Bukefalos 28 år!

Varför pullarträns?

Sv: Varför pullarträns?

Det är väl snarare regel än undantag att utrustningen sitter fel på produktbilderna. Titta bara på de groteskt för stora betten på flera av "tränsmodellerna" på Börjes hemsida.:crazy:
 
Sv: Varför pullarträns?

Min som jag har sitter lite fel tyvärr.... Nosgrimman som hörde till (Hööks) var som till en ardenner och tränset var ponny.... Köpte en lös som inte passade heller och sen hittade jag denna.

Den passar så tillvida att alla remmar går att knäppa och den går att placera helt ok. Problemet är egentligen bara att ringarna på sidorna är alldeles för stora.... Hade de vart mindre hade det inte var några problem att passa in den. Men jag växlar träns så mycket och jag är medveten om det, så jag använder den nu tills jag hittat en som passar bättre bara!!
 
Sv: Varför pullarträns?

jo jag har sett att det varierar en del i bettstorlek på deras bilder...har sett en del som är för små också, fast inte på börjes.
men dom borde ju föregå med gott exempel och vet hur det ska sitta, man ska ju kunna fråga dom om råd och sånt gällande storlekar mm.
 
Sv: Varför pullarträns?

hm, men hur påverkar storleken på ringarna hur man ställer in den?
 
Sv: Varför pullarträns?

raderat * såg att sorbe redan skrivit de :P
 
Sv: Varför pullarträns?

Om ringarna är mindre tar de mindre plats på hästen och gör att man kan spänna ett hål längre ut och få den liiite större. Alltså, att min nosgrimma blir ju lite rymligare om ringarna är mindre. Då borde den hamna lite bättre, längre bak mot sidostyckena för min del. Och då tror jag den skulle sitta bra!!

Ardennernosgrimman från Hööks har precis lagom storlek på ringarna. Typiskt att man inte kan få allt bra på samma nosgrimma!! *grr*

Ska väl tillägga att min häst har väldigt knepigt huvud att hitta träns till över huvudtaget.... Det kan förklara en del!!;)
 
Sv: Varför pullarträns?

funderade på ett till shettisen, då någon var snabb att säga att det inte behövs...
vad tycker ni om det på shettisar? jag tyckte det kunde sett lite coolt ut, eller vad tycker ni är fint på dom små?

Vi satte pullar på våran shettis fast än han inte behövde det och han blev ju bara sååååå söt, så jag tycker att du också kan göra det om du vill!! Dessvärre är det inte tvär lätt att få tag i till så små hästar, vi fick justera en hel del själv med saxen :)
 
Sv: Varför pullarträns?

åh vad kul att du tyckte det blev fint! har inte provat själv men tror det skulle se sött ut. har hittat några i shettis storlek, men vet inte om dom blir för små...får testa och skicka tillbaks i så fall.
 
Sv: Varför pullarträns?

Jag använder pullargrimma till pållen dels för att ha en grimma att växla med ( har Aachen annars) och dels för att jag faktiskt tycker det hjälper till att fria luftvägarna oerhört i terrängen och hoppning!:)
Och sen är det ju ganska snyggt också på vissa hästar!:D
 
Sv: Varför pullarträns?

Hej! Jag skulle vilja veta den verkliga anledningen till varför man använder pullarträns? Är det för att det är snyggt eller har det någon speciell inverkan på hästen?:)

Inget av det. Men många idoler har pullarträns på sina hästar när de tävlar, och då måste så klart alla wannabees också ha det :devil:

Immer
 
Sv: Varför pullarträns?

Varför ha en nosgrimma "bara för att det är snyggt" överhuvudtaget?? Varför låsa hästens mun om det inte behövs? Om hästen gapar exempelvis visar den att det är fel någonstans (kanske dåligt tillpassat bett, hård hand mm) och då borde man lösa problemet istället för att låsa munnen... eller? Jag förstå absolut inte varför allt för många ryttare bryr sig mer om att vara ett snyggt ekipage än att vara ett bra ekipage...

Främst borde ju alla ryttare rida UTAN nosgrimmor så långt det är möjligt. Undrar hur många som behöver en nosgrimma egentligen...
 
Sv: Varför pullarträns?

Men det är ju en säkerhetsgrej att man har nosgrimman. Sen så måste man även ha det när man tävlar dressyr.
 
Sv: Varför pullarträns?

Men det är ju en säkerhetsgrej att man har nosgrimman. Sen så måste man även ha det när man tävlar dressyr.

Här har det inte talats ett dugg om säkerhet, snarare vad som är snyggt... Sen är det väl diskutabelt om nosgrimmor har så mkt med säkerhet att göra.:confused:

Man kan ju ha en nosgrimma när man tävlar om man nu måste det, men mestadels så tränar man och då måste man ju inte ha det...eller? Nä, släpp hästen så fri du kan och kan du då kontrollera den utan en massa tjaffs så är du snällare mot hästen (OBS detta är mina egna tankar, jag har inga som helst konkreta bevis på detta!!)
 
Sv: Varför pullarträns?

I skogen har ju hästen roligast utan nosgrimma... :smirk: Låt dem slippa nosgrimma om det inte behövs!

Pröva själv att böja hakan mot bröstet och andas. Skjuter du fram käken? Höj hakan igen, bit ihop tänderna och dra ner hakan mot bröstet. Hur andas du nu? Så känns det för hästen, när käken snörs fast... :crazy:
 
Sv: Varför pullarträns?

Jag håller med dig!!

Och min häst gapar inte, trots att jag inte har nosgrimma. Så det behövs inte alltid, och som du säger, man kan ju ha dem på tävling då...
 
Sv: Varför pullarträns?

Jag har pullarnosgrimma eller remontnosgrimma för att dessa inte ligger emot hästens tänder. Det är alltså snällare nosgrimmor än aachen och engelsk. Dessutom är pullar snyggt, vilket inte gör det sämre.
 
Sv: Varför pullarträns?

Men man har nosgrimman för att det är en säkerhetsgrej.
Om du rider utan nosgrimma hela tiden och med på tävling så kan hästen reagera anorlunda, om man tycker det är snyggt så så klart att man har det.
Jag avskyr när man inte har nosgrimma, finns nästan inget värre. Jag spänner inte nosgrimman hårt, den finns där för att det är snyggt. På samma sätt som många av er, ni tycker inte det är snyggt, därför har ni inte den. Alla tycker olika.
 
Sv: Varför pullarträns?

Så snygghet går före hästens välbefinnande? När hästen inte har möjlighet att skjuta fram käken så blir det en fysisk omöjlighet att böja på nacken, och om den tvingas till det får den svårt att andas= djurplågeri.
Så om man vill att hästen SKA KUNNA gå i form måste alltså käken vara fri att röra sig.
Har du remmen så löst spänd att den lätt kan röra käken? Det är i princip så löst att den kan äta obehindrat....
 
Sv: Varför pullarträns?

Enligt http://sustainebledressage.com/tack/bridle.php är Aachen-grimma den värsta, och de flesta hästar /många som rids med det uppvisar ärr på insidan av kinderna, eftersom det trycker ihop mjukdelarna i kinden mot tänderna, och sedan skavs kunden emot hörnena på tänderna, eller kanske tom hamnar i kläm när hästen försöker öppna munnen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
668
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 960
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
327
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp