tjänar mer än sin man osv). Det är absolut bättre än i många andra länder men det betyder ju inte att det är bra.
 
Sen finns det mängder med olika vägar att gå inom feminismen. En behöver inte acceptera eller gilla ALLT inom feminismen. Sunt förnuft helt enkelt.

Varför inte kalla det för Sunt förnuft då? Det besitter den äldre generationen till stor del nämligen. Utveckla gärna vilka "vägar" som finns för tydligen är dessa "vägar" så komplicerade att ingen kan förklara dom. Grunden har vi lagt = jämställdhet så det behöver vi inte diskutera.
Upplys om vägarna, som du inte ställer upp på först. Det kanske gör det enklare för dig.
 
Så trenden med rakat underliv, rakade ben och rakat under armarna har helt gått dig förbi? När jag var ung var bara småbarn utan hår, nu är ju t.o.m säkert du också rakad nånstans på kroppen. DET kallar jag onormalt för mig.

Jag håller med dig om att det är en överdriven hysteri kring kroppsbehåring. Jag har skrivit det i något inlägg tidigare, men jag har som typ dom flesta fallit offer för att jag, som kvinna, ska vara hårfri. Jag har rakat bort vartenda hårstrå på kroppen förutom på huvudet. Nu gör jag lite som jag känner för. Jag skiter i om folk tycker att jag är äcklig som går med hårig fitta på stranden eller som har fluffiga armpits. Jag skiter i att mina ben är håriga. Vill folk störa sig på det, varsågod! Jag kunde inte bry mig mindre...


Och gällande kön har jag absolut ingen åsikt, man får identifiera sig som vafansomhelst, katt, hund, grävling, hen, henom vad bryr det mig? Jag tänker inte para mig med en katt, oavsett om det är mars eller ej.
To put it short. I don't give a fuck.

:up:
 
Sett till tidigare inlägg på forumet där du luftar dina åsikter är nog din och feminismens definition och synpunkter kring ett jämställt och jämlikt samhälle något som skiljer sig rätt mycket åt.
.

Hur då? Förklara.
Nyss dög sunt förnuft, men det kanske du inte ställer upp på som din "väg" till feminism.?
 
Jag håller med dig om att det är en överdriven hysteri kring kroppsbehåring. Jag har skrivit det i något inlägg tidigare, men jag har som typ dom flesta fallit offer för att jag, som kvinna, ska vara hårfri. Jag har rakat bort vartenda hårstrå på kroppen förutom på huvudet. Nu gör jag lite som jag känner för. Jag skiter i om folk tycker att jag är äcklig som går med hårig fitta på stranden eller som har fluffiga armpits. Jag skiter i att mina ben är håriga. Vill folk störa sig på det, varsågod! Jag kunde inte bry mig mindre...
:up:

Det är en återgång till Sunt förnuft och det som är normalt i mina ögon. Otaliga läkare har ju sagt att det finns en anledning till könsbehåring t.ex , risken för sjukdomar i underlivet minskar med en luftspalt mellan.
 
Man måste inte trycka någon etikett på sig alls.
Om man vill verka för ett jämställt samhälle så är man feminist, oavsett vad man vill kalla sig.
Jag rekommenderar att du och flera läser @Mabuses inlägg i tråden.
Fast med den logiken så har feminismen ingenting att göra med att kvinnor ska få det bättre. Bara alla har det lika precis jävligt så är det alltså helt ok? På samma sätt är det alltså helt ok att vara ett arsle mot alla människor så länge man inte är det specifikt mot någon grupp?

Tror faktiskt jag håller mig till att inte kalla mig feminist utan bara vilja att alla ska få samma och bättre förutsättningar, inte exakt lika behandling till vilket pris som helst. Livet blir lättare om jag inte envisas med att bli kränkt av allting hela tiden och då hjälper det mig i mina livsmål och folk lyssnar bättre på vad jag har att säga och det går att orsaka större förändringar.
Feminism som begrepp är fortfarande alldeles för aggressivt och hetsigt för mig och tonen i den här tråden har knappast förändrat det. Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl till stor del kvinnor som hackar på andra kvinnor för att de har "fel" åsikter.
 
Vad som är sunt förnuft är nog lika varierande som antalet människor på jorden. Betydligt luddigare än begreppet feminism.
Mitt sunda förnuft är präglat av att jag är född och uppväxt i Sverige och så länge jag bor här tycker jag mitt duger gott. Har inte för avsikt att i nuläget flytta på mig, men jag kan (med mitt sunda förnuft) förstå att flyttar jag till Equatorial Guinea så lär jag få rucka lite på det jag anser vara "normalt".
 
Hur då? Förklara.
Nyss dög sunt förnuft, men det kanske du inte ställer upp på som din "väg" till feminism.?
Tex så ger du gång på gång uttryck för hur mycket du gillar SD - ett parti som knappast står upp för ett jämställt samhälle. Hur en kan tycka att SD har något att säga och samtidigt tycker att vi ska sträva mot ett jämställt samhälle är helt enkelt inte kompatibelt.
Du har dessutom upprepade gånger skrivit kvinnofientliga och genomvidriga inlägg och PM direkt riktade till yngre tjejer - så förlåt mig om jag tvivlar på att du och feminismen står för ungefär samma typ av jämlikhet i samhället när du ger uttryck för så mycket kvinnohat ibland att det är skrämmande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 085
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 666
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 828
Senast: Buzzter
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp