Bukefalos 28 år!

Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@_Zvea_
"Sedan är det väldigt lite som är vetenskapligt BEVISAT. Exempelvis är ju evolutionen bara en teori. "

"Teori" i vetenskapssammanhang betyder att man är 99.9 % säker på att det stämmer. 100 % säker inom vetenskapen är man möjligtvis inom matematik på lägre nivå. Så vetenskapliga teorier är fakta men med förehållet att det kan ändras eller om helt nya bevis dyker upp. När det gäller evolutionen finns så många bevis att det är osannolikt att den ändras i grunden.
 
@_Zvea_
"Sedan är det väldigt lite som är vetenskapligt BEVISAT. Exempelvis är ju evolutionen bara en teori. "

"Teori" i vetenskapssammanhang betyder att man är 99.9 % säker på att det stämmer. 100 % säker inom vetenskapen är man möjligtvis inom matematik på lägre nivå.
Ja verkligen ! En "teori" är inte på ngt sätt bevis öht .( Jag tror inte ngt i 99% av fall någonsin tecknas som bevis öht i sak .) Många sk " forskningsrapporter " är dessutom extremt dåligt underbyggda beroende på hur studien eller "vetenskapen" framtagits , även om det redovisas som ngt "konstaterande enligt forskningsresultat" . Det är viktigt för gemene lekman att inse sådant när de läser konstateranden av "forskning" som redovisas osv :)
 
@_Zvea_
"Sedan är det väldigt lite som är vetenskapligt BEVISAT. Exempelvis är ju evolutionen bara en teori. "

"Teori" i vetenskapssammanhang betyder att man är 99.9 % säker på att det stämmer. 100 % säker inom vetenskapen är man möjligtvis inom matematik på lägre nivå. Så vetenskapliga teorier är fakta men med förehållet att det kan ändras eller om helt nya bevis dyker upp. När det gäller evolutionen finns så många bevis att det är osannolikt att den ändras i grunden.

Rätt har du, såklart. Jag tog ett dåligt exempel.

Och teorier kan vara motstridiga, även när de är väl underbyggda, det kan man ju exempelvis se på all kostforskning som görs. Men vissa saker kan man ganska enkelt bevisa. I fallet med hästar som har frakturer i käken på grund av bett: Har inga eller endast någon procentenhet av de hästar som röntgas frakturer (och urvalet är tillräckligt stort) så bör man kunna utesluta att merparten av alla hästar som rids med bett har käkfrakturer.
 
Rätt har du, såklart. Jag tog ett dåligt exempel.

Och teorier kan vara motstridiga, även när de är väl underbyggda, det kan man ju exempelvis se på all kostforskning som görs. Men vissa saker kan man ganska enkelt bevisa. I fallet med hästar som har frakturer i käken på grund av bett: Har inga eller endast någon procentenhet av de hästar som röntgas frakturer (och urvalet är tillräckligt stort) så bör man kunna utesluta att merparten av alla hästar som rids med bett har käkfrakturer.
Ja och det finns verkligen ingen varesig teori eller forskning även om vi lägger till ev citationstecken runt begreppen teori eller forskning på att FRAKTURER är ngt som ens minimalt ngt hästar har/får i fråga om bettanvändning. Däremot är det som sagt sen tidigast i detta ämne , inte helt/totalt ovanligt med andra skador i munnen pga dålig ridning i förhållande till bett . Så nu är vi tillbaka i rundgång och ruta ett ang detta diskussionsmässigt specifikt ....
 
En film med inte bara bettlöst utan t.o.m. tränslöst. Häftigt att se HUR hästarna rör sig med fritt huvud och ryttare på ryggen. De är lättrörliga, lättstyrda och uppmärksamma på sina ryttare. Lugna hästar som emellanåt slickar sig om munnen.
Publiken applåderar och hästarna verkar hålla sig lugna. Men de kanske har fått nåt innan ...

Jag uppskattar att man har lugna hästar som funkar att prata med utan bett/träns öht. Jag tycker som sagt själv det är skoj att syssla med sånt och gör så.

Däremot så pratar vi ju bett och dressyr. Och det här är fälttävlanshästar som får gå på framåt. Det lugnar att få blåsa ur energi/spänning etc i rörelse framåt. Plus att man kanske inte sätter så mycket spänning i dem om man inte bromsar från första början.
Utöver det så ser man ju också kvaliteten eller bristen på den i försöket till piruett. Med bett hade förmodligen samma ryttare kunnat göra den betydligt bättre.
Med huvudlag öht hade man ju fått bättre resultat. Med bett tror jag det blivit som bäst.
 
Ja och det finns verkligen ingen varesig teori eller forskning även om vi lägger till ev citationstecken runt begreppen teori eller forskning på att FRAKTURER är ngt som ens minimalt ngt hästar har/får i fråga om bettanvändning. Däremot är det som sagt sen tidigast i detta ämne , inte helt/totalt ovanligt med andra skador i munnen pga dålig ridning i förhållande till bett . Så nu är vi tillbaka i rundgång och ruta ett ang detta diskussionsmässigt specifikt ....

Delvis kl
Sen kan man ju använda begreppet LOGIK, då blir det så himla mycket enklare. Vetenskap är svårt och själv litar jag inte på den för fem öre. Men logik, vanlig enkel hederlig logik, gillar jag skarpt. För man behöver egentligen bara tänka efter.

Så om vi nu tänker efter så har vi då alltså en hästmun, som till största delen består av mjukdelar och känsliga slemhinnor. Där inne stoppar vi in en järnbit och plaserar den vid lanerna, som består av sylvassa kanter täckta av en tunn tunn känslig slemhinna. Frågan man bör ställa sig är: Hur kommer det att kännas för hästen? Och hur väldigt enkelt och logiskt som helst kan man bara utgå från detta i sin bedömning i hur denna järnbit inuti munnen bör hanteras. Med stor försiktighet. Behövs inga vetenskapliga "bevis" alls för att komma fram till det.
 
Jag uppskattar att man har lugna hästar som funkar att prata med utan bett/träns öht. Jag tycker som sagt själv det är skoj att syssla med sånt och gör så.

Däremot så pratar vi ju bett och dressyr. Och det här är fälttävlanshästar som får gå på framåt. Det lugnar att få blåsa ur energi/spänning etc i rörelse framåt. Plus att man kanske inte sätter så mycket spänning i dem om man inte bromsar från första början.
Utöver det så ser man ju också kvaliteten eller bristen på den i försöket till piruett. Med bett hade förmodligen samma ryttare kunnat göra den betydligt bättre.
Med huvudlag öht hade man ju fått bättre resultat. Med bett tror jag det blivit som bäst.
Det hade nog räckt med ett par tyglar....;)
 
Delvis kl
Sen kan man ju använda begreppet LOGIK, då blir det så himla mycket enklare. Vetenskap är svårt och själv litar jag inte på den för fem öre. Men logik, vanlig enkel hederlig logik, gillar jag skarpt. För man behöver egentligen bara tänka efter.

Så om vi nu tänker efter så har vi då alltså en hästmun, som till största delen består av mjukdelar och känsliga slemhinnor. Där inne stoppar vi in en järnbit och plaserar den vid lanerna, som består av sylvassa kanter täckta av en tunn tunn känslig slemhinna. Frågan man bör ställa sig är: Hur kommer det att kännas för hästen? Och hur väldigt enkelt och logiskt som helst kan man bara utgå från detta i sin bedömning i hur denna järnbit inuti munnen bör hanteras. Med stor försiktighet. Behövs inga vetenskapliga "bevis" alls för att komma fram till det.
Nej verkligen inte men det är ju inget som för den skull eller just pga det du och jag skriver om handlar om att FRAKTURER skulle vara standard som santalussia drog igång med som typ format hela tråden . Fattar nog inte riktigt varför du citerar /svarar mig i denna fråga utifrån det du skriver här ?

Ang begrepp logik osv så är det förvånande inte sällan att det saknas . Logik är variabelt , det som är logiskt för ngn är det inte för ngn annan . Det gäller många aspekter i samhället allmänt så att logik i sig skulle vara ngt att förlita sig på är nog att hoppas lite för mycket alla gånger , precis som att förlita sig på teori och vetenskapliga studier osv rakt av .
 
Delvis kl
Sen kan man ju använda begreppet LOGIK, då blir det så himla mycket enklare. Vetenskap är svårt och själv litar jag inte på den för fem öre. Men logik, vanlig enkel hederlig logik, gillar jag skarpt. För man behöver egentligen bara tänka efter.

Vems logik? Din? Den är verkligen inte samma som min logik har vi ju märkt :laugh:
 
Vems logik? Din? Den är verkligen inte samma som min logik har vi ju märkt :laugh:

Jag tänkte just detta. Det som är logiskt för en person är det inte för en annan. Att hänvisa till "logik" blir lika vanskligt som att hänvisa till "sunt förnuft". Jag tycker t.ex. inte att det är sunt förnuft att ställa in en fullpälsad häst med dubbla täcken i ett stall med plusgrader. Men för ägaren ifråga är det tydligen högst förnuftigt att göra så.

För mig är det logiskt att man vänder sig till beslutande instans om man vill ha regeländringar, t.ex. rätten att rida bettlöst på dressyrtävling. För andra är det uppenbarligen mer logiskt att skriva många inlägg på nätforum istället.
 
Delvis kl
Sen kan man ju använda begreppet LOGIK, då blir det så himla mycket enklare. Vetenskap är svårt och själv litar jag inte på den för fem öre. Men logik, vanlig enkel hederlig logik, gillar jag skarpt. För man behöver egentligen bara tänka efter.

Så om vi nu tänker efter så har vi då alltså en hästmun, som till största delen består av mjukdelar och känsliga slemhinnor. Där inne stoppar vi in en järnbit och plaserar den vid lanerna, som består av sylvassa kanter täckta av en tunn tunn känslig slemhinna. Frågan man bör ställa sig är: Hur kommer det att kännas för hästen? Och hur väldigt enkelt och logiskt som helst kan man bara utgå från detta i sin bedömning i hur denna järnbit inuti munnen bör hanteras. Med stor försiktighet. Behövs inga vetenskapliga "bevis" alls för att komma fram till det.
BRA vetenskapliga studier har betydligt mkt mindre felmarginal är var människas egen "logik"- tycke o smak som blir väldigt tydlig här. Det skapas även "sanningar" som ofta är åt tjottahejti.
Har du provat att stoppa in ett bett i din mun?
Det är det absolut glattaste materialet o hästen har plats för bettet till skillnad från oss.
En välriden häst trivs med bettet o får dessutom skum som glidmedel.
 
...
Däremot så pratar vi ju bett och dressyr.
Just det. Filmen visar hur mycket en ryttare kan göra utan bett (och tyglar) om ryttaren lärt sig att kommunicera med hästen. Därför borde det i de lägsta klasserna vara bettlöst så att ryttarna lär sig kommunicera med hästen innan de får vara med på tävling.
...
Plus att man kanske inte sätter så mycket spänning i dem om man inte bromsar från första början.
Varför ska man bromsa? Bettet, tygeln och handen är till för att förmedla en instruktion till hästen och ta emot svar från hästen.
Utöver det så ser man ju också kvaliteten eller bristen på den i försöket till piruett. Med bett hade förmodligen samma ryttare kunnat göra den betydligt bättre.
Jag ser andra kvaliteter i piruetten vid ca 0:55 än i de som visas på tävling.
Vilken brist i piruetten ser du?
Med mer träning hade piruetten kunnat bli bättre. Så det är inte alls säkert att det bara är bettet.
Med huvudlag öht hade man ju fått bättre resultat. Med bett tror jag det blivit som bäst.
"Bättre" på vad? Knappast bättre svar, balans, bjudning eller positivitet från hästen.

Häftigt att se HUR hästarna rör sig då de kan röra huvudet fritt och balansera sig naturligt med en ryttare på ryggen.
 
Moment 191 Sanktioner
1. Tävlingsbestraffningar
I TR II, Moment 211 Hästens utrustning, punkten 1. om "Huvudlag, Betsling, Nummerlapp" i stycket som behandlar hur hästen leds och om nummerlapp står det att problem med nummerlapp kan bestraffas. Det står inget om bestraffning för brist på bett när hästen leds.
"På hela tävlingsområdet ska häst ledas i huvudlag med bett samt vara försedd med synlig nummerlapp. Saknad eller felaktig nummerlapp, kan bestraffas.
 
Jag tänkte just detta. Det som är logiskt för en person är det inte för en annan. Att hänvisa till "logik" blir lika vanskligt som att hänvisa till "sunt förnuft". Jag tycker t.ex. inte att det är sunt förnuft att ställa in en fullpälsad häst med dubbla täcken i ett stall med plusgrader. Men för ägaren ifråga är det tydligen högst förnuftigt att göra så.

För mig är det logiskt att man vänder sig till beslutande instans om man vill ha regeländringar, t.ex. rätten att rida bettlöst på dressyrtävling. För andra är det uppenbarligen mer logiskt att skriva många inlägg på nätforum istället.
Logik är våran äldsta vetenskap. Logik är att presentera verkligheten sådan som den är utifrån fakta, allt annat är ologiskt. "Ägaren" i ditt resonemang är därför ologisk om "ägaren" inte kan presentera fakta som motbevisar din logik.

Fakta = går att bevisa:

1. Hästens mun där bettet placeras är ytterst känslig
- Består av laner som har vassa kanter täckta av tunn tunn känslig slemhinna
- Består av mestadels mjukdelar och slemhinnor
2. Bettet består av hård metall
3. Har betydelse för hur det känns för hästen

Logiken är ett sätt presentera fakta och komma fram till en konsekvens. Kan du motbevisa den?
 
Just det. Filmen visar hur mycket en ryttare kan göra utan bett (och tyglar) om ryttaren lärt sig att kommunicera med hästen. Därför borde det i de lägsta klasserna vara bettlöst så att ryttarna lär sig kommunicera med hästen innan de får vara med på tävling.

Varför ska man bromsa? Bettet, tygeln och handen är till för att förmedla en instruktion till hästen och ta emot svar från hästen.

Jag ser andra kvaliteter i piruetten vid ca 0:55 än i de som visas på tävling.
Vilken brist i piruetten ser du?
Med mer träning hade piruetten kunnat bli bättre. Så det är inte alls säkert att det bara är bettet.

"Bättre" på vad? Knappast bättre svar, balans, bjudning eller positivitet från hästen.

Häftigt att se HUR hästarna rör sig då de kan röra huvudet fritt och balansera sig naturligt med en ryttare på ryggen.

Bra skrivet, du påvisar dom viktiga detaljerna som många inte kan se.

delvis kl
Jag tror mycket handlar om var vi lägger fokus. Vissa lägger fokus på det fysiska/tekniska, hur det utförs, andra lägger fokus på det mentala, samspelet, hur det fungerar. Beroende på var man lägger fokus kan man se olika kvaliteter. Jag för min del skulle inte vilja ha några fysiska/tekniska kvaliteter utan dom mentala kvaliteterna i grunden och det ska synas alltid att dom mentala kvaliteterna finns där. Frihet, naturlighet, harmoni, samspel, glädje, mm. Därför blir jag gladare och ser mer kvaliteter i en sån här film än tex i en film på en världsmästare där många av dessa mentala kvaliteter saknas men att en del fysiska kvaliteter är bättre. Skillnaderna beror främst på fokus, har man "öga" för dom mentala kvaliteternas möjligheter så kan man se vad det skulle kunna bli med lite mer träning. Lika som att om man har "öga" för bristerna i dom mentala kvaliteterna så kan man också se vad det skulle kunna bli om dom förbättrades. Allt handlar om balans, balans mellan det fysiska och det mentala.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp