Bukefalos 28 år!

Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Som sagt kanon att det blev bra :) Men jag tror knappast att du hade behövt åka hela världen runt för att hitta en renras som passade dig och knappast behöva leta i flera år och betala 25000. Om du inte har några extraordinära krav vill säga...

Jag är inte ute efter att du ska ångra att du köpte en blandras jag menar bara att jag helt enkelt inte köper att det var omöjligt för dig att hitta en renras som passade in på dina krav. Som sagt så har vi ett stort antal godkända raser så jag tror helt enkelt inte på att du hade så ovanliga krav att det var omöjligt eller ens svårt för dig att hitta en renras som passar in på det du vill.
Men sak samma, du hade ju tur och fick en bra hund som du är nöjd med.
 
Sv: Varför blandras?

Du får gärna ge förslag. Jag hittade i alla fall ingen i dom raslexikon jag bläddrade sönder.
 
Sv: Varför blandras?

Podengo portuguese medio eller pequeno, beroende på önskad storlek. Finns som både släthårig och strävhårig. En social och riktigt förig hund av urhundsstyp helt utan rasbundna sjukdomar. :)

Cirneco dell'Etna, också det en hund av urhundstyp utan några rasbundna sjukdomar. Fantastisk mysig och lättsam sällskapshund som man även kan syssla med lite fartiga aktiviteter med som t.ex. lure coursing. Också hyfsat förig.

Löwchen har en underbar mentalitet och lever länge. De är sociala och sportiga och vill vara med sin husse och matte överallt. Ytterst få problem med hälsan, inget som är bekräftat relaterat till rasen, men rasklubben har ändå satt upp program för att utvärdera öron och knän.

Kromfohrländer. Sportig och trofast sällskapshund utan några specifika hälsoproblem.

Lagotto. Har visserligen en del fall av HD och ögonsjukdom, men inget som SKK kräver något hälsoprogram för. Dock har rasklubben ställt upp rekommendationer för att komma tillrätta med de fall som finns. Lagotton är en jättecharmig, sportig och aktiv hund som även gör sig utmärkt på soffan.
Lättlärd och oerhört VÄNLIG. Håren i öronen måste man dock hålla efter, annars kan den få smärtsamma problem, men det är en ren skötselfråga precis som att klippa klor.

Tibetansk spaniel glömde jag ju. Underbart söt och trevlig hund. Lite envis. Har program för ögon och navelbråck, men är inte extremt sjukdomsbelastad på något sätt.

Kooijkerhondje är visserligen mer aktiv än vad du kanske vill ha, men det är i gengäld en mycket frisk ras med lite spanielutseende utan att den har enormt mycket päls. Gladlynt och lättlärd.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blandras?

Varför då? Jag har boxer med väldigt kort nos. Skulle jag ha tänkt efter då skulle jag knappast ens tagit en boxer. Ville ha allt vad boxern har, och fick det också. Vad jag inte tänkte på var hur boxeraveln verkar gå åt helt fel håll med kortare nosar, kort livslängd och flera sjukdomar. Visst finns det hundar som mår jättebra trots sina korta nosar osv, men det är väl hela aveln vi skall se till, inte bara individen.

Jag skäms lite, och tycker att jag inte borde stödja en sån avel. Hundens föräldrar är friska och duktiga, men någonstans brister det i hela aveln.

Nästa hund ska vara en vars avel verkligen är genomtänkt.

Det pågår ett medvetet arbete inom mopsaveln där man strävar efter sundare hundar. Vi valde noga en uppfödare som visserligen avlar snygga hundar men som också har en medveten hälsostrategi. Mina hundar är friska, glada och kan andas. De lever normala, aktiva hundliv. Detsamma gäller deras föräldrar. Så varför ska jag skämmas? Är det enda alternativet att utrota en flera tusen år gammal ras med, vågar jag påstå, helt unika egenskaper som sällskapshund? Mitt sätt att stödja en sundare avel är att köpa från en duktig uppfödare som månar om att få fram friska hundar. Varje diskussion vinner på nyanser i stället för svart-vita påståenden om det ena eller det andra.
 
Sv: Varför blandras?

Det pågår ett medvetet arbete inom mopsaveln där man strävar efter sundare hundar. Vi valde noga en uppfödare som visserligen avlar snygga hundar men som också har en medveten hälsostrategi. Mina hundar är friska, glada och kan andas. De lever normala, aktiva hundliv. Detsamma gäller deras föräldrar. Så varför ska jag skämmas? Är det enda alternativet att utrota en flera tusen år gammal ras med, vågar jag påstå, helt unika egenskaper som sällskapshund? Mitt sätt att stödja en sundare avel är att köpa från en duktig uppfödare som månar om att få fram friska hundar. Varje diskussion vinner på nyanser i stället för svart-vita påståenden om det ena eller det andra.

Säger inte emot ditt inlägg utan undrar bara vilka unika egenskaper mops har som sällskapshund?
 
Sv: Varför blandras?

Varför skulle det bli det? Förstår inte alls hur du resonerar där? Och vadå nyttig? Som flera redan påpekat här inne har ju renrasuppfödarna betydligt högrekrav på sig än vad vad blandrasuppfödarna har.

Jag kan inte förstå syftet med blandras avel om det inte är prestationsavel.

Det ger den som inte är rasfixerad i sitt intresse alternativ, vilket förhoppningsvis gör att renrasaveln tvingas ransaka sig själva och göra vad de kan för att leverera bra på fler plan än utställning, tävling och arbete.

Hade nu de rasrena hundarna verkligen varit så mycket bättre och så mycket friskare och så mycket mer stabila i psyket så att det tillockmed hade uppvägt en lite tveksammare miljö, då hade de som förespråkar renhetsläran inte behövt skrika så högt.

Sen är det rätt intressant att trots olika program så har man inte kommit längre med att minska ökad ärftligt inslag för olika problem. Motsvarande så kan man ibland undra varför inte blandraserna då är än värre drabbade än de är.

Det finns även en aspekt som det brukar kunna bli ett j..a väsen om när man nämner: Och det är de olika kategorierna på personlighet vars benägenhet att välja olika typer på hundar. Och vad det ger för tillskott till utvärderingen på aveln.

Tex åtminstone en av de som skriver här i tråden vallar få med sina hundar, en fantastisk prestation som ger vältränade hundar som heter duga. Men kan också visa sig ge skador till en sån ras, inte av ökad ärftlig benägenhet och inte nödvändigtvis av ökat slitage, om saker görs med måtta vilket jag tror det görs, utan av otur eller olycka.

Där finns blandrashundar som jobbar med korna och fåren, på liknande sätt som dessa hundar, men deras hälsostatus sätts inte på papper. Om de är duktiga och lever länge samt inte kostat för mycket vetrinärkostnader så får de fostra en kull och låta nån valp ärva jobbet, sen är det slut. Det är också en avel.

Men det finns ett argument för renrasaveln, ett viktigt som jag kan hålla med om.
Att få en databas för forskningen att forska i angående sjukdommar och defekter med ärftligt inslag. Och så är det väldigt smart att låta hundägarna själva stå för kostnaderna. Hur ska man få med blandrashundägarrna på tåget?

Ptr
 
Sv: Varför blandras?

Ok, men det lät som det eftersom du skrev att renraser var dyra. Du kan inte rimligtvis tycka att 10-12 000 är dyrt för en valp efter hälso- och mentaltestade och meriterade föräldrar.

2000 lär ju inte ens täcka in utgifterna uppfödaren haft för valpen. Bara besiktning, vaccination och chipmärkning lär ju gå på närmare en 1000 lapp.

Tio till tolv tusen kronor är ju dyrare än ett par tusen kronor. Om jag vill ha en renrasig hund så köper jag det, men när jag inte ser någon mening med det så har jag hellre de pengarna till annat. Jag vet vad jag söker hos en hund, vilka raser som passar mig (oss) och letar tills jag hittar den hund som stämmer in på detta. Jag har en underbar hund som passar oss jättebra. Jag och hela familjen är väldigt nöjda med honom. En renrasig hund gör varken till eller ifrån för oss. Det är upp till var och en tycker jag vad man väljer. Det viktigaste är att man vet vad man ger sig in i och verkligen tar reda på hur hundlivet kommer att se ut. Alla raser passar ju absolut inte alla hundägare.
 
Sv: Varför blandras?

Blandrasägarna har en intresseorganisation; Blandis. De har ett hundregister där man även kan få röntgenresultat och andra medicinska undersökningar registrerade. På aktivitetssidan verkar de mest ordna utställningar trots att många blandrasägare gnäller över diskriminering när de inte får vara med på renrasernas bruksprov(= avelsutvärderingar). Om blandrasaveln är så seriös och blandrasägare så intresserade av sina hundars hälsa som vissa vill få det att låta som, varför är då bara 5000 hundar registrerade? När det finns över 187 000(!) blandrashundar i Sverige - och då är bara de som är registrerade hos Jordbruksverket medräknade...
 
Sv: Varför blandras?

Jag tror (gissar nu) att de flesta som väljer en blandras gör det för att de inte har tänkt tävla eller prestera med den utan vill ha en trevlig familjemedlem som passar familjens liv i övrigt. Så är det för oss och för de flesta av dem jag känner som har blandrashundar.
 
Sv: Varför blandras?

Fast jag håller ändå inte med om ditt resonemang. Hur kan du veta att blandrashundarna klarat sig undan? Det förs ju ingen som helst statistik på sjukdomar där, inte vad jag vet i alla fall? Har man en blandning av flera raser är det ju bara flera eventuella rasbundna sjukdomar att se upp med, vad är fördelen med det undrar jag? Och hur man får blandrasägarna med på tåget, det går nog inte. Hur skulle man kunna föra någon som helst statistik när man inte ens vet vilken tik som är mamma till vilken kull och vilken hane som är pappa till vilka hundar. Samt vilken hund som är släkt med vilken hund.

Jag förstår inte hur du menar med den som inte är rasfixerad? Det som är så bra med att det finns just olika raser är ju att de olika raserna har olika egenskaper. Det ökar ju förutsättningarna för att få den hund man tänkt sig. Köper man en blandras vet man ju inte vilka egenskaper som slår igenom mest.

Du pratar mycket om att renrasuppfödarna måste ha krav på sig att leverera men blandrasuppfödarna då? Behöver inte dom kunna leverera? Det finns ju ingen som håller koll på hur deras hundar blir.

Sen att man har som krav att ställa ut eller tävla när man köper renras, det är bara rent trams. Det gör man precis som man själv vill.

Och visst det finns vissa raser som har större sjukdomsbild än andra men då kan man ju göra som jag och välja en ras som har väldigt få rasbundna sjukdomar. Som sagt så är ju risken med en blandras med flera raser i sig att man får flera av sjukdomarna, förstår inte på vilket plan det är bättre..?
 
Sv: Varför blandras?

Jo, och det är därför jag inte tror att man kan få blandisägarna "med på tåget" som ptr är inne på. Tyvärr avlas det ju ändå vidare blandraserna, trots att dokumentationen saknas.
 
Sv: Varför blandras?

Vilka plan menar du att blandraserna "leverar" på som inte renraserna gör? För mig är det självklart att en seriös uppfödare avlar på mentalt bra och friska hundar. Fördelen med en renrasuppfödare är ju att dom ofta är insatta i de linjer de avlar på.
 
Sv: Varför blandras?

Hur skulle man kunna föra någon som helst statistik när man inte ens vet vilken tik som är mamma till vilken kull och vilken hane som är pappa till vilka hundar. Samt vilken hund som är släkt med vilken hund.

Och i den fall statistiken finns vill man knappt läsa den. :crazy: Kollade lite i Blandis register nu, de har en avdelning för oreggade renraser och den första kullen jag kollade på var en korsning mellan en tik som är resultatet av en helsyskonparning(naturligtvis inte reggad av SKK, dessutom var bara en av föräldrarna röntgad) och en hane av samma ras. Inga medicinska data på några av hundarna. Men tiken beskrevs iallafall av ägaren som snäll... För att se att tikens föräldrar var helsyskon var man dock tvungen att gå in i SKK:s register, hur många blandrasköpare kollar upp sånt?
 
Sv: Varför blandras?

Det är väl det viktigaste att tiken är snäll...
Det är nog inte många som kollar upp hur närbesläktade föräldradjuren är tror jag. I dom fall det det går att kolla vill säga.

För mig är problemet med blandrasaveln att det oftast inte finns någon tanke bakom den. Man har en snäll hund och kompisen har en snäll hund och det är ju så mysigt med valpar så låter man dom para sig vid tikens nästa löp typ.
 
Sv: Varför blandras?

Tio till tolv tusen kronor är ju dyrare än ett par tusen kronor. Om jag vill ha en renrasig hund så köper jag det, men när jag inte ser någon mening med det så har jag hellre de pengarna till annat. Jag vet vad jag söker hos en hund, vilka raser som passar mig (oss) och letar tills jag hittar den hund som stämmer in på detta. Jag har en underbar hund som passar oss jättebra. Jag och hela familjen är väldigt nöjda med honom. En renrasig hund gör varken till eller ifrån för oss. Det är upp till var och en tycker jag vad man väljer. Det viktigaste är att man vet vad man ger sig in i och verkligen tar reda på hur hundlivet kommer att se ut. Alla raser passar ju absolut inte alla hundägare.

Alla gör som de vill men andra får väl tycka illa om att det stödjer oseriös och kanske även olaglig avel.

Kl.
För övrigt så når jag först började tänka tanken på att skaffa en hund för några år sedan så var jag helt inne på en blandras men efter att ha läst på lite mer och förstått att det inte är så enkelt att valpen skulle få hälften av fenotypen från tiken och den andra hälften från hanen och även sett en hel del bloggar och hemsidor från en del av dessa uppfödare så ändrade jag mig ganska snabbt.

En uppfödare fick mig att må illa när jag läste hur de bedrev sin avel. De hade några collietikar de i princip använde som valpmaskiner och parade med den hane som ställde upp. De skröt om att tre vuxna personer var tvugna att hålla fast tiken för att hanen skulle kunna para. De tjänade nog rätt bra på sin avel om de fick valparna sålda. Med det inte sagt att alla blandrasuppfödare gör på detta sätt eller att det inte finns renrasuppfödare som inte gör det. Men det finns betydligt mer regler för renrasuppfödare.
 
Sv: Varför blandras?

Det ger den som inte är rasfixerad i sitt intresse alternativ, vilket förhoppningsvis gör att renrasaveln tvingas ransaka sig själva och göra vad de kan för att leverera bra på fler plan än utställning, tävling och arbete.

Vilka mer plan kan en hund leverera på? Tror inte du att renrasiga hundar har lika mycket personlighet eller är lika lätta att älska?

Hade nu de rasrena hundarna verkligen varit så mycket bättre och så mycket friskare och så mycket mer stabila i psyket så att det tillockmed hade uppvägt en lite tveksammare miljö, då hade de som förespråkar renhetsläran inte behövt skrika så högt.

Ja det går ju inte att bevisa varken det eller motsatsen eftersom det inte finns någon statistik på sjukdomar och mentalitet hos blandraser. Jag tror inte att "renhet" är det viktigaste för de flesta här inne utan avel med ett lämpligt syfte på fysiskt och mentalt lämpliga individer. Du kan gärna få leta upp en sådan blandrasuppfödare som inte föder upp för drag eller jakt och pm:a hemsideadress eller dyl. till mig. Virre verkar inte ha hittat någon än iaf.

Sen är det rätt intressant att trots olika program så har man inte kommit längre med att minska ökad ärftligt inslag för olika problem. Motsvarande så kan man ibland undra varför inte blandraserna då är än värre drabbade än de är.

Problemen har kanske inte ökat utan det finns helt enkelt bättre metoder för att ta reda på om en hund är drabbad eller ej vilket ger redskap för att minska problemen genom planerad avel. Hur vet du att de inte är drabbade i samma utsträckning?

Det finns även en aspekt som det brukar kunna bli ett j..a väsen om när man nämner: Och det är de olika kategorierna på personlighet vars benägenhet att välja olika typer på hundar. Och vad det ger för tillskott till utvärderingen på aveln.

Tex åtminstone en av de som skriver här i tråden vallar få med sina hundar, en fantastisk prestation som ger vältränade hundar som heter duga. Men kan också visa sig ge skador till en sån ras, inte av ökad ärftlig benägenhet och inte nödvändigtvis av ökat slitage, om saker görs med måtta vilket jag tror det görs, utan av otur eller olycka.

Där finns blandrashundar som jobbar med korna och fåren, på liknande sätt som dessa hundar, men deras hälsostatus sätts inte på papper. Om de är duktiga och lever länge samt inte kostat för mycket vetrinärkostnader så får de fostra en kull och låta nån valp ärva jobbet, sen är det slut. Det är också en avel.

Problemet där är väl att du kan inte vänta så länge med att ta valpar på en tik att du kan se hur länge hon lever och hur frisk hon är. Det jag också funderar på är vad som händer med övriga valpar i kullen om man gör så?

Men det finns ett argument för renrasaveln, ett viktigt som jag kan hålla med om.
Att få en databas för forskningen att forska i angående sjukdommar och defekter med ärftligt inslag. Och så är det väldigt smart att låta hundägarna själva stå för kostnaderna. Hur ska man få med blandrashundägarrna på tåget?
Ptr

Nästan nobelpris för den som kommer på det :cool:
Har du någon idé?
Det finns ju en förening för blandrashundar men där verkar inte blandrassägare vilja vara med. Varför inte? Registreringen kostar 250 kr. Det är väl de om några som skulle kunnat påverka.
 
Sv: Varför blandras?

Säger inte emot ditt inlägg utan undrar bara vilka unika egenskaper mops har som sällskapshund?

En bra mops kombinerar charm, humor, energi, förmåga att växla mellan total aktivitet och total avslappning, intelligens och exceptionell vänlighet mot allt levande med en enastående tillgivenhet. Den älskar barn och söker aktivt deras sällskap. Den anpassar sig i alla situationer. Den är djärv men samtidigt lugn. Den kräver inte mycket men hänger med på allt. Den tycker om att träna men kan utan problem ligga en hel dag i soffan. Den älskar sina människor med total hängivenhet. Fysiskt är den liten men robust och härligt stabil i kroppen - en riktig liten björn. Jag har aldrig träffat någon hundras som kan jämföras med mopsen.
 
Sv: Varför blandras?

En bra mops kombinerar charm, humor, energi, förmåga att växla mellan total aktivitet och total avslappning, intelligens och exceptionell vänlighet mot allt levande med en enastående tillgivenhet. Den älskar barn och söker aktivt deras sällskap. Den anpassar sig i alla situationer. Den är djärv men samtidigt lugn. Den kräver inte mycket men hänger med på allt. Den tycker om att träna men kan utan problem ligga en hel dag i soffan. Den älskar sina människor med total hängivenhet. Fysiskt är den liten men robust och härligt stabil i kroppen - en riktig liten björn. Jag har aldrig träffat någon hundras som kan jämföras med mopsen.

Men det låter inte så olikt eller omöjligt att andra raser inte är så.
Du menar att det inte är individen som är så utan alla mopsar?

Men de va en härlig beskrivining:)
 
Sv: Varför blandras?

Flera utav dom där raserna är ju ganska ovanliga. Det var ingen som passade in alls på mig. Vissa av dom är helt fel i både storlek och päls. Och dessutom fruktansvärt fula:p Tibben gillar jag jätte mycket. Var i kontakt med uppfödare när jag skulle köpa min nuvarande men tyckte att dom hade alldeles för korta ben och dessutom underbett som heter duga. Men med blandning av cocker så blev det ju precis vad jag ville ha. Så tyvärr, du fick inte in några träffar. Jag köper hellre en blandras än en hund jag inte vill ha.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 281
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 034
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 084
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 226
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp