Bukefalos 28 år!

Varför pullarträns?

J

Jullan

Hej! Jag skulle vilja veta den verkliga anledningen till varför man använder pullarträns? Är det för att det är snyggt eller har det någon speciell inverkan på hästen?:)
 
Sv: Varför pullarträns?

Det kan vara fint, sen så ger det mer fria "luftvägar" för hästen, eller hur man nu ska förklara det. :p
 
Sv: Varför pullarträns?

Många använder det nu för tiden för att det är snyggt.

Från början togs det fram för fälttävlandshästarna för att de skulle kunna ha en nosgrimma som drar ihop munnen [ pga säkerhet ], men som ger fria luftvägar.
Den fungerar även bra på hästar som pullar, dvs. drar då plattan på nosryggen trycker vid förhållningar.
 
Sv: Varför pullarträns?

men jag kan med gott samvete köpa ett pullar träns utan att jag egentligen har en häst som pullar eller?
rider ju egentligen bara dressyr men tycker det är fint och tyckte det kunde vara lite roligt i skogen...
 
Sv: Varför pullarträns?

funderade på ett till shettisen, då någon var snabb att säga att det inte behövs...
vad tycker ni om det på shettisar? jag tyckte det kunde sett lite coolt ut, eller vad tycker ni är fint på dom små?
 
Sv: Varför pullarträns?

Så jag skulle kunna köpa ett pullarträns i str. full till min fjording sm har ridits utan nosgrimma alls förut?:D
 
Sv: Varför pullarträns?

det var det jag misstänkte;) då kan man ju kosta på sig att se ut som en hoppare i skogen i alla fall:rofl:
 
Sv: Varför pullarträns?

Så länge den sitter rätt [ vilket många inte lyckas fixa ] så spelar det ingen roll.
 
Sv: Varför pullarträns?

ojdå, är det så avancerat? tycker väl i och för sig att många sitter konstigt, men inte tänkt mer på det. den som stod i mitt stall som hade en tyckte jag satt så långt ner på nåt sätt...
något jag ska tänka på för att få den rätt?
 
Sv: Varför pullarträns?

Här är en bra satt pullarnosgrimma. Den ska sitta över och bakom kindbenet, ja bra förklaring, men det syns på bilden. Sen ska inte plattan hamna för högt eller för långt ner.
 
Sv: Varför pullarträns?

Så jag skulle kunna köpa ett pullarträns i str. full till min fjording sm har ridits utan nosgrimma alls förut?:D

jag köpte ett kombinationsträns med alla 3 olika nosfrimmor till min fjord en gång, i strl full. Pullarnosgrimman vart för liten, min häst hade väl för grovt huvud. Brukar ju ha full på henne, men behöver väl antagligen xfull då i pullar. De andra nosgrimmorna funkade dock, tränset va från h**ks förövrigt. Men om du köper ett pullar träns biligt o inte nosgrimman skulle passa så kan du ju rida utan.
 
Sv: Varför pullarträns?

det var det jag misstänkte;) då kan man ju kosta på sig att se ut som en hoppare i skogen i alla fall:rofl:


Haha precis! kanske ska köpa ett pullarträns till min fjord så han ser ut som en tävlingshoppare :angel: Vad alla skulle se förvånade ut ^^
 
Sv: Varför pullarträns?

ok, men när jag har tittat i typ börjes katalogen på pullarträns så ser vissa ut att sitta mycket lägre...finns det varianter som sitter lägre? jag har reagerat på det och tänkt att jag vill ha en som sitter högre, men finns det olika varianter?
ser man inte när nosplattan sitter rätt, eller hur vet man var den ska vara?
 
Sv: Varför pullarträns?

Det finns två, ena har ringar på sidan och andra har inte. Det finns typ bara de med ringar nu förtiden och de ska sitta som på bilden.
 
Sv: Varför pullarträns?

ok, nu kan jag ju inte lägga in bilder eller länka men.... kolla ett träns på grand-prix.se.... det heter globus chetak caramba..... då sitter det fel eller? för det är ett som jag tidigare hade tyckt var en lägre modell...
 
Sv: Varför pullarträns?

ah, ok. så köper man ett sånt träns och sätter den rätt så kan man få den högre upp...
 
Sv: Varför pullarträns?

lite konstigt att inte försäljarna vet hur den sak sitta:mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ärtan tycker inte det är så festligt när det blåser och regnar i hennes paraboler till öron. Nu tuffar hon på snällt ändå men jag tror...
Svar
15
· Visningar
1 085
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp