Bukefalos 28 år!

Varför små hagar?

Sv: Varför små hagar?

Varför har ni som har det, era hästar i små, platta, hagar? Ensamma? Är det i brist på annat? För säkerhets skull?

Definition på små hagar? :)


Jo men jag har mina hästar i en i mitt tycke liten vinterhage. Den är någon meter över 50x50 meter, dvs cirka 2500 kvm. Det finns några träd och några buskar men inte så mycket mer, den är platt. Skittråkigt rent ut sagt, jag vill att hästarna ska ha stora ytor att röra sig på.

Varför?
Brist på mark. Huset är nyköpt och vi fick helt enkelt prioritera bort storleken på vinterhagen för alla andra fördelar med huset/läget.
Men, jag har stora sommarhagar på gångavstånd, så hästarna går i ordentligt stora härliga kuperade sommarhagar från mitten av maj till mitten av september.

Förra vintern hade jag en stor vinterhage till djuren, 1-1½ hektar i kuperad skog. Det känns lite tråkigt att byta ner sig i hagstorlek faktiskt.

Önskar såklart en större hage, vi har planer på att kolla runt lite om någon vill sälja av lite mark runt oss.


Jag upplever det ändå som att de flesta härikring har mindre hagar än min minihage. Det är lite trist.
Försöker komma på någon som har stora vinterhagar till sina djur men 9 av 10 har små hagar på 30x40, 40x60 kvm. Både travfolk och ridfolk.

Ser det ut så i resten av landet också ?
 
Sv: Varför små hagar?

Förstår inte varför man vill ha små hagar,.

Jag tror inte så många VILL ha små hagar, utan ofta är det så pga utrymmesbrist.

Jag har en vän i Uppsala som står på en anläggning med fint stall, ridhus etc. Där är hagarna små, mindre än min hage. De har liksom inte mer mark än så helt enkelt.

Nu när jag tänker efter så gäller det alla stall runtomkring mig, fem stall med 3-4 boxar. Ingen av dem har några stora areal kopplade till stallet, tre av dem ligger i skogen och hagen ligger därför också i skogen på den tomtbit som tillhör huset, ca 1500-3000 kvm stora hagar.
 
Sv: Varför små hagar?

kl.

Mina två går ihop med en till i en vinterhage på 1 hektar ungefär. inga träd i hagen men de har en ligghall. Hagen är helt platt - skittråkig verkligen.

Varför:

Jo för att vi vill ha större hagar till sommaren. Brist på mark är ju den stora faktorn men genom att ställa hästarna i mindre hagar under vintern kan vi istället erbjuda dem större hagar på sommaren och även bete som räcker nästan hela sommaren. Hagarna är platta för att stallet ligger på en slätt, och bristen på träd beror på att det är i princip bara åkermark runt omkring.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag upplever det ändå som att de flesta härikring har mindre hagar än min minihage. Det är lite trist.
Försöker komma på någon som har stora vinterhagar till sina djur men 9 av 10 har små hagar på 30x40, 40x60 kvm. Både travfolk och ridfolk.

Ser det ut så i resten av landet också ?
Ju närmare en tätort, desto mindre hagar och ju längre ut på landsbygden man kommer blir hagarna större, är vad jag erfarit.

Jag har stora hagar men där sommarhagen är klart begränsad då jag här extremt lättfödda hästar och där valacken visat sig ha känslighet åt fånghållet. Deras sommarhage är mindre än 1 ha och där kör vi stripbete, alltså börjar med en nästan minihage och den utökas sen sakta under sommaren. Vinterhagen däremot är 2,5 ha...men där får dom inte gå förrän tjälen verkligen gått ner i jorden så gräsrötterna verkligen är i dvala...samt svåra att sparka upp...helst vill jag ha några dm snö över det också. Jag bor ju, tack och lov, på dom breddgraderna där sånt sker ;)
 
Sv: Varför små hagar?

Du kör tvärtom alltså, stor vinterhage och mindre sommarhage :)
Jag vill också ha stora marker! :d

Jag upplever att många även ute på landet har små hagar. Jag var och kollade på stallplats på ett ställe där de hade rejäla sommarhagar men av någon anledning så var vinterhagen ändå bara ca 30x30 där 4 hästar skulle få plats.
 
Sv: Varför små hagar?

Det är väl synd egentligen att jag har lättfödda hästar när jag har så fina beten att ta till men så är det ibland. Istället kör jag växelbete och kan hålla parasittrycket nere :)
 
Sv: Varför små hagar?

Min häst går i en hage tillsammans med 4 andra hästar (snart 3 andra då ena hästen ska flytta) i en stor OTROLIGT kuperad hage med en välskött lösdrift/ligghall. Hon går ut vid 7 på morgonen och är ute minst 12 timmar. 3 av hästarna går ute på lösdrift men min får gå in varje kväll och får sällskap av nån av de andra hästarna. Har alltid fri tillgång på grovfoder och jag ser att hon trivs alldeles ypperligt :)
 
Sv: Varför små hagar?

Du kör tvärtom alltså, stor vinterhage och mindre sommarhage :)
Jag vill också ha stora marker! :d

Jag upplever att många även ute på landet har små hagar. Jag var och kollade på stallplats på ett ställe där de hade rejäla sommarhagar men av någon anledning så var vinterhagen ändå bara ca 30x30 där 4 hästar skulle få plats.

Samma här. Vinterhagarna kan ev tjäna som sommarhage oxå, för betets skull. Men mockas sen ut innan "vintersäsongens" börjar.
 
Sv: Varför små hagar?

Just nu när det är lerig i dem vanliga hagarna så går hästarna i små grushagar. Det är för att dom inte ska trampa sönder hagarna så dom blir fulla med lera vilket i sin tur gör att gräset inte växer som det ska. :p
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har haft min i alla möjliga hagar, superstora supermånga hästar i samt mindre och mindre hästar i.

I förra stallet gick hon själv och det funkade superbra hagen var inte stor
men hon kunde galoppera och busa runt och rejsa utan problem.
Kanske 50x50 meter

Nu går hon i en hage med en valackkompis som kan vara runda slängar 1 hektar och det funkar lika bra de med.
Hon kan inte gå med ston då hon betäcker dom och det är inte poppis och hon löper stor risk att bli skadad.


Om hagen är kuperad eller platt är helt ointressant för min del, då kan ju alla som bor i skåne/Småland lägga ner allt vad hästar heter om man måste ha kuperad hage för att va bra hästägare!

Min häst kan gå i mindre hage vintertid för att 4 månader om året få gå i större hage med gräs i och gå ute dygnet runt.
Hon får sin del av att få leva vildhästliv varje år så det går inge nöd på henne anser jag.
 
Sv: Varför små hagar?

Brist på annat, tyvärr. Nu är vår hage bättre än många andra häromkring, men mark är tyvärr svindyr i södra Skåne där vi bor och det mesta är uppodlat. Hade jag fått välja hade pålle gått på lösdrift, men det finns inget på rimligt nära håll där det också finns vettiga träningsmöjligheter året om, dvs. ridhus. Nu står han i litet stall där han får gå med kompisar och verkar vara ok med det. Men jag drömmer som sagt om lösdrift.
 
Sv: Varför små hagar?

Min hingst går i en gräs hage på ca 20*20m som är helt platt. Hade gärna sett att hagen var helt grusad också men det finns inte där vi står nu. Han står i liten hage pga skaderisk och sen motioneras han ordentligt istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports webbchef Lina Nydahl funderar kring frågan om vi ska jämställa märken efter piskrapp och sår i munnen hos internationella...
Svar
18
· Visningar
1 903
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp