Bukefalos 28 år!

Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fungerar ju i andra discipliner utan säkerhetsproblem. Det handlar väl mer om att folk lär sig hantera sin hästar så att dom inte kommer lös. Det är den säkraste säkerhetsåtgärden.

Nej det finns alldeles för många som inte förstår att man ska träna på saker och ting INNAN man ger sig ut på tävling. Förr i tiden var tävlingar någonting man förberedde sig för noggrant i alla avseenden, idag köper man en häst att tävla på utan att ha en susning om resten.. Punkt. Så tack och lov finns dessa regler så vi andra kan vistas i säkerhet på tävlingsplatsen.
 
Ärligt talat? Tycker du att det är på tävling man ska bli uppmärksammad på det? Förhoppningsvis har man en tränare man rider för innan man ger sig ut på tävling.

Förhoopningsvis har man det, ja.

och jag tycker inte det, men jag hoppas att det visar sig allra senast där. Men med tanke på hur många dåliga tränare det finns där ute så tror iaf jag att det är bra med fler inblandade än bara en. Men sen litar jag rent generellt inte på stallets enda hovslagare heller, eller stallveterinären. Om ingen utvärderar ens arbete hur vet man om man jobbar åt rätt håll? Jag har sett alldeles för många dåliga tränare för att bara lita på en, även om jag vet att många ryttare gör så (och gärna betalar dyra pengar för en tränare som står på läktaren och dricker kaffe).

I en perfekt värld skulle alla tränare veta vad de gjorde och alla ryttare rida perfekt på perfekta hästar. Nu ser inte verkligheten ut så och jag tycker att det skulle vara öppnare för de som väljer en annan väg, oavsett orsak. Tävla gör jag sällan, just för att hästen inte ska gå på bett i onödan, hennes hälsa kommer före min vilja att tävla och se framsteg i siffror. Nån dag i framtiden hoppas jag dressyrtävlingarna blir mer inkluderande, mer öppna för andra lösningar.

/Lavinia
 
Det fungerar ju i andra discipliner utan säkerhetsproblem. Det handlar väl mer om att folk lär sig hantera sin hästar så att dom inte kommer lös. Det är den säkraste säkerhetsåtgärden.

Det här med sunt förnuft, uppfostran och förberedelse ses inte så allvarligt på inom somliga kretsar, tyvärr. Det är för lätt att skaffa häst och många vill bara tävla till varje pris av någon anledning.
Hur tycker du man rent praktiskt skulle lösa problemet?
 
Fast @Lavinia det finns inget som hindrar dig att träna för fler tränare, det finns massvis med tränare som även är domare... och om dessa tränare är kassa så varför skulle du lita på just dessa när du tävlar isåfall.
 
Fast @Lavinia det finns inget som hindrar dig att träna för fler tränare, det finns massvis med tränare som även är domare... och om dessa tränare är kassa så varför skulle du lita på just dessa när du tävlar isåfall.

Jag tränar redan för 3 olika tränare, varav en som ridit EM. Jag menade inte att mina tränare var dåliga, däremot finns det många dåliga tränare där ute och många har inte själva kunskapen att bedömma huruvida de är på rätt väg. Ber så hemskt mycket om ursäkt om du missförstod.

Jag tror tyvärr inte den här diskussionen kommer längre. Jag kommer alltid anse att man bör få tävla på det alternativ som hästen mår bäst av, det är väl ändå det dressyr (och i förlängningen även tävlingarna i min åsikt) handlar om, att få en hållbar och välmående häst (iallafall som jag tolkar "Code of Conduct" i TR). För många år sen var det inte tillåtet med raka bett- det är det nu, bettlöst kommer säkert komma, tills dess nöjer vi oss med träningar och söker oss till andra discipliner som är mer tillåtande.

/Lavinia
 
Bloggförfattaren är ung o fattar inte att hästen hon rider på bilden har ett mkt tunt skarpt bridongbett o har av det bildat sig en uppfattning- om ALLA. Även om de som har en mkt större ridkunskap.

Vill man rida bettlöst så fine, men kom inte o påstå att det kan bli samma sak. Säger som Stenmark -Det är ingen idé att förklara ngt för ngn som inget begrip!" Känsla måste ingå.
 
Har man provat att rida bettlöst vet man att
1, det är skitsvårt att få tränset att sitta bra med bettlöst,det halkar mest runt och gärna in i hästens öga
2 att rida hästen i balans och form är svårt när du inte har nån kontakt fram
3 att en häst som inte går i balans och form går sönder

När man rider med bett förstår man att
1 hästen inte har obehag av bettet, det är därför den suger tag i det och följer det.
en häst med obehag backar av.
Vad har du för belägg för dina påståenden?

Jag har ridit på bettlöst flera år och inte på något vis haft de problem du har. Man får för det första använda ett bettlöst som sitter bra, kasar det gör det inte det, ren logik. Finns dessutom en del olika bettlösa alternativ.

Och när det gäller formen... Suck.... Ja, på bettlöst krävs det att ryttaren kan rida så att hästen faktiskt arbetar bakifrån och fram, och inte bara går undan från handen och kröker på nacken.

Hästen "suger" inte fast i bettet. Vad tror du nosgrimman är till för?..
Dessutom är det av obehag som hästen tuggar på bettet.

Tror det är dags att folk faktiskt släpper sin stolthet och sitt "det här har jag alltid gjort, så det funkar...!" - tänket, och börjar fokusera på hästens välmående istället, det är trots allt djur, inte maskiner, så tror man det här man nog valt lite fel sport.
 
Nej men om du skrollar ner så hittar du länkar och hänvisningar till forskning som ligger till grund för artikeln/bloggen.

Vilket inte heller är någon forskning. Hur seriös tror du en forskning kan bli om ledorden är att bett är ett plågsamt kontrollredskap? Man kan ju undra hur fasen dessa använder bett egentligen??
 
Okej, jag länkade två länkar som säger precis samma sak som allt annat, är man lite påläst om anatomi, eller egentligen fysik över huvud taget, sedan tidigare förstår man att det som står där faktiskt stämmer. Men vill ni ha vidare, mer djup information, var så goda - Internet är fritt till ert förfogande!
 
Okej, jag länkade två länkar som säger precis samma sak som allt annat, är man lite påläst om anatomi, eller egentligen fysik över huvud taget, sedan tidigare förstår man att det som står där faktiskt stämmer. Men vill ni ha vidare, mer djup information, var så goda - Internet är fritt till ert förfogande!

Nej du har länkat till 2 sidor som säger precis vad alla andra ensidiga undersökningar visar, vilket är en helt annan sak än vad som är seriös forskning. Källkritik för guds skull..
 
Vilket inte heller är någon forskning. Hur seriös tror du en forskning kan bli om ledorden är att bett är ett plågsamt kontrollredskap? Man kan ju undra hur fasen dessa använder bett egentligen??
Vad skulle du annars kalla det?
Känns snarare som ett försvar för att folk förstår att de inte skulle klara av att rida sina hästar utan bett, det är bara massa nonsens att det inte skulle funka. Kan man rida, kan man rida med vad som helst. Annars är det tid att lära sig, och inte harva runt i samma spår. För några skäl till att man bör rida på bett har ni inte redovisat. Mer än från dressyrtävlingar, vilket jag tycker är grymt konservativt. Men men, det är ju min åsikt :)

bara ett exempel:
 
@SantaLussia73 Vad jag skulle kalla det? Propaganda såklart.. vad kallar du det???

Nej varför i hela friden skulle vi diskutera bett/bettlöst i en tråd på dressyrforumet som handlar om tävling där inte bettlöst är tillåtet?

Jag har absolut inget emot bettlöst och har tävlat med bettlöst i flera år.
 
Vad skulle du annars kalla det?
Känns snarare som ett försvar för att folk förstår att de inte skulle klara av att rida sina hästar utan bett, det är bara massa nonsens att det inte skulle funka. Kan man rida, kan man rida med vad som helst. Annars är det tid att lära sig, och inte harva runt i samma spår. För några skäl till att man bör rida på bett har ni inte redovisat. Mer än från dressyrtävlingar, vilket jag tycker är grymt konservativt. Men men, det är ju min åsikt :)

bara ett exempel:

Om man rider så otroligt illa att hästen får frakturer i munnen av bettet så, ja, då bör man sluta använda bett. Jag tycker nog att en sådan person tom borde sluta rida faktiskt.
 
En ärlig fråga utan baktanke, hur ser statistiken ut efter hov och bettkontrollerna vid varje tävling? Hur många munskador har registrerats och hur många undersöks vid tävlingarna?

Sedan kvarstår frågan som jag ställde: Varför behövs träns-tvång bara på vissa dicipliner?

Rolle
IpL
 
En ärlig fråga utan baktanke, hur ser statistiken ut efter hov och bettkontrollerna vid varje tävling? Hur många munskador har registrerats och hur många undersöks vid tävlingarna?

Sedan kvarstår frågan som jag ställde: Varför behövs träns-tvång bara på vissa dicipliner?

Rolle
IpL

Om du läser igenom tråden så ser du varför tränstvång är ett måste, det har jag och flera med mig redan redovisat.

hovkontroller har jag aldrig varit med om? Vad menar du med det? Ja det finns statistik på på fei´s hemsida gällande internationella starter. Skador av bett har inte förekommit såvitt jag minns, däremot sår av sporrar
 
I dressyr så bedöms lösgjordhet, idag finns en rörelse som heter överstrykning och längning av form (rätta mig om jag använder fel uttryck tävlingsryttare). En häst som har ont i munnen kommer inte vara lösgjord eller följa handen i en längning av formen.

Hästen ska inte tugga på bettet, den suger tag i det när den har förtroende för handen och är lösgjord. Har man inte upplevt en så välskolad häst förstår man inte känslan.

Mitt tips är att sluta läsa bloggar på internet och faktiskt se bra ridning istället.
Min tränare red min häst, på bettlöst, häromdagen. Hästen gick fantastiskt bra men den där sista pillret, med finlir i ställningen hände inte. Det kommer ta tid eftersom det bettlösa är mer trubbigt och otydligt för min häst.

Att det går att rida hästar bettlöst säger ingen nej till och det finns massor av filmer på GPekipage, så kallade konservativa, som gör detsamma. Men som många andra redan skrivit, de har utbildats på träns. Och allt konservativt är inte dåligt, det finns en anledning till att järnskor, bett och bomsadel fortfarande gäller efter hundratals år av ridning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 637
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp