Varför bara avla på hingst som godkänd?

Jonas All Mighty

Trådstartare
Jag är inte intresserad av avel alls, men har alltid undrat varför man bara talar om hingsten?

Varför måste man inte ha godkänt sto för att avla, ja menar, fölet får ju ändå en genuppsättning som är 50/50...?


Bara lite intressant fråga tycker jag..

mvh jonas
 
Sv: Varför bara avla på hingst som godkänd?

Alla seriösa uppfödare lägger minst lika stor möda på att använda rätt ston i avel som att hitta rätt hingstar att para dem med. Den stora skillnaden är väl rent praktisk - hingstägarna erbjuder sina hingstars tjänster och varje hingst kan få oerhört många avkommor varje säsong. Det är ju inte så vanligt att ston annonseras mot hingstägare...
Det faller sig kanske mer naturligt att hingstarna är mer kända, men de är absolut inte viktigare än stona i avelsarbetet.
 
Sv: Varför bara avla på hingst som godkänd?

Ja så har jag också tänkt, att en hingst kan ju få många många mer avkomor.. och man kan säker lättare se de arvanlag han slår igenom mest med..

Men klart man ska ha två bra individer som kompletterar varandra om man ska avla, men de lär jag aldrig ge mig in på :)
 
Sv: Varför bara avla på hingst som godkänd?

Nu har du ju fått ett bra svar från ameo och jag håller med, det är otroligt viktigt att både individerna är bra och alla som är seriösa tar inte bara en häst + en häst om man säger så! :laugh:

Tex när jag börjar med avel vill jag att mina ston har gått minst 140 med resultat! Då har man ett hum om att mamman också kan, inte bara pappan! ;):D

(Givetvis ska hon också vara korrekt i kroppen, skallen ;) och ha bra gångarter!)
 
Sv: Varför bara avla på hingst som godkänd?

Sedan är det ju olika på olika raser. T ex P.R.E måste även ston vara basavelsgodkända för att få användas i avel. Samma regler för ston som hingstar alltså.
 
Sv: Varför bara avla på hingst som godkänd?

Fast PREns regler för att hästarna ska få användas i aveln är ju inte speciellt hög om jag inte minns fel. Handlar det inte om att dom måste ha "rätt" mått bara?

Men jag håller med om att de seriösa uppfödare jag har träffat har haft stenkoll på sina ston och valt dom med omsorg. Problemet är väl att alla som har ett sto kan ta ett föl och alla kanske inte kan se objektivt på sin häst och avgöra om hon har något att tillföra aveln, tyvärr.
 
Sv: Varför bara avla på hingst som godkänd?

PRE måste visserligen ha rätt mått, men också vara rastypiska och inte ha några defekter.
Kvalificerat godkänd finns också...och ytterliggare steg.
Basavelsgodkännande för PRE är egentligen bara att hästen är rastypisk och korrekt.
 

Liknande trådar

Avel Undrar om det är någon här som skulle vilja förklara lite om detta med genuppsättning osv…. Främst inom hbl/fb aveln. Har bland annat...
Svar
0
· Visningar
476
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp