Varför dör hästar under prestation?

I den lilla kommun jag bor i så dog två häster för några sommrar sedan. De obducerades aldrig men bägge föll ihop på betet och bägge var unga (5-7 år). De hade inget samband med varandra vare sig stammässigt eller var de bodde. Den ena stod utanför köksfönstret hos ägaren den andra stod i det stall jag stod. Den senare såg helt normal ut på kvällen när jag åkte hem. Då jag på morgonen kom för att släppa ut mina hästar var den död.
Jag tror det här är vanligare än många vet om.
 
Att folk alltid dör stämmer inte, en bekant har berättat att det kändes som blixten slog ner i huvudet när hon var ute och cyklade. Ramlade av cykeln men lyckades ta sig hem och la sig där hennes pappa sedan hittade henne. Jag vet inte hur lång tid det tog innan hon fick adekvat vård men hon blev liggande länge då de upptäckte att hon hade ett åderbråck på andra sidan av hjärnan med så det blev två operationer och sjukpension efter det.

Det måste ju bero på var försvagningen sitter och vilken sorts åder/ven som är drabbad?
Är det halspulsådern så blöder den ut inom några sekunder vad jag förstår, speciellt under ansträngning.

Men säker är jag då inte.
 
Jag har två kompisar vars hästar fallit ihop och tvärdött under helt vanlig ridning och en som råkade ut för samma sak under lektion på ridskola.
Detta är nog tyvärr ngt som man som hästägare får räkna med kan hända vilken häst som helst när som helst om man har otur ....
 
Har en bekant vars fullt friska travarhingst dog hux flux i hagen för något år sedan. Han var inte heller speciellt gammal, ca 12 år tror jag. Där var det också kroppspulsådern som brast om jag minns rätt. Och hos en annan bekant så hittade de sitt ena avelssto död i boxen en morgon, troligtvis av samma orsak eller en hjärtattack. Inte heller en speciellt gammal häst, hon hade fått flera föl utan problem tidigare och var frisk i övrigt. Tyvärr dog hon dräktig, nån månad innan fölning.

När det gäller folk så behöver man inte dö om försvagningen sitter i huvudet, det beror på hur stor den är och var den sitter. En nära vän till mej fick två små hjärnblödningar i höstas pga en missbildning som brast. Hon blev opererad och det har gått bra. Inget man hade räknat med då vi är lika gamla, jag är 25..
 
Det är ju bra, känns ju annars lite trist att bara "tja du har en försvagning som är som en tickande bomb, have fun" ;)
Har haft en tjej som tränat för mig en del, som trillade ihop på en strand utomlands när hon var på semester med en kompis. Då fick vi höra att hon hade ett försvagat kärl i huvudet som satt illa till, de visste om det men inte vi utanför familjen. Hon blev bara 16 år. :( Så vissa går inte och hjälpa, å andra sidan hade hon kunnat levt ett helt liv utan att något hänt.
 
Det finns väl försvagningar som inte syns om man inte letar. Jag har en kompis som dog när hon födde barn, hon hade ett men med barn nummer 2 brast ett stort kärl och hon förblödde under förlossningen. Barnet klarade sig.
Antar det gäller för alla djur, tillslut brister det och kanske då under prestation då systemet går på högvarv.
 
O även om man vet om sin försvagning så går det ändå inte o rädda. Även om man vet o man befinner sig på sjukhus (akuten) så går det ändå inte att rädda. Det är vad jag fick erfara en väldigt låg procent som klarar sig.

Jag vet tre st som stora kroppspulsådern spruckit på och som har räddats och en som hade anurysm i hjärnan som brast och som har opererats för detta 2 gånger.

Alla dessa lever ännu så jo det går att åtgärda.

Tycker inte att man ska skrämma folk allt för mycket.
 
Jag vet tre st som stora kroppspulsådern spruckit på och som har räddats och en som hade anurysm i hjärnan som brast och som har opererats för detta 2 gånger.

Alla dessa lever ännu så jo det går att åtgärda.

Tycker inte att man ska skrämma folk allt för mycket.

På vilket vis är det skrämmande att läsa om vad vi diskuterar i tråden? Det är fakta att det händer. Det är också fakta att människor klarar sig. Det finns mkt i våra kroppar man kan bli sjuk av, det är inget nytt o heller inget konstigt. Vill man undvika att bli skrämd...så ska man nog inte läsa forum eller internet..eller någon annan stans. Det finns massa hemskt man kan få reda på om man läser eller tar del av information. ;)
 
På vilket vis är det skrämmande att läsa om vad vi diskuterar i tråden? Det är fakta att det händer. Det är också fakta att människor klarar sig. Det finns mkt i våra kroppar man kan bli sjuk av, det är inget nytt o heller inget konstigt. Vill man undvika att bli skrämd...så ska man nog inte läsa forum eller internet..eller någon annan stans. Det finns massa hemskt man kan få reda på om man läser eller tar del av information. ;)

Ja men då kör vi på det då.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 322
Senast: Rosett
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 245
Senast: Araminta
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp