Bukefalos 28 år!

Varför inte avskaffa juridiskt kön?

En otroligt korkad fråga från mig, men vad är själva innebörden av juridiskt kön?
Har det någon eg. betydelse? (För mig betyder det nada)
Vad skiljer det från biologiskt kön?

De allra flesta (jag vet att det finns undantag, väldigt få) föds ju med ett biologiskt kön och genuppsättning. Är det inte det som är det viktiga för just vården?
För jag ser bara att det är vården som behöver veta vår biologiska födseluppbyggnad.

Vi är genetiskt väldigt olika uppbyggda och reagerar olika på sjukdommar, som t.ex. hjärtinfarkt. Där är det ju viktigt att rätt vård ges!
Om man sedan under livets gång ändrar på saker, via hormoner eller andra mediciner, så får man ha ett dokument med sig som talar om det för vården, ungefär som de med vissa kroniska sjukdommar har redan idag.
 
En otroligt korkad fråga från mig, men vad är själva innebörden av juridiskt kön?
Har det någon eg. betydelse? (För mig betyder det nada)
Vad skiljer det från biologiskt kön?

De allra flesta (jag vet att det finns undantag, väldigt få) föds ju med ett biologiskt kön och genuppsättning. Är det inte det som är det viktiga för just vården?
För jag ser bara att det är vården som behöver veta vår biologiska födseluppbyggnad.

Vi är genetiskt väldigt olika uppbyggda och reagerar olika på sjukdommar, som t.ex. hjärtinfarkt. Där är det ju viktigt att rätt vård ges!
Om man sedan under livets gång ändrar på saker, via hormoner eller andra mediciner, så får man ha ett dokument med sig som talar om det för vården, ungefär som de med vissa kroniska sjukdommar har redan idag.
Juridiskt kön: hur lagen könar dig i stort sett, vad du folkbokförs som för kön och vad som syns på identifikationsuppgifter, som pass.
 
Juridiskt kön: hur lagen könar dig i stort sett, vad du folkbokförs som för kön och vad som syns på identifikationsuppgifter, som pass.
Är det det enda?
Vi är ju "lika inför lagen", så isåfall så ser jag ingen större mening med att det finns.
Fast då är ju det samma sak som biologiskt födelsekön 🤔 eller? Bara en annat namn?
 
När man byter juridiskt kön så kan man om jag minns rätt välja hur "dolt" det gamla personnumret ska vara. I min väninnas fall så valde hon högsta "sekretessnivån" eller vad man ska kalla det och det är ingen som kan se att hon bytt personnummer. Det gamla, "manliga", personnumret är som om det tillhörde en död person. Det finns såklart en koppling mellan det gamla och det nya, men den kopplingen ligger hos skatteverket och är som sagt dold, det är ingen information som följer med någon annanstans.
Det låter ju väldigt bra och som att hon hade föredragit att det inte fanns en markering för biologiskt kön kvar? Då låter det ju snarare som en frihet att markeringen är just det juridiska könet och det går att lämna helt bakom sig? nu kanske jag tänker fel eftersom jag inte är insatt.
 
Är det det enda?
Vi är ju "lika inför lagen", så isåfall så ser jag ingen större mening med att det finns.
Fast då är ju det samma sak som biologiskt födelsekön 🤔 eller? Bara en annat namn?
Men vi lever liksom i en värld som är större än Sverige, och att det står i exempelvis ett pass kan ju definitivt spela roll om man reser utomlands där större juridiska skillnader kan återfinnas.
 
Nej, du kan ansöka om att byta personnummer när du byter kön.

Personnumret visar alltså ditt juridiska kön, inte biologiska.
Aha :idea: Ja, så är det ju.

Men om man bara slopar den biten då? Hur viktigt är det att byta en siffra när man byter kön? (Nu är detta ett litet OT och kanske en helt egen debatt?!)
För mig så har ju inte siffrorna någon som helst betydelse, men det kanske har det för andra?!
 
Men vi lever liksom i en värld som är större än Sverige, och att det står i exempelvis ett pass kan ju definitivt spela roll om man reser utomlands där större juridiska skillnader kan återfinnas.
Ja, såklart!
Men det är ju då det självklara svaret på hela trådstartens fråga ;)

Jag tror vi mer för en filosofisk diskussion här - OM det vore möjligt...
 
Aha :idea: Ja, så är det ju.

Men om man bara slopar den biten då? Hur viktigt är det att byta en siffra när man byter kön? (Nu är detta ett litet OT och kanske en helt egen debatt?!)
För mig så har ju inte siffrorna någon som helst betydelse, men det kanske har det för andra?!
Hade du velat att du själv och alla som du behöver uppge personnummer inför ständigt ska behöva påminnas om könet du registrerades som när du föddes, snarare än könet du identifierar dig med och lever som? I vårdsammanhang kan det vara bra att det finns en medvetenhet, men..
 
Ja, såklart!
Men det är ju då det självklara svaret på hela trådstartens fråga ;)

Jag tror vi mer för en filosofisk diskussion här - OM det vore möjligt...
Jo, jag fattar det. Och det är ju en vettig grundtanke, men det är lite på samma vis som att vi i Sverige får kritik för att vi suger på att bekämpa systematisk rasism, från bland annat FN, när vi låtsas att vi är färgblinda.
 
Jag tänkte nog ur ett bredare perspektiv, att göra så lite skillnad på människor som möjligt och att just juridiken ska vara "blind" och inte alls beroende av vilket kön någon råkar vara rent biologiskt eller identifiera sig som socialt. Det var alltså inte något jag tänkte ur transsexuellas perspektiv, utan mer ur "allas" perspektiv.

Fast i en del fall är det ju just skillnaderna som är grejen. Män är starkare än kvinnor vilket spelar en roll i heterosexuella förhållande där mannen misshandlar kvinnan. Det är bara ett tillfälle.

Jag känner inget som helst behov av att vara könlös i något sammanhang. Varken juridiskt eller annan situation.
 
Det låter ju väldigt bra och som att hon hade föredragit att det inte fanns en markering för biologiskt kön kvar? Då låter det ju snarare som en frihet att markeringen är just det juridiska könet och det går att lämna helt bakom sig? nu kanske jag tänker fel eftersom jag inte är insatt.
Jag vet inte om hon vill eller inte vill ha någon markering för biologiskt kön (eller för den delen om hon vill eller inte vill ha kvar begreppet juridiskt kön), men jag tänker att det kanske vore bra för sjukvården (enbart) att ha det.
 
Det blir ju lite moment 22, kan jag tycka. Ja, det blir tydligare att man har bytt kön eller könsuttryck, men i stort sett alla argument i den här tråden har haft att göra med att man vill hålla koll på biologiskt kön för att t.ex. tolka provsvar rätt, kalla till rätt hälsoundersökningar etc. Och då är det ju det biologiska, ursprungliga könet som man egentligen vill veta.

Det är flera som också tagit upp behovet av att kunna föra statistik uppdelat på juridiskt kön. Hur kommer det sig att vi faktiskt kan säga med säkerhet hur kraftigt män är överrepresenterade bland dömda för grova brott? Hur stor andel av föräldraförsäkringen som tas ut av män respektive kvinnor? Tack vare att personnumret visar juridiskt kön går det att ta fram sådan statistik.
 
Fast i en del fall är det ju just skillnaderna som är grejen. Män är starkare än kvinnor vilket spelar en roll i heterosexuella förhållande där mannen misshandlar kvinnan. Det är bara ett tillfälle.
Män som grupp är starkare än kvinnor som grupp, ja. På det individuella planet är det inte alltid så. Hur menar du att det skulle ha betydelse för juridiken? Misshandel är väl misshandel oavsett könet på gärningsman och offer?

Jag känner inget som helst behov av att vara könlös i något sammanhang. Varken juridiskt eller annan situation.
Jag tycker inte att samhället, rättsstaten, utbildningssystemet, arbetsmarknaden osv ska ta någon hänsyn till kön eller behandla människor olika pga kön och därför tycker jag inte att konstruktionen "juridiskt kön" bör behövas. Det är inte samma sak som att göra människor könlösa. Jag är fortfarande biologisk kvinna med könsidentitet kvinna, oavsett om jag blivit tilldelad ett juridisk kön eller inte.
 
Män som grupp är starkare än kvinnor som grupp, ja. På det individuella planet är det inte alltid så. Hur menar du att det skulle ha betydelse för juridiken? Misshandel är väl misshandel oavsett könet på gärningsman och offer?

Det var bara ett exempel. Det finns fler andra i den här tråden.

Jag håller helt enkelt inte med dig i att det skulle vara en bra idé.
 
Det är flera som också tagit upp behovet av att kunna föra statistik uppdelat på juridiskt kön. Hur kommer det sig att vi faktiskt kan säga med säkerhet hur kraftigt män är överrepresenterade bland dömda för grova brott? Hur stor andel av föräldraförsäkringen som tas ut av män respektive kvinnor? Tack vare att personnumret visar juridiskt kön går det att ta fram sådan statistik.
Det är absolut en poäng, även om jag inte vet om jag känner mig odelat positiv till att vi kan föra statistik på och följa upp precis allt. Vi för heller inte statistik på människors religion eller etniska ursprung vilket en del länder gör med samma motivering som framkommit här angående att ha koll på brottslighet, löneskillnader etc. Så jag vet inte vad jag tycker där riktigt, annat än att det känns tveksamt att hålla fast vid ett begrepp enbart för att använda det till att få ut statistik.
 
Det var bara ett exempel. Det finns fler andra i den här tråden.

Jag håller helt enkelt inte med dig i att det skulle vara en bra idé.

Du behöver såklart inte hålla med mig, men jag förstår verkligen inte exemplet med misshandel och att män (vanligtvis) är större och starkare än kvinnor. Hur har det med juridiskt kön att göra?
 
Statistiken. Sen är jag mot det som många numera strävar efter "den könlösa människan". Jämställt kan det vara ändå utan könlöshet.
Ah, okej! Statistiken förstår jag, men könlös tycker jag inte att man blir för att man inte har ett juridiskt kön. Jag strävar inte efter en könlös människa, jag strävar efter ett samhälle eller en stat som bara håller reda på det de behöver och som behandlar människor lika oavsett kön, hudfärg, religion, etnicitet osv.
 
Ah, okej! Statistiken förstår jag, men könlös tycker jag inte att man blir för att man inte har ett juridiskt kön. Jag strävar inte efter en könlös människa, jag strävar efter ett samhälle eller en stat som bara håller reda på det de behöver och som behandlar människor lika oavsett kön, hudfärg, religion, etnicitet osv.
Så du anser att om vi döljer problemen så finns de inte eller är du så naiv så att du tror att om det inte syns i personnumret vilket kön en människa har så försvinner all diskriminering, alla löneskillnader, alla skillnader i uttag av föräldraförsäkringen och det kommer diskas precis lika mycket i stugorna av bägge parterna i en relation
Jag har varit emot den här idén sedan första gången jag läste den, den har ju diskuterats tidigare. När jag läser de argument som tas upp för att det är en god idé så blir jag ännu mer emot eftersom de bara bevisar hur usel den är. Hittills har jag inte sett ett enda argument för att dölja kön som tillför samhället något alls utan bara argument som skapar massor av följdproblem.
 

Liknande trådar

Äldre En del saker som hänt i min närhet har fått mig att fundera över varför samhället egentligen behöver hålla reda på vilka som är män och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 679
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp