Bukefalos 28 år!

Varför så dyrt ??

Sv: Varför så dyrt ??

Rastgård är ju det ultimata! Tyvärr är det många som inte vill ha sånna för att det är fult :crazy:
 
Sv: Varför så dyrt ??

Vi uppfödare ligger minus även fast vi tar betalt. Vi säljer våra "varor" till priser under produktionskostnaden. Därav benämningen "hobby".

Nu beror det ju på vilken ras man satsar på. Men ifall en som kan sälja kattungar för ca. 10 000 kr styck ändå inte får igen kostnaden så misstänker jag att företaget inte är särskilt optimalt skött.

Bara det att göra hälsokontroller på kattungar som inte uppvisar några problem känns aningen överdrivet. Om man jämför med hästar så görs normalt inga hälsokontroller på fölungar så länge det inte finns några sjukdomsindikationer och då pratar vi om betydligt dyrbarare djur.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Rastgård är ju det ultimata! Tyvärr är det många som inte vill ha sånna för att det är fult :crazy:

Problemet med rastgård är att den måste vara väldigt stor ifall den ska ge möjlighet för katten att leva ett någorlunda normalt kattliv i den.

Att hålla katten i en jättebur på tomten är i mina ögon enbart lite bättre än att hålla den helt instängd. I en sådan bur lär katten oftast inte kunna hålla på att jaga m.m.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Nu beror det ju på vilken ras man satsar på. Men ifall en som kan sälja kattungar för ca. 10 000 kr styck ändå inte får igen kostnaden så misstänker jag att företaget inte är särskilt optimalt skött.

Bara det att göra hälsokontroller på kattungar som inte uppvisar några problem känns aningen överdrivet. Om man jämför med hästar så görs normalt inga hälsokontroller på fölungar så länge det inte finns några sjukdomsindikationer och då pratar vi om betydligt dyrbarare djur.

Kattungar "hälsotestas" väl i regel inte mer än att de veterinärbesiktigas och det hoppas jag sker med föl också.

Raser som betingar höga priser gör ju i regel det för att uppfödningen för med sig stora kostnader tex. för att man importerar mycket. Inom min ras importeras det från Australien och USA, plus hela Europa men de långväga importerna kostar ju en del. Då är du inte ens garanterad att katten du får hem komma få några avkommor. Vi har haft exempel på importer som har varit friska (inte inavlade) men som helt enkelt inte fått några avkommor eller bara enstaka. Foff! 40 000 kr borta från blåskontot bara sådär.

Utparningar ägnar vi oss också åt och då kan man inte räkna med att sälja avkommorna till fullpris. Jag skickade iväg min hona på parning. Jag betalade samma parningsavgift som de som parar inom rasen. Tåget kostade ca 1000 kr. Om jag bara räknar på transporten och själva parningen kostade kullen 3500 kr. Då har jag inte ens räknat med hälsoteserna på mamman, registrering av kattungen, vaccinationer, mat, sand, besiktning, ID-märkning, försäkring osv. Hade jag sålt denna kattunge hade jag inte kunnat ta ut mer än 3000 kr eftersom hon tekniskt sett är blandras. Jag köpte sedan in en hane för 7000 kr. Innan han parades med denna kattunge (i vuxen ålder såklart) testades avelsparet för 5500 kr. Återigen föddes bara en kattunge. Ytterligare en variant som om jag skulle sälja henne inte skulle gå för mer än 3000 kr. Hanen lånades av avelshygieniska skäl bara ut till en annan uppfödare. Där föddes en kattunge så där får jag in 1000 kr.

Det är liksom såhär det ser ut. Vi kattuppfödare är inte intresserade av att tjäna pengar, då skulle vi inte lägga en spänn på hälsotester, importer eller utparningar. Då skulle vi göra billgaste möjliga parningar och ta ut så mycket pengar vi kan, men vi vill föda upp friska katter så vi arbetar för att bibehålla och tillföra genetisk variation. Vi testar mot sjukdomar när fog finns (jag testar ju inte för helt irrelevana saker).

Så småningom kanske jag kan ta 10000 kr för avelskatter jag säljer, men jag ska sälja bra jävla många innan minuskontot vägs upp och avelskatter vill jag inte direkt spy ut på marknaden.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Problemet med rastgård är att den måste vara väldigt stor ifall den ska ge möjlighet för katten att leva ett någorlunda normalt kattliv i den.

Att hålla katten i en jättebur på tomten är i mina ögon enbart lite bättre än att hålla den helt instängd. I en sådan bur lär katten oftast inte kunna hålla på att jaga m.m.

Mina katter jagar både i rastgård och i koppel.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Nej, helt optimalt är det ju inte. Men det är det ju inget annat domestiserat djur som har det heller. Men jag tar för givet att du inte har andra djur än katt och aldrig kommer skaffa häst, hund osv. För då är det ju hyckleri på hög nivå.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Nej, helt optimalt är det ju inte. Men det är det ju inget annat domestiserat djur som har det heller. Men jag tar för givet att du inte har andra djur än katt och aldrig kommer skaffa häst, hund osv. För då är det ju hyckleri på hög nivå.

Jag har hästar med. De har stora hagar och är inte inne i boxar mer än absolut nödvändigt.

Skillnad mellan häst/hund och katt är ju att det är lagstadgat att hästar/hundar ska få vara åtminstone lite ute. Det kanske skulle behöva en sådan lag för katter med.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Kattungar "hälsotestas" väl i regel inte mer än att de veterinärbesiktigas och det hoppas jag sker med föl också.


De orsaker jag sett till att 'synbarligen friska' föl veterinärbesiktigas är väl att antingen försäkringsbolag eller köpare krävt det.

Om du säljer en kattunge är det väl naturligt att köparen bekostar veterinärbesiktning ifall köparen överhuvudtaget vill ha en besiktning.
Ifall köparen nöjer sig med att katten verkar frisk så behöver man ju inte ens besiktiga.

Oberoende om det gäller hus eller djur så tycker jag att det är köparen som bör besiktiga. Då väljer man ju besiktningsman istället för att gå på säljarens besiktningsman.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Tycker det skulle vara en regel för alla djur oavsett om de är avsedda för hobby eller mat.
Det är lättare att ge hästar och hundar ett värdigt uteliv än katter. Katter går
 
Sv: Varför så dyrt ??

Hästar strövar ju i vilt tillstånd på kvadratkilometer stora ytor, gör inte dina det så har du inte härstarna så naturligt som du påstår att katterna måste ha. Att lagstadga för frisk luft kan jag köpa, men det innebär inte att dom måste gå lösa utan uppsyn.
 
Sv: Varför så dyrt ??

På katt krävs åtminstone av största förbundet i Sverige att katten är veterinärbesiktad max 7 dagar innan köp. Det ingår i priset.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Hästar strövar ju i vilt tillstånd på kvadratkilometer stora ytor, gör inte dina det så har du inte härstarna så naturligt som du påstår att katterna måste ha. Att lagstadga för frisk luft kan jag köpa, men det innebär inte att dom måste gå lösa utan uppsyn.

Du får väl driva frågan att hästar måste ha hagar på flera kvadratkilometer. Ingen lär dock ta dig på allvar.
 
Sv: Varför så dyrt ??

På katt krävs åtminstone av största förbundet i Sverige att katten är veterinärbesiktad max 7 dagar innan köp. Det ingår i priset.

Ett mycket egendomligt krav. Man kan väl misstänka att det suttit någon veterinär med när stadgarna beslutades.

Det logiska vore ju att köparna valde veterinär. Att jag säger så är för att jag vet att vissa veterinärer kan vara lite partiska när det gäller stamkunder. Hade det gällt ett husköp hade ju en regel om att säljaren betalar för besiktningen varit helt galen, det hoppas jag du håller med om.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Fast de kostsamnma hälsotesterna är ju de som görs på föräldradjuren.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag har hästar med. De har stora hagar och är inte inne i boxar mer än absolut nödvändigt.

Jag förstår inte dubbelmoralen? Katter måste promt få gå lösa ute för att tillfredställa sina "naturliga behov". Men samtidigt har du hästar :confused: Antar att du kanske till och med rider på dem? Det om något måste ju vara så långt ifrån ett naturligt hästliv man kan komma :crazy:
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag förstår inte dubbelmoralen? Katter måste promt få gå lösa ute för att tillfredställa sina "naturliga behov". Men samtidigt har du hästar :confused: Antar att du kanske till och med rider på dem? Det om något måste ju vara så långt ifrån ett naturligt hästliv man kan komma :crazy:

Driver du med mig?

Jag har väl för det första aldrig påstått att mina katter har ett 100% likadant liv som de skulle haft ifall de var vilda. Jag kräver inte att katter ska vara ute dygnet runt. Däremot anser jag att de flesta katter mår bra av fri utevistelse och därför bör de ha tillgång till det. Det bästa är ju att ha t.ex. en kattlucka, då kan katten bestämma själv hur den vill ha det. Man kan ju jämföra med hästarna då de nyligen fått lagstadgade krav på hur stora hagar de måste vara för att de ska kunna röra sig naturligt.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Fast de kostsamnma hälsotesterna är ju de som görs på föräldradjuren.

Och varför är dessa kostsamma hälsotester så viktiga inom just raskattsaveln?

Jag jämför återigen med hästavel. Det är väl ingen som gör kostsamma hälsotester på sina fölston som förberedelse inför inseminationen ifall det inte finns någon särskild anledning att misstänka sjukdom. Med tanke på att det oftast är oerhört mycket mer pengar inblandade än i kattaveln borde det väl då vara ännu viktigare. Eller är det för att raskattsaveln har problem med genetiska sjukdomar/inavel m.m.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Och varför är dessa kostsamma hälsotester så viktiga inom just raskattsaveln?


Dom är lika viktiga inom "bonnkattsaveln" men dessa människor bemödar sig inte att lägga ut pengarna. En "bonnkatt" kan ha allt möjligt bakom sig och påstås ofta vara rasblandningar, men inte tusan testar folk för de relevanta sjukdomarna.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Nej jag driver absolut inte med dig :)

Jag ser ingen större skillnad med tanke på "naturlighetsnivå" när det gäller häst på box +daglig utevistelse i normalstor hage (oftast inte allt för stor), plus ridning/körning och allehanda konstigheter vi människor hittar på med dom, mot katt med tillgång till rastgård och koppelpromenader plus annan stimulans.

Om du skulle ställa samma krav på din hästhållning som du gör på katthållningen så antar jag att dina hästar går på lösdrift med "kilometerstora" hagar och att du anser att alla hästar bör göra det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 107
Senast: Sel
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp