Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte stava rätt?

alazzi

Trådstartare
Vår dotter heter Mariann utan E på slutet. Vi ville ha den stavningen för att folk inte skulle uttala namnet med e på slutet eftersom vi tycker att det låter finare utan e. Efter 6 år stavar fortfarande alla namnet fel. Med e på slutet. Hon heter Mariann och inte Marianne. Jag tycker att det känns så respektlöst att man inte ens kan stava dotterns namn rätt. Vi har ju inte valt en så komplicerad stavning direkt så att ingen kan lära sig den.

Fick precis återigen ett brev från min mor där hon stavar dotterns namn fel.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Välkommen till världen där e är av stort problem...

Jag har under min uppväxt fått rätta folk till förbannelse. Jag heter Madelene (man uttalar e när man säger mitt namn också)

Men fortfarande vägrar folk att inse att jag inte heter Madelein, Madelän(ljuduttalat), Madeleine, Madelen ..

Så det är nog bara att tjata vidare och inse att för vissa går det bara inte in..
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Min dotter heter Susanna, vilket inte är ett ovanligt namn och inte heller är stavat på något speciellt ovanligt sätt, utan på det mest normala sättet.

Gissa hur ofta folk skriver Sussana??

Har antalet dyslektiska människor ökat lavinartat eller?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag har samma "problem", jag stavar Carolin utan "e", det blir ungefär rätt i 1 fall av 100. Mina föräldrar och andra närstående stavar ju däremot rätt... Men vem orkar bry sig, det är ju mig dom menar och det är ju det som betyder något, även jag uttalar ju ofta folks namn fel, speciellt om dom har ett utländskt namn. Jag får ofta heta Caroline/Karolin/Carolina mm. Jag hade en lärare på gymnasiet som alltid sa Carolinn (med betoning på Linn), det var lite annorlunda :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ungefär som min lärare, efter 3 ÅR envisades han att säga MadeLÄN till mig.


Jag menar, vad är det för jäkla uttal av namnet Madelene? :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Madelän är väl egentligen det korrekta uttalet om man stavar Madeleine, men jag förstår helt din frustration.

Själv har jag ett namn som inte blir fel ens om man uttalar det baklänges. :p Och har valt namn till barnen som jag inte kan se ska kunna varken uttalas eller stavas fel.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Mitt efternamn slutar på "man" och här i Tyskland kan folk absolut inte acceptera att jag inte har glömt ett n när jag skriver namnet. Alla lägger glatt till ett extra n så att det står "mann" istället. Men där blir inte uttalet så annorlunda som för min dotter. Jag tycker att det låter så fult när folk envisas med att säja Marianne. Skulle ha valt ett annat namn till henne. Lätt att vara efterklok. Men vi hade så svårt att enas om ett namn, min man och jag så detta namn kunde vi tycka var ok båda två.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ja men det är just det, jag stavar ju inte så :p utan mitt namn är ju faktiskt det enklaste ( anser jag ) av alla Madelene-uttal.

Kort och gott precis som det står skrivet : Madelene :)

Nu blir jag inte irriterad längre, men när jag var liten blev jag ganska arg på sådana som envisades med att uttala mitt namn galet..

Namn är jätte svårt och med mitt namn och hur jag haft det i bakfickan tänker jag extra på det nu när vi ska välja ett namn till våran lilla Groda

/ Envis med hett temperament som liten ;)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Calazirya har helt rätt :)

Jag heter Henriette där e:et ska uttalas men jag får för det mesta heta Henrietta och skulle någon mot förmodan inte kalla mig det så uttalar de namnet utan e.

Ja, vad ska man säga. Jag har blivit så van så jag bryr mig inte längre helt enkelt......
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

kl

Och här har vi ännu en Carolin (utan E), och även om släkt och vänner vet hur jag stavar så blir det i princip aldrig rätt när anra ska stava. När någon ska skriva upp mitt namn säger jag "Carolin utan E" och bokstaverar efternamnet, annars blir det fel där med. :p Är bara att säga till igen, speciellt om det påverkar uttalet är det viktigt att det blir rätt! :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Haha, så gör jag också alltid, även om dom inte frågat hur jag stavar, jag säger "Carolin med c och utan e" :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ungefär som svärfar som vägrar uttala dotterns namn rätt. Hon heter Ailie (Ailiiii) men redan när han fick höra det sa han "Jag tänker kalla henne Ajli" och tro fan.. 10 månader och fortfarande har jag inte hört honom säga namnet rätt en enda gång.
DET tycker jag är respektlöst. Ok om främlingar som inte vet hur det uttalas säger fel, men att inte ens ha respekt nog att kalla sitt eget barnbarn vid hennes rätta namn gör mig galen! :mad:
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

*kl*

Jag heter Elionor. Hur många gånger tror ni jag har sett det rättstavat? :p

Ellinore, Ellinor, Elionore, Eleonor, Elinore... ja, variationerna är näst intill oändliga. Lägg där till ett ovanligt efternamn med udda stavning.

Jag har dock slutat bry mig. Men när det folk jag känner väl så kan jag bli irriterad, som TS säger, det känns respektlöst.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Min lillebror blev "döpt" till Kaj av morfar som unge... :p Han gillade visst inte brorsans namn (Fredrik).
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Styvfars mamma envisades en hel kväll med att byta namn på min brosdotter.
Det ena namnet hemskare än det andra :crazy:
Tydligen dög inte hennes egen namn av nån anledning.
Hur svårt är Rebecka att säga licksom?

Heter Marie och får jämt heta Maria.
Har slutat bry mig, det är licksom ingen ide
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ungefär som min lärare, efter 3 ÅR envisades han att säga MadeLÄN till mig.


Jag menar, vad är det för jäkla uttal av namnet Madelene? :)

Jag visste inte att man ska uttala e i ditt namn! Nu vet jag:D

Men vissa namn ska man och vissa inte:crazy:

Jag heter Marie, inte MariE utan uttalas Mari. Hur ska jag veta att vissa namn som har e på slutet, likt ditt ska uttalas med e istället för som mitt som man inte säger e? Finns det någon regel eller så som man kan följa?

Folk har svårt för ett av mina efternamn, det är Jörgensen men det stavas alltid Jörgenssen eller Jörgensson.....:mad:

Jag bor ändå i Skåne och danska människor är inte SÅ ovanligt här, ändå verkar det vara svårt att förstå hur det ska stavas. Numer lämnar jag fram mitt idkort där ju det namnet står på så blir det rätt.

En enkel regel: Danska efternamn stavas alltid med ETT S och inte två som i Sverige! Förutom namnet Rasmussen som kommer av namnet Rasmus :D

Mina barn heter ju Eric, Isaac och Elin och det är bara Elin som stavas rätt.... hur svårt är det att skriva de andra namnen? Är Eric och Isaac svåra namn att stava till? Som tur är så är det faktiskt skola och dagmamma som stavar RÄTT:D Det är lite kul:D

Vad som också är kul är att min chef heter samma som min äldsta son, samma stavning och allt:D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nej det har jag förståelse för och inget jag irriterar mig på alls, det är svårt att veta om man ska uttala e eller inte.

Oftast ska man ju inte uttala e på slutet så..

Det är alla andra konstiga namnuttal som fick mig att surna till rejält när jag var liten inte om man missade att uttala e på slutet..
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag visste inte att man ska uttala e i ditt namn! Nu vet jag:D

Men vissa namn ska man och vissa inte:crazy:

Inte jag heller!! Aldrig hört nån som uttalat Madelene med e på slutet. Alltså inte stumt e. Men alltid lär man sig nåt nytt!!:)

TS:
Samma med Marianne. Det heter min mamma och stavar med e på slutet. Men det är ju ett stumt e och hon "heter" ju ändå Mariann då.:D Fast på tyska blir det ju annorlunda för där uttalas ju oftast sista bokstaven. Så förstår absolut hur ni tänkte där!!

Det konstigaste jag har vart med om är en tjej som stavade Heleen men uttalade det Hellen. Lite udda att stava med två e precis där betoningen ligger då!!

Själv heter jag Ulrika och stavar med k. Har aldrig vart några problem innan, men nu de senaste åren har alla börjat envisas med att stava med c!! Som att det är mer "inne" och "rätt" nu. Innnan var det naturliga k!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 695
Senast: MML
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 337
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 679
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 833
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp