Bukefalos 28 år!

Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Tack! Jag är inte så knäpp iaf! Ponnyn är borta nu, men jag vill gärna lära mig mera, nyare rön om fång, eftersom ardennern har en tendens att kunna få det när den blir vuxen. Mina får nu hö som har blommat, för att kunna ge mera av det, nästintill obegränsat. Vill inte ha alldeles för feta tre åringar.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det finns ingen större vits att analysera för att du får ingen exakt foderstat om man inte väger allt hästen äter. Felmarginalen blir ganska stor om det blir lite extra där och lite mindre där.. Kör man som I_U, en kaka till den hästen och två till den så kan det slå på ganska mycket till slut.

Jag använder rundbalshö och det är ett jäkla jobb att väga upp det för varje gång hästen ska ha hö, jag gjorde det i början i höstas, men nu när dom får närmre 10kg, hö/häst/måltid. Det är även varierande innehåll i balarna. Denna är full med klöver, en är full med ängsväxter och nästa timotej. Även fast det är från samma vall.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Kör man som I_U, en kaka till den hästen och två till den så kan det slå på ganska mycket till slut.

Men det gör det inte.
Jag räknar på hur mycket som går åt/vecka och /månad.
Så att jag vet hur mycket som hästarna får i sig totalt liksom.
Jag har full koll på hur mycket som hästarna äter på en säsong.

Och eftersom jag vet hur mycket energi som hästarna behövar, så kan jag se på dem hur mycket som de har fått.
Och därifrån räkna på protein, Ca, P, Mg o.s.v.

Analysen är absolut nödvändig annars så famlar jag ju i mörkret.
Med ananlys så kan jag lägga mig så pass mitt i spannet för vad som är korrekt att utfodringen inte blir lika kritisk.

Jag kan också med analysens hjälp räkna baklänges.
Om hästarna har ett visst hull på 3kg kraftfoder så kan jag då räkna ut hur mycket hö/hösilage som de har satt i sig på lösdriften.

Enligt formeln:
3 * 11 + X * 7,5 = 50
Lös ut X.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Tack! Jag är inte så knäpp iaf! Ponnyn är borta nu, men jag vill gärna lära mig mera, nyare rön om fång, eftersom ardennern har en tendens att kunna få det när den blir vuxen. Mina får nu hö som har blommat, för att kunna ge mera av det, nästintill obegränsat. Vill inte ha alldeles för feta tre åringar.

Men, utblommat hö har väldigt lågt protein, men fortfarande relativt högt energivärde = hästarna får tillräckligt med energi men inte protein. De är då "smala" hela överlinjen, pga att de har proteinbrist. Inte välmusklade och slimmade.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det finns ingen större vits att analysera för att du får ingen exakt foderstat om man inte väger allt hästen äter. Felmarginalen blir ganska stor om det blir lite extra där och lite mindre där.. Kör man som I_U, en kaka till den hästen och två till den så kan det slå på ganska mycket till slut.
:eek: Jaha du säger det...
Jag utgår ifrån vad mina pållar behöver. Om vi tittar på energin och proteinet så ska de ha c:a 50MJ i energi och c:a 320 smrp under vintern. Jag vet att de sätter i sig ungefär 7-10 kg/dygn, de har fri tillgång. Om jag då räknar på 8 kg så ska energivärdet vara 8/50= 6,3 MJ och 8/320=40 smrp för att de ska få i sig vad de behöver, det användet jag som riktlinje inte absolut värde. Om jag då har ett hö som är på 8 Mj och 25 smrp blir det totalt 64 Mj och 200 smrp. Då vet jag att jag måste buffra upp lite på proteinet. Samma koll har jag på kalk, fosfor och mangan. Jag är inte den som minutiöst följer analyser och foderstater men jag vill inte heller famla helt i mörker ;) Jag håller koll på vad de sätter i sig genom att räkna hur många dagar de tar på sig att äta upp en bal med känd vikt. Jag blir inte heller hysterisk om de lägger på sig ett antal extra kilo till vintern :cool: :cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Ja, har man travhästar som ska prestera sitt yttersta så är det ju skillnad, att man vill veta att dom får i sig tillräckligt att dom ska orka, sätta muskler utan att bli feta. Mina går och skräpar och kommer med mycket stor sannolikhet inte att, varken hoppa högt, springa fort, eller rida st george dressyr..

Jasså, ingen större skillnad? gödslar man bara för att få det att växa snabbare? Den jag tog hö av förr som hade analyser, sa att det blev en ganska stor skillnad på gödlsat och icke gödslad vall, enl hans analyser han tog..

Men struntar man fullständigt i sina hästar om de inte presterar i elitklasser?. Spelar det ingen roll om de blir tjocka men helt utan överlinje bara för att man har oturen att få ett proteinfattigt hö? Är det inte så noggrant om hästen får problem bara för att höt inte stämmer när det kommer till mineralerna?

Alla hästar utan undantag mår bra av att husse/matte har en analys på sitt grovfoder och som utifrån den kompleterar med vad som eventuellt behövs.

Ja det stämmer att det är marginell skillnad. Du kan själv läsa forksingrapporter om det på bla SLU och avhandlingar från bla Christina Planck.

Den största enskilda faktorn för att få upp proetienet är beroende på i vilken tillväxtfas man skördar. Jag är ingen expert på vall gödsling utan upprepar bara vad man har kommit fram till genom forskning. Kan mycket väl tänka mig att man ökar tillväxtfaktorn när man gödslar. Så gräset har helt enkelt kommit fram till en viss fas i sin tillväxt snabbare än en ogödslad vall och alltså är de olika vallarna i olika faser i tillväxten vid samma tidpunkt.

Förra året tog vi höskördar på två olika ängar som ligger ca 100 meter från varandra. De är sådda samma år och lika mycket gödslade varje år. På den ena ängen var proteinet 54 och energin 5. på den andra ängen var det 34 och energi 7. Båda proven är tagna på samma sätt alltså genom att man har gått snett igenom och tagit hötussar innan man har balat höt. Mineralvärdena var däremot likvärdiga.

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

*knapplån*
En icke gödslad vall ger mycket mindre mängd hö än en gödslad.

Mvh Malin
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Hej
Jag kan hålla med Cardento till en viss gräns att det kanske har blivit lite väl hysteriskt mad alla analyser och beräkningar men det är väl bättre att folk är för försiktiga än att de inte bryr sig;)
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Ja, och det kostar ett antal tusen att så gödning, så det innebär att om man bara ska sälja hö ger det inte så stor skillnad resultatmässigt. Jag får fördubblad kostnad men inte dubbelt så mycket hö. Jag har så det räcker och blir över till försäljning så det är ingen affär att så gödning för mig.

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Kör man som I_U, en kaka till den hästen och två till den så kan det slå på ganska mycket till slut.

Jag tänkte förtydliga det där.
Mina balar väger i snitt 12 kg.
De innehåller 5-6 kakor.
Jag kan utan vidare räkna med att varje kaka väger 2kg utan att hamna särskilt fel.
Och sedan så kontrollräknar jag att det går åt så mycket hö totalt som det skall.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det är därför man ger dom kraftfoder! Havre, korn och rågvete!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men struntar man fullständigt i sina hästar om de inte presterar i elitklasser?. Spelar det ingen roll om de blir tjocka men helt utan överlinje bara för att man har oturen att få ett proteinfattigt hö? Är det inte så noggrant om hästen får problem bara för att höt inte stämmer när det kommer till mineralerna?

Har du sett bilder på mina att dom har dålig överlinje? Den bruna är inte så kartig, men om du sett före och efter bilder så ser du varför. Hon har nämligen varit så gott som utan mat i sina 2,5år, fram till i höstas, men hon tar sig.. Bukiga är dom, men det skulle nog vilken häst som helst bli om dom 2 som går ihop äter 250-300kg hö/vecka och ungefär lika mycket halm.. Eftersom höet jag har nu är taget efter midsommar och det har blommat över så ser man till att dom får proteiner i form av kraftfoder istället.

Mineralmängden är ungefär det samma i hela området här, så det är under kontroll..
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det var en skaplig skillnad på våra balar som vi hade förra vintern, en bal kunde kakorna kara på 0,5kg och nästa på 3kg.. Det går bra om man är själv med höet, delar man med andra så är det desto svårare. Mina äter en rundbal med hö i veckan, så jag ha koll på mängden med.. Byter bal onsdagar.. Höet räcker till morgonfodringen men sen är det en ny på g.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Tack! Jag är inte så knäpp iaf! Ponnyn är borta nu, men jag vill gärna lära mig mera, nyare rön om fång, eftersom ardennern har en tendens att kunna få det när den blir vuxen. Mina får nu hö som har blommat, för att kunna ge mera av det, nästintill obegränsat. Vill inte ha alldeles för feta tre åringar.

Om du tror ardennern kommer ha tendens till fång, varför vill du ge spannmålsbaserade krafftfoder då? (Havre , korn och rågvete)
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det är därför man ger dom kraftfoder! Havre, korn och rågvete!

Men hästar mår bäst av att få så mycket grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt. Att ge hästen kraftfoder ser jag som ett nödvändigt ont då balansen i värdena på höt inte är tillräckligt bra. Oftast går det att fixa det mesta med lucern men det är dyrt och inte alltid tillräckligt.

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Har du sett bilder på mina att dom har dålig överlinje? Den bruna är inte så kartig, men om du sett före och efter bilder så ser du varför. Hon har nämligen varit så gott som utan mat i sina 2,5år, fram till i höstas, men hon tar sig.. Bukiga är dom, men det skulle nog vilken häst som helst bli om dom 2 som går ihop äter 250-300kg hö/vecka och ungefär lika mycket halm.. Eftersom höet jag har nu är taget efter midsommar och det har blommat över så ser man till att dom får proteiner i form av kraftfoder istället.

Mineralmängden är ungefär det samma i hela området här, så det är under kontroll..

Men hur vet du vilket kraftfoder du skall ge? Även om gräset är utblommat så kan det ändå vara okej värden i det om man har tur. Kanske det hade räckt att bara ge lucern. Problemet med fri tillgång är att allt hö inte passar till fri tillgång. Just hö med låga värden brukar vara det som passar sämst. För oftast så ligger energin hyfsad konstant men proteinerna rasar i botten. Men det vet man inte man kan endast gissa och spekulera. Har man en analys så vet man med största sannolikhet vad för slags hö man har.

Hur vet du vad mineralvärdena är? Har du tagit analys på det eller gissar du bara där också?

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Räcker inte 20-25kg hö/dag och häst? Lucern köper jag inte, som du sa, dyrt..

Jag jämför mitt hö med den som gett mig fodertatens. Uppfödaren till fuxen jag har. Han vet vilket hö jag har, och han vet även hur rasen ska fodras. Mycket proteiner och lite kolhydrater.

Hsan som jag tar höet av har haft,(har amkor fortfarande) lantbruk i 40år så jag är säker på att han känner sina marker bra.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Som vuxna ja! Mina växer fortfarande. Dom har 200-400kg kvar att växa..
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Hur vet du att dom äter 7-10kg/häst och dygn? En kanske äter 4 och en 12kg? Jag har en som äter fortare och gärna kör bort den andra, trots flera höhögar, alltså vet jag att den äter mera, det syns på hullet med iofs. Men inte hur mycket mera. Svårt att beräkna.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Räcker inte 20-25kg hö/dag och häst? Lucern köper jag inte, som du sa, dyrt..

Skulle den mängden räcka om grovfodret hade ett värde på runt 6 Mj samt 16 smrp per kg foder? Du tror inte att man skulle behöva någon förstärkning då? Vid sådana tillfällen kan lucern vara mycket bra att ha även om det är dyrt, alternativet blir att söka ett annat grovfoder med bättre värden.

Detta är ett exempel, jag förmodar att du vet vad ditt grovfoder har för värden. Men det är viktigt att komma ihåg att mängden mat inte är allt, det bör även vara kvalite i det foder hästen äter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 155
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp