Bukefalos 28 år!

Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man måste inte trycka någon etikett på sig alls.
Om man vill verka för ett jämställt samhälle så är man feminist, oavsett vad man vill kalla sig.
Jag rekommenderar att du och flera läser @Mabuse s inlägg i tråden.
om man då vill verka för diskriminering, vad är man då. Och det gäller naturligtvis positiv såväl som negativ diskriminering.
 
Man måste inte trycka någon etikett på sig alls.
Om man vill verka för ett jämställt samhälle så är man feminist, oavsett vad man vill kalla sig.
Jag rekommenderar att du och flera läser @Mabuses inlägg i tråden.
Och om jag med flera verkligen inte vill bli förknippade med vad feminism har blivit de senaste åren?
Ska vi då bli dumförklarade när vi väljer att avstå från termen?

Jag är emot vissa saker som feministerna står för, hur kan jag då vara feminist?
Feminism är långt ifrån bara jämställdt samhälle.

Fat accaptence är något feministerna håller nära hjärtat, jag tycker det är hemskt. Självklart ska ingen bli diskriminerad pga sin vikt men stå inte och säg att det är minst lika hälsosamt.
Säg inte att man är en hemsk man för att man inte gillar tjockisar. Blä.
 
Det är ju som att säga att alla som vill förhandla sig till en så bra lön som möjligt inom sitt yrke, som lär sig hur aktier och kapital funkar är moderat.
Och om jag med flera verkligen inte vill bli förknippade med vad feminism har blivit de senaste åren?
Ska vi då bli dumförklarade när vi väljer att avstå från termen?

Jag är emot vissa saker som feministerna står för, hur kan jag då vara feminist?
Feminism är långt ifrån bara jämställdt samhälle.

Fat accaptence är något feministerna håller nära hjärtat, jag tycker det är hemskt. Självklart ska ingen bli diskriminerad pga sin vikt men stå inte och säg att det är minst lika hälsosamt.
Säg inte att man är en hemsk man för att man inte gillar tjockisar. Blä.

Nej. Det är skitenkelt. Vill man verka för ett jämställt samhälle så är man feminist.
Man behöver inte kalla sig det om man inte vill men att man är det om man verkar för ett jämställt samhälle är ett odiskutabelt faktum.

Jag fattar inte att en ickefråga kunnat generera 57 sidor faktiskt.
 
Jag fattar inte att en ickefråga kunnat generera 57 sidor faktiskt.

Det blir ju en ickefråga när alla som inte är feminister blir klassade som grottmänniskor som inget begriper, bara för att de inte håller med.

Men då kan vi konstatera att majoriteten av landets befolkning faktiskt är moderater, helt oavsett om de anser sig vara det eller inte, för de flesta vill ju ha så bra lön som möjligt och kunna öka på sitt kapital = moderat.
 
Det blir ju en ickefråga när alla som inte är feminister blir klassade som grottmänniskor som inget begriper, bara för att de inte håller med.

Men då kan vi konstatera att majoriteten av landets befolkning faktiskt är moderater, helt oavsett om de anser sig vara det eller inte, för de flesta vill ju ha så bra lön som möjligt och kunna öka på sitt kapital = moderat.

Fast att vara moderat är ju inte samma sak som att vilja ha en bra lön? Feminist är ju någon som som tror på att det finns en könsmaktsordning och vill förändra den. Om man inte uppfyller de två kriterierna är man inte feminist och då är det väl utmärkt att man heller inte kallar sig det. Själva frågan i trådstarten är ju varför människor inte är feminister eftersom det för ts (och för mig själv) är så självklart, men vill man inte förändra könsmaktsordningen är det väl ingen som tycker att man ska kalla sig feminist?
 
Säg inte att man är en hemsk man för att man inte gillar tjockisar. Blä.
Fy sjutton viken otrevlig sak att skriva :mad:

Det är väl verkligen jättebra att du inte kallar dig för feminist eftersom du inte verkar tro på jämlikhet och att acceptera folk för vad dom är. Jag ser inget som helst konstigt i att du låter bli att definiera dig som feminist, däremot har jag väldigt svårt att förstå tanken som leder fram till att vissa grupper av människor är okej att se ner på, framförallt då om dessa från början utsätts för diskriminering. Det är för mig konstigt.
 
Fy sjutton viken otrevlig sak att skriva :mad:

Det är väl verkligen jättebra att du inte kallar dig för feminist eftersom du inte verkar tro på jämlikhet och att acceptera folk för vad dom är. Jag ser inget som helst konstigt i att du låter bli att definiera dig som feminist, däremot har jag väldigt svårt att förstå tanken som leder fram till att vissa grupper av människor är okej att se ner på, framförallt då om dessa från början utsätts för diskriminering. Det är för mig konstigt.
Snarare vidrigt.
 
Varför är det vidrigt att inte tända på tjocka människor?

Det här förstår jag verkligen inte med feminister. Jag tänder absolut inte på feta människor, jag klandrar inte andra för att inte tända på smala, blonda eller vad som helst.
 
Fy sjutton viken otrevlig sak att skriva :mad:

Det är väl verkligen jättebra att du inte kallar dig för feminist eftersom du inte verkar tro på jämlikhet och att acceptera folk för vad dom är. Jag ser inget som helst konstigt i att du låter bli att definiera dig som feminist, däremot har jag väldigt svårt att förstå tanken som leder fram till att vissa grupper av människor är okej att se ner på, framförallt då om dessa från början utsätts för diskriminering. Det är för mig konstigt.
Tjock är ingen grupp. Muslimer är en grupp, lika så kvinnor en grupp.
Tjock är ett utseende.

Läste om nu och insåg att det jag skrev kan missupfattas, jag bläar alltså att man är en hemsk person om man inte tänder på tjocka, bläar inte tjocka :)
 
Och om jag med flera verkligen inte vill bli förknippade med vad feminism har blivit de senaste åren?
Ska vi då bli dumförklarade när vi väljer att avstå från termen?

Jag är emot vissa saker som feministerna står för, hur kan jag då vara feminist?
Feminism är långt ifrån bara jämställdt samhälle.

Fat accaptence är något feministerna håller nära hjärtat, jag tycker det är hemskt. Självklart ska ingen bli diskriminerad pga sin vikt men stå inte och säg att det är minst lika hälsosamt.
Säg inte att man är en hemsk man för att man inte gillar tjockisar. Blä.
Du gillar inte tjockisar, fine var och efter hans/hennes smak. Men jag förstår inte hur du kan utveckla en aversion gentemot en människotyp baserat på deras fysiska företräden. Många av de trevligaste, vettigaste människor jag träffat var försedda med en viss rundör.
 
Läste om nu och insåg att det jag skrev kan missupfattas, jag bläar alltså att man är en hemsk person om man inte tänder på tjocka, bläar inte tjocka :)
Men vaddå tända på folk? Det var inte det du skriv - det är klart att en inte är en dålig person om en ingen tänder på alla :confused: och det är knappast det som avses när det talas om acceptans? :) Så jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur en kan tycka att det är en dålig grej att acceptera människor för vad/hur de är så länge det inte är något som går ut över omgivningen.

Och jo, visst går det att generalisera/råkna överviktiga personer som en grupp - annars hade det ju blivit väldigt svårt att diskutera diskriminering av överviktiga? Hade det inte varit en grupp så hade det ju ”bara” varit enskilda individer och inte systematisk diskriminering?
 
Min sambos utseende är ju inte talande för hur alla kvinnor skulle se ut. Kan du inte svara på frågan? Antagligen för att du inte vet själv :)
Hur skulle någon enda kunna svara på det? Lång, kort, smal, tjock, vanlig, ovanlig så ser väl båda könen ut. Hur ser du på män och deras utseende för att kontra med samma imbecilla fråga?

Jag bryr mig inte om det, men det missade du att jag redan skrivit. Kär blir jag i människan därinne inte i utseendet.
 
Men vaddå tända på folk? Det var inte det du skriv - det är klart att en inte är en dålig person om en ingen tänder på alla :confused: och det är knappast det som avses när det talas om acceptans? :) Så jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur en kan tycka att det är en dålig grej att acceptera människor för vad/hur de är så länge det inte är något som går ut över omgivningen.

Och jo, visst går det att generalisera/råkna överviktiga personer som en grupp - annars hade det ju blivit väldigt svårt att diskutera diskriminering av överviktiga? Hade det inte varit en grupp så hade det ju ”bara” varit enskilda individer och inte systematisk diskriminering?
För att det är ett sådant tryck att ''du måste tycka om alla annars diskriminerar du''. Jag tycker det är hemskt att kalla någon en dålig person pga preferenser.
Tjock är mer än bara ett utseende, tjock är dåligt för kroppen och knoppen.
Det är inte bara så man ser ut.

Jag upplever det som att många feminister vill trycka ner ''tyck om feta människor annars...'' i halsen på folk, det ÄR tröttsamt och inget jag vill beblanda mig med.

Att vissa killar som inte vill vara i en relation med en överviktig tjej är liksom hemskt enligt en del feminister.

Självklart står jag inte för diskriminering av feta, 80% av min familj är feta. Men stå inte och säg att det är bara så man ser ut.

Jag vet att jag drar tråden mot en tjock disskution men det är en av anledningarna jag inte vill bli kallad feminist. Det är mer ett skällsord nu förtiden tycker jag.
 
En del är patriarkatets dörrvakter, en del är dess döttrar. Påfallande ofta är det samma personer.
Det är precis det här jag menar, jag försvarar de som blir nertrycka för de inte gillar en kroppstyp.

Och nu är jag tydligen någon som bara älskar patriaket och är helt emot jämställdhet.

Ännu en anledning till varför jag överlag inte gillar feminister. ''Tyck som jag eller förbli en hjärntvättad idiot'', precis som att ''ni'' är bättre än ''oss'' som inte vill bli kallade fiminist.
 
För att det är ett sådant tryck att ''du måste tycka om alla annars diskriminerar du''. Jag tycker det är hemskt att kalla någon en dålig person pga preferenser.
Tjock är mer än bara ett utseende, tjock är dåligt för kroppen och knoppen.
Det är inte bara så man ser ut.

Jag upplever det som att många feminister vill trycka ner ''tyck om feta människor annars...'' i halsen på folk, det ÄR tröttsamt och inget jag vill beblanda mig med.

Att vissa killar som inte vill vara i en relation med en överviktig tjej är liksom hemskt enligt en del feminister.

Självklart står jag inte för diskriminering av feta, 80% av min familj är feta. Men stå inte och säg att det är bara så man ser ut.

Jag vet att jag drar tråden mot en tjock disskution men det är en av anledningarna jag inte vill bli kallad feminist. Det är mer ett skällsord nu förtiden tycker jag.
Du är medveten om att att det är sådana som uttrycker sig som dig som bidrar till att det har blivit ett skällsord?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 240
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 807
Senast: Buzzter
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp