Bukefalos 28 år!

Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag är helt övertygad att mina hästar trivs bäst att ha det som dom har det. Dom vill inte vara ute nattetid annat än på sommarens ljusa månader.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag tvivlar inte en sekund på att du är övertygad om det...frågan är ju om det verkligen är det bästa för hästarna. Jag stallar också in mina men jag är klarsynt nog att inse att det varit mer optimalt om jag kunde ha dom ute med en rejäl ligghall.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Att stå på box betyder i min värld att dom inte är ute dygnet runt!!! Nej, mina hästar lever inte ett naturligt liv för då måste jag ge upp ridningen. Jag tränar och tävlar och det är onaturligt för alla hästar om man envisas med att dra paralleller till ett "naturligt" liv.

Varför skulle du behöva ge upp ridande och tävlande?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Kanske för att inga hästar i vilt tillstånd hoppar banor på 140 cm frivilligt eller går dressyrpass med kandar?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Fast poängen är väl att en (frisk) häst på lösdrift kan tränas och tävlas på samma sätt som en (frisk) häst på stall.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Kanske för att inga hästar i vilt tillstånd hoppar banor på 140 cm frivilligt eller går dressyrpass med kandar?

Det finns ingenting som gör att vår hopphäst hoppar sämre pga att han går på lösdrift. Snarare tvärtom han får hela tiden hålla sig i rörelse och stelnar aldrig till eller svullnar i ben. Fördomar att tävlingshästar inte kan gå på lösdrift.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det viktigaste för en häst i hård träning är återhämtning. Det kan vara svårt att få total vila i en flock som man måste anpassa sig till, därför så rekommenderas lösdrift till hästar upp till regional tävlingsnivå enligt undersökning i Tidningen Ridsport.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Att hästen trivs och kan slappna av med sitt hagsällskap tycker jag är viktigt oavsett hur och när den går ute. Lösdrift behöver inte innebära att man har en jättestor flock. Man kan ha två hästar på lösdrift.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det finns ingenting som gör att vår hopphäst hoppar sämre pga att han går på lösdrift. Snarare tvärtom han får hela tiden hålla sig i rörelse och stelnar aldrig till eller svullnar i ben. Fördomar att tävlingshästar inte kan gå på lösdrift.

Lösdrift är inte detsamma som naturlig hästhållning. En häst i VILT tillstånd rids inte. Vildhäst = naturligt, tamhäst = ej naturligt oavstt om hästen står på lösdrift, på box med utevistelse under dagen eller på box dygnet runt.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Ytterst underligt då att topphästar inom travet klara av det...

Där löser man det så att de får komma in ett par dagar före start.:idea:

Skulle tro att de inte blir så stela heller efter lopp om de har möjlighet att röra sig fritt efteråt, kan bara se till mig själv, träningsvärk om jag inte rör mig, är jag dock igång mycket efter passen så är den obefintlig;)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det viktigaste för en häst i hård träning är återhämtning. Det kan vara svårt att få total vila i en flock som man måste anpassa sig till, därför så rekommenderas lösdrift till hästar upp till regional tävlingsnivå enligt undersökning i Tidningen Ridsport.

Lösdrift är inte alltid lika med stor flock alla gånger. Hästarna vilar och återhämtar sig alldeles utomordentligt .
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Lösdrift är inte detsamma som naturlig hästhållning. En häst i VILT tillstånd rids inte. Vildhäst = naturligt, tamhäst = ej naturligt oavstt om hästen står på lösdrift, på box med utevistelse under dagen eller på box dygnet runt.

Vad vill du ha sagt med detta?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Lösdrift är inte detsamma som naturlig hästhållning. En häst i VILT tillstånd rids inte. Vildhäst = naturligt, tamhäst = ej naturligt oavstt om hästen står på lösdrift, på box med utevistelse under dagen eller på box dygnet runt.


Fat vi vet ju idag rätt så mycket om hästars sociala och fysiska behov. Det är inte "naturligt" (om man nu vill använda det uttrycket) att rida på en häst. Men det är "naturligt" för hästar att leva i flock, att aktiveras mentalt genom födosök och social interaktion, att röra sig långsamt under stor del av dygnet, och att ofta äta små mängder stråfoder.

Att då stänga in hästar i boxar så att de i princip får stå stilla 12-14 timmar per dygn... med argumentet att det ändå är onaturligt att rida, så de kan lika gärna leva onaturligt också...känns lite missriktat. Eller missförstår jag dig helt?

Menar du snarare att tamhästar utsätts för en annan typ av slitage än vildhästar, så håller jag med dig. Det är ju därför vi skor dem exempelvis. Men behovet att ligga ned och sova halva dygnet är någonting väldigt mänskligt. En frisk häst, i en lugn och stabil flock, har inget sådan behov.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Han springer runt ute i hagen utan skydd, täcke osv. Det finns mängder med värdefulla hästar som får vara "nakna" i stora fina hagar...
MEN så finns det då dessa hobbyhästägare som promt ska linda in sina skyddslingar i bomull och knappt vågar släppa ut stackars pålle på annat än grusad paddock eller kanske en plan gräsplätt.... (men bara med täcke såklart så att det inte blir gräsfläckar om hästen rullar sig)
Varför detta snuttigullande?
Skulle vara intressant att höra era tankar om benskydd i hagen osv. :)

Kan bara svara för mig själv men såhär tänker jag:
Får den inte sår så är den utan skydd. Får den sår så får den skydd.

Ex, vi bor så till att många av hagarna är både steniga och kuperade. Många hästar är inte vana vid den typen av hagar och har därför ingen "naturlig" rörelse för det. När de då ska lära sig balansera sig i våra hagar så är det många som första året inte lyckas = sår och trampskador. Jag personligen tycker trampskador är både dåligt och onödigt. De kan medföra livslånga problem för hovarna om man har otur. Det kan även bli djupa svårhanterade sår. Nämnas bör att vi har alltid våra hästar broddade runt om på vintern så trampskador med broddar är inte ovanligt.

Att då slippa allt krångel, besvär och konvalecens som kan uppstå genom att sätta på fyra benskydd och fyra boots är för mig väldigt lite arbete för väldigt mycket nytta. Anser andra att benskydd är gulligull och ett besvär så får de för mig gladeligen gärna betala sina veterinär- och hovslagarkostnader som uppstår.

Sen vet jag också att de flesta hästar, de flesta dagar inte skadar sig. Men som jag skrev innan, för mig är skydd i hagen inget besvär. Däremot är sår, balltramp och tappskor ett besvär för mig som innebär extra arbete och höjda kostnader.

Jag gör dessutom så att jag efterhand minskar på benskyddsmängden när jag ser att hästen har vant sig och normaliserats till våra förhållanden.

Ex hade en ft häst som i början kom in med ett nytt sår varje dag på benen. Den fick då 4 skydd + 4 boots som den sen hade i ca 9 mån innan jag tog av dem och testade utan och han kom in utan några sår alls och fick då sonika vara utan igen.

Jag tror inte på att hästarna måste lära sig hålla reda på benen genom att slå sig. Jag tror att får de ha skydd så länge de är obalanserade gör man både sig själv och hästen en tjänst. När hästen är balanserad kan man ta av skydden igen. Jag tror inte de vänjer sig vid skydden eller blir oförsiktiga eller slarviga tack vare dem.

Slutsats: Fördelarna överväger nackdelarna alltså använder jag det.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag är helt övertygad att mina hästar trivs bäst att ha det som dom har det. Dom vill inte vara ute nattetid annat än på sommarens ljusa månader.

Angående vad hästar vill så måste man skilja på vilja och behov.

Vilja = spara energi, äta, föröka sig och överleva.

Behov = allt det som krävs för att hästen ska vara frisk och sund.

Hästar är ett vanedjur. Det den är van vid trivs den bäst med. Dock inte säkert att den mår bäst av det den är van vid. Vane-delen är en överlevnadsstrategi, skillnader i den invanda miljön innebär fara och i nya miljöer har hästen än ingen aning om vad som är tryggt och vad som är farligt.

Tillbaka till viljan, hästen precis som alla djur inklusive människan vill överleva och föröka sig. Eftersom hästen är ett flyktdjur kommer viljan att vila (för att vara pigg vid flykt) som ett brev på posten. Vila i vilt tillstånd innebär antingen stillastående och beta eller långsam förflyttning i skritt. Vila i tamt tillstånd innebär väldigt ofta box.

Här kommer behovet in, rörelsebehovet kan diskuteras men en normal parameter brukar vara att hästen är gjord för att skritta 1-3 mil/dag fördelat på 24h. Om hästen en gång per dygn rids motsvarande rörelsebehovet och sedan står på box kommer fortfarande inte kroppen vara redo att fly 20h senare. För det tar 10 min för ledvätskan, senorna och ligamenten att bli varma. Springer hästen utan att vara uppvärmd i benen ökar skaderisken vid snetramp något oerhört. Bland annat därför minst 10 min framskrittning rekommenderas vid ridning.

Så det är faktiskt tyvärr inte så att hästen vet vad som är bäst för den. Att hävda att min häst mår bäst av det den är van vid håller inte rent vetenskapligt. Den kanske mår bra så till vida att den är lugn, trygg och tillfreds. Men det betyder inte per automatik att den får det den behöver för att må som bäst.

Bara en liten parantes i debatten om vad hästen vill.

Jag har ingen åsikt i frågan om din åsikt är bra/dålig rätt/fel bara ville upplysa om att hästar inte är medvetna varelser på samma sätt som människor och att man därför i diskussioner bör skriva om det är hästens egen vilja eller hästens behov man menar när man skriver "mina hästar vill/tycker/trivs bäst med".:)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Med den logiken så betyder det att hästar på box är sjuka och dåliga och hästar i lösdrift är friska och sunda. Vilket skitsnack!!!
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Med den logiken så betyder det att hästar på box är sjuka och dåliga och hästar i lösdrift är friska och sunda. Vilket skitsnack!!!

Fast av vad quigley skrev, hur får du det till att alla hästar på box är dåliga och alla på lösdrift är friska och sunda?

Hästar är och förblir ett vandringsdjur som är i behov fysiskt att röra på sig mer eller mindre dygnet runt, det går aldrig att komma ifrån. Att ha dom inne på box såpass mycket som många har, det säger sej självt att hästarna lättare går sönder då.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det roliga är att dom inte rör sig dygnet runt. Jag kan slå vad om att om man sätter på hästarna stegräknare så rör sig mina mest.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det roliga är? om hästarna har en vettig hage så rör dom sig mer eller mindre lite hela tiden, ett steg i taget medan dom går och småbetar och äter. Om dom inte står och vilar då. Men som sagt, det krävs en vettig hage. Är det en liten fyrkant eller liten lerig hage som inte är trevlig för hästarna så nej, då rör dom sig nog inte särskilt mycket.

Hästar som går ute ett fåtal timmar per dag kanske rejsar runt mera än hästar som är ute dygnet runt som inte behöver bli så tokiga bara för att dom får komma ut en stund.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Vilka är "dom"? Alla lösdriftshästar i Sverige? Den "generella svenska lösdriftshästen"?

Givetvis finns det dåliga lösdrifter, med små ytor, gegga upp på skenbenen, och dåligt sammansatta flockar. Detta är inget försvar av dem.

Men fortfarande kommer en häst som står på box 12 timmar per dygn alltid stå still mer än en häst som går ute 24 timmar per dygn. Ingen häst i frihet rör sig enbart på en yta av 12x12 meter under 12 timmar.

Våra rör sig i princip hela tiden. Både genom "galoppryck" ibland, och genom den där långsamma lunken. Beta lite, ta två steg, beta lite, ta tre steg, beta... Gå in i skogen, beta lite, häng en stund, gå till vattnet, stå i kö där, gå till silaget... De rör sig långsamt fram och tillbaka hela tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp