Bukefalos 28 år!

Varför ger man vetekli?

kopur

Trådstartare
När jag höll på med hästar för 25 år sedan gav "alla" vetekli till sina hästar, som en del i foderstaten. Nu slår det mig att de senaste 10 åren, när jag stått i olika stall, har det aldrig varit någon som fodrat med vetekli... Används vetekli fortfarande och vad tillför det i så fall?

Jag har hästar som har väldigt olika utfodringsbehov: dels de som klarar sig på bete på sommaren och hö på vintern och dels de som behöver rejält med kraftfoder större delen av året, med undantag för någon dryg månad i samband med betessläppet. De som inte behöver något kraftfoder blir dock så olyckliga när de andra får... jag brukar ge dem några nävar betfor, men det äter de ju snabbt upp och sedan är de lika olyckliga igen... Därför har jag funderat på om det kan finnas något energifattigt som jag kan ge dem, kanske blandat med någon näve betfor, så att de också får något att tugga på. Då kom jag att tänka på vetekli - det borde ju inte innehålla någon energi i alla fall... Så de rundare hästarna borde kunna äta det utan problem. Men, ger man det bara för fibrer, eller finns det något annat som motiverar att man ger hästarna vetekli?
 
Sv: Varför ger man vetekli?

kopur skrev:
När jag höll på med hästar för 25 år sedan gav "alla" vetekli till sina hästar, som en del i foderstaten. Nu slår det mig att de senaste 10 åren, när jag stått i olika stall, har det aldrig varit någon som fodrat med vetekli... Används vetekli fortfarande och vad tillför det i så fall?

Jag har hästar som har väldigt olika utfodringsbehov: dels de som klarar sig på bete på sommaren och hö på vintern och dels de som behöver rejält med kraftfoder större delen av året, med undantag för någon dryg månad i samband med betessläppet. De som inte behöver något kraftfoder blir dock så olyckliga när de andra får... jag brukar ge dem några nävar betfor, men det äter de ju snabbt upp och sedan är de lika olyckliga igen... Därför har jag funderat på om det kan finnas något energifattigt som jag kan ge dem, kanske blandat med någon näve betfor, så att de också får något att tugga på. Då kom jag att tänka på vetekli - det borde ju inte innehålla någon energi i alla fall... Så de rundare hästarna borde kunna äta det utan problem. Men, ger man det bara för fibrer, eller finns det något annat som motiverar att man ger hästarna vetekli?

Jag ger vetekli som ett proteinkomplement som dessutom har gått om fosfor eftersom det också behöver kompletteras.

/Lizzie
 
Sv: Varför ger man vetekli?

kopur skrev:
När jag höll på med hästar för 25 år sedan gav "alla" vetekli till sina hästar, som en del i foderstaten. Nu slår det mig att de senaste 10 åren, när jag stått i olika stall, har det aldrig varit någon som fodrat med vetekli... Används vetekli fortfarande och vad tillför det i så fall?

Jag har hästar som har väldigt olika utfodringsbehov: dels de som klarar sig på bete på sommaren och hö på vintern och dels de som behöver rejält med kraftfoder större delen av året, med undantag för någon dryg månad i samband med betessläppet. De som inte behöver något kraftfoder blir dock så olyckliga när de andra får... jag brukar ge dem några nävar betfor, men det äter de ju snabbt upp och sedan är de lika olyckliga igen... Därför har jag funderat på om det kan finnas något energifattigt som jag kan ge dem, kanske blandat med någon näve betfor, så att de också får något att tugga på. Då kom jag att tänka på vetekli - det borde ju inte innehålla någon energi i alla fall... Så de rundare hästarna borde kunna äta det utan problem. Men, ger man det bara för fibrer, eller finns det något annat som motiverar att man ger hästarna vetekli?
Det ger man för magens skull. Uppblött är väldigt viktigt. Min häst fick kolik av att jag blötte upp det precis innan hästen åt det. Så helst ska det nog svälla ett tag.
Du kan väl ge lite korn och betfor i så fall eller en näve havre.
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Jadå, 8,5 MJ/kg foder.

Fast man ger ju oftast inte så många kg:n att det ger någon större skillnad i en normalstor hästs foderstat...
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Jag vet faktiskt inte... Det kanske bidrar till att de kan tillgodogöra sig det andra fodret bättre? näeh jag har ingen koll...
 
Sv: Varför ger man vetekli?

pinky skrev:
Jadå, 8,5 MJ/kg foder.

Fast man ger ju oftast inte så många kg:n att det ger någon större skillnad i en normalstor hästs foderstat...


Nej, det är klart - ett kg vetekli måste vara en STOOOR mängd!!!

Anledningen att jag tvivlade på att vetekli innehåller energi är att jag någon gång läst ett bantningstips som gick ut på att man före varje måltid skulle äta några matskedar vetekli blandat med vatten. Alla fibrer i veteklin skulle göra att man åt mindre av den vanliga maten. Några matskedar kan ju knappt väga något alls, så i förhållande till fiberinnehållet måste ju energimängden vara minimal!
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Det med att äta vetekli före maten går också ut på att vetekli sväller när det blir blött och man blir därför mätt fortare.
 
Sv: Varför ger man vetekli?

*knapplån*

Hur länge ska det ligga i blöt? De i foderbutiken sa att man skulle ge max 0,5 kg/dag och att det inte skulle blöts upp. Stämmer det?
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Skulle aldrig våga fodra vetekli torrt pga risken för foderstrupsförstoppning! Däremot tror jag inte att det behöver ligga i blöt. Själv ger jag vetekli med betfor, så det blir att den blötläggs några timmar inna det ges.
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Maxgivan för ett dygn är 100 g/100 kg häst.

Kli sväller inte så att det behöver ligga länge och dra åt sig vatten (som betfor), men det är torrt och dammar mycket, så det ska blötas innan det ges.
 
Sv: Varför ger man vetekli?

pinky skrev:
Maxgivan för ett dygn är 100 g/100 kg häst.

Kli sväller inte så att det behöver ligga länge och dra åt sig vatten (som betfor), men det är torrt och dammar mycket, så det ska blötas innan det ges.

Är det någon som vet ungefär hur mycket 100 g är i dl? Min tanke med att ge vetekli är att jag borde kunna ge relativt stor volym utan att det blir så mycket energi. Med en häst som väger 350 kg skulle jag alltså få ge 350 g vetekli/dygn och det borde ju bli ganska stor volym, jämfört med om jag ger samma mängd energi via betfor, eller? Betfor har jag redan så det kan jag provväga/mäta själv, men jag behöver hjälp med vetekli:et!!!
 
Sv: Varför ger man vetekli?

När jag vägde mitt vetekli var 1l ca 150g så då blir 100g 6,6dl.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför ger man vetekli?

Jag ger kli för att hästarna ska hålla sig i vikt och bli blanka och fina i sina pälsar. Men även för att det håller igång magen och de får inte lika lätt kolik. Mina hästar får mellan 2-5 dl om dagen.
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Kli sväller visst. Fast inte lika mycket som betfor och det går fortare att svälla än betfor.

Jag ger min pålla kli för magens skull. Å shettisen får kli för att bli lite mättare så hon inte ska proppa i sig lika mkt hö :smirk:
 
Sv: Varför ger man vetekli?

kopur skrev:
Är det någon som vet ungefär hur mycket 100 g är i dl? Min tanke med att ge vetekli är att jag borde kunna ge relativt stor volym utan att det blir så mycket energi. Med en häst som väger 350 kg skulle jag alltså få ge 350 g vetekli/dygn och det borde ju bli ganska stor volym, jämfört med om jag ger samma mängd energi via betfor, eller? Betfor har jag redan så det kan jag provväga/mäta själv, men jag behöver hjälp med vetekli:et!!!

Mitt kli: 100g = 4,5 dl
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ger man vetekli?

Enligt min uppfattning är vetekli ett klart övervärderat fodermedel. I “min värld” har det bara en indikation – om man är rädd för att hästen får i sig för höga halter av kalk, koppar, mangan, jod och zink från vattentäkt eller foder.. Vetekli minskar upptaget av dessa så ger man större mängder kli måste man ha ett överskott i tillförseln av dessa.

Vetekli innehåller visserligen mycket fosfor men i en form som är svåråtkomlig för hästen. Bara drygt 20 % av fytatfosforn i vetekli kommer till nytta i hästen.

Vetekli har inte bättre bulkeffekt för att hålla tarmen igång än hö och det hjälper inte till att utforsla sand vilket däremot psyllium - loppfrön - gör.
Det är en OK proteinkälla men det finns många andra goda proteinkällor som inte riskerar att ställa till det i mineralbalansen. HH
 
Sv: Varför ger man vetekli?

pimy skrev:
Mitt kli: 100g = 4,5 dl

TACK!!! Precis vad jag behövde veta!!! Nu ska jag hem och väga 4.5 dl betfor. Sedan kan jag jämföra vad som ger minst energi - 4,5 dl betfor eller kli.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 271
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 089
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 711
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp