Bukefalos 28 år!

varför blåser hästen?

A

Axxxxa

När jag står i stallet och pratar och pussas med mitt lilla arabsto så blåser hon försiktigt på mig i ansiktet, hon gör det jämt och verkar bli väldigt lugn när jag blåser försiktigt tillbaka på hennes mule. Varför gör hästar så?? Är det deras sätt att visa att de är trygg och visar kärlek eller vad??
 
Sv: varför blåser hästen?

Grattis!
uppenbarligen har du en häst som tycker väldigt mycket om dig!
 
Sv: varför blåser hästen?

Det är så hästar pratar med varann. Så hälsar jag på alla hästar, både dom jag känner och dom jag aldrig träffat förr.
 
Sv: varför blåser hästen?

När jag står i stallet och pratar och pussas med mitt lilla arabsto så blåser hon försiktigt på mig i ansiktet, hon gör det jämt och verkar bli väldigt lugn när jag blåser försiktigt tillbaka på hennes mule. Varför gör hästar så?? Är det deras sätt att visa att de är trygg och visar kärlek eller vad??

Så gör min häst jämt också! Det är ju så hästar hälsar på varandra. Min häst är väldigt nyfiken av sig och tycker om att undersöka saker (inklusive mig..) och jag tycker det är helt okej så länge hon nosar försiktigt. Hon verkar extra nyfiken när jag till exempel har glasögonen på mig, har ätit något ovanligt eller pussat nån :D snacka om uppmärksam häst va ;)
 
Sv: varför blåser hästen?

Hästar gör så för att visa att de tycker om en. Man kan jämför det med hästarnas mank-kliande. Ett ömhetsbevis.
 
Sv: varför blåser hästen?

Jag brukar alltid hälsa så, och oftast får man blås tillbaka :) Min lilla tös blåser och pussas hela tiden ! :D:D
 
Sv: varför blåser hästen?

De hälsar på varandra så. Min häst t ex kan ibland bli ganska orolig och då när jag blåst henne lite på mulen och hon blåst tillbaka blir hon lugn igen. Då känner hon att jag är här med henne, ungefär.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 736
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp