Bukefalos 28 år!

Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Lånar..

Olgaklara:
Menar du att aveln idag och förr på tävlingshästar uppfyller samma kriterier????

Anatr att du är tävlingsryttare..duktig sådan.
Men jag arbetar inom avelssektorn och bedriver ett medelstort stuteri och anser nog att jag har ganska bra koll..

AM
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jodå.
Spannmålsvärdena är ganska så likartade och stabila, särskilt vad gäller kalk och fosfor.

Medan värdena på hö, hösilage och ensilage kan variera mellan i princip proteinlöst och rena proteintillskottet.
Jag har sett värden på mellan 8g och 75g smbpr/kg foder.
Och kalken och fosforn kan också variera från en kvot på 0,8 till en kvot på 3 eller mera.

Och eftersom just grovfodret varierar så oerhört, så måste man räkna på det och ha analys.
Samt att ju hästens foder till sin största del består av just detta grovfoder.
Där kan man inte köra på ungefär.
Då så blir det riktigt fel.


Jag räknar i huvudet.
Det är fortfarande att räkna.
Om än inte på papper eller med något program som någon annan har hittat på.


Men förstår du fortfarande inte varför man skall analysera och räkna?
Det är för att man skall kunna komplettera och fylla upp för olika grovfoder med olika värden, så att hästarna inte skall få några brister eller fel balans på sina mineraler.

Och hästarna dör oftast inte knall och fall.
De blir bara försvagade om det blir fel.
Ett urkalkat skelett t.ex. är inte något bra för en häst.

Men dom som har hästen på fri tillgång, eller så mycket dom kan äta (som ex jag). Kan det ju bli lite problem. Har man ett bra hö, så får hästen mindre mängd och har man ett sämre hö så ska den ju ha mera. Har man fri tillgång så äter ju inte hästen mindre för att höet har högre proteinhalt. Utan det som händer är att hästen blir fet. Hur gör man på sommaren om man släpper på bete? Det kan ju vara svårt att hålla koll då?

Jag förstår varför, men inte meningen. Är folk så urbota ointresserade av att lära sig lite om hur hästen fungerar med dess mat att man måste gömma sig bakom siffror?.. Vad är det som är så fel med att inte behöva räkna?

Men ska dom bli försvagade så krävs det ganska grova misstag. Om så var fallet så skulle min bruna vara fruktansvärt försvagad och "dålig" som knappt fått mat alls under sina första 2,5år.

Får dom fri tillgång på grovfoder och tillgång på mineraler och kalk, som unghästar, med gärna lite tillskott på selen, viktigast till dräktiga ston. Köper man foder av bra kvilitet så är det inte några större problem, men tyvärr så köps det väl vad som helt bara det är billigt, bara det är analyserat.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Åja, det behöver fortfarande analyseras "hit och dit".
För annars så vet man ju inte hur man skall ge hästen det som den behöver.

Oh, jo det är det som går! Om man bara tar lärdom av dom som "kan" så slipper man det! Det finns faktiskt dom som genom tradition kan det här uten att behöva räkna till sig allt. Om man bara orkar lyssna och vilja lära sig det så är det en mycket stor hjälp.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Lånar..

Olgaklara:
Menar du att aveln idag och förr på tävlingshästar uppfyller samma kriterier????

Anatr att du är tävlingsryttare..duktig sådan.
Men jag arbetar inom avelssektorn och bedriver ett medelstort stuteri och anser nog att jag har ganska bra koll..

AM

Skrev jag det??

Att aveln uppfyller samma kriterier, nej det gjorde jag inte. MEN fälttävlan är idag INTE lika krävande som för de 20år jag ref till.

Skrev inget annat! Självklart är det bättre hästar idag, men de gör inte fler rörelser i dressyren eller hoppar högre i banhoppningen. Att det finns FLER bra hästar nu är en annan sak.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag refererade till ca 20år tillbaka då borde jag rimligvis inte vara för ung eftersom jag redan då tävlade svår klass
För 20 år sedan så analyserade man redan hos de stor uppfödarna och bönderna.
Man visste därför vad man skulle göra vid dåliga höår.

Längre tillbaka minst 40 år.
De hästar som reds för kanske 30-35 år sedan.

Jag pratar privatpersoner/tävlingsryttare/uppfödare
Jag pratar stora uppfödare och stora ridcenter.

Det kostade betydligt mer då än vad det gör nu

Ja, jag har för mig det.
Summan 750:- ringer i mitt huvud.
Kan det stämma?
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Anatr att du är tävlingsryttare..duktig sådan.

Det är hon.
Riktigt redigt duktig.
En sådan som andra ser upp till.

Det är därför det är så farligt om hon sprider ut att analyser och foderstatsräkning är dåligt.
För det finns de som kommer att tro på det - bokstavligen.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det kan ju vara svårt att hålla koll då?
Man tar jordprover för att få veta mineralbalansen.
Det har jag redan skrivit tidigare i tråden.

Jag förstår varför, men inte meningen.

Meningen är att hästarna skall få en korrekt giva av mineraler, vitaminer, proteiner och energi.

Energi och protein kan man se på hästarna att de har fått korrekt eller fel av.
Men inte mineralerna.
Och om en häst är muskelfattig så kan du inte se på den om den behöver protein, selen, E-vitamin eller B-vitamin.
Men det kan du få reda på genom att räkna.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det är hon.
Riktigt redigt duktig.
En sådan som andra ser upp till.

Det är därför det är så farligt om hon sprider ut att analyser och foderstatsräkning är dåligt.
För det finns de som kommer att tro på det - bokstavligen.

Jag tror inte hon menar att foderstatsräkning är dåligt, utan känner sig ganska säker på att just hon inte behöver det. Jag känner att jag inte behöver det heller eftersom jag har duktiga personer att bolla med, och lära mig av.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det är därför det är så farligt om hon sprider ut att analyser och foderstatsräkning är dåligt.
För det finns de som kommer att tro på det - bokstavligen.

Det var inte min mening och har skrivit många gånger att jag inte har något emot det.

Men jag har sett så många skelett som tävlar och som går på räknade foderstatusar att jag vill belysa att man inte bara skall räkna och de som faktiskt har hästar som är fina och inte räknar behöver vara bovar
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Man tar jordprover för att få veta mineralbalansen.
Det har jag redan skrivit tidigare i tråden.



Meningen är att hästarna skall få en korrekt giva av mineraler, vitaminer, proteiner och energi.

Energi och protein kan man se på hästarna att de har fått korrekt eller fel av.
Men inte mineralerna.
Och om en häst är muskelfattig så kan du inte se på den om den behöver protein, selen, E-vitamin eller B-vitamin.
Men det kan du få reda på genom att räkna.

Men alla proteiner, dom varierar ju hela tiden, beroende på när man släpper hästarna, väder osv.

Ger man mineraler, och kalk om den vill ha, fri tillgång på hö, som jag skrivit några gånger nu, så har du en bra grund. B-vitaminer kissas ut om det är för stora mängder, selen behöver i stortsett alla hästar och E-vitamin behövs för muskelmassan.

Tyvärr verkar vi inte komma någonstans, utan vi som inte analyserar skadar våra djur, för att man absolut inte kan låta hästen känna vad den behöver och det går absolut inte att fodra fram en bra häst utan att behöva räkna.

Medan att JAG tror att våra hästar har det precis lika bra som dom med räknade foderstater. Ingen fång, lösa benbitar osv.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det var inte min mening och har skrivit många gånger att jag inte har något emot det.

Men jag har sett så många skelett som tävlar och som går på räknade foderstatusar att jag vill belysa att man inte bara skall räkna och de som faktiskt har hästar som är fina och inte räknar behöver vara bovar

Klokt sagt! :bow: :bow:
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men, många gömmer sig bakom att "jag har minsann räknat ut en foderstat till min häst" Oavsett hur hästen ser ut.. Som inte ung sa att man måste SE hur hästen ser ut med. Det är det som är grejjen, att efter ett tag så LÄR man sig att se vad hästen behöver och då behöver det inte analyseras hit och dit..

Och jag tycker att det är ganska otroligt att folk kostar på analyser på allt, för att iaf inte ta lärdom av något! Hästen dör inte av oanalysert foder utan det som skadar är okunnighet och/eller ignorerande.

Det finns rötägg överallt i hästvärlden. Jag har haft häst utan att analysera och dessa hästar har ju inte dött.

Hästar dör inte heller av analyserat hö och man behöber absolut inte vara okunnig för att man analyserar och tvärrt om. Det var som jag sa förut man kommer långt med sunt förnuft vare sig man analyserar, räknar eller har oanalyserat.

Ehh.. det blev ett konstigt inlägg detta med.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

*lånar*

Måste säga igen att ni har ett otroligt bra tålamod alla ni som försöker förklara vad foderstatsberäkning är för något. Samma argument mot som dyker upp igen och igen och ni bara föklarar och förklarar. Återigen en stor :bow: till er.

Det är mycket som är annorlunda mot för. Jag kommer ihåg när man brände hästarnas kotor om de var halta. Är det något som vi skall hålla på med bara för att vi gjorde det förr? Eller man kanske hellre skall använda sig utav de nya sätten som finns som ger mycket bättre resultat och är bättre för hästen?

Man klarade sig utan elektricitet förut också men är det inte bra mycket lättare med el än utan?

Det mesta går framåt och utvecklas. Nya rön och ny forskning. Det är det som kallas framsteg och utveckling. Men samtidigt finns det inget som skrämmer så mycket som nyheter och andra sätt att tänka. Att tänka på ett nytt sätt är mycket svårt för de flesta och upplevs oftast som jobbigt.

För plösligt så inser man att det kanske inte fungerar att köpa det billigaste höt längre. Man måste börja planera och se till att man får hö från ett och samma parti och helst från samma äng osv.

Det man också skall komma ihåg är att det inte går att se om det är ett hö med mycket eller lite proteiner. Det märker man först om hästen ej musklar sig som den borde. Det går inte heller att se de viktiga kalk och fosforvärdena heller. Det lurigaste med mineralerna är att det märks inte förren många år senare.

Sen när det gäller Olgaklara och att hon klarar sig utan att räkna själv så stämmer det mycket bra då det tydligen är hennes foderproducent som räknar åt henne.

Vad man får tänka på är kanske att hästarna förr i tiden klarade sig inte därför att utan trots allt.

Mvh

Tora som hör till skaran omvända antifoderstatsberäknare
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men alla proteiner, dom varierar ju hela tiden, beroende på när man släpper hästarna, väder osv.
Det finns tabeller på hur mycket protein det är i betet i förhållande till betets längd.
För det mesta så är kvoten på bete så hög att det alltid blir rätt.
Allt som man behöver veta är kalk- och fosfor-innehållet.


Ger man mineraler, och kalk om den vill ha, fri tillgång på hö, som jag skrivit några gånger nu, så har du en bra grund.
Jag skulle aldrig våga lita på det.
Och ingen foderexpert, foderrådgivare, agronom eller veterinär som jag har träffat har rekommenerat att man kan göra så.
Man behöver veta Ca/P och kompencera för det vid behov.

Jag hade en gång ett riktigt fint halvblod.
Han var uppfödd på det viset.
Det lät så bra.
Hans skelett var urkalkat och han fick artoser och sesambensbrott.
Han blev 6 år gammal då hans leder aldrig gick att rädda.
Ont hade han också - länge.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Halvblod är tyvärr kända för problem. Lösa benbitar, artroser, hältor i leder som ingen hittar, för dom flyttar runt osv. Vet flera som inte blivit äldre än 3-5 år, och några av dom har stått på noggrannt uträknade foderstater.. Det är nog inte alltid foderrelaterat utan en dålig avel.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det här var foder-relaterat.
För litet kalk i fodret under uppväxten.
Det gick att se på röntgen.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag beundrar dig för att du orkar :bow:

Själv är jag jätteglad att jag lärt mig räkna och jag ser och känner skillnad på mina hästar även fast jag inte kunde säga att det var 'något fel' innan jag började räkna ... de ramlade inte ihop och dog, men nu är de gladare, mer samarbetsvilliga och håller hull och hovkvaliteten jämnare!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag har också en kompis som fick ta bort sin 5-åriga arabvalack som hade pålagringar, lösa benbitar och var urkalkad i skelettet. Han hade inte ett friskt ben. :crazy: Hästen hade i princip benskörhet.

Veterinärens dom var: dålig uppfödning med bl a kalkbrist. Och jag vet under vilka förhållanden han är uppfödd så jag håller med.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

En sak som jag tycker är helsjukt är detta idiotiska räknande av foderstater. Jag har haft MÅNGA hästar o alla har varit jättefina, har 3 tävlingshästar som går MSV/SVÅR klass hoppn nu och dom är superfina..
Har aldrig räknat på foderstater. Har fler bekanta som tävlar i högre klasser som heller aldrig räknar, man ger väl hästen det den behöver för att vara i bra hull/muskulatur o må bra. Det går inte att räkna sig till.
Om alla människor skulle äta samma mat, samma mängd, det skulle då inte funka, alla är olika o har olika ämnesomsättning osv..

Enl foderexperter skulle mina hästar( 170 cm+) ha 8 kg hö, 1 kg hel havre och 3 kg Krafft sport....(jag kör med krafft, har INTE frågat kraffts foderrådgivare)

Jag ger dom idag 9 kg hö, 5 kg krafft sport, 1 kg havre + betfor ( ca 4 liter) o dom kan definitivt inte gå på mindre.

Har provat med många olika sorters krafftfoder o kommit fram till att krafft är bäst.

Håller helt med dej. Varför krångla till de med en massa onödigt, när hästarna ändå mår bra av de dom får. mina får havre hö å hippo champ. å inte har dom klagat på att dom inte får en uträknad foderstat. Man märker väl om höt är dåligt lr om hästen behöver mer energi å grejer. Lr har ja fel:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 843
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 198
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp