Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nej det är inte så vanligt att man uttalar e alls i namn även om det stavas med e, så det har jag full förståelse för :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Vår dotter heter Mariann utan E på slutet. Vi ville ha den stavningen för att folk inte skulle uttala namnet med e på slutet eftersom vi tycker att det låter finare utan e. Efter 6 år stavar fortfarande alla namnet fel. Med e på slutet. Hon heter Mariann och inte Marianne. Jag tycker att det känns så respektlöst att man inte ens kan stava dotterns namn rätt. Vi har ju inte valt en så komplicerad stavning direkt så att ingen kan lära sig den.

Fick precis återigen ett brev från min mor där hon stavar dotterns namn fel.

Väljer man en annorlunda stavning får man nog acceptera att folk stavar det fel ibland. Varför bli så indignerad av det? Stavar du aldrig andra människors namn fel?

Jag har valt ett udda efternamn med utländsk stavning och det blir aldrig rätt, men det spelar faktiskt ingen roll, så länge posten kommer dit den ska.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

vadå valt? Det är ju oftast inte en själv som valt sitt namn eller hur?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Men allvarligt, att utomstående och okända stavar dotters namn är väl en sak kan jag tycka och som man får acceptera.

Men när inte ens mormor behagar lära sig att stava rätt, då handlar det om något annat :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Men allvarligt, att utomstående och okända stavar dotters namn är väl en sak kan jag tycka och som man får acceptera.

Men när inte ens mormor behagar lära sig att stava rätt, då handlar det om något annat :)

hur vet du att det handlar om något annat? Egentligen?

Du menar att hon vill göra ett statement?

Jag tycker att det låter som en negativ, automatisk tanke jag ;)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nej jag vet inte, du kanske kan svara på varför ens mormor inte vill stava sitt barnbarns namn rätt ?

Jag vet inte alls, men jag tycker faktiskt det är ganska respektlöst att inte ens försöka stava sitt barnbarns namn rätt och kom nu inte och säg att det kan ha med att hon har problem med att stava, för jag vet flera släktingar som är likadana :p
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

BAAAAH
Lika respektlöst som folk inte kan lära sig säga Emme, utan de blir Emmy, Emma, EmmmIII mfl...
Kan man lära sig säga viktor, kan man lära sig säga Emme...
Kan man lära sig stava Marianne, kan man ju givetvis lära sig stava Mariann om man känner personen i fråga och VET att de ska va så..
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Men det är dotterns mormor som inte kan låta bli att skriva ett e på slutet. Det tycker jag är dåligt. Hur svårt kan det vara att inte skriva dit ett e på slutet?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jo, både på finska och på tyska utalas e på slutet och därför valdes stavningen.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag har faktiskt aldrig hört någon uttala Marianne med hörbart e på slutet om det inte funnits en accent.
För mig ser Mariann väldigt felstavat ut och även om jag skulle uttala det rätt finns risken att jag skulle skriva fel eftersom det för (för mig) en ovanlig stavning.

Madelaine uttalar jag "Madelän", Madelén utttalar jag som "Madeleen", Madelené uttalar jag som "Madelenee"
Madelene skulle jag också uttala som "Madeleen".

Hellen skulle jag uttala precis som det stavas, för att det ska uttalas "Heleen" krävs en accent på sista e:et i Helén.

Isaac skulle jag antagligen uttala med amerikansk betoning "Ajsääk" om jag inte visste att det det skulle uttalas som svenska Isak.

Cevin blir naturligtvis "Sevin" om man inte får veta att det är Kevin som menas.

Ger man sitt barn en "annorlunda" stavning så är risken att namnet både uttalas och skrivs fel. Folk är ju inte tankeläsare som genast greppar att Hellen ska uttalas på samma sätt som Helén.
Däremot ska man självklart försöka respektera att en person vill att dennes namn ska uttalas eller skrivas på ett visst sätt men det bästa sättet att försäkra sig om detta är att stava sitt barns namn med vedertagna skrivregler för det svenska språket.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Hur ska man skriva Madelene enligt vedertagna skrivregler ( svenska ) om man vill att e också ska uttalas ?

Nu stör jag mig inte på att folk missar att uttala mitt namn med e eftersom det inte alls är så vanligt att man uttalar e, men jag undrar lite bara :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Mina barns namn kan inte stavas på andra sätt än de gör. Tror jag.
Men min efternamn blir aldrig rätt.
Heter Peura. Har en lärare som envisas med att skriva och säga Pleura. Jag är faktiskt ingen lungsäck. Andra kan få det till Pevra, Peurra, Perua eller nåt annat påhittigt.
Fast jag blir inte arg. Det är lite intressant att se hur många olika sätt man kan stava mitt namn.

Min mamma vet fortfarande inte vad min 7-åring heter i efternamn. Han har mitt och sin pappas namn, som är Öqvist. Men om hon postar nåt till honom står det oftast Öberg på kuvertet. Fattar inte varför hon inte nöjer sig med att skriva Peura bara. Det har hon hetat själv och borde kunna stava till.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag har en motsatt undran. Varför ska folk krångla till sina barns namn så mycket?

Det är z istället för s, c istället för k och här och där slänger man in ett h också. Jag stavar namn som det är brukligt och uttalar dem på samma vis. Det blir alltså stumt e för namn som Madelene och Marie och Sandra skrivs med s och inte z. Förstår inte varför man vill göra namnet mer ovanligt genom att stava det helt fel. Varför inte bara välja ett mer ovanligt namn från början. Ovanligt, men etablerat dock för de där påhittade namnen som kanske mest florerar inom vissa kulturer i USA har jag inte mycket till övers för.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ja jag heter ju som jag gör för att det är släktnamn så det handlade faktiskt inte om att krångla till det för att vara jäklig ;)

Madelene ( med uttalat e ) är inte påhitt heller så...

I och med att jag inte stör mig på om man utelämnat e heller så har jag inget problem med namnet.

Madelene ( utan uttalat e ) är väl knappast att krångla till det och folk har fortfarande svårt att inte uttala mitt namn som Madelän eller Madelein .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Man behöver inte heller ha ett krångligt namn för att folk ska få problem. Jag heter Linnea, utan fnutt över e, vilket många har svårt att förstå. Jag har mellannamn och efternamn, utan bindestreck imellan, Björk Timm. Hur många som vill stava mitt namn Linnèa Björck-Thim har jag tappat räkningen på. Varför faller det en ens in att stoppa in ck i BJÖRK?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Man behöver inte heller ha ett krångligt namn för att folk ska få problem. Jag heter Linnea, utan fnutt över e, vilket många har svårt att förstå. Jag har mellannamn och efternamn, utan bindestreck imellan, Björk Timm. Hur många som vill stava mitt namn Linnèa Björck-Thim har jag tappat räkningen på. Varför faller det en ens in att stoppa in ck i BJÖRK?

Det kanske är en komplimang? Björck-Thim låter nästan adligt, av samma skäl som Bildt stoppar in ett stumt d.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Därför att en hel hoper folk ville göra sitt eget Björk-namn mer ovanligt och började stava det Björck. Själv skriver jag Björk.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Bildt, Feldt och liknande härstammar dock från gammal stavning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 757
Senast: MML
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 431
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 702
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 130
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp