Bukefalos 28 år!

Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Knapplån.

Appropå hästägare som säger sig följa anvisningarna på fodersäcken.
Följande anvisning finns för Hippo Basic:

UTFODRINGSANVISNINGAR:
HippoBas Basic passar till alla hästar, men är framförallt utvecklad för att passa behoven hos fritids- och ridskolehästar
samt ponnys. Utfodra HippoBas Basic tillsammans med hö och/eller hösilage. För att få en välbalanserad och optimalt
fungerande foderstat bör du alltid analysera ditt grovfoder. Anpassa sedan fodergivan efter hästens storlek, arbete, hull,
typ och kvalitet på grovfoder.


Ungefär destamma kan man läsa på Kraffts hemsida.
Fodertillverkarna rekommenderar alltså att man alltid analyserar sitt grovfoder, så om man säger att man fodrar efter vad som rekommenderas av tillverkaren så innebär det egentligen att man också tagit analys på höet/silaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Man märker väl om höt är dåligt lr om hästen behöver mer energi å grejer. Lr har ja fel:confused:

Du har fel.

Energi - ja det märker man ju.
Å grejer - det märker man inte alltid innan det är för sent.

En liten fråga.
Vet du vad "å grejer" är?
"Å grejer" är liksom litet luddigt preciserat.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jo visst märker man det......... När hästen har fallit ur och ser ut som ett staket :idea:


Bara en idiot väntar tills det gått så långt !! Man ser faktist väldigt snabbt om en häst faller ur eller får för lite protein, jag ser det på några dar. Man väntar inte tills det gått så långt att dom ser ut som ett staket !!!!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Tyvärr så finns det gott om idioter.
För dessa så är svart på vitt - siffror på ett papper - ett mycket bra argument till varför hästen ser ut som skit.

Hästen får för litet mat för att jag säger så - biter inte.
Hästen får för litet mat för att det går att räkna på - biter bättre.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Var det inte snack om att lösa benbitar berodde på foder med? Jag har alltid lärt mig att man ska arbeta hästen under sin uppväxt och alltid ge hästen kalk om den vill ha såvida man inte bor på ex. Gotland. Arbete gör att det blir ett starkare skelett. Med arbete menar jag i lagom dos.

Var finns tabellerna över bete? Är det olika över växtligheten och vad för sorts bete? Jag erbjuder alltid hästarna mineraler, med gärna lite extra kalk till unghästarna hela sommarbetesperioden.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag skulle aldrig våga lita på det.
Och ingen foderexpert, foderrådgivare, agronom eller veterinär som jag har träffat har rekommenerat att man kan göra så.
Man behöver veta Ca/P och kompencera för det vid behov.

Foderexperter och rådgivare brukar tyvärr alltid prata för "sin" vara.. Och då är ju självklart lösningen just deras foder även om det är hur tokigt som helst.. Ex min gammelponny skulle ha ett antal kg av just deras pellets, trots att han var urfet, och hade fång.

En agronom berättade att jag visst kunde släppa min gammelponny som hade haft fång föe ett par år sedan att jag visst kunde släppa honom på ett bete fullt med vitklöver..

Medan veterinären sa att han skulle gå på mycket hö och inget kraftfoder förutom lite betfor och mineraler.. Jag har aldrig blivit rekommenderad att analysera grovfodret, inte ens till fång ponnyn, det enda som sas var att jag gärna skulle få tag på ett år gammalt hö eller hö som är skördat så sent som möjligt, för att kunna ge en större mängd av det.

Jag har kontakt med ett flertal uppfödare som resonerar på samma sätt som jag. Enda skillanden är att dom fött upp mellan 50- 200 hästar i varierande storlek.. Shetland, russ, NF, NSV och Ardenner. Jag har två bekanta som har Halvblodsuppfödning. Jag ska höra med dom hur dom gör, vi har aldrig diskuterat det.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Bara en idiot väntar tills det gått så långt !! Man ser faktist väldigt snabbt om en häst faller ur eller får för lite protein, jag ser det på några dar. Man väntar inte tills det gått så långt att dom ser ut som ett staket !!!!

Förstår att du menar mig då ;)
Jag tar det du säger med en nypa salt då jag inte tror på människor som inte talar om hela sanningar.

Sen har du glömmt en massa saker.
En häst behöver inte vara smal bara för att man inte ger dom tillräckligt med foder, det finns en hel del andra saker.
Tex
*stress (vilket min häst har utsätts för länge innan jag fick henne, det är nu hon börjar lugna ner sig)
*Bytte stall säkert 10 gånger på 2 år och det var för mycket för min häst. Eftersom vissa stallägare inte förstår att ett svårfött fullblod inte kan gå på 6 kg hö om dagen och en massa annat roligt.
*Klinikbesök i hundra åttio, ont i ryggen, kotledsinflammation, skulle skos men hovslagaren var ett klantarsel, och hon gick säkert ned 50 kg efter varenda klinikbesök min stackars häst.
*Och en massa annat som har gjort att magen kommit i obalans och hon helt enkelt inte har kunnat ta åt sig av det jag gett henne.

Och eftersom du känner hästen sen tidigare måste du varit med om detta själva eller var hon en helt annan häst då?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Christina Planck, som väl får anses som kunnig på området..., har här uttalat sig om vikten av att analysera grovfodret.

Vad är det för näring i hö?
- Näringsinnehållet kan variera väldigt mycket. Eftersom hästen äter så pass många kilo så är det omöjligt att göra en balanserad foderstat utan att veta vad höet innehåller, svarar Christina Planck.
Hö kan variera från 7 till 9 Mega Joule. Mega Joule förkortas MJ och är ett energimått. Om en häst får 8 kilo hö om dagen så betyder det att jag antingen får 56 (8kilo x 7 MJ) eller 72 (8 kilo x 9 MJ) på samma högiva, vilket innebär att det kan ge en energiskillnad på motsvarande 1,5 kilo kraftfoder. Det kan vara en anledning till att din häst blir fet alternativt mager på samma foderstat. Man kan ju säga att det allra energirikaste höet ska man alltså leta efter om man har högpresterande hästar. För hästar som inte arbetar så mycket och behöver tugga mer kan man ge ett energisvagare hö.
- Proteininnehållet är också väldigt viktigt. Det kan vara så lågt som 5 gram per kilo hö om detta är sent skördat från en gödslad vall och det kan vara uppemot 80-90 gram per kilo om det kommer från en tidigt skördat välgödslad gräsvall och betydligt mer om det finns stor andel klöver i det. Ungefär 50-60 gram smältbart råprotein är ganska idealiskt för vuxna hästar. Det betyder att om man har ett sådant proteinvärde på höet behöver man inte ge något proteintillskott. Om det ligger under 30 gram finns anledning att komplettera om hästarna får svårt att hålla muskulaturen. Ett mycket högt proteinvärde, över 100, bör man undvika till högpresterande hästar eftersom de ofta får stora kraftfodertillskott medan det på något sätt inte är negativt för den vanliga sporthästen.
Av mineralämnena brukar man analysera kalk (Ca), fosfor (P) och magnesium (Mg). Kalkinnehåller är det som kan variera mest. Ett hö från en mineralfattig ogödslad åker kan innehålla så lite som 1 gram kalcium per kilo hö (8 kilo hö á 1 gram kalcium = 8 gram kalcium från den högivan) det kan innehålla så mycket som 8-9 gram kilo från en mineralrik, välgödslad jord ( 8 kilo hö med 8 gram kalcium per kilo = 64 gram kalcium) detta är av avgörande betydelse när man ska välja mineralfoder till sina hästar. Fosforinnehållet är ganska stabilt på runt 2 gram per kilo hö oavsett kalkhalten. Om höet innehåller mindre än 1 gram magnesium per kilo kan det vara läge att vara observant på övriga fodermedels magnesiumhalt så att hästens behov verkligen täcks. Har man ett hö med hyggligt kalcium och fosforinnehåll kan man nästan utgå ifrån att även spårämnesinnehållet räcker till för att täcka hästens behov. Ett bra Ca, P och Mg-innehåll är ett tecken på att höet har skördats på en vall som vuxit på en mineralrik jord eller att man gödslat /tillfört jorden mineralämnen.


Saxat från: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/ho.html
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Bara en idiot väntar tills det gått så långt !! Man ser faktist väldigt snabbt om en häst faller ur eller får för lite protein, jag ser det på några dar. Man väntar inte tills det gått så långt att dom ser ut som ett staket !!!!

Det brukar ta ganska så lång tid innan man märker proteinbrist. Om man börjar ge ett proetinfattigt hö efter betet i augusti så brukar det börja synsas någon gång efter nyår.

Så har det varit för mig flera gånger innan jag började analysera höt. Trodde alltid att det berodde på att höt blev sämre ju längre tid det var efter att det blev skördat. Det hade ju inget med det alls att göra utan höt hade med största sannolikhet dåliga värden från början.

Nu väljer jag ett hö som passar min häst bra redan från början och behöver oftast inte ge något kraftfoder alls.

Min höleverantör tar flera olika analyser. Han har alltid koll på vilken del av ängen (mycket stora fält) som partiet kommer ifrån. Ett normal år så brukar han ha runt 15 olika värden att välja mellan och då kan man boka hela sin förbrukning av önskvärt värde. I år fanns det dock bara 7 olika partier att välja mellan beroende på torkan här i västra Sverige.

Till den gamla hästen valde jag en andra skörd med en kvot på 6,4. Till unghästen valde jag en tredje skörd med en kvot på 11 och en kalk/fosfor kvot som är 1,9. Alltså har jag valt två helt olika hösorter till mina hästar. Aldrig mer att jag vill famla i blindo.

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Medan veterinären sa att han skulle gå på mycket hö och inget kraftfoder förutom lite betfor och mineraler.. Jag har aldrig blivit rekommenderad att analysera grovfodret, inte ens till fång ponnyn, det enda som sas var att jag gärna skulle få tag på ett år gammalt hö eller hö som är skördat så sent som möjligt, för att kunna ge en större mängd av det.

Tyvärr är det så att veterinärer inte alltid har koll på det där med foder. Enligt de rekommendationer låter det som om den personen var ute efter ett foder med lågt proteininehåll. Det är en vanlig missuppfattning att förra årets skörd skall ha låga proteinvärden. En sen skörd är inte garanterant att det är låga värden. Det höt som min unghästfår är skördat i september i år och har en kvot på 10 (nästan som gräs). Däremot blir det låga värden om man låter en vall blomma ut.

Sen är det också en aning felaktigt att en fånghäst skall ha lite proteiner. Nu för tiden så är det nog en vedertagen teori att proteiner inte är boven i dramat när det gäller fång.

Men är det så att du ville ha tag i ett proteinfattigt hö så är det enklaste att fråga om analysen på höt så slipper du famla i blindo då det på inget sätt är så att fjolårets skörd skall ha låga proteinvärden eller för den delen en sen skörd. Det enda säkra sättet att veta är genom en analys.

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Vallen blommar oftast runt midsommar och får det gå efter det så brukar det ha sjunkit. Jag vet med att man helst inte ska ha hö som är taget på gödslade vallar. Han hade iaf aldrig mera fång efter att jag följde dom rekommendationerna. Den hästen hade gått på oanalyserat foder i nästan 17år innan han avlivades pga slitage i framkotorna. Eller rättare sagt, dom sista årena fanns det analys av höet, men kände att det inte fanns någon som anledning att hålla på och krångla till det, när det iaf inte stämde.. Hade en kompis som gjorde en "korrekt" foderstat åt mig, men jag tänker inte proppa hästen full av havre, när den knappt gör nåt. Allra helst inte när hästen har ett skapligt överhull och blev fet av två korslagda grässtrån.


Även unghästarna jag haft under årens lopp har tagit sig mycket väl, även om dom får/fått oanalyserat foder. Som jag sagt ganska många gånger nu, så har man bara tillräckligt kunnit folk, även hö och foder bönder, som tagit analyser några gånger, och ändå lyckats gissa sig fram till vad det är för hö dom har just det året. För att sedan fått det bekräftat av analysen..

Det kvittar hur många "bevis" som det läggs fram för varför man ska analysera så kommer jag med mycket stor sannolikhet inte att göra det. Jag tar hellre hjälp av kunnit folk, hästkarlar. Det finns mycket outnyttjad kunskap om hästar och foder som dom besitter, men ingen vill ta reda på..
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

man ger väl hästen det den behöver för att vara i bra hull/muskulatur o må bra.

Vad vet du vad hästen behöver då ?


Jag är bara nyfiken hur du kan veta vad som felas..dvs om det nu felar...eller vad du ska dra ifrån om hästen inte håller önskat hull = blir för tjock. För själv vet jag inte. Kan du inte förklara för mig ?
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

En agronom berättade att jag visst kunde släppa min gammelponny som hade haft fång föe ett par år sedan att jag visst kunde släppa honom på ett bete fullt med vitklöver..

Medan veterinären sa att han skulle gå på mycket hö och inget kraftfoder förutom lite betfor och mineraler.. Jag har aldrig blivit rekommenderad att analysera grovfodret, inte ens till fång ponnyn, det enda som sas var att jag gärna skulle få tag på ett år gammalt hö eller hö som är skördat så sent som möjligt, för att kunna ge en större mängd av det.

.

Vitklöver är ingen riskfaktor för fång. Det är en gammal fördom - som jag också är uppväxt med.

Veterinärens råd var väl inte så tokiga heller. Halten av fruktaner - de fångframkallande kolhydraterna i gräs - sjunker ju äldre grässtrået blir. Ett sent skördat hö är säkrare för den fångbenägna av den anledningen. Proteinhalten saknar betydelse. Möjligen sjunker fruktanhalten vid lagring också. Det finns ingen studie vad jag vet på gräs men på en del andra växter som visar det.

En höanalys hade inte hjälpt dig att undvika för mkt fruktan eftersom det inte analyseras kommersiellt i Sverige än. Men jag är säker på att det kommer snart.

Däremot är kunskap om vad grovfodret innehåller extra viktig för fånghästen. Om man ger den ett senare skördat hö är det viktigt att hålla koll så att totala proteintillförseln blir tillräcklig utan att hästen blir fet - fetma är en fångrisk i sig. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det brukar ta ganska så lång tid innan man märker proteinbrist. Om man börjar ge ett proetinfattigt hö efter betet i augusti så brukar det börja synsas någon gång efter nyår.

Så har det varit för mig flera gånger innan jag började analysera höt. Trodde alltid att det berodde på att höt blev sämre ju längre tid det var efter att det blev skördat. Det hade ju inget med det alls att göra utan höt hade med största sannolikhet dåliga värden från början.

Nu väljer jag ett hö som passar min häst bra redan från början och behöver oftast inte ge något kraftfoder alls.

Min höleverantör tar flera olika analyser. Han har alltid koll på vilken del av ängen (mycket stora fält) som partiet kommer ifrån. Ett normal år så brukar han ha runt 15 olika värden att välja mellan och då kan man boka hela sin förbrukning av önskvärt värde. I år fanns det dock bara 7 olika partier att välja mellan beroende på torkan här i västra Sverige.

Till den gamla hästen valde jag en andra skörd med en kvot på 6,4. Till unghästen valde jag en tredje skörd med en kvot på 11 och en kalk/fosfor kvot som är 1,9. Alltså har jag valt två helt olika hösorter till mina hästar. Aldrig mer att jag vill famla i blindo.

Mvh

Tora

Vet absolut inte om detta gäller hästar, men människor som lider av proteinbrist blir "pluffsiga", medan de som lider av energibrist blir magra. Kanske är det därför det tar lång tid att märka om hästen får för lite protein, om man inte analyserar fodret.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Vitklöver är ingen riskfaktor för fång. Det är en gammal fördom - som jag också är uppväxt med.

Veterinärens råd var väl inte så tokiga heller. Halten av fruktaner - de fångframkallande kolhydraterna i gräs - sjunker ju äldre grässtrået blir. Ett sent skördat hö är säkrare för den fångbenägna av den anledningen. Proteinhalten saknar betydelse. Möjligen sjunker fruktanhalten vid lagring också. Det finns ingen studie vad jag vet på gräs men på en del andra växter som visar det.

En höanalys hade inte hjälpt dig att undvika för mkt fruktan eftersom det inte analyseras kommersiellt i Sverige än. Men jag är säker på att det kommer snart.

Däremot är kunskap om vad grovfodret innehåller extra viktig för fånghästen. Om man ger den ett senare skördat hö är det viktigt att hålla koll så att totala proteintillförseln blir tillräcklig utan att hästen blir fet - fetma är en fångrisk i sig. HH

Jag hade för mig att det var så med så kallade fruktanerna. Läst det någonstan (tror det var SLU?) men var inte säker så jag vågade inte skriva något som jag inte kunde styrka. Vet att du brukar ha väldigt bra koll på sådant.

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Vallen blommar oftast runt midsommar och får det gå efter det så brukar det ha sjunkit. Jag vet med att man helst inte ska ha hö som är taget på gödslade vallar. Han hade iaf aldrig mera fång efter att jag följde dom rekommendationerna. Den hästen hade gått på oanalyserat foder i nästan 17år innan han avlivades pga slitage i framkotorna. Eller rättare sagt, dom sista årena fanns det analys av höet, men kände att det inte fanns någon som anledning att hålla på och krångla till det, när det iaf inte stämde.. Hade en kompis som gjorde en "korrekt" foderstat åt mig, men jag tänker inte proppa hästen full av havre, när den knappt gör nåt. Allra helst inte när hästen har ett skapligt överhull och blev fet av två korslagda grässtrån.


Även unghästarna jag haft under årens lopp har tagit sig mycket väl, även om dom får/fått oanalyserat foder. Som jag sagt ganska många gånger nu, så har man bara tillräckligt kunnit folk, även hö och foder bönder, som tagit analyser några gånger, och ändå lyckats gissa sig fram till vad det är för hö dom har just det året. För att sedan fått det bekräftat av analysen..

Det kvittar hur många "bevis" som det läggs fram för varför man ska analysera så kommer jag med mycket stor sannolikhet inte att göra det. Jag tar hellre hjälp av kunnit folk, hästkarlar. Det finns mycket outnyttjad kunskap om hästar och foder som dom besitter, men ingen vill ta reda på..

Att gödsla vallen har inte så stor påverkan som man kan tro. Man kan bla läsa detta i Christina Planks bok. Det har även funnits länkar här på Buke till någon undersökning om det (har för mig att det var i samband med någon debatt om E-vitamin) Den största skillnaden i proteinmängd beror på vilken fas gräset är i och vilket sorts gräs som vallen består av.

Jag har lyxen att ha tillgång till flera sådan hästkarlar. Många har hållit på i hela sitt liv med hästar. Brukar för det mesta ringa till speciellt en av dem innan jag ringer till veterinären.

Han anväder sig av analyserat hö då han tycker att hans travhästar förlorar onödigt mycket i prestanda om han har oturen att få hö med "fel" värden.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det kvittar hur många "bevis" som det läggs fram för varför man ska analysera så kommer jag med mycket stor sannolikhet inte att göra det. Jag tar hellre hjälp av kunnit folk, hästkarlar. Det finns mycket outnyttjad kunskap om hästar och foder som dom besitter, men ingen vill ta reda på..

Varför inte analysera OCH ta hjälp av kunnigt folk och hästkarlar?
Hästkarlarna kan nog tyvärr inte ge dig de exakta siffrorna på Ca och fosfor tex.
Och det hade ju varit trist om våra läkare tex hade sagt att de inte ville ta del av ny forskning inom ett område för att de hade äldre kollegor med stor kunskap att fråga...
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Du vi kör med den där gamla beprövade metoden åderlåtning.
Den har ju fungerat i alla tider.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Ja, har man travhästar som ska prestera sitt yttersta så är det ju skillnad, att man vill veta att dom får i sig tillräckligt att dom ska orka, sätta muskler utan att bli feta. Mina går och skräpar och kommer med mycket stor sannolikhet inte att, varken hoppa högt, springa fort, eller rida st george dressyr..

Jasså, ingen större skillnad? gödslar man bara för att få det att växa snabbare? Den jag tog hö av förr som hade analyser, sa att det blev en ganska stor skillnad på gödlsat och icke gödslad vall, enl hans analyser han tog..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 153
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 168
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bygga hinder
  • Hö- och halmskörd 2024
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp