Bukefalos 28 år!

Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Hundar gör säkert NÅGOT ja, framförallt om de hålls kopplade och då hamnar i en pressad situation som de inte kan fly från. Frågan är dock om någon person som på allvar är ute efter att skada en annan människa blir avskräckt av sådant? Jag tror att de flesta i Sverige inte blir det. Det finns ju också en risk att den otäcka människan ger sig på hunden om hunden faktiskt skulle vara tuff nog att gå in i försvar.
Jag ser ganska ofta hundrädda när jag är ute. Människor med utomeuropeiskt ursprung är de som ofta undviker hundmöten, upplever jag. När det gäller våldspersoner som är höga på något så kanske en hund inte avskräcker förstås.
 
När vi varit med om situationer där JAG känner mig hotad så blir Tönto först asförbannad, reser ragg och skäller, Han gjorde precis samma sak på sitt MH fast där sprang han och gömde sig bakom mig för att han till slut blev för rädd.
Ja, jag tror att när det gäller husse/matte är de flesta hundar modigare.
 
Jag tror att den absolut största nyttan man har av att ha med sig en hund ute är att man själv känner sig tryggare(förutsatt då att det inte gör att man beter sig mer riskfyllt). En annan fördel med hund är att den kan dra uppmärksamhet till sig genom att skälla. Men att tro att ens hund fysiskt skulle ingripa är nog i de allra flesta fall naivt; även de flesta av de hundar som skulle försöka ge sig på gärningsmannen skulle nog schappa om de fick en spark eller två.
Jag tror att Bentley skulle larma ordentligt om jag går efter beteende på MH och MT men jag är rätt säker på att det är all hjälp jag skulle få.
 
Jag läste nyss att hunden inte var hennes egen. Kvinnan var ute med systerns golden retriever. Kanske har betydelse.

Nej, det har det inte. De flesta hundar försvarar inte sin ägare om den blir attackerad. Väldigt få "vanliga" hundar gör det, så det är en falsk trygghet det där tänket som många har "min hund skulle säkert.."

Hundarna kanske skäller, reser ragg och uppvisar ett hotfullt beteende, men väldigt få följer upp det med handling om det ställs på sin spets.
 
Har en hund hemma som gått in i slagits med grävlingar och hundar hon har även tyckt att hon behöver försvara mig mot andra hundar och ställt sig mellan mig och vildsvin när vi varit i skogen men kan inte tänka mig att hon kan se en person som ett hot viket jag är tacksam för.
 
Hundar gör säkert NÅGOT ja, framförallt om de hålls kopplade och då hamnar i en pressad situation som de inte kan fly från. Frågan är dock om någon person som på allvar är ute efter att skada en annan människa blir avskräckt av sådant? Jag tror att de flesta i Sverige inte blir det. Det finns ju också en risk att den otäcka människan ger sig på hunden om hunden faktiskt skulle vara tuff nog att gå in i försvar.
Precis...om de inte har något val.

Vi hade en hund på klubben där ägaren ville köra skydd. Det var en feg hund som la benen på ryggen så fort figgen klev fram ur skulet. Hon var rädd för det mesta egentligen.
En kväll blev hon och hennes ägare påhoppade i ett rånförsök av tre snubbar. Ägaren höll hårt i kopplet och tiken högg, högg, högg de attakerande som lade benen på ryggen.
Hon försvarade sig själv.
 
Är inne på samma spår som @Voff att alla är inte rädda för hund och ser det som en kul utmaning snarare.
Jag själv backar för hund som skäller/blottar tänder/raggar om det är en hund jag inte känner eller om det är i träning - typ sök. Men jag tycker ändå det är lite obehagligt att figga åt skallmarkerande hundar :p

Min lille skit markerar hemma om vi skojbrottas. Då är det inom familjen och hon känner alla men hon markerar med skall, antagligen reagerar hon på energinnivån och blir upphetsad. Eller att hon inte känner igen situationen. Eller en kombination av båda.

Hon har gjort utfall när hon blivit trängd en gång med bett.

Men hon är 34 cm hög och väger 6 kg, vid hotfull situation skulle man lätt kunna sätta en fot i sidan på henne. Om hon inte hinner hugga i benet :angel: Och hon är väldigt ickeläskig när hon skäller :p
 
Precis...om de inte har något val.

Vi hade en hund på klubben där ägaren ville köra skydd. Det var en feg hund som la benen på ryggen så fort figgen klev fram ur skulet. Hon var rädd för det mesta egentligen.
En kväll blev hon och hennes ägare påhoppade i ett rånförsök av tre snubbar. Ägaren höll hårt i kopplet och tiken högg, högg, högg de attakerande som lade benen på ryggen.
Hon försvarade sig själv.
Ja jag tror min kines skulle göra utfall, inte hugga men skälla/morra och dansa runt personen, men det är för att hålla personen från sig själv.
 
Har en hund hemma som gått in i slagits med grävlingar

En av mina gör processen väldigt kort med grävlingar om hon får chansen :angel: så där saknas ju inte vare sig mod eller dåd, men att hon skulle uppbåda de (jakt)resurserna mot en annan människa? Knappast troligt även om matte blev attackerad och skrek som en stucken. Möjligen skulle hon stå relativt nära och tokskälla och spela upp hela registret, men att gå till attack? Nej, det har jag extremt svårt att tro.
 
Ja jag tror min kines skulle göra utfall, inte hugga men skälla/morra och dansa runt personen, men det är för att hålla personen från sig själv.
Det är det som är en del av grunden när man tränar en hund för skydd, att den aggerar på sin rädsla. Första delen i kedjan är rest ragg, morra osv.
Slutet av händelsekedjan ser olika ut. En del har dådkraft och mod att lösa problemet, de flesta tar inte fighten utan väljer att gå undan och hålla sig själva oskadda.
 
Golden retriver brukar listas som en av de raser som hugger mest.
Sanning med modifikation det där.
Numerärt; Ja due to stor numerär population
Procentuellt; Nej

Sen är det ju så att det är ju inte främmande människor som attackeras och blir bitna av modiga goldens med stor skärpa och mycket dådkraft, oftast är det mentalt kassa, osäkra, nerviga hundar som biter familj och vänner när de blir lite trängda eller skrämda.
 
Min eurasier skyddar katterna med sin kropp. Katterna följer ofta efter på hundpromenader. Om någon främmande hund visar intresse för katterna slänger hon sig emellan den främmande hunden och katten. Hon hoppar mot den främmande hunden, morrar, reser ragg, visar tänderna och lufthugger. Det kan vara mot hundar som hon annars hälsar vänligt på när vi går utan katt.
Hon skyddar den som är svagast.

När vi hade marsvin slängde hon sig mellan katterna och marsvinsburen och jagade iväg den katt som blev för intresserad av marsvinen.

Hon skyddar katterna mot familjens andra hund om det behövs.

Hon skyddar familjens andra hund mot främmande hundar på samma sätt.
Hon verkar förstå vem som är svagast och behöver skydd.

Hon var den dominantaste i den valpkull hon föddes i, och hon verkar ha kvar den egenskapen gentemot andra hundar.
 
Det är det som är en del av grunden när man tränar en hund för skydd, att den aggerar på sin rädsla. Första delen i kedjan är rest ragg, morra osv.
Slutet av händelsekedjan ser olika ut. En del har dådkraft och mod att lösa problemet, de flesta tar inte fighten utan väljer att gå undan och hålla sig själva oskadda.
Min nafsar, springer fram och nafsar och sen tillbaka till ursprungsposition. Han har blivit misshandlad och är rädd för människor men det går framåt i träningen.
 
Min eurasier skyddar katterna med sin kropp. Katterna följer ofta efter på hundpromenader. Om någon främmande hund visar intresse för katterna slänger hon sig emellan den främmande hunden och katten. Hon hoppar mot den främmande hunden, morrar, reser ragg och visar tänderna. Det kan vara mot hundar som hon annars hälsar vänligt på när vi går utan katt.
Hon skyddar den som är svagast.

När vi hade marsvin slängde hon sig mellan katterna och marsvinsburen och jagade iväg den katt som blev för intresserad av marsvinen.

Hon skyddar katterna mot familjens andra hund om det behövs.

Hon skyddar familjens andra hund mot främmande hundar på samma sätt.
Hon verkar förstå vem som är svagast och behöver skydd.

Hon var den dominantaste i den valpkull hon föddes i, och hon verkar ha kvar den egenskapen gentemot andra hundar.

Är du säker på att hon skyddar katten och att det inte handlar om resurs?
Vår älsta tik älskar katterna över allt annat. Men att hon skärmar av dem mot de andra hundarna och tom kan morra om någon går nära dom har inget med skydd att göra. Hon gör exakt det samma med leksaker och märgben. Hon äger dem helt enkelt.
 
Min nafsar, springer fram och nafsar och sen tillbaka till ursprungsposition. Han har blivit misshandlad och är rädd för människor men det går framåt i träningen.
Fullt förstålig och naturlig reaktion av honom med tanke på sin historia.:)
 
Är du säker på att hon skyddar katten och att det inte handlar om resurs?
Vår älsta tik älskar katterna över allt annat. Men att hon skärmar av dem mot de andra hundarna och tom kan morra om någon går nära dom har inget med skydd att göra. Hon gör exakt det samma med leksaker och märgben. Hon äger dem helt enkelt.
Kanske det, men är inte beskydd ett sätt att bevaka resurs? När en hund skyddar sin ägare, så skyddar den sin resurs. Ägaren är hundens resurs. Är resurs och beskydd samma sak, men två sidor av det?
När en vakthund bevakar en gård inom ett stängsel så bevakar den väl sin resurs, eller?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp