Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Linnea utan ´över e borde inte uttalas som Linnéa med långt e, utan snarare Linn-ea, med kort e. Om du uttalar det Linnéa skulle jag absolut stava det med é om jag skulle skriva ner ditt namn! ;)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag är 36 år och ännu vet inte min pappa hur mitt namn stavas;) han slänger dit ett e på slutet fast han borde veta att det ska vara utan, varför? Tja förmodligen för att det är totalt oviktigt för honom vad jag heter.

Jag har dessutom ett efternamn som är "taget" (pappas tagna efternamn), dvs han tog ett son efternamn och stavade med ett c istället för k och ett s istället för två, idag tror jag inte ens man får "ta" ett son efternamn som man redan heter och ändra stavningen på men han ville kanske vara speciell:D

Om jag hade fått en krona för varje gång folk stavar fel på mitt/mina namn så hade jag varit rik idag, väldigt rik:D
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Just det kan jag egentligen hålla med om, eftersom jag de första ungefär femton åren av mitt liv bestämt stavade med fnutt (nu kan jag bara göra bakåtvända, och det ska vara en framåtvänd, jag måste fixa min tangentbordslayout snart), tills jag upptäckte att folkbokföringen prompt stavade utan. Å andra sidan känns det konstigt att lägga till tecken i ett namn som är enklare utan dem.

Sen är jag lite osäker på uttalsreglerna, för normalt så betonar vi väl andra stavelsen i ord? Eller var det näst sista? Eller var det spanska? Och hur är det med diftonger? *klia sig i huvudet*
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Just det kan jag egentligen hålla med om, eftersom jag de första ungefär femton åren av mitt liv bestämt stavade med fnutt (nu kan jag bara göra bakåtvända, och det ska vara en framåtvänd, jag måste fixa min tangentbordslayout snart), tills jag upptäckte att folkbokföringen prompt stavade utan. Å andra sidan känns det konstigt att lägga till tecken i ett namn som är enklare utan dem.

Sen är jag lite osäker på uttalsreglerna, för normalt så betonar vi väl andra stavelsen i ord? Eller var det näst sista? Eller var det spanska? Och hur är det med diftonger? *klia sig i huvudet*

Det beror var ordet är hämtat ifrån för språk.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

tills jag upptäckte att folkbokföringen prompt stavade utan.
Att folkbokföringen stavar utan ´ har nog snarare att göra med att det faller bort i datorn. Jag tar emot måååånga patienter som har ett é antingen i för- eller efternamn elelr varför inte båda! Uttalar de med betoning på e-et så frågar jag som det ska vara é och inte en enda har sagt nej än ;) Då har det helt enkelt fallit bort i systemet, och jag vet inte om det har att göra med versaler och gemener. För när jag söker på någon i fb står allt med versaler och då används väl inte ´ över bokstäverna?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Vi har ju inte valt en så komplicerad stavning direkt så att ingen kan lära sig den.

Det handlar inte om att det är svårstavat - det handlar mer om att den andra stavningen är vanligare.

Jag tycker nästan det är lite elakt att ge barn vanliga namn med alternativa stavningar - det är dömt att bli fel ofta och de kommer ständigt få tala om hur det ska stavas. Åtminstone så länge det finns en annan stavning som är vanligare.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag tycker iof inte att Madelene är speciellt ovanligt, kanske är för prinsessan fått namnet Madeleine som folk snöat in på det uttalet?

Min mamma tycker att Madelene är finare än Madeleine, thats it ;)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Kan säkert vara så... Det är ju inte ett jättevanligt namn öht, så folk kanske bara känner till prinsessan och därför tror att det ska uttalas så. (Jag måste säga att jag också tycker det är snyggare med Madelene än Madeleine... ^^)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Däremot har jag mindre förståelse för föräldrar som verkligen lägger manken till för att ändra på ett namn så att det ska låta eget och som sedan blir irriterad när någon uttalar det rätt enligt hur det står skrivet men inte som dom kanske tänkte när dom namngav barnet :)


Mina barn ska ha enkla namn som går lätt att uttala och som inte kräver att barnen gång på gång måste påpeka hur det skall stavas..
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Hellen skulle jag uttala precis som det stavas, för att det ska uttalas "Heleen" krävs en accent på sista e:et i Helén.

Fast Helen rätt och slätt blir ju Helen eftersom betoningen ligger på näst sista stavelsen i vilket fall som helst i svenska. Accenten är ju mer en grej känner jag. En del stavar ju t.o.m Hélène (eller om accenterna ska vara tvärtom då). Med två l hamnar betoningen på första stavelsen istället.

Edit: Uttalar mig om just namnet Helen nu och inte språket i övrigt. För undantag finns ju!!

Och Madeleine uttalar jag Madelene hur det än stavas faktiskt. Om jag inte fått veta nåt annat. Tycker Madelään känns som rätt ovanligt uttal i Sverige. Och prinsessan benämns ju som Madelene i medierna med tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Om jag hade fått en krona för varje gång folk stavar fel på mitt/mina namn så hade jag varit rik idag, väldigt rik:D

För att inte tala om hur rik jag hade varit på alla varianter på stavning och uttal på mitt korta men ovanliga efternamn!

Den konstigaste varianten på "Cilla W***" hittills är "Stina Björklund" :D
Annat var det när jag hette Holst, det var mycket enklare.

Barnen har sin pappas efternamn som mellannamn, även det ett kort namn som också blir underligt uttalat/stavat emellanåt. Arma barn. Tur att de har förnamn som är svåra att missuppfatta.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?


Att folkbokföringen stavar utan ´ har nog snarare att göra med att det faller bort i datorn. Jag tar emot måååånga patienter som har ett é antingen i för- eller efternamn elelr varför inte båda! Uttalar de med betoning på e-et så frågar jag som det ska vara é och inte en enda har sagt nej än ;) Då har det helt enkelt fallit bort i systemet, och jag vet inte om det har att göra med versaler och gemener. För när jag söker på någon i fb står allt med versaler och då används väl inte ´ över bokstäverna?

Min yngsta son heter León och det står i papperna från skattemyndigheten
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag är 36 år och ännu vet inte min pappa hur mitt namn stavas;) han slänger dit ett e på slutet fast han borde veta att det ska vara utan, varför? Tja förmodligen för att det är totalt oviktigt för honom vad jag heter.

Jag har dessutom ett efternamn som är "taget" (pappas tagna efternamn), dvs han tog ett son efternamn och stavade med ett c istället för k och ett s istället för två, idag tror jag inte ens man får "ta" ett son efternamn som man redan heter och ändra stavningen på men han ville kanske vara speciell:D

Om jag hade fått en krona för varje gång folk stavar fel på mitt/mina namn så hade jag varit rik idag, väldigt rik:D

Från början ska det vara c i mitt efternamn som barnen till min morfars far tog, men prästen som skrev in det skrev med k så det blev fel. Dock stavade morfar ALLTID med c och konstigt nog är det just vad som står på gravstenen till både morfar och hans fru. Jag ska ta reda på om det går att ändra så att jag också stavar med c istället för k, för det skulle vara c från början.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag tycker iof inte att Madelene är speciellt ovanligt, kanske är för prinsessan fått namnet Madeleine som folk snöat in på det uttalet?

Min mamma tycker att Madelene är finare än Madeleine, thats it ;)
Min syster heter samma som du i mellannamn:D Samma stavning men jag tror inte det är samma uttal, ska fråga!

Nej, det gör hon inte sa hon ( ringde henne nu):D Och hon tycker också att det är finare än de andra.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Hur ska man skriva Madelene enligt vedertagna skrivregler ( svenska ) om man vill att e också ska uttalas ?

Nu stör jag mig inte på att folk missar att uttala mitt namn med e eftersom det inte alls är så vanligt att man uttalar e, men jag undrar lite bara :)

Det torde bli Madelené.
Inte speciellt svenskt i stavningen men det enda som fungerar för att uttalet ska låta korrekt när man läser namnet.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Väljer man en annorlunda stavning får man nog acceptera att folk stavar det fel ibland. Varför bli så indignerad av det? Stavar du aldrig andra människors namn fel?

Jag har valt ett udda efternamn med utländsk stavning och det blir aldrig rätt, men det spelar faktiskt ingen roll, så länge posten kommer dit den ska.

Mariann är inte en speciellt annorlunda stavning! Dessutom är det mormodern som konsekvent stavar fel och det är respektlöst! Visst att det blev fel första året men barnet i fråga är för 17 6 år gammal. Visst att mormodern inte gillar namnet eller något, men man visar ändå sitt barnbarn respekt! De har dessutom valt ett namn som passar tyskarna bättre och de bor i Tyskland så jag anser inte att de gjort "fel".

Självklart står man ut med att folk stavar fel och säger fel, men efter många rättelser till samma person förstår jag att man tröttnar.

Vi människor tycker och tänker olika, men att hävda att ens egen åsikt är det som ska gälla anser jag är att gå för långt! Vi väljer också olika namn till våra barn och familjemedlemmar utifrån våra tycke och smak. Det ska man väl få göra utan att släkten ska försöka ändra på det? Barnet heter Mariann och inget annat, till och med jag som läste namnet för några timmar sedan kan stava det rätt, borde inte mormodern i fråga kunna det också?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Fast Helen rätt och slätt blir ju Helen eftersom betoningen ligger på näst sista stavelsen i vilket fall som helst i svenska. Accenten är ju mer en grej känner jag. En del stavar ju t.o.m Hélène (eller om accenterna ska vara tvärtom då). Med två l hamnar betoningen på första stavelsen istället.

Edit: Uttalar mig om just namnet Helen nu och inte språket i övrigt. För undantag finns ju!!

Och Madeleine uttalar jag Madelene hur det än stavas faktiskt. Om jag inte fått veta nåt annat. Tycker Madelään känns som rätt ovanligt uttal i Sverige. Och prinsessan benämns ju som Madelene i medierna med tycker jag.

Om du kollar mitt svar som du citerade ser du att jag inte skrev Helen utan HELLEN. Vars namn kom upp tidigare i diskutionen.

Jag håller inte med om att betoningen automatiskt skulle ligga på näst sista stavelsen. Jämför med Sören som knappast ska uttalas Söreeen utan uttalas Söören.
Jag skulle definitivt tillstyrka en accent för att det skulle vara tydligt att namnet uttalas "Heleen" och inte "Heelen" även om de allra flesta skulle uttala namnet rätt även uttan accent.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Men då blir ju uttalet inte alls som mitt namn ska uttalas, så som jag lärt mig att é uttalas alltså..

Nej nu blev det allt för snurrigt .

Har aldrig sett Madelené och jag vet fler som heter Madelene ( med uttalat e )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 757
Senast: MML
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 432
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 702
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 130
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp