Bukefalos 28 år!

Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Min gammeltik är inte förtjust i främlingar och rätt osäker. Hon gillar inte om de kommer för nära och larmar gärna. Så uppmärksamhet påkallas iaf om något skulle hända. Hon kan nafsas i skor och dylikt om hon blir trängd och går hon igång på det ger hon sig inte så lätt. På MH stod hon framför mig med kopplet sträckt mot spökena, hon tänkte ta hand om dem. Dock är hon 28cm hög och väger 5 kg så om någon vill få bort henne är det lätt fixat med en spark. Unghunden på 8 månader hade endast attackpussats, hon har väldigt lite vakt i sig.
 
Kanske det, men är inte beskydd ett sätt att bevaka resurs? När en hund skyddar sin ägare, så skyddar den sin resurs. Ägaren är hundens resurs. Är resurs och beskydd samma sak, men två sidor av det?
När en vakthund bevakar en gård inom ett stängsel så bevakar den väl sin resurs, eller?
Lite KL men ändå inte.
Fråga dej själv om du vill ha en hund som skyddar dej? om del ligger naturlig i hundan att skydda sin människa så kommer den alltid att göra det även den dagen du råkar ut för en olycka och hunden skyddar dej mot räddningstjänsten.
 
Kanske det, men är inte beskydd ett sätt att bevaka resurs? När en hund skyddar sin ägare, så skyddar den sin resurs. Ägaren är hundens resurs. Är resurs och beskydd samma sak, men två sidor av det?
När en vakthund bevakar en gård inom ett stängsel så bevakar den väl sin resurs, eller?
På sätt och vis är det samma sak.
Jag tolkade det du skrev om skyddandet av katten som om hon ville skydda den ifrån att bli skadad (med tanke på trådens rubrik).
Medans jag tror hon helt enkelt är egoistisk, hon gillar katten och därför får ingen annan umgås med den :D

Hundar är egoister!:cool:
 
Lite KL men ändå inte.
Fråga dej själv om du vill ha en hund som skyddar dej? om del ligger naturlig i hundan att skydda sin människa så kommer den alltid att göra det även den dagen du råkar ut för en olycka och hunden skyddar dej mot räddningstjänsten.
Ja, både fördelar och nackdelar. Har tänkt på det där. Min tik skulle inte släppa fram räddningspersonal, det är jag övertygad om. När jag halkade omkull förra vintern ville en kvinna komma och hjälpa mig. Tiken reagerade direkt och gjorde utfall. Jag tog mig upp själv utan problem, men om jag hade behövt hjälp vet jag inte hur det skulle ha gått till.
 
Lite KL men ändå inte.
Fråga dej själv om du vill ha en hund som skyddar dej? om del ligger naturlig i hundan att skydda sin människa så kommer den alltid att göra det även den dagen du råkar ut för en olycka och hunden skyddar dej mot räddningstjänsten.
För några år sedan tillkallades polis av räddningstjänsten i Stockholm, en ung kvinna låg till synes utslagen i ett grönområde. Polisen fick lov att skjuta rottisen som inte släppte fram räddningstjänstens personal. Hundägaren var överförfriskad o hade däckat, hunden var kopplad o blev avlivad pga en oansvarig matte.
 
Ja, både fördelar och nackdelar. Har tänkt på det där. Min tik skulle inte släppa fram räddningspersonal, det är jag övertygad om. När jag halkade omkull förra vintern ville en kvinna komma och hjälpa mig. Tiken reagerade direkt och gjorde utfall. Jag tog mig upp själv utan problem, men om jag hade behövt hjälp vet jag inte hur det skulle ha gått till.
Mest troligt kommer hunden bli avlivad av polisen på plats och beroende på vad som hänt ägaren kan den tiden det tar för polisen att komma och avliva hunden vara den tiden som avgör om ägaren överlever eller inte.
 
Mest troligt kommer hunden bli avlivad av polisen på plats och beroende på vad som hänt ägaren kan den tiden det tar för polisen att komma och avliva hunden vara den tiden som avgör om ägaren överlever eller inte.
Det är ju enbart en negativ egenskap som tyder på stor osäkerhet hos hunden om den inte klarar att hantera situationer utan sin ägare.
 
Jag läste att man misstänkte kvinnans ex. Så kanske kände hunden förövaren och därför inte gick i försvar.
Jag tror att vår labbe skulle gå in i försvar och kanske tom bita om det behövs. Men jag hoppas jag aldrig får svar på den frågan :o.
 
Jag har nog alltid trott att ingen av våra två nuvarande hundar skulle göra något annat än att möjligtvis skälla om någon främmande gjorde något hotfullt.

Men en natt för några månader sedan när jag var ute med hundarna så var det två främmande yngre män som närmade sig mig och tilltalade mig.

Jag bor i en by och även om man inte känner alla så brukar man känna igen de som bor i närheten. Klockan var tre på natten och jag visste att dessa två män inte bodde där de kom ifrån.

De såg inte att jag hade hundar då hundarna var lösa och gick en bit före mig. Har genom åren träffat på någon enstaka nattsuddare men aldrig att hundarna har reagerat mer än tittat till vem det är som går där. Inte heller jag har reagerat.

Men denna gången blev jag osäker när de närmade sig mig och sa hej. Det var något med dom som gjorde mig osäker.

Såg i ögonvrån hur hundarna tittade upp och kom springande till mig. Redan då såg jag att hanen rörde sig på ett för honom olikt sätt. Det var målmedvetet och spänt men inte på det lekfulla sätt som när han får syn på en katt.
Tiken stannade till vid mig några meter från killarna men hanen fortsatte förbi mig rakt mot en av killarna. När han kom fram till den ena av killen så hoppade han upp på honom med framtassarna samtidigt som han högg mot honom och skällde/morrade. Killen hoppade bakåt och hanen följde efter och gjorde ett nytt utfall. Killens kompis skulle då försöka få bort hanen men han svarade då bara upp med att bli mer aggressiv i sin "drivning" och tog tag i killens jacka.
Hade inte killarna backat då och sprungit därifrån så tror jag faktiskt att hanen hade bitit.

Har aldrig sett hanen på detta sätt förut. Hans sätt att röra sig, sättet han lät på, ja allt var så skarpt och målmedvetet på ett sätt jag aldrig sett förut. Det fanns inget som helst lekfullt över det hela.

När killarna sprang därifrån så ropade jag på hanen och han kom till mig sniffade lite på min hand och sen pep iväg för att lukta på någon spännande fläck som om inget hänt.

Tittar man på hanens Mh-resultatet så finns det inget som indikerar aggression.

Vet inte om killarna var farliga eller inte men jag reagerade på dom och jag tror att min hund reagerade för att jag reagerade.
 
Vilka raser anser ni kunna skydda sin ägare ?
Oavsett anledning , vilka tror/vet ni faktiskt gör något när det är allvar?
 
Vilka raser anser ni kunna skydda sin ägare ?
Oavsett anledning , vilka tror/vet ni faktiskt gör något när det är allvar?
Dobermann "ska" skydda sin ägare, det är trots allt det som är rasens grundsyfte. Huruvida alla gör det är en annan fråga - men de verkar fungera väldigt bra i tjänst (väktare) iaf.
 
Ammo hade nog låtit så in i helvete om jag blev påhoppad, och blivit förbannad (han är en glad skit men plockar lätt fram lite ilska med) men om han faktiskt bitit - det vet jag inte. Han är ju väldigt ung än så länge. Jag vet dock att hans pappa skulle göra det och hans morfar med gjorde det så chansen finns väl, men det är inget jag räknar med.
 
vilka tror/vet ni faktiskt gör något när det är allvar?

Skarpa hundar med mycket dådkraft, rejält med mod, självständighet och med mycket högt resursförsvar och helst som är tränade i att använda dessa egenskaper, där finner man de hundar som utan tvekan och även om de får en spark eller flera ändå inte ger sig.

Återfinns generellt sett inom bruksraserna, är ursprungligen också avlade för försvar och störst sannolikhet för en sådan hund är om den kommer från en kennel som avlar utifrån dessa egenskaper.

Dvs inte raser för den "vanliga" hundägaren att inneha.

Sen finns det givetvis individer inom alla raser som kan försvara sin ägare mer eller mindre framgångsrikt om denne på ett eller annat sätt är under attack, men de hundarna är mer undantag än regel.
 
Min lagotto är en glad filur men med ett jäkla humör när han vill.
Han skulle absolut skydda mig. Det har han gjort förr. Hugga rejält skulle han nog aldrig göra dock, men nafsa, morra, utfall ja.
När jag för ett år sedan blev rejält skrämd och hotad av en berusad man på väg till bussen så gick hunden igång så rejält att jag inte kände igen honom.
När vi satt oss på bussen vägrade hunden släppa på mannen, det var inget snack om saken.
Detta handlar om hans flockinstinkt, skärpan som finns i honom också.
Han har alltid varit beskyddande mot sina "egna".
Han är ingen rädd individ utan mycket modig och stabil. Han vaktar dock ALDRIG i situationer där det läge på riktigt, hunden älskar folk och fä men känner när det är allvar.
Edit; kan tillägga att denna man försöker skrämma hunden genom att skrika och vifta med armar, då blev hunden bara mer förbannad. Dock vet jag inte hur han skulle bete sig om han fick sig en smäll/spark på riktigt, jag tror att han skulle triggas mer, men om smällen är väldigt hård hade han nog gett sig.
Svårt att veta.

Border collien däremot.. Visst kan han låta och morra om någon ser skum ut, men skulle han bita eller liknande skulle han göra det för att just HAN är rädd och trängd, inte för att skydda.
Dock är han stor och låter som ett avgrundsmonster vilket jag hoppas avskräckar.

Hade en dagmattehund, pinscher. Henne kunde man känna sig trygg med, jäklar vilken vakt det var i henne, helt utan rädsla.
När min sambo kom hem mitt i natten med luva över huvudet så åkte han nästan på däng, lyckligtvis tog han av sig luvan illa kvickt och pinschern blev istället överlycklig, när hon såg vem det var.
Men pinscher är avlade för vakt och skärpa, i alla fall den "gamla" pinschern. Numer satsas det på mjukare hundar som passar bättre in i svensson-livet, vad jag förstått.
 
Senast ändrad:
Tiken stannade till vid mig några meter från killarna men hanen fortsatte förbi mig rakt mot en av killarna. När han kom fram till den ena av killen så hoppade han upp på honom med framtassarna samtidigt som han högg mot honom och skällde/morrade. Killen hoppade bakåt och hanen följde efter och gjorde ett nytt utfall. Killens kompis skulle då försöka få bort hanen men han svarade då bara upp med att bli mer aggressiv i sin "drivning" och tog tag i killens jacka.
Hade inte killarna backat då och sprungit därifrån så tror jag faktiskt att hanen hade bitit.
Alltså, det där låter inte som en så himla käck händelse.

Jag har full förståelse för att du tyckte personerna var obehagliga, men killarna pratade med dig och får då en hund som hugger efter sig?
Du skriver att du kallade in honom sen, men vad gjorde du under tiden som din hane högg efter killarna?

Jag hade blivit vansinnig om jag mött en hundägare vars hund gjort så mot mig, samt vansinnig på mig själv som hundägare om Svansson hade betett sig på det viset och reagerat på min rädsla utan att jag hade okejat ett sådant beteende (och jag hade definitivt slutat ha honom lös där jag kan möta människor som skrämmer mig).
 
Det är mycket viktigt att en hund inte tar i mer än vad den behöver under hot.
Det är också viktigt att den inte utnämner sig själv till chef och styr situationer.

En sådan hund kan snabbt gå över gränsen, oftast i situationer den missuppfattat.

Har man en hund som "skyddar" (om det är så man uppfattar det) är det superviktigt att ha koll och koppel.
Det är inte ok att hundar beter sig på mörka promenader, inte släpper fram folk till ägaren osv.
Det är inte "duktigt" av hunden.
 
Alltså, det där låter inte som en så himla käck händelse.

Jag har full förståelse för att du tyckte personerna var obehagliga, men killarna pratade med dig och får då en hund som hugger efter sig?
Du skriver att du kallade in honom sen, men vad gjorde du under tiden som din hane högg efter killarna?

Jag hade blivit vansinnig om jag mött en hundägare vars hund gjort så mot mig, samt vansinnig på mig själv som hundägare om Svansson hade betett sig på det viset och reagerat på min rädsla utan att jag hade okejat ett sådant beteende (och jag hade definitivt slutat ha honom lös där jag kan möta människor som skrämmer mig).
Du var inte där.

Jag var rädd och jag hade inte brytt mig om du blev vansinnig.
 
(Har - skam till sägandes! - inte läst hela tråden, ont om tid, förlåt om jag upprepar något! :o)

Har man en hund som faktiskt skulle ingripa mot någon som anfaller en (alltså inte bara markera och varna, och/eller bita om hunden är förhindrad att komma undan), då vet man det. Hundar är inte magiska, de tänker inte som vi. De är verkligen inte dumma, men de kan faktiskt inte förstå sig på alla våra komplexa sociala regler, märkliga förhållanden och liknande. En hund som genuint försvarar en plockar inte fram de egenskaperna ur tomma luften en vacker dag.

Den överväldigande stora majoriteten av hundar skulle inte gå längre än att hota - som mest. Många skulle helt enkelt avlägsna sig ur en riktigt farlig situation, eller cirkla runt på avstånd och protestera. Och ärligt talat, tack och lov för det! En sådan hund kan lika gärna ge sig på en joggare i mörkret, en främmande karl som snubblar, och liknande. Inte för att de är någon "stygg hund", inte för att de är korkade, utanför att det är faktiskt verkligen omöjligt att aldrig göra ett misstag. Jäklar som allvarliga skador från hundbett skulle vara vardag!

Det är inte ett lugnt och avslappnat liv att ha en hund som är genuint benägen att försvara en.

(OT, @Sörlatungu jag har inte glömt vår diskussion jag vill bara ha lite mer tid än en "drive by" att svara på.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp