Bukefalos 28 år!

Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såvida man inte har en häst som stretar och drar och vägrar att följa när man är på marken eller kastar sig hit och dit. Men det är ju klart, ett bett i munnen i en såna situationer är ju verkligen myckt bättre.

Tänk ett varv till, det är inte för att hästarna som kommer till tävling är oledbara i grimma och ouppfostrade som reglen finns- det är till stor del att det ska bytas från grimma till träns och att det hände incidenter just under det momentet som ridsportförbundet valde detta, sedan finns det andra faktorer också om du tänker till.

Sedan förstår jag inte - hur orkar man vara så långvarigt gnällig om regler som ett förbund har när man som du inte är engagerad och då inte ens drabbad av dessa regler? Orka liksom......
 
När du jämför bett med elhalsband känns vi miljontals mil ifrån varandra.

En hund dom väger max 60-70 kg ksn de flesta klåpare hålla fast med hjälp av ett härligt tunt stryphalsband utan behov av el. Halsband och koppel har orsakat skador på hundars nacke och orsakat andningssvårigheter på vilken gata i Sverige som helst!!!
Jag jämför inte på det viset. Det är syftet med användandet jag jämför. Jag använder ju bett själv. Jag rör mig i kretsar där bett och bettlöst avnänds helt utan motsättning till varandra. Dock används de aldrig för kontroll och bettet har man stor respekt för, ur hästens perspektiv. Så det SISTA man använder ett bett till är bångstyriga ouppfostrade hästar just för att man inte vill orsaka smärta eller skapa kontrollsituatoner på en häst som bara inte förstår eller har fått lära sig. Precis av samma anledning som man inte använder el- och/eller pigg-halsband till hund som är ouppfostrad. Man använder ett verktyg som kan HJÄLPA hästen/hunden att förstå vad man vill, en förlängd arm. Sen kan även "milda" verktyg missbrukas så klart, om man är hårdhänt och försöker kontrollera. Gäller ju även grimmor på en tävlingsplats.
 
Eller under ngn annan tråd i fråga om hantering av "djur" öht .? :( nu är vi def inte på Dressyr .....
Men som du själv påtalat tidigare, trådar och ämnen har en förmåga att dra iväg på sidospår. Nu handlar det ju fortfarande om bett-regeln...så en viss koppling finns ju..
 
På samma sätt som på bettet, om dom används med respekt för hästen då är det inga problem.
Det är mycket mindre rabalder över sporrar än över bett, tycker det är lite intressant eftersom det annars är många fler som opponerar sig mot sporrar än mot bett.
 
Men som du själv påtalat tidigare, trådar och ämnen har en förmåga att dra iväg på sidospår. Nu handlar det ju fortfarande om bett-regeln...så en viss koppling finns ju..
Gör det ?
Jag tycker mer det en gång handlade om en ekorre som sprang uppför en tallstam, och nu handlar det om grävlingar men iof bägge har ju päls så förvisso kanske det är utifrån det ämnen fortfarande är sammankopplade .
 
Det är mycket mindre rabalder över sporrar än över bett, tycker det är lite intressant eftersom det annars är många fler som opponerar sig mot sporrar än mot bett.
Ja det är möjligt. Den här diskussionen handlar ju egentligen om bettlöst på dressyrtävling och då kommer man ganska självklart in på bettfrågor också. Sporrar kanske inte är lika intressant i en sån diskussion?
 
Gör det ?
Jag tycker mer det en gång handlade om en ekorre som sprang uppför en tallstam, och nu handlar det om grävlingar men iof bägge har ju päls så förvisso kanske det är utifrån det ämnen fortfarande är sammankopplade .
Ha ha, jag håller med. Det drar iväg ibland. Jag har ju själv försökt påtala det. Speciellt om argumenten man har börjar kopplas ihop med något helt annat.
 
@Ray det var inte avsett till dig personligen förlåt om det tolkades så ! Men tråden spårar sen länge trots all energi väldigt många lägger ner på att försöka få till en vettig diskussion , och det verkar inte bli bättre och moderatorer verkar nöjda med det oavsett så inget jag i sak ska egentligen ens kommentera .

Tycker mest det är synd öht att Dressyrforumet tydligen fungerar såhär nuförtiden och moderatorer tydligen tycker det är ok . Känner inte så mycket för att delta i diskussioner allmänt utifrån det mer än att jag stör mig när det spårar för mycket och man /väldigt många i tråden /trådarna gjort ngn genuin energi satsning på att förmedla ngt vettigt och då kan jag inte hålla mig emellanåt utifrån att markera .
Om man tycker att trådar spårar ur så anmäler man väl det inlägg som startar urspårningen?
Ja, jag vet att du anmält den här tråden (det är f ö den enda rapport som inkommit i ärendet) men det handlade inte om specifika inlägg.

Om man tycker att andra inte diskuterar det man själv vill, som man själv vill, så har man ett eget val i hur man väljer att bemöta den personen.

Det är faktiskt inte så att jag eller @Tulip kan hålla på och tvinga användare att hålla sig till vissa forum/hålla sig ifrån vissa forum/diskutera på visst sätt osv om inte personerna begår regelbrott.
Som användare har man faktiskt ett eget ansvar för vem man diskuterar med och hur man väljer att göra det. Man kan också avstå ifrån att diskutera med de användare man inte tycker tillför något.

LenaH, moderator
 
Tänk ett varv till, det är inte för att hästarna som kommer till tävling är oledbara i grimma och ouppfostrade som reglen finns- det är till stor del att det ska bytas från grimma till träns och att det hände incidenter just under det momentet som ridsportförbundet valde detta, sedan finns det andra faktorer också om du tänker till.
.....
Är du säker på att det bara har med bytet till träns att göra? "Alexandra_W" blev ju bannad av överdomaren för att hen ledde hästen i grimman. Hästen hade träns också.
Fast det där fick jag bannor för av en överdomare. Du får ha hur många grimmor du vill ovanpå träns - men inte leda i dem enligt TR.
 
Är du säker på att det bara har med bytet till träns att göra? "Alexandra_W" blev ju bannad av överdomaren för att hen ledde hästen i grimman. Hästen hade träns också.

Var har jag skrivit att det "bara" har med bytet till träns att göra? Nä ingenstans...

Och få bannor är väl en tillsägning inget mer..... en hygglig överdomare som följer det TR som ska följas där det står hästen ska "ledas i huvudlag med bett"- kunde ju gett böter ex.
 
Var har jag skrivit att det "bara" har med bytet till träns att göra? Nä ingenstans...

Och få bannor är väl en tillsägning inget mer..... en hygglig överdomare som följer det TR som ska följas där det står hästen ska "ledas i huvudlag med bett"- kunde ju gett böter ex.
Bara och bara ...
Böter? Var i TR står det?
 
En film med inte bara bettlöst utan t.o.m. tränslöst. Häftigt att se HUR hästarna rör sig med fritt huvud och ryttare på ryggen. De är lättrörliga, lättstyrda och uppmärksamma på sina ryttare. Lugna hästar som emellanåt slickar sig om munnen.
Publiken applåderar och hästarna verkar hålla sig lugna. Men de kanske har fått nåt innan ...
 
Bara och bara ...
Böter? Var i TR står det?

Moment 191 Sanktioner
1. Tävlingsbestraffningar
Jury, överdomare eller domare har rätt att fatta beslut om tävlingsbestraffning.
Straff som kan utdömas är:
1.1. Muntlig tillrättavisning. Muntlig tillrättavisning ges av överdomare
eller domare direkt till den felande vid mindre överträdelser
mot TR. Skulle den felande inte rätta sig efter tillsägelsen kan
ytterligare påföljder som skriftlig varning, böter eller avstängning
komma ifråga.
1.2. Skriftlig varning. Skriftlig varning ges vid lindrigare brott mot
tävlingsreglerna. Den felande upplyses om felet och uppmanas att
fortsättningsvis följa gällande regler. Skulle den dömde inte följa
varningen ska böter eller avstängning utdömas.
1.3. Böter. Böter kan utdömas på 100–1 000 kronor. Utdömda bö55
ter tillfaller Ridsportförbundet och ska betalas inom fyra veckor
från det att beslutet meddelats. Information hur inbetalning ska
ske finns på www.ridsport.se. Böter som inte är betalda inom fyra
veckor medför anmälan till disciplinnämnden.
1.4. Avstängning. Jury, överdomare eller domare har rätt att fatta
beslut om omedelbar avstängning från klass, klasser, tävling eller
meeting.
Avstängning från deltagande i pågående tävling eller meeting
innebär även förlust av de premier, priser och placeringar, som
ryttaren erövrat respektive uppnått under tävlingen eller meetinget
efter det att händelsen ägde rum som orsakade avstängningen.
1.5. Avvisning. Överdomare har rätt att fatta beslut om avvisning
från framridning, framhoppning, tävlingsbana eller sekretariat till
en för publiken avsedd plats.
1.6.1. Beslut om tävlingsbestraffning. Överdomarens/domarens
beslut om skriftlig varning, böter och avstängning ska lämnas till
den felande skriftligt på det gula kortet med kortfattad uppgift om
skälet för beslutet. Om den felande avvikit från tävlingsplatsen
ska beslutet skickas till denne på adress enligt uppgift på ryttarlicensen.
Om en domare på grund av rådande omständigheter inte
själv kan göra en tillräckligt grundlig undersökning för att själv
kunna fatta beslut, ska denne snarast överlämna utredning och
beslut till överdomaren.
1.6.2. Rapport av beslut. Skriftlig varning, böter och avstängning
rapporteras till Svenska Ridsportförbundet på gula kortet. Om
samma person erhållit tre gula kort inom en tolvmånadersperiod
rapporteras personen till disciplinnämnden för eventuellt vidare
åtgärder.
Tilldelade gula kort offentliggörs på Svenska Ridsportförbundets
hemsida.
 
Vad räknas för dig som "vetenskapligt bevisat"?
Är det när en utbildad vetenskapsman bevisat med egna metoder, eller när en sakkunnig bevisat med vetenskapliga metoder? Eller för den delen när en vetenskapsman använt andras redan prövade vetenskapliga metoder för att bevisa? Eller kanske när det som bevisats överensstämmer med dina åsikter?
.... Blir lite snurrig av vad din definition är, så en utförlig förklaring hade suttit bra! :up:

Vetenskapligt bevisat är när någon använder sig av fakta (gärna empirisk data) för att bevisa en teori. Detta underlag ska sedan granskas av andra som har kunskap inom området (så kallad peer review) som kritiskt förhåller sig till resultaten.

All god vetenskap bygger på forskning, aldrig på egna erfarenheter - det har inget med vetenskap alls att göra, även om det för den delen kan vara sant - det finns massor att lära av människor med egen kunskap. Däremot har deras kunskap alldeles för litet urval och utgår från deras egna erfarenheter, vilket gör det omöjligt att dra slutsatser av VAD det faktiskt är man bevisar. Om någon exempelvis säger att repgrimma gör alla hästar snälla (nu bara tar jag ett exempel) därför att den personen har hanterat hundratals hästar och alla har varit snälla i repgrimma, så kan det lika gärna vara andra omständigheter kopplade till hur denna personen hanterar hästar som ger resultat. Man måste även kritiskt granska sitt urval - om man bara använder sig av grand prix-hästar i sina försök så påverkar det självklart resultaten. Om man bara arbetar med kallblod så ger det ett annat resultat, osv.

Om man då hade velat bevisa att flertalet hästar har frakturer i käken från bett så hade man behövt tittat på röntgenplåtar från tusentals hästar som alla används på olika sätt och som har olika bett. Man hade även behövt utesluta andra omständigheter - hur vet man att det är just betten som är upphov till frakturen, eller är det så att flertalet av ALLA hästar, oavsett bett har frakturer i käken? Man hade alltså behövt en kontrollgrupp som aldrig har haft ett bett i munnen och behövt röntga även dem.

Sedan är det väldigt lite som är vetenskapligt BEVISAT. Exempelvis är ju evolutionen bara en teori.
 
@LenaH tack för inlägget. Var ju rätt länge sen jag rapporterade tråden och frågade om förhållningssättet nuförtiden så sen dess har jag dragit slutsatsen att det fungerar precis som du skriver , så jättebra, då fick jag och alla andra det bekräftat . Är ju en viss skillnad mot tidigare år då folk ständigt varnades/uppmanades att inte hålla hus i några sport/grentrådar öht om man i princip var emot själva grundfilosofin i den sporten/grenen . Vad bra att få förtydligat att det inte gäller numera även om jag personligen som sagt redan konstaterat att så är fallet .Tack för förtydligandet helt officiellt för alla att ta del av !
 
En film med inte bara bettlöst utan t.o.m. tränslöst. Häftigt att se HUR hästarna rör sig med fritt huvud och ryttare på ryggen. De är lättrörliga, lättstyrda och uppmärksamma på sina ryttare. Lugna hästar som emellanåt slickar sig om munnen.
Publiken applåderar och hästarna verkar hålla sig lugna. Men de kanske har fått nåt innan ...
Tänkte precis skriva, men fio hann före, det är ju inte dressyrhästar :D

KL
Men vad är dressyr om inte kommunikation med hästar? Var kommer då bett-tvång pga säkerheten in bilden? Är det kommunikation?
 
Tänkte precis skriva, men fio hann före, det är ju inte dressyrhästar :D

KL
Men vad är dressyr om inte kommunikation med hästar? Var kommer då bett-tvång pga säkerheten in bilden? Är det kommunikation?

Tävlingsregler handlar inte om dressyr, det är just tävlingsregler och inget annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp