Bukefalos 28 år!

Varför skulle en hund inte se en människa som ett byte?

Lite off topic, kanske, men: Vi människor ÄR en del av The Food Chain (vad heter det på svenska??) fastän vi gärna ser oss som stående utanför den. Blir nån människa dödad av lejon, tiger, haj, vad det nu kan vara, står det ofta i nyheterna (för det har nyhetsvärde) att djuret ifråga var gammalt/sjukt/skadat/tog miste osv osv. Hajen trodde surfaren var en säl, till exempel. Som om vi tror att djur absolut inte kan se oss som vilka villebråd som helst. Fast det är vi. Ok - kanske inte för de hundar vi lever ihop med, men ändå inte helt orimligen.

Vi borde nog inse att vi är en del av naturen och inte utomstående betraktare med VIP-status.
Vi står inte utanför den, men tack vare teknologi och till viss del intelligens är vi på toppen av den tillsammans med andra stora och effektiva rovdjur.
Människan är inte ett naturligt och enkelt bytesdjur för någon art, inte haj, björn, varg eller vad det än vara månde - när ett rovdjur aktivt går efter ett annat ÄR det oftast ett avvikande beteende. Ett lejon jagar inte aktivt hyenor till exempel, men de är konkurrenter och om tillfälle finns att ta en unge kan det hända. En varg eller björn jagar inte lo - eller tvärtom. Om de kommer i konflikt kan det hända. I hunger och desperation kan det hända, men de är inte naturliga bytesdjur till varandra.
 
Vi står inte utanför den, men tack vare teknologi och till viss del intelligens är vi på toppen av den tillsammans med andra stora och effektiva rovdjur.
Människan är inte ett naturligt och enkelt bytesdjur för någon art, inte haj, björn, varg eller vad det än vara månde - när ett rovdjur aktivt går efter ett annat ÄR det oftast ett avvikande beteende. Ett lejon jagar inte aktivt hyenor till exempel, men de är konkurrenter och om tillfälle finns att ta en unge kan det hända. En varg eller björn jagar inte lo - eller tvärtom. Om de kommer i konflikt kan det hända. I hunger och desperation kan det hända, men de är inte naturliga bytesdjur till varandra.
Ja precis, vi har med vår teknologi och intelligens lyft oss över ”naturen” inte minst vad gäller vår säkerhet och skydd från t.ex. rovdjur. Nakna och oskyddade i naturen är vi väldigt sårbara och lätta byten. Men ibland tycker jag vi behöver påminnas om att vi egentligen är en del av the food Chain och inte exklusiva.
 
Ja precis, vi har med vår teknologi och intelligens lyft oss över ”naturen” inte minst vad gäller vår säkerhet och skydd från t.ex. rovdjur. Nakna och oskyddade i naturen är vi väldigt sårbara och lätta byten. Men ibland tycker jag vi behöver påminnas om att vi egentligen är en del av the food Chain och inte exklusiva.

Food chain =näringskedja. Jag brukar säga att vi är jordbrukare allihop för vi brukar jorden - direkt eller genom att betala någon annan för att göra det. Om du med egen hand inte vill utrota djur -inte ens läskiga rovdjur och förgifta jord o hav bör du inte betala någon annan för att göra det, vilket du gör om du köper produkter som inte producerats miljövänligt. Det är som prästen säger när det är begravning "av jord är du kommen och jord skall du åter bliva". (Jag är inte bättre än genomsnittet pga jag kör bensinbil).
 
Ja precis, vi har med vår teknologi och intelligens lyft oss över ”naturen” inte minst vad gäller vår säkerhet och skydd från t.ex. rovdjur. Nakna och oskyddade i naturen är vi väldigt sårbara och lätta byten. Men ibland tycker jag vi behöver påminnas om att vi egentligen är en del av the food Chain och inte exklusiva.
Vi är inte exklusiva, men i dagsläget är människan inte ett "naturligt byte" för något stort rovdjur, så är det bara. Exemplet med hajarna är ju sant - om hajen verkligen ville äta människor skulle den göra det, inte bara provtugga och upptäcka att vi Inte är sälar eller något annat bekant och därefter spotta ut oss igen. Detsamma gäller som sagt andra rovdjur, det är otroligt sällan människor blir uppätna.
Rivna och dödade händer men det är ju inte för att vi är bytesdjur utan för att vi är hot. Oftast.
 
@Sel Men just hajar gör ofta så; de tar en tugga, backar, och kommer sen tillbaka för att döda och äta.

Men: Mitt inlägg var mest filosofiskt: Att vi människor idag tycks tänka att vi står utanför "naturen" och inte är en del av den. Fastän allt på planeten hänger ihop i en enda obruten kedja. Redan vårt tänk att "gå ut i naturen" visar på hur vi ser oss själva, människorna, som en separat del av kedjan. Inte en del av den. Naturen är nåt utanför oss, nåt vilt vi besöker. Ibland. Nu HAR vi ju, med vårt farliga intellekt, gjort oss till en alltför dominerande del av naturen, en del som tagit över och förändrat i princip allt. Men jag tänker ändå att det vore bra om vi fortfarande ser oss som en del av näringskedjan, en del av naturen, att naturen och vi hänger samman på ett livsviktigt sätt. Att det inte ÄR "onaturligt" när ett djur äter upp oss; djuret behöver inte vara sjukt eller galet eller uthungrat.

(Och att sättet på vilket vi föder upp och nyttjar djur i industriell omfattning, tar DEM ur det naturliga urvalet Äta eller Ätas, då de inte längre har möjlighet att rädda sig själva och därmed gå vidare som starkare individer i näringskedjan. )
 
Vi är inte exklusiva, men i dagsläget är människan inte ett "naturligt byte" för något stort rovdjur, så är det bara. Exemplet med hajarna är ju sant - om hajen verkligen ville äta människor skulle den göra det, inte bara provtugga och upptäcka att vi Inte är sälar eller något annat bekant och därefter spotta ut oss igen. Detsamma gäller som sagt andra rovdjur, det är otroligt sällan människor blir uppätna.
Rivna och dödade händer men det är ju inte för att vi är bytesdjur utan för att vi är hot. Oftast.

Jag skulle säga att människan definitivt är ett naturligt byte för krokodiler och inte heller onaturligt för t ex isbjörnar eller tigrar. Men de allra flesta djurarter som är farliga är inte direkt ute efter att äta upp oss.

(Edit: Hajar brukar väl oftast tycka att vi är för magra och trista efter att ha provsmakat?)
 
Vi är inte exklusiva, men i dagsläget är människan inte ett "naturligt byte" för något stort rovdjur, så är det bara. Exemplet med hajarna är ju sant - om hajen verkligen ville äta människor skulle den göra det, inte bara provtugga och upptäcka att vi Inte är sälar eller något annat bekant och därefter spotta ut oss igen. Detsamma gäller som sagt andra rovdjur, det är otroligt sällan människor blir uppätna.
Rivna och dödade händer men det är ju inte för att vi är bytesdjur utan för att vi är hot. Oftast.

Jag promenerade upp och nerfor ett berg (4km hogt) nastan varje dag i ett par manader's tid. Det fanns gott om bjorn och bergslejon i skogen, jag horde bada lite da och da.

Da Miss Mandy (6-7 arig rottweilers tik) hoppade av stigen vid ett tillfalle, och kom tillbaka (pa inkallning) med ett radjursben i munnen (hela langa bakbenet😬) fick alla runt omkring mig fnatt och kravde att jag slutade ga uppfor berget.

Eftersom ingen lyssnade till vad jag sa ringde jag till "rangers" stationen och fragade hur de sag pa saken, skulle jag bli anfallen av bjorn (det fanns bade brun och svart bjorn dar) eller ett bergslejon om jag och Mandy gick upp till bergets topp?

Svaret var att inga av de vilda djuren skulle visa sig for mig oavsett om jag hade Mandy med mig eller inte. Mandy skulle kanske kunna bli uppaten om hon lamnade stigen och storde djuren ifraga, men hon var for stor for att bade bjorn och bergslejon skulle ge sig pa henne som foda da de riskerade att bli sarade i en strid och manniskor ar inte i deras "food chain".
 
Det finns ett inlärt moment i predation också - även om vi när ett tänkbart byte har få rovdjur tränat på att jaga människor och de tar inte gärna risker. Om man jagar för att överleva har man inte råd att skada sig. Så det är ytterst osannolikt att vi är på någon meny

I Kanada var de oroliga för varg-hund hybrider
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 404
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 328
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 802
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp