Bukefalos 28 år!

Varför små hagar?

MissFideli

Trådstartare
Varför har ni som har det, era hästar i små, platta, hagar? Ensamma? Är det i brist på annat? För säkerhets skull?
 
Sv: Varför små hagar?

Just nu går mina i platta hagar, den ena i en i mitt tycke liten hage (dock plats att galoppera runt om hon vill) och den andra i en större. Båda ensamma i dagsläget.

Båda hästarna har både gått med andra och själva (det handlar alltså inte om att de inte "klarar" att gå med någon), de har även gått ihop en period. Dock har jag märkt att framförallt valacken kräver rejält med utrymme för att funka med sällskap (och minimera skaderisken), han är rätt tuff och det måste finnas plats att "komma åt sidan" för både honom och sällskapet. Stoet är ganska kaxigt men vallar inte eller så.
Jag vill inte ha dem med någon nu då hagarna är för små för det -allt för stor risk att någon blir trängd.

Det finns inga andra hagar att välja på där vi står uppstallade. Dock har jag möjlighet att ha dem hos mina föräldrar i perioder där det erbjuds en riktigt stor + kuperad hage och då går de ihop.
 
Sv: Varför små hagar?

Som en följdfråga undrar jag då, om anledningen är att det inte finns något annat alternativ där man står uppstallad, varför byter man inte stall?
 
Sv: Varför små hagar?

Hej!

För mig handlar det endast om att fröken inte fixar att gå med andra hästar utan att på ett eller annat sätt bli skadad. Hon går i en helt ok hage, men den är platt, vilket nog egentligen är bättre för hennes skadade hov. Hon får helt enkelt gå i den hage som har bäst underlag och där hon inte förstör för några andra hästar. Hennes vanliga hage är bara en kulle upp och ner, men den är det ingen el i så hon rymmer bara...

/Lavinia
 
Sv: Varför små hagar?

Min kan inte gå med andra. Hon är inte snäll mot dem. Jagar och biter/sparkar.
 
Sv: Varför små hagar?

Hej!

Kanske för att allt annat stämmer bra och det inte finns något vettigare i rimlig närhet??

Ibland kan man inte hitta det perfekta stallet, utan får nöja sig med något som faktiskt funkar och där både häst och människa trivs.

I stora kuperade hagar springer min fröken skorna av sig och blir halt (eller äter sig sjukligt fet) så även om jag anser att hästar ska gå i stora hagar har jag fått anpassa mig till Prinsessan och inse att för hennes skulle ät en mindre hage bättre. Hon kan fortfarande fnatta runt, men får inte upp samma skoavslitande hastighet som i en större hage.

/Lavinia
 
Sv: Varför små hagar?

Platt, bor i Skåne.

Varför flyttar du inte då? :sneaky:



Men allvarligt.. Det finns inte mark nog för att ALLA ska kunna ha stora kuperade hagar.. alla kan inte ha hästar i samma stall för då skulle troligtvis ni inte har råd att stå kvar eftersom efterfrågan skulle bli enorm och priset gå upp.

Så var glada att ALLA inte vill ha stora kuperade hagar till sina hästar för då skulle era hästar hamna i små frimärkshagar...

Jag har lagom stora hagar där hästarna går ihop.. finns inte så mkt större hagar i mitt område där ett utedass kostar 2 mille så jag är lyckligt lottad.
 
Sv: Varför små hagar?

Varför har ni som har det, era hästar i små, platta, hagar? Ensamma? Är det i brist på annat? För säkerhets skull?
.
Har haft min häst i liten hage och aldrig mera kan jag säga, fick sedan flytta till ett relativt obekvämt stall för människorna men hästarna har det bra i stora hagar i flock och det är det som är det viktiga. Jag flyttade till stallet med små hagar pga att jag inte tänkte helt enkelt, såg den otroligt fina anläggningen med rundbanor stort ridhus och paddock och allting man kan önska och jag hoppades helt enkelt att han skulle trivas men nej.

Aldrig att jag låter min bekvämlighet gå före när det kommer till val av stall. Tyvärr är inte många beredda att ge upp sin bekvämlighet för att hästen ska få bra hagar och en bra flock. Sen tror jag dom flesta hästar kan gå ihop sålänge utrymmet finns. I en liten hage kan heller inte min häst gå med någon annan.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har haft min i riktigt stor hage och i ganska liten. Där hon stod i liten hage fanns helt enkelt inte mer mark, dock verkade hon trivas bra ändå med livet och har aldrig varit så harmonisk och trygg -troligtvis pga väldigt strikta rutiner.
Idag går hon i flock på lösdrift med 15 andra hästar. Trivs bra där med :)
Lyckligt lottad som jag är har jag en häst som fungerar med de allra flesta hästar & finner sig i nästan allt. :)
Hon trivdes dock inte när jag hade henne i ett mindre stall (4 hästar), väldigt lugnt, trevliga hagkompisar, strikta rutiner, bra foder och stor hage.. Tror kanske det beror på att det var "för" lugnt?? Hon verkar trivas bäst där det finns mycket andra hästar och människor, mycket liv och rörelse :) -då kan hon slappna av.
 
Sv: Varför små hagar?

Håller helt med. Vissa delar av Sverige är inte särskilt kuperat och runt städer är marken dyr, vilket leder till mindre hagar.

Våra vinterhagar är platta och inte på något vis gigantiska men har bra underlag och majoriteten hästar går tillsammans med flera kompisar. Tror inte att en kulle i hagen skulle göra dem ofantligt mycket lyckligare.
 
Sv: Varför små hagar?

Tack för alla svar! Jag är inte ute efter att döma, vill bara veta :) Jag tror inte hästar automatiskt mår sämre av att gå i mindre hagar, jag är bara nyfiken på varför just ni har det så.
 
Sv: Varför små hagar?

Klockrent svar du har ju humor :D!

Sen verkar definitionen av en liten resp en stor hage variera. Någon tycker att en ha är stort medan någon annan tycker att under 10 ha är litet.

Största hagen jag har är på ca 4 ha.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag försöker att så stor del som möjligt på året ha hagar på drygt 1-1,5 ha till mina två halvblodsvalacker (går tillsammans). Hittills har det gått att lösa året om, men nu har jag tvingats riva upp och så om skiftena successivt, så nu väntar ett par säsonger när jag måste trixa för att få ihop marken på totalt drygt 4 ha och kunna ha separerade vinter- och sommarhagar. Och under den blötare perioden på vår - höst kommer jag bli tvungen att krympa tillgången lite.

Det är platta hagar, men sådan ser gården ut som tillika är mitt föräldrahem och som jag varken har råd eller lust att flytta från för att få mer kuperade hagar.

Däremot är ju storleksordningen på mina hagar hygglig om jag jämför med i princip alla stall i närområdet. Snittet ligger väl på 1000-1500 kvm kanske med en häst i var hage. Jag hade gärna haft ännu större än nu och hoppas när renoveringen av vallarna är klar att kunna göra en sammanhängande hage på drygt 2 ha åtminstone under perioder på året när hagarna inte är som känsligast.

Det kostar dock på skokontot, även för mig, att hästarna kan få upp farten och fara omkring - för det gör de. Men det är uppenbart att de trivs när man ser dem vandra omkring och liksom gemensamt komma fram till "du, polarn! Vi går hit och kollar en stund!" eller "du! Vi går och hänger uppe vid staketet och snackar med grannens hästar!" eller bara "du! vi testar att käka därborta".
 
Sv: Varför små hagar?

.
Har haft min häst i liten hage och aldrig mera kan jag säga, fick sedan flytta till ett relativt obekvämt stall för människorna men hästarna har det bra i stora hagar i flock och det är det som är det viktiga. Jag flyttade till stallet med små hagar pga att jag inte tänkte helt enkelt, såg den otroligt fina anläggningen med rundbanor stort ridhus och paddock och allting man kan önska och jag hoppades helt enkelt att han skulle trivas men nej.

Aldrig att jag låter min bekvämlighet gå före när det kommer till val av stall. Tyvärr är inte många beredda att ge upp sin bekvämlighet för att hästen ska få bra hagar och en bra flock. Sen tror jag dom flesta hästar kan gå ihop sålänge utrymmet finns. I en liten hage kan heller inte min häst gå med någon annan.

Jag har samma erfarenhet som du.

Jag hade under fyra månader min häst i ett stall med grusade frimärkeshagar. Det var inte meningen alls. När jag kom dit och tittade på sommaren så presenterades det som att det fanns en större gräshage där man kunde få ha sin häst om man ville, men att de flesta valde att ha sina hästar i en rätt stor grusad hage tillsammans. Denna hage var mindre än jag egentligen hade velat ha den, men stor nog för att hästarna skulle kunna springa omkring och busa om de ville. Hästarna skulle vara ute tolv timmar per dygn.

Flyttade dit i september, min häst stod i gräshagen. Efter två veckor fick han inte stå där längre av någon anledning, utan fick gå i grushagen istället. Ganska snart började ägarna vilja dela av hagen, vilket man "glömt" säga till mig att de alltid brukade vilja. Dessutom var aaaalla hästar på den anläggningen mörkrädda (host, host) så till slut gick de ute sju timmar per dag, inte tolv... I november gick min häst till slut tillsammans med två kompisar, men då åt min häst för mycket tyckte de (stoooora halvblodshästar på 175 cm som fick typ 3 kg hö under hela utevistelsen, jag ville ge min häst fem kg) så då röstades det fram att min häst skulle gå i en egen liten hage.

(Jag ansågs vara skitkonstig som ville ge min häst sammanlagt 13 kg hö per dygn, herregud så mycket mat tyckte de andra. Lite djurplågeri var det ju också minsann att hästen bara fick en näve mineraler, lite lucern och några morötter i krubban och inte 2-3 kg havre som deras hästar fick.)

Summan av kardemumman var att när december kom så hade jag en skitjobbig liten häst som skrek ihjäl sig av glädje när jag kom till stallet (läs: uttråkad och understimulerad), galopperade på stället när jag red och blev halt pga ren stelhet av att stå still så mycket. Vi flyttade till en lösdrift i årsskiftet ("Fy fan, ska du slänga ut stackaren nu, det är ju för fan djurplågeri...") och alla problem försvann på typ två veckor.

Stallet var hur fint som helst, absolut... men maken till kass hästhållning och hemska jäkla människor fick man leta efter. Behöver jag ens säga att samtliga ägare hade problem med att deras hästar krubb-bet, luftsnappade, boxvandrade, vävde, vaktade sin mat...
 
Sv: Varför små hagar?

Varför har ni som har det, era hästar i små, platta, hagar? Ensamma? Är det i brist på annat? För säkerhets skull?

Nu har jag inte små platta hagar men ska bygga upp ett par fållor i händelse av sjukdom, hälta och skada etc. Jag tar hö på i stort sett all mark här och hästarna får beta återväxten. Arrenderar 2 ha och har 5 ha till gården. Vinterhagen är drygt 2 ha och sommarhagen är runt 1 ha...skitkonstigt...jag vet....men hästarna är lättfödda samt att i denna hagen finns det ett stråk av träd som bildar riktiga rum mitt i hagen så den är ypperlig sommarhage. Till hösten får dom gå tillbaka till den stora vinterhagen. Jag har 2 hästar.

Tidigare har jag haft mindre vinterhagar då jag inte hade mer mark kring själva stallet . Det funkade ok det med. Varje fålla var väl ca 30x40 och hade ett vindskydd (ströat). Visst kunde jag ha haft en stor hage men då hade jag inte kunnat ha hyresgäster eftersom min häst åt upp andra hästar om han fick chansen...:meh: ...Sommarhagen var dock över 5 ha och där gick våra 3 hästar tillsammans utan problem från maj-oktober. Min häst var lite lat av sig så han orkade inte jaga de andra på så stora ytor...:sneaky:
 
Sv: Varför små hagar?

Det undrar jag också. Men i regel är det pga att folk vill ha ridhus, det finns oftast bara i stora stall med väldigt många hästar och då blir det för liten plats och hagarna blir modell sjukhage.

Tycker verkligen inte det är okej att ha en frisk häst så. :(

Min ponny måste stå i grushage pga att han har PPID och får fång om han äter gräs. Den är i mitt tycke för liten men han kan utan problem galoppera om han vill.
Men en häst i grushage rör sig ändå väldigt lite, det är ju inget att röra sig efter... Så det blir ju bara om de blir uppskrämda eller upphetsade över något att de springer.

Min andra häst har flere hektar stora gräshagar med massa träd, en bro, buskar osv och det är så jag tycker det skall vara. Även om jag många gångar har hjärtat i halsen när jag ser hur han rasar fram....
 
Sv: Varför små hagar?

Min förra gick i en liten hage, ensam. Pga att hon skadade andra hästar. Två stycken blev så allvarligt skadade att dem fick avlivas. Kom från Tyskland som 8-åring o antagligen aldrig gått med andra hästar (som hon överhuvudtaget fått vara ute..)

Och i sthlm finns inte så mkt mark att ensahästar kan få stora hagar.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag skulle gärna ha mina ponnysar i grusruta men tro det eller ej, det är så förbannat dyrt att ha hästar uppstallade i stall där dom inte får gå på gräs/i större gräshage.


Mina hästar är som valrossar på sommaren. Enda alternativet jag har är att ha kvar dom i vinterhagen året runt men till och med det är för mycket mat för dom!! Så dom har fått gå i en liten ruta i vinterhagen där dom fått gå de värsta veckorna men det är inte ultimat då det inte finns ett enda träd i hagen och i denna ruta har dom inte tillgång till ligghallen så då har jag fått åka ut varje dag och ta in dom några timmar så dom kan få vila från solen. Det fungerade när jag hade semester men inte när jag börja jobba då blev jag tvungen att släppa ut dom i "stora" hagen igen och vips, 4 dagar senare så var de gigantiska!! :(
 

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports webbchef Lina Nydahl funderar kring frågan om vi ska jämställa märken efter piskrapp och sår i munnen hos internationella...
Svar
18
· Visningar
1 903
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp