Bukefalos 28 år!

Varför pullarträns?

Sv: Varför pullarträns?

På vad sätt är det en säkerhet? Är det risken att rycka käken ur led du talar om? Eller finns det fler risker?
Tror faktiskt att den risken är ganska obefintlig vid vanliga ridturer. Och vägt mot den stora risken att ge skador som nosgrimmor utgör, så är jag villig att ta den.
Om man dessutom läser på länken, så står det att remontgrimman inte ger några speciella skador, och är den som är bäst för hästen, om det nu är säkerhet man tänker på...
MEN, den måste ändå spännas så löst att hästen kan röra käke och tunga.

Dessutom finns det Kineton nosgrmmor, som fixar säkerheten, utan att fixera underkäken... Den hjälper även till att ge tryck över nosen på hästen!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför pullarträns?

jag brukar ha pullarnosgrimma på min arab när han stått nån dag och är lite extra pigg.
eftersom det är så jobbigt är han då går o gapar så orkar jag inte 'bråka' med honom när jag vill ta de lugnt och han vill springa, jag känner skillnad av att då ha på pullarnosgrimman.
plus att jag tycker han är så fin i det, eller vad säger ni?
(jag har total mixtrat med färgerna på tränset, brunt och svart, mäsing och silver ^^)
9032110.jpg
 
Sv: Varför pullarträns?

Men man har nosgrimman för att det är en säkerhetsgrej.
Om du rider utan nosgrimma hela tiden och med på tävling så kan hästen reagera anorlunda, om man tycker det är snyggt så så klart att man har det.
Jag avskyr när man inte har nosgrimma, finns nästan inget värre. Jag spänner inte nosgrimman hårt, den finns där för att det är snyggt. På samma sätt som många av er, ni tycker inte det är snyggt, därför har ni inte den. Alla tycker olika.

öö, vf hatar du när man inte har nosgrimma :confused:
låter jäklans konstigt.
och en nosgrimma ska man inte ha på om den sitter för löst, spännerna på nosgrimman kan slå emot hästen så de gör ont.
 
Sv: Varför pullarträns?

Verkar som att några här är överens om att pullarnosgrimman är den bästa för hästen om man nu ska ha nosgrimma? Är det så ni menar :p?
 
Sv: Varför pullarträns?

Jag har pullar på min fjording. Mest för att det är snyggt men även för att han haft tendens till att dra.
Tyvärr är den lite för liten så ska kosta på mej en större snart. Tyvärr vet jag inte vad det är för storlek på den jag redan har då den var med när jag köpte honom.
Addes_Sandra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför pullarträns?

:crazy:
slå emot hästen?
jag har nosgrimma ENDAST för att det är fruktansvärt fult om man inte har det, men häst behöver det inte över huvudtaget.
sätter man nosgrimman påpass hårt att man får in två fingrar så spelar det ingen roll om man har den eller inte.
eftersom min häst inte gapar så "drar" nosgrimman inte ihop munnen ändå.

varför kan man inte ha nosgrimma för att det är snyggt?
westernryttare får ha "showbett", varför får inte vi ha "shownosgrimmor"? ;)
 
Sv: Varför pullarträns?

Jag har pullarnosgrimma på min när jag hoppar, hon trivs med det och då får hon ha det.
 
Sv: Varför pullarträns?

Jag håller med dig.

Hur mkt måste inte hästen kasta med huvudet för att bli slagen av spännena:eek: Nä, då är det nåt annat som är fel.
 
Sv: Varför pullarträns?

På vad sätt är det en säkerhet? Är det risken att rycka käken ur led du talar om? Eller finns det fler risker?
Tror faktiskt att den risken är ganska obefintlig vid vanliga ridturer. Och vägt mot den stora risken att ge skador som nosgrimmor utgör, så är jag villig att ta den.
Om man dessutom läser på länken, så står det att remontgrimman inte ger några speciella skador, och är den som är bäst för hästen, om det nu är säkerhet man tänker på...
MEN, den måste ändå spännas så löst att hästen kan röra käke och tunga.

Dessutom finns det Kineton nosgrmmor, som fixar säkerheten, utan att fixera underkäken... Den hjälper även till att ge tryck över nosen på hästen!

Vissa hästar (som tex min medryttarhäst) trivs inte med kineton men fungerar hur fint som helst med en vanlig engelsk.
 
Sv: Varför pullarträns?

Från början togs det fram för fälttävlandshästarna för att de skulle kunna ha en nosgrimma som drar ihop munnen [ pga säkerhet ], men som ger fria luftvägar.

Den är nog utvecklad av den anledning du säger men inte specifikt för fälttävlan.
Vanlig även på polohästar och galoppörer där det är viktigt med fria luftvägar.
 
Sv: Varför pullarträns?

jag ville haft de på min unghäst med hon gillade de inte alls så de fick bli vanlig nos grimma på henne.. ville bara haft de för de e snyggt men tycker inte de gör någon skillnad å rida på oullar å vanligt på dom jag provat
 
Sv: Varför pullarträns?

För att min veterinär rekommenderar antingen ett pullar eller ett med hannoveransk nosgrimma för hästens tänders skull. Dessutom fungerar det bra för luftvägarna vid exempelvis terrängträning :)
 
Sv: Varför pullarträns?

En pullarnosgrimma är utformad för att hindra hästen att pulla (dra iväg). Den används också mycket på galopp- och fälttävlanshästar eftersom den sitter så högt att den ger hästen fria luftvägar.


En engelsk nosgrimma spänns en bit ovanför bettet och är en ganska mild nosgrimma. Den hindrar visserligen hästen från att gapa alltför mycket, men inte alls på samma sätt som exempelvis den hannoveranska nosgrimman eller aachennosgrimman


Hannoveransk nosgrimma eller remontnosgrimma. Remontnosgrimman spänns nedanför bettet. Den används ofta på unghästar för att den uppmuntrar hästen att hålla tungan under bettet och hindrar den från att gapa. Remontnosgrimman ska visserligen sitta lägre än den engelska nosgrimman, men får inte på något vis hindra hästens andning.


Aachennosgrimman är en kombination mellan en engelsk och en hannoveransk nosgrimma. Den har både en rem som går över och en rem som går under bettet. Den hindrar hästen helt från att gapa.
 
Sv: Varför pullarträns?

Tänk på att använda pullarnosgrimman och aachennosgrimman med en skopa förnuft. De förstärker ryttarens hand och gör bettets verkan skarpare. Om hästen ofta gapar när man tar i tyglarna är det lämpligt att istället för att börja använda en nosgrimma som hindrar den att gapa ta sig en funderare på varför den gapar. Kanske gör det ont i munnen på den?

Använd alltid den mildaste nosgrimman du kan, och givetvis kan man rida helt utan nosgrimma.
 
Sv: Varför pullarträns?

så du menar att jag som till exempel rider med remont på min häst skulle ge min häst det lättare att andas med pullar??

jag fattar inte det här riktigt....
 
Sv: Varför pullarträns?

Jag använder pullarnosgrimma för att när jag har achen el. eng. och inte spänner så hårt åker de ner på nosryggen, väldigt lite men de tycker jag inte är snyggt. De trycker heller inte på samma ställen på kinderna som achen gör så det kan ju vara bra att variera.
 
Sv: Varför pullarträns?

Så snygghet går före hästens välbefinnande? När hästen inte har möjlighet att skjuta fram käken så blir det en fysisk omöjlighet att böja på nacken, och om den tvingas till det får den svårt att andas= djurplågeri.
Så om man vill att hästen SKA KUNNA gå i form måste alltså käken vara fri att röra sig.
Har du remmen så löst spänd att den lätt kan röra käken? Det är i princip så löst att den kan äta obehindrat....

Man behöver inte spänna nosgrimman så hårt så hästen får svårt att andas.
Jag rider med pullar och remont, har även använd engelskt ibland men främst då på dressyrtävling och oftast inte på min häst.

Så du påstår alltså att hästar som har nosgrimma inte kan gå i form?
Hur dömmer dommarna då på dressyrtävling?

Om någon har sagt samma svar som jag så ber jag om ursäkt läste inte vidare i tråden!
 
Sv: Varför pullarträns?

En pullarnosgrimma är utformad för att hindra hästen att pulla (dra iväg). Den används också mycket på galopp- och fälttävlanshästar eftersom den sitter så högt att den ger hästen fria luftvägar.


En engelsk nosgrimma spänns en bit ovanför bettet och är en ganska mild nosgrimma. Den hindrar visserligen hästen från att gapa alltför mycket, men inte alls på samma sätt som exempelvis den hannoveranska nosgrimman eller aachennosgrimman.

En engelsk nosgrimma är inte så mild som folk tror att den är. Tvärtom rekommenderar alla (vettiga iaf) hästtandläkare att INTE använda denna typ av nosgrimma, framför allt inte på unghästar. Anledningen? Den sitter precis över hästens käk-tänder och orsakar i många fall att kinden skaver mot tandkanten (överkäkens tänder sticker ju ut en bit över underkäkens tänder).

Av denna anledning rekommenderas då en pullarnosgrimma eller remont (om man nu måste använda nosgrimma öht). Ingen av dessa nosgrimmor trycker in kinderna mot tandradens kanter.

Jag kanske ska nämna att jag trots detta ibland själv använder nosgrimma av engelsk typ (och någon enstaka gång även aachen) men då är de alltid SUPERLÖST spända och sitter enbart där för att det är snyggt (tex vid tävling).
 
Sv: Varför pullarträns?

Hej! Jag skulle vilja veta den verkliga anledningen till varför man använder pullarträns? Är det för att det är snyggt eller har det någon speciell inverkan på hästen?:)

Jag annvänder det för att hästarna ska få friare luftvägar i teräng momentet. Men även för att hästen är het i hoppningen.
 
Sv: Varför pullarträns?

jag använder pullar för att det är snyggt och för att det inte trycker på tänder...Men för det mesta använder jag mig av remontnosgrimma. Min veterinär, som gått en tandutbildning har rådgivit mig att använda olika nosgrimmor så att trycket inte alltid blir det samma. Kan tilläggas att min häst har haft mkt tryck av nosgrimmor tidigare och därför gamla skav i kinderna, elr vad man ska säga. Å jag skulle aldrig kunna tänka mig att rida utan nosgrimma. Min dam är nämligen väldigt jocksig i munnen. å ja, hon tycker det är jobbigt, men håller troligtvis mest på för att hon tycker det är jobbigt att jobba...:angel: har som sagt kollat tänder å bett osv i samråd me vet. Rider därför nu ofta med hackamore, vilket hon trivs bättre med.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ärtan tycker inte det är så festligt när det blåser och regnar i hennes paraboler till öron. Nu tuffar hon på snällt ändå men jag tror...
Svar
15
· Visningar
1 085
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp