Bukefalos 28 år!

karamelldrottningen

Trådstartare
Varför är det så vanligt att skriva # framför allt? Ser bara mer och mer av detta och förstår inte varför alla skriver så.

#karamelldrottningenintefattarvarförskrivasåhär #hjälpförståtack #påförhand
 
Sv: #varför#

Man gör väl ett sånt tecken på instagram framför allt man taggar va? Om jag lägger upp en bild på en unge som äter pepparkakor så skulle jag skriva #pepparkakor #barn # jul, typ.. ju fler taggar man har desto fler sökalternativ finns det ju för att hitta bilderna. Min bild kommer då alltså upp om folk söker på jul, pepparkakor eller barn..

Fattar du?! Är det inte så det är så är jag korkad och har inte en susning om varför! :p :D
 
Sv: #varför#

Även Facebook har nu också den funktionen, bra för att följa vissa ämnen, men oftast löjligt.
 
Sv: #varför#

Hashtag från twitter, anger ämnesområde, ungefär.

Jag brukar använda den på andra ställen för att skoja. Typ en fb-bild på ett skitstökigt rum, då skulle jag kunna skriva #lyxinredning efter statusen bara för att skämta.
 
Sv: #varför#

Har vare sig twitter eller instagram men ser det ofta på Facebook. Förstår inte vitsen men det men det handlar om att man har länkat från nått annat tex instagram?
 
Sv: #varför#

Behöver man inte ha gjort. Man vill att andra som är intresserade av samma ämne ska kunna hitta det man skrev om de söker på ämnet.

På twitter gör du det för att din tweet ska synas i en aktuell debatt.

Här kan du läsa mer. #wikipedia;)
 
Sv: #varför#

Ok. Twitter har jag noll koll på. Men om vi bara säger de som skriver på Facebook och använder # de gör det för att folk ska kunna söka på deras inlägg? Viste inte ens att man kunde göra det
 
Sv: #varför#

Mer från wikipedia, som visar hur många, t ex jag, använder hashtags mer på skoj, ffa på facebook:

Hashtags are also used informally to express context around a given message, with no intent to actually categorize the message for later searching, sharing, or other reasons. This can help express humor, excitement, sadness or other contextual cues, for example, "Just found out my mom is my health teacher. #awkward" or "It's Monday!! #excited #sarcasm
 
Sv: #varför#

Det finns massor av intressanta hashtags att följa, speciellt i nyhetssammanhang :) #svpol (svensk politik) t ex.
Andra sammanhang där jag använder mig av hashtags är under stora händelser, t ex OS eller VM. Man får en bra sammanfattning då tycker jag.
 
Sv: #varför#

Alltså du visar ditt humör eller något du vill poängtera och då använder du dig av # ?

Bara så fascinerad att det är så vanligt, har inte reflekterat över det förren i sommars och nu verkar det vara ännu vanligare och grejen är att jag själv skrivit så och sen kommit på mig själv att jag inte vet varför jag skrev så, alltså denna lilla nummersymbol igen -> #
 
Sv: #varför#

Alltså du visar ditt humör eller något du vill poängtera och då använder du dig av # ?

Ja lite på skoj, kanske en självironisk kommentar - eller ett sätt att klämma in mer information.

När jag landat med flyget i Grekland i september tog jag en bild av skitfula Pireus med bilköer mm när jag väntade på färjan. Den bilden taggade jag med saker som #picturesquegreece - dels för att skoja, dels för att visa att jag var överlycklig över att vara där igen.
 
Sv: #varför#

Tänk såhär: bukes prefix funkar som riktiga sökbara hashtags. Om forumet använde hashtags hade du taggat den här tråden med #övrigt. Så hade vi andra dels kunnat se vilken kategori den hör hemma i, dels kunnat söka på #övrigt och få upp din tråd och alla andra med samma tag. Till skillnad från #kroppochsjäl, #lekochtjatter osv.
 
Sv: #varför#

Det har ju varit Twitters "varumärke" sedan deras start, men efter att Instagram blev populärt så har det exploderat. Efter det började även Facebook att använda sig av hashtags, men deras buggar fortfarande en del :)

Ja, det är sant. Och frågar man inget får man inget veta :D
 
Sv: #varför#

Jag blev nyfiken på starten och hittade det här, som jag inte visste:

Internationally, the hashtag became a practice of writing style for Twitter posts during the 2009–2010 Iranian election protests, as both English and Persian-language hashtags became useful for Twitter users inside and outside of Iran.
(wikipedia)
 
Sv: #varför#

Intressant, det hade jag ingen aning om!

Jag pluggar till webbkommunikatör med inriktning sociala medier, så nu har jag en "here's a fun fact" att dela i klassen :D
 
Sv: #varför#

Helt klart:D

Här finns massa info.

Tydligen användes de först på IRC. Men de flesta här var väl knappt födda då;)
 
Sv: #varför#

Jag är lite allergisk mot en överanvändning av # i skrift, men vänligen undvik att använda tecknet hashtag i tal som en "komisk" effekt. Någonsin. #EricSaade #ESC #skämskuddeXXXL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har vi mer psykisk ohälsa i samhället idag, eller har den bara blivit synlig och behandlas? (utgår från västvärlden) Vad tror ni är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 827
Senast: monster1
·
  • Omröstning
Samhälle En månad kvar till valet. Här kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
7 386
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 036
Senast: starcraft
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 784
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp