Bukefalos 28 år!

Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Om det är statistik och forskning du vill ha så hade du kunnat fråga det med en gång. Nått sånt har jag inte och har aldrig påstått att jag har. Jag vet bara hur jag vill att min hund ska vara.
 
Sv: Varför blandras?

Jag tar varken parti för blandrasaveln eller den renrasiga aveln för det finns mycket inom båda som jag tar långt avstånd ifrån.

Jag har själv en blandras. Jag tycker inte det är fel att ta en blandkull på två "rena" fullt friska individer, men då ska det vara ett noga igenomtänkt syfte och vettigt resonemang kring varför man ska korsa två raser. Jag skulle aldrig få för mig att stödja en ogenomtänkt blandning, som är avlad av diverse hopakok för pengar skull eller för att de är ju så söta. Och som blandrasägare tar jag mitt ansvar och för inte aveln vidare via min hund.
 
Sv: Varför blandras?

Naturligtvis är inte alla mopsar precis så :). Det förekommer variationer, precis som inom vilken ras som helst. Men det är en beskrivning på en typisk mops och stämmer in på de flesta mopsar som jag känner.

Jag vet inte vilken annan hundras som skulle passa in på beskrivningen både mentalt och fysiskt. Det finns få små men robusta sällskapshundar. Cavalier King Charles är inte helt fel, men talar inte till oss. Det är dessutom en ras med ganska extrema hälsoproblem, inte minst med hjärtat. Om man inte har haft nära kontakt med en mops så är det kanske svårt att förstå vad som är så speciellt. De är så otroligt kärleksfulla.

Jag har aldrig fått chansen att få hälsa på en mops tyvärr, känner ingen eller vet heller ingen som har någon här ikring.
Så ja, jag har kanske svårt att förstå:)
Men å andra sidan har jag inte träffat många andra sällskapshundar heller så jag kan säga hur dom är.
Tänkte bara allmänt:)
 
Sv: Varför blandras?

Jag vet faktiskt inte vad exakt för hälsoundersökning som gjordes på föräldrarna så om den var "halvdålig" eller ej kan jag inte uttala mig om, de är HD-testade det vet jag säkert (min sambos hund från början därför har jag inte så stor koll på det).
Jag vet dock att uppfödaren var väldigt nog med vilka personer som fick köpa valp.
Det ringde folk och frågade om de skulle bli "stora och farliga", de fick en lur pålagd i örat och så var det inget mer snack om den saken.

Det finns 3 kullar från just dessa föräldrarna och vår tillhör den första kullen. Vi umgås med ägarna till tre syskon plus uppfödaren då.
De som trots allt inte klarat av hunden har fått hjälp att omplacera den av uppfödaren. Uppfödaren har även hjälpt till med viss träning av hunden för de som velat/behövt det. Valpträffar har anordnats ett flertal gånger.
När jag skrev att det inte var en "seriös uppfödare i den bemärkelsen" menade jag snarare att det inte var någon storskalig uppfödning som gällde, men det lilla som var, var seriöst. Det har som sagt tagits tre kullar, men tiken ska kastreras och det är därmed slut på detta.

Det jag menar med halvdålig hälsoundersökning är att även om dom testade föräldrarna för HD så ger det egentligen inte jätte mycket då du vill veta fler generationer bakåt för att det verkligen ska ge något i avelsmässigt syfte.
Testade dom även övriga rasbundna sjukdom från alla raser som er hund har i sig?

Detta verkar faktiskt vara en de klart seriösare uppfödare när det handlar om blandraser:)

/Camilla
 
Sv: Varför blandras?

Det är ju jättebra att du är nöjd med hunden, men faktum kvarstår ju att med blandras är det svårare att förutspå vad du får. Risken hade ju varit en hund med både korta ben, knepig päls och tveksamt temperament.

Just det tycker jag är en av de största fördelarna med att köpa renrasigt, i kombination med att det ligger seriös avel bakom (tex hälsokontroller).
 
Sv: Varför blandras?

Vad ligger det för mål och resonemang bakom din (om du tycker den är bra uppfödd alltså)? Alt. vad tycker du kan vara "godkända" anledningar?

Frågar av ren nyfikenhet, vi har nog samma resonemang men jag har svårt att hitta några starka syften mer än ev. prestationsavel på typ jakt- och draghundar.
 
Sv: Varför blandras?

Ja, jag har haft både dober och rottis försäkrat i agria med precis "extra allt supersize me" som gick att få förrutom livvärdet och det kostade inga 1000kr månaden inte... 500-600 typ

Så jag gissar att det är livvärdet som dragit iväg och det är ju naturligt om man har en i kronor räknat "värdefull"hund jämfört med en som inte kostar mer än ett par hundralappar.

Tibbeterriern är kvar i samma bolag som när jag köpte honom, dumt att byta, och där betalar jag svindlande 157 kronor i månaden ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blandras?

En väldigt basic försäkring hos agria kostar 180 spänn för en blandras och 112 spänn för en tibbeterrier. Exakt samma försäkring, postort, ålder osv.

68 Spänn är rätt stor skillnad om man jämför summorna. Du kan försäkra mer än en och halv tibbe till priset av en blandras.

Det tar några sekunder att ta reda på, så att blandraser automatiskt skulle vara billigare att försäkra är helt enkelt bullshit
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blandras?

Jag har aldrig fått chansen att få hälsa på en mops tyvärr, känner ingen eller vet heller ingen som har någon här ikring.
Så ja, jag har kanske svårt att förstå:)
Men å andra sidan har jag inte träffat många andra sällskapshundar heller så jag kan säga hur dom är.
Tänkte bara allmänt:)

Har heller inte nöjet att träffa på någon live, men prata med ett antal olika mopsägare. Och haft med en hel del frallor att göra, och frallan måste jag vara elak och säga att de flesta är rent ut sagt korkade :crazy:
Mopsen verkar vara mycket mer på att hitta på saker vid träning och annat, medans frallan i stort tycker livet är som bäst om den bara får hänga med familjen och inte behöver tänka så mycket mer...

/Camilla
 
Sv: Varför blandras?

Sedär, vad kul det är när man lär sig nåt nytt!

Tror nog inte att det är så värst många blandhundsägare som vet detta!

Ptr
 
Sv: Varför blandras?

Vad ligger det för mål och resonemang bakom din (om du tycker den är bra uppfödd alltså)? Alt. vad tycker du kan vara "godkända" anledningar?

Frågar av ren nyfikenhet, vi har nog samma resonemang men jag har svårt att hitta några starka syften mer än ev. prestationsavel på typ jakt- och draghundar.

tanken bakom var att komma åt bordercolliens vallinstikter men att få tollarens byggnad och pälssättning, de är ju byggda för vattenjakt och kallare vatten. vi har rätt sura marker häromkring. altså prestationsavel. men den är även ultimat för agility liten o smidig, smart o snabbtänkt. min uppfödare hade säkert en hel del mer i baktanke men det var detta som var relevant för mig. moder och fader är reggade i skk med stamtavlor fullt genomgångna, röntgade och friska. för mig är en seriös uppfödare en som förutom sunda värderingar en som följer sina avkommor. jag har fortfarande efter 5½år ömsesidig kontakt med min ett par gånger om året, hon hjälper mig om jag behöver fråga något, och hon kan ringa ibland o kolla hur allt är, hon följer verkligen upp och tar sitt ansvar.

Jag är till viss del för blandrasavel i prestationssyfte, men har inga fler argument varför.
Jag kan störa mig på den här skara som är "renrasiga" papperslösa, de är ju papperslösa av en anledning (föräldrar som är icke önskvärda att avlas på osv) den aveln skulle jag aldrig i livet stödja. ska det vara renrasigt är det papper, meriter ja hela kittet som gäller. sen finns skaran den med hur "många raser som helst", det är inte så svårt att ha koll på sin hund, och vid en "tjuvparning" kan man ge abortspruta man måste inte vänta o se vad de bli för gulligt av denna blandning. sen finns det den helt ofattbara skaran som medvetet har tagit valpar på två st olika 3-4vägskorsningar. Där kan jag aldrig låta bli att slänga iväg ett mail o fråga hur ***de tänkte med det här... alltid får man att roligt svar tillbaka...
 
Sv: Varför blandras?

Alla gör som de vill men andra får väl tycka illa om att det stödjer oseriös och kanske även olaglig avel.
Men blandrasavel är inte det samma som oseriös avel för mig. Det finns oseriösa uppfödare även inom renrasaaveln. Om de är seriösa eller inte beror ju inte på renras eller blandras. Det är att göra det för enkelt för sig. Det finns seriösa människor som föder upp blandraser också. Det får man inte glömma.
 
Sv: Varför blandras?

Det är ju jättebra att du är nöjd med hunden, men faktum kvarstår ju att med blandras är det svårare att förutspå vad du får. Risken hade ju varit en hund med både korta ben, knepig päls och tveksamt temperament.

Just det tycker jag är en av de största fördelarna med att köpa renrasigt, i kombination med att det ligger seriös avel bakom (tex hälsokontroller).

Jag skrev också det, att jag visste att jag gjorde en chansning men att det som tur var blev bra. Vi har alltid varit noga med vart i från vi köpt våra hundar. Kollat upp alla tester i flera led bakåt och kollat runt både det ena och det andra. Ändå har det inte blivit som vi tänkt. Så jag vet att det alltid är en chansning när man köper hund. Nu tog jag en lite större chansning denna gången men med tanke på hur många gånger det blivit fel med renrasiga så kan det knappast inte bli värre...
 
Sv: Varför blandras?

Men blandrasavel är inte det samma som oseriös avel för mig. Det finns oseriösa uppfödare även inom renrasaaveln. Om de är seriösa eller inte beror ju inte på renras eller blandras. Det är att göra det för enkelt för sig. Det finns seriösa människor som föder upp blandraser också. Det får man inte glömma.

Ja det är ingen som har sagt att alla blandrasuppfödare är oseriösa och att alla renrasuppfödare är seriösa.

Vad är en seriös uppfödare enligt dig?

Enligt mig är det en som har ett syfte med sin avel och endast använder dokumenterat friska och mentalt lämpliga djur (gärna mentaltestade) från dito linjer. Och som självklart säljer valparna besiktigade, chipmärkta och vaccinerade vid tidigaste 8 veckors ålder. Allt för att ge valpen de bästa förutsättningarna till att leva ett friskt och lyckligt livs och fungera i sitt syfte. Men det är min åsikt, kraven är inte så höga tycker jag men inbillar mig att få blandrasuppfödare skulle leva upp till dem om de inte prestationsavlar. Motbevisa mig gärna!
 
Sv: Varför blandras?

Då verkar ju din uppfödare helt klart höra till den seriösare delen av blandrasuppfödarna, även om jag tycker att det med de målen inte bör vara nödvändigt med en blandras. :)
 
Sv: Varför blandras?

Kan tillägga att uppfödaren till min hund har hundar som både är röntgade och ögonlysta. Hon avlade tidigare renrasigt på båda raserna men trodde på att en blandning skulle bli bra(jaja, jag vet att det innebär att hon inte längre är välkommen hos skk) och det blev ju bra med första kullen då det blev friska och trevliga hundar med det bästa från båda raser. Och självklart var valparna både vaccinerade, chipmärkta, besiktade och 8 veckor. Dessutom kollade hon upp oss noga innan köp och har även haft "koll" på oss efter och kollat upp att allt går som det ska, vill gärna träffa hundarna osv och kommer med mycket tips och råd. Hon var noga med att visa sina hundar ordentligt(föräldrarna och storasyster) både under träning och allmänt.
 
Sv: Varför blandras?

Kan tillägga att uppfödaren till min hund har hundar som både är röntgade och ögonlysta. Hon avlade tidigare renrasigt på båda raserna men trodde på att en blandning skulle bli bra(jaja, jag vet att det innebär att hon inte längre är välkommen hos skk) och det blev ju bra med första kullen då det blev friska och trevliga hundar med det bästa från båda raser. Och självklart var valparna både vaccinerade, chipmärkta, besiktade och 8 veckor. Dessutom kollade hon upp oss noga innan köp och har även haft "koll" på oss efter och kollat upp att allt går som det ska, vill gärna träffa hundarna osv och kommer med mycket tips och råd. Hon var noga med att visa sina hundar ordentligt(föräldrarna och storasyster) både under träning och allmänt.

Ja det låter som en "seriös" uppfödare om man jämför med säkert över 90 % av alla blandrasuppfödare. Jag antar att hundarna endast är till sällskap och inte för vidare experimentell avel. Som jag tror att du redan har skrivit så är ju den sortens avel beroende av en seriös renrasavel och därför kan syftet/målet i längden kanske ifrågasättas men sker det endast i liten omfattning så ser jag inget direkt negativt med det.

Jag vet att man inte ska dra alla över en kant men som du säkert själv har sett så tillhör din uppfödare till undantagen och därför tror jag att det var de övriga dryga 90 % som TS syftade på och det är antagligen dessa som generar det det massiva överskottet av diverse blandraser som verkar finnas, iaf om man tittar på blocket.
 
Sv: Varför blandras?

Ja det är ingen som har sagt att alla blandrasuppfödare är oseriösa och att alla renrasuppfödare är seriösa.
Det lät som du menade det när du skrev att man stödjer oseriös avel och kanske till och med olaglig när man köper blandraser. Jag kanske missförstod? Ber om ursäkt i så fall.

Vad är en seriös uppfödare enligt dig?
Tror vi har rätt lika åsikt där. För mig är det en uppfödare som avlar på friska djur, mentalt lämpliga (och ja, helst mentaltestade) och som säljer valparna veterinärbesiktigade. Exteriören är för mig inte det viktigaste utan mentaliteten. Jag tycker en seriös uppfödare tar reda på så mycket som möjligt av en köpare för att se till så gott det går att köparen verkar kunna ge hunden ett bra liv. Viktigt också att de ser hur en tänkt köpare hanterar hunden och att de vågar säga nej om de känner att detta nog inte kommer att passa.
Jag tycker inte det finns något att bevisa. Jag vet vad jag söker för hund och söker tills jag finner detta. Alla är fria att följa sin egen väg. Detta är rätt för mig, men kanske inte alls för dig? Alla har vi ju olika erfarenheter och kunskaper i bagaget och vi har dessutom olika syften med våra hundar.
31104241.jpg

Det här är min underbara kille. Jag är så glad att vi fann honom. Härligare hund kunde jag inte hitta.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blandras?

Det lät som du menade det när du skrev att man stödjer oseriös avel och kanske till och med olaglig när man köper blandraser. Jag kanske missförstod? Ber om ursäkt i så fall.


Tror vi har rätt lika åsikt där. För mig är det en uppfödare som avlar på friska djur, mentalt lämpliga (och ja, helst mentaltestade) och som säljer valparna veterinärbesiktigade. Exteriören är för mig inte det viktigaste utan mentaliteten. Jag tycker en seriös uppfödare tar reda på så mycket som möjligt av en köpare för att se till så gott det går att köparen verkar kunna ge hunden ett bra liv. Viktigt också att de ser hur en tänkt köpare hanterar hunden och att de vågar säga nej om de känner att detta nog inte kommer att passa.
Jag tycker inte det finns något att bevisa. Jag vet vad jag söker för hund och söker tills jag finner detta. Alla är fria att följa sin egen väg. Detta är rätt för mig, men kanske inte alls för dig? Alla har vi ju olika erfarenheter och kunskaper i bagaget och vi har dessutom olika syften med våra hundar.
31104241.jpg

Det här är min underbara kille. Jag är så glad att vi fann honom. Härligare hund kunde jag inte hitta.

Jag skrev nog som om jag drog alla över en kant, ganska lätt hänt när de seriösa hör till undantagen. Självklart är det även viktigt att en uppfödare väljer rätt valpköpare.

Tycker du att din uppfödare uppfyller dina krav för vad som är en seriös uppfödare?

Du verkar väldigt medveten om vad du vill ha för hund. Är det inte svårt att köpa en blandras då?
Det kan ju vara svårt att veta vilka fysiska och mentala egenskaper som valpen får från respektive ras.

Fin hund. Hur stor är den? Ser ganska stor ut.

Nu är ni minst två stycken (bigganl och _eulalia_) som först har argumenterat för att det inte är något fel med att köpa blandras men efter en lång diskussion så har det kommit fram till att det i så fall ska aveln i så fall vara under i princip samma krav som renrasaveln. Hade ni från början skrivit att ni tycker att det är ok om aveln bedrivs på ett seriöst sätt som bland annat innebär att hundarna som används i aveln uppfyller kraven inom respektive ras/raser så hade nog inte många sagt emot er, iaf inte jag. Jag utgick från att det var den "oseriösa" blandrasaveln som tråden handlade om eftersom den säkerligen kan utgöra över 90 % av all blandrasavel.
 
Sv: Varför blandras?

Har inte orkat läsa igenom hela tråden så vet inte om någon redan har skrivit detta så ber jag om ursäkt.
Men en orsak att välja renrasigt förutom allt ni redan har skrivit tycker jag kan vara att det finns en hel spännande ”värld” som om man vill kan vara delaktig i om man har en renrasig hund!
Nu tänker jag inte bara på utställningar och tävlingar och liknade utan även rasklubbar, rastidningar, rasböcker och inte minst rasträffar av olika slag från träffar i all enkelhet till läger med mera.
De flesta uppfödare värda namnet anordnar ju även kennel träffar/läger med mera.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 282
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 034
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 084
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 226
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp