Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Alltså det är inte mobbing att säga uttala dina barns namn fel. Mobbing kräver uppsåt. Det kan lika gärna vara så att man glömmer hur du vill att det ska uttalas därför att det inte är så viktigt att komma ihåg. Vad som är viktigt för andra att minnas kan ju inte du avgöra. Samma gäller stavningen.

Respektlöst?
Nja, det beror väl på hur nära man står varandra. Att bekanta inte kan komma ihåg får man ta.

Jadzia, vi pratar förbi varandra hela tiden. Jag har hela tiden hävdat mobbning med uppsåt, alltså när folk VÄGRAR säga Isak till min son enbart pga att de inte gillar namnet eller vad som helst. Alltså trots vetskapen om att barnet inte kallas Isaac. Jag har också hela tiden pratat om nära bekanta, typ släktingar och barnens lärare och liknande personer.

Att folk säger fel då och då är inte så farligt, men när folk envist säger eller stavar fel medvetet är bara elakt.

Jag tror att du egentligen håller med, för jag tror inte att du skulle vara så elak mot ett barn och säga "fel" namn till det trots att du vet att det inte vill att du gör det.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Är man judisk och stavningen Isaac ger uttalet Yitzchak

Heter man Isak/Isaac så heter man det i vardagen, även som jude. Det är i religiösa sammanhang man kallas Yitzchak och då med sin pappas namn som "efternamn". Isak Svensson blir då i synagogan t ex "Yitzchak ben Chaim".

Min dotter har även namnet Eva vilket är ett hebreiskt namn som blir Chava på hebreiska. I religiösa sammanhang heter hon alltså Chava bat Benjamin, som är deras fars judiska namn. Min sons judiska namn är Josef - Yosef ben Benjamin.

Jag som har konverterat har ingen judisk far, i stället kallas jag Tsila bat Avraham Avinu. Förnamnet valde jag själv när jag konverterade, det betyder "beskydd". Avraham Avinu är "Abraham, vår fader".
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Aha, intressant! Jag trodde att uttalet alltid var Yitzchak.
Tack för klarläggandet!:bow:
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Vad betyder "bat" och "ben"?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Med tanke på könstillhörigheten hos personerna som nämns gissar jag att ben betyder "son till" och bat betyder "dotter till". Eller? :)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Min dotter heter Susanna, vilket inte är ett ovanligt namn och inte heller är stavat på något speciellt ovanligt sätt, utan på det mest normala sättet.

Gissa hur ofta folk skriver Sussana??

Har antalet dyslektiska människor ökat lavinartat eller?

He he, jag heter Susanna i mellannamn och det tog bra många år innan JAG lyckades stava det rätt :o
...Och nej, jag är inte dyslektiker på något sätt, jag hade bara otroligt svårt med just det namnet. Annars är jag själv lite av en språkpolis som avskyr när folk stavar fel på vanliga ord!
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag anser inte att folk mobbar vare sig mig eller mina barn när de säger elelr skriver fel, typ av misstag. Mobniing var ett exempel på om de stöter på en lärare i skolan som VÄGRAR säga och skriva rätt enligt mina barns sätt att stava namnen. Det där kallar jag mobbning, inte att " oj hoppsan, det blev visst fel när jag skrev ditt namn".

Jag hadde en lärare som envisades med att kalla mig för ett smeknamn. Jag hadde inte givit mitt medgivande till det och påpekade flera gånger att jag inte heter så. Till slut vägrade jag svara om jag tilltalades med smeknamnet. Då var det jag som var löjlig :mad:. Då när jag var 17-12 år så var det mycket känsligt, jag avskydde smeknamnet, idag bryr jag mig inte. Jag håller med om att det är respektlöst att inte kalla barnen för vad de heter. Jag kallar personen för den svenska versionen om personen pratar svenska hemma. Jag utalar det som jag tror personen kallas hemma, möter jag någon som bryter på engelska så utalar jag namnet på engelska. Min son heter för övrigt Isaac i andranamn. Jag säger att han heter "Isak" efter Isaac Newton. Pratar vi engelska så heter han givetvis Isaac och jag presenterar mig med den engelska versionen av mitt namn. Svårare än så är det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Det beror ju på ålder på mormor och antalet barnbarn.

Jag har läst en del av tråden men förstår inte riktigt. Kan inte en mormor stava sitt barnbarns namn rätt pga ålder. (om nu mormor är en frisk dam vill säga, då många faktorer kan spela in i minnet på en äldre person)

Min mormor på 70+ har inga problem med att stava eller ens uttala Dominics namn men däremot kan hon varken stava eller ens uttala namnet Oliver.

(fast ska sanningen fram så har min mormor ett gammalt dagis kort med Dominics namn på för att kunna stava det rätt eftersom namnet var väldigt nytt för henne men nu efter 4 år så tror jag faktiskt hon kan stava det rätt utan att fuska ;) )
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Barnens farfar har 13 barnbarn med olika internationella stavningar på sina namn, han är 75+ och jag har stor förståelse för att han stavar Therese som Teres.
Likaså min egen far har 11 barnbarn hitills (+ 4 egna barn) så att han kommer ihåg vad alla heter är jag nöjd med, stavningen är en bisak.

Jag som inte fyllt 40 har svårt att komma ihåg vad alla syskon + syskonbarn heter ibland......4 syskon + 7 syskonbarn )småbröderna har inte börrjat ännu:crazy:
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Med tanke på könstillhörigheten hos personerna som nämns gissar jag att ben betyder "son till" och bat betyder "dotter till". Eller? :)

Precis!

"Son till" kan i bland även vara "bar", som i Bar Mitzvah (budets son) och för flickor då Bat Mitzvah (budets dotter).
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Min mamma är 70 år och hon har bara två barnbarn att hålla reda på. Felstavningen av namnet var dessutom i ett svarsmail där jag hade skrivit Mariann. Hur svårt kan det vara för henne då att skriva namnet som jag vill?

Jag blir faktiskt ledsen, för mig känns det respektlöst.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nån har säkert skrivit det redan på n¨ånå av de resterande sidorna i tråden.

Men IKEA är väl ändå Ingvar Kamprad Entrepenör Ab

Inte något latinskt
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nån har säkert skrivit det redan på n¨ånå av de resterande sidorna i tråden.

Men IKEA är väl ändå Ingvar Kamprad Entrepenör Ab

Inte något latinskt

Nej, nej, det är Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Men absolut inte latinskt!
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

HI hi ! Alltid lär man sig något nytt ! Jag som alltid trott...


en annan sak apropå namn;

Jag som har enäggstvillingar - är rätt fascinerad av folk som inte kan lära sig att varken se skillnad (kanske lite för mycket begärt ibland) men ffa att när det VET vem som står framför den så säger de syrrans namn ändå. Eller ännu värre - fanimej det allra värsta - de säger båda namnen och tycker att de kommit på världens fiffigaste lösning.

De allra flesta är dock väldigt bra - de försöker att säga rätt oc inte minst de försöker att inte vara jobbiga och fråga vem som är vem utan försöker att lista ut det själva... vilket går ganska lätt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Men det kanske bara går på ren rutin, av gammal vana?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Min mamma är 70 år och hon har bara två barnbarn att hålla reda på. Felstavningen av namnet var dessutom i ett svarsmail där jag hade skrivit Mariann. Hur svårt kan det vara för henne då att skriva namnet som jag vill?

Jag blir faktiskt ledsen, för mig känns det respektlöst.

Jag har följt hela den här tråden. Och förundras över att flera personer verkar tycka att det är en baggis att far- och morförädrar stavar fel, ändrar namn på sina barnbarn som de vill, att lärare kallar elever för smeknamn de inte vill kallas osv.

Okunnighet är en sak. Men om man inte har fyrtielva barnbarn att hålla reda på, är klar i huvudet och faktiskt fått påpekat för sig hur barnbarnets namn stavas - hur svårt kan det då vara?!

Du har rätt till din reaktion Alazzi, jag skulle känna likadant! Vad tror du om att fråga din mamma hur hon hade känt om hennes mamma stavat DITT namn (som hon valde en gång i tiden) fel när du var liten? Kan du nå henne med en sådan fråga?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 695
Senast: MML
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 337
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 679
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 833
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp