Bukefalos 28 år!

Varför så dyrt ??

Sv: Varför så dyrt ??

Sen vill jag tillägga att jag inte menar att gå till angrepp eller vara elak. Och jag vet att det finns dom som tycker att jag inte bryr mig om mina katter just för att jag har dom som innekatt.

Men det är svårt att lägga fram det på ett fint sätt utan att ändå låta riktigt otrevlig.
 
Sv: Varför så dyrt ??

På den punkten får man enas om att vara oense. Provade att ha innekatter. Dom trivdes bättre utomhus helt enkelt.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Och jag sitter med en katt som inte vill gå ut, även om man lämnar ytterdörren öppen och solen skiner. Hon går ut och lägger sig på trappan, möjligen under en buske bredvid trappan. Inte ett dugg intresserad av "utelivet" även om hon (förmodligen, är katthemskatt) är mer eller mindre uppvuxen utomhus.

Jag tänker att det inte spelar någon roll om katten är inne- eller utekatt, bara den trivs med sitt liv.

Helt OT, men alltid intressant att höra folks reflektioner!
 
Sv: Varför så dyrt ??

På den punkten får man enas om att vara oense. Provade att ha innekatter. Dom trivdes bättre utomhus helt enkelt.

Jag tycker det är tråkigt att det ska behöva handla om antingen eller. Fler och fler inser att katter kan hållas i rastgård och i koppel. Vad är de katterna?
 
Sv: Varför så dyrt ??

Klart det finns individer hos katter. Önskar väl lite att min kisse hade varit en innekatt eftersom det va just den som blev en dyyyyr liten katt.

Sol: Hur ska jag veta det? Jag känner faktiskt inte en enda som har en innekatt.

Määän det hör jag ju visst det. Pappa vart så illa tvungen att ha sina katter inne efter att ha flyttat. Dom hatar det. Och varken far eller hans fru har tid eller möjlighet att gå ut med katter så dom letar efter en ny ägare till dom..
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag har svårt att tro att en katt som är född inne och alltid har varit innekatt, vantrivs och längtar ut.

Däremot så kan en van utekatt ha svårt att ställa om, och kan man konstatera att det inte funkar så ska den så klart vara ute resten av sitt liv.

Men många (menar inte att det är så för dig eller din pappa) skaffar en innekatt, som om de haft utekatt. De aktiverar den inte, utan den får lite kel ibland. Det är väl klart att katten vantrivs om den är understimulerad.

Sen misstolkar många att katter sitter i fönster och kollar ut med att dom vill ut.

Min kisse är en sån som dessutom ska försöka smita ut genom ytterdörren, och man kan tro att han vill ut, men är han ute så lyser paniken i hans ögon.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Ja det är nog tyvärr precis så för pappa. Han har två understimulerade katter utan tvekan. Om jag inte minns fel skulle han och frun passa katterna en tid. Sen blev dom kvar. Sen sålde han huset och flyttade till lägenhet inne i ett tätare samhälle. Det är en grymt stor lägenhet men ändå.

Jag hade en katt som barn som var innekatt. Hon blev knäpp och vi gav bort henne till en man på landet. Där blev hon som en katt ska vara. Henne fick jag som kattunge.

Min dyra katt och dennes bror skaffade jag oxå som kattungar. Så två som aldrig varit ute. Två som även stimulerade varandra gjorde allt för att smita ut. Dom va oroliga och besvärliga. En smällkall dag släppte jag ut dem i hopp om att avsräcka dem lite. (-20). Men icke. Sen dess vart dom utekatter. Ville inte att dom skulle vara det eftersom jag bodde vid en 50 väg där folk gärna gasade upp i 100 km/h.
Och jag märkte skillnad i bådas sätt att vara.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Ja det är nog tyvärr precis så för pappa. Han har två understimulerade katter utan tvekan. Om jag inte minns fel skulle han och frun passa katterna en tid. Sen blev dom kvar. Sen sålde han huset och flyttade till lägenhet inne i ett tätare samhälle. Det är en grymt stor lägenhet men ändå.

Jag hade en katt som barn som var innekatt. Hon blev knäpp och vi gav bort henne till en man på landet. Där blev hon som en katt ska vara. Henne fick jag som kattunge.

Min dyra katt och dennes bror skaffade jag oxå som kattungar. Så två som aldrig varit ute. Två som även stimulerade varandra gjorde allt för att smita ut. Dom va oroliga och besvärliga. En smällkall dag släppte jag ut dem i hopp om att avsräcka dem lite. (-20). Men icke. Sen dess vart dom utekatter. Ville inte att dom skulle vara det eftersom jag bodde vid en 50 väg där folk gärna gasade upp i 100 km/h.
Och jag märkte skillnad i bådas sätt att vara.

Frågan om huruvida en katt mår bra eller inte handlar dock inte om ifall den är ute- eller innekatt (eller mitt emellan). Det handlar om ifall de får utlopp för sina grundläggande behov. Beteendeproblem och i värsta fall stereotypier förekommer hos alla djurarter (även hos människan) och visar på brist i djurhållningen. Det är något som kan avhjälpas med kunskap. En utekatt löper mindre risk att utveckla problem helt klart, men de är inte immuna.

Det största problemet med innekatter, som jag ser det, är att folk tror att det går att ha en katt inomhus på 20 kvm bara den har ett klätterträd och en kompis! Kunskapen sträcker sig ofta inte längre än så. Man bortser ifrån att katten har flera olika naturliga behov som behöver tillfredsställas. Jakten kan delas upp i många olika moment (spårning, smygande, aktiv jakt osv.) och det enda innekatten faktiskt berövas i jaktbeteende är att döda. Markera revir på olika sätt, kunna komma undan och gömma sig, kunna ligga och spana, stimuleras visuellt och akustiskt osv. För att må bra måste katten få utlopp för allt det här (och mer) och för det krävs ett aktivt engagemang i katten och tyvärr är just kattägarskapet oftast det motsatta, väldigt inaktivt. Man tror att katten sköter det där själv bara den har en låda, leksaker, ett klätterträd och får mat och vatten. Nu börjar man även på rutin rekommendera att en katt som vantrivs ska få en kompis och det kan ju funka, men alldeles helt beroende på varför katten mår dåligt.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag känner till kattens behov. Och hurvda jag försökte fylla dem i övrigt framgår inte i mitt inlägg.
Enbart att jag anser att katter behöver vara ute. Men jag har inte klankat ner på någon annan som inte tycker samma som jag.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag känner till kattens behov. Och hurvda jag försökte fylla dem i övrigt framgår inte i mitt inlägg.
Enbart att jag anser att katter behöver vara ute. Men jag har inte klankat ner på någon annan som inte tycker samma som jag.

Om katterna inte mådde bra inomhus är det väl uppenbart att deras behov inte tillgodosågs fullt ut? Det är ju liksom en naturlig konsekvens. Det var f ö ingen kritik riktad mot dig utan en generell kritik eftersom folk i allmänhet skaffar en katt för att det är ett så "lättsamt" sällskapsdjur.

Jag har haft både utekatter och innekatter, mina nuvarande katter är "semi-utekatter" då de bor i stall med tillhörande (stor) rastgård under semestern och i övrigt är ute på balkongen och/eller i koppel. Jag har ingen erfarenhet av att den ena sortens katt är lyckligare än den andra. Jag har omplacerat katter som vantrivts, men inte pga. att de varit innkatter utan pga. att de inte trivts i grupp. Jag har även "rehabiliterat" andras katter som utvecklat stressymptom men de har aldrig blivit sjuka av att vara innekatter per se utan ofta handlar det helt enkelt om att husse/matte har velat ha fler katter än katterna själva velat ha eller att husse/matte inte ägnat sin katt tillräckligt med tid (vilket ibland är en konsekvens av att de har fler katter än de har tid med).
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag tror fortfarande att katter har behov av större ytor, lukter och frihet än vad ett liv inne kan ge. I allmänhet. Jag drar inte alla katter och ägare över samma kam. Finns säkerligen innekatter som har underbara liv. Funkade dock inte för mina.
Så nej. Inget va uppenbart för jag skulle kunna ha lagt 5 minuter och 10 timmar om dagen på att stimulera katterna utan att du har en aning om det här....
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag tror fortfarande att katter har behov av större ytor, lukter och frihet än vad ett liv inne kan ge. I allmänhet. Jag drar inte alla katter och ägare över samma kam. Finns säkerligen innekatter som har underbara liv. Funkade dock inte för mina.
Så nej. Inget va uppenbart för jag skulle kunna ha lagt 5 minuter och 10 timmar om dagen på att stimulera katterna utan att du har en aning om det här....

Väldigt märkligt resonmang du för. Inomhusmiljön (med allt vad det innebär tex. berikning och träning) var fullt tillräcklig men ändå mådde katterna inte bra? Då kan du ju inte logiskt sluta dig till att det var inomhuslivet det var fel på!

Mådde katterna inte bra inne var miljön självklart inte tillräcklig. Det kan man lösa på flera sätt och även fast du verkar tro att jag är emot utekatter så är jag inte det. Dock är utelivet inte alltid den bästa lösningen (ofta är det inte det).
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag fick en katt av min mamma. Han var stallkatt i cirka fyra år innan jag fick honom. Då blev han innekatt. Han gick från en stressad katt till lugnet själv på bara några veckor. Han började till och med spinna efter ett tag :love:

Hans bror bor kvar hos mamma. På sommaren bor han i stallet 24/7 där han har en liten koja med filt i. På vintern sover han inne om nätterna och följer med mamma ut på morgonen. Denna katt vill inte vara inne mer än korta stunder. Dock behövs han borstas med jämna mellanrum då han är långhårig och får tover så ibland blir det tvångsintagning och borstning/klippning.

Mamma har också en konkatt som aldrig vill gå ut. Hon trivs bra inne och ligger gärna i mammas sovrum och jäser. Hon är utekatt men har ingen större lust att gå ut bara.

Varför jag skrev det var bara för att visa att katter faktiskt är individer de också.

Och sen är det väl självklart att raskatter är dyrare än huskatter. Uppfödare vore ju dumma om de inte inte tog en högre summa för sina kattungar. De lägger ju ner så mycket tid på sin avel så varför ska de behöva ligga minus?

Om man äger en egen butik. Säg en djurbutik så säljer du väl inte grejerna billigare än vad du inhandlade dom för? Du måste ju tjäna på det du säljer. Annars går ju inte företaget ihop.
 
Sv: Varför så dyrt ??

I mitt fall med mina katter så är jag övertygad om att det va utelivet som saknades. Jag skaffade dem inte för att bara glo på dem utan för att pyssla och hantera dem.

Har inte dragit alla katter och ägare över en kam. Tror säkert vissa katter har det bra och bättre inne. Men jag anser att alla djur har rätt att vara ute mer eller mindre.. Koppel/inhägnad mm bugar jag för då det säkerligen kan räcka.

Tycker helt klart du är märklig när du skriver som du gör. Du har som sagt ingen aning om jag la 5 minuter eller 10 timmar på dem om dagen. Jag kan ha försökt göra ALLT för att få dem att trivas. Men du har bestämt dej för att det gjorde jag inte. Sen kan du få tycka jag är märklig i mitt resonamang hur mycket du vill. Jag va hur som väldigt engagerad i mina husdjur.
Katterna i fysik och hälsa var det inget fel på. Inte heller foder då det va vetten som hjälpte mej räkna ut vad kissarna behövde.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Och sen är det väl självklart att raskatter är dyrare än huskatter. Uppfödare vore ju dumma om de inte inte tog en högre summa för sina kattungar. De lägger ju ner så mycket tid på sin avel så varför ska de behöva ligga minus?

Om man äger en egen butik. Säg en djurbutik så säljer du väl inte grejerna billigare än vad du inhandlade dom för? Du måste ju tjäna på det du säljer. Annars går ju inte företaget ihop.

Vi uppfödare ligger minus även fast vi tar betalt. Vi säljer våra "varor" till priser under produktionskostnaden. Därav benämningen "hobby".
 
Sv: Varför så dyrt ??

Kan svara för mig själv, har nämligen 2 perser och en maine coon. Mina perser börjar väl bli till åren men eftersom man för det mesta är väldigt noga med aveln inom raskatterna vet man till 99% vad man får för något och dom har ofta bra temperament. Känns lite osäkrare vad man får av gatukorsningarna..
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag tror faktiskt också att många katter skulle må bättre av att få vara lösa ute. Likaså tror jag att majoriteten av hundarna skulle må bättre av att få vara ute lösa mer. Även hästar skulle troligen må bättre av att få ströva fritt ute utan stängsel. Men precis som med andra djur så går det bra att begränsa detta ändå. Man får jobba lite mer som ägare förstås, men gör man det så klarar sig de flesta katter jättebra med begränsad yta. Precis som hundar och hästar gör.
Jag har också haft en katt som inte gick att ha inne. Trots kompis, leksaker och mycket tid med mig och promenader i koppel så räckte inte det. Hon fick vara utekatt. Det var en huskatt och sen dess vågar jag helt enkelt inte köpa fler huskatter. Det var egentligen enda anledningen till att jag gick över till raskatter, det är i princip 100% säkert att jag får en katt som passar mig då.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag såg bilder på en som hägnat in hela sin bakgård, en normalstor gräsmatta, så katterna kunde ligga ute i gräset och sola på sommaren, leka i snön på vintern m.m. Hon hade dessutom odlat klätterväxter så det såg inte ut som en fängelsegård heller utan var ganska fint.

Och det tycker jag är en bra ide. Jag tror också att de flesta katter trivs med att vara ute, eller skulle trivas med att vara ute. Men jag tycker inte man ska släppa ut katter vind för våg som majoriteten gör idag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 107
Senast: Sel
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 111
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 814
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp