Varför ???????

T

todde

Varför är det bara ett fåtal ägare som rider på sina hästar?
Varför finns det så många hästar som inte används ?
Varför är det så många hästar till salu ? Kolla här på radannonser,
har hästeriet nått sin kulmen tro ?
Finns snart hästar i varenda hage här i Skåne , men det är inte så ofta man ser någon rida.Våran klubb tappar medlemmar:( flera ridskolor har problem vad är det frågan om tro ???
Sen är det bara ett fåtal45+ som jag då, som rider aktivt. Jag rider 4-6 dagar i veckan o jobbar heltid samt eldar med ved o har egen gård med utehus o.s.v som ska underhållas, en ändå hittar jag tid för mina hästar. Jag tror att det finns många som kör sitt eget race o inte vågar ta kontakt för då kanske man får rida regelbundet o det är ju jobbigt o tar tid. Ju fler man är tills en viss gräns ju roligare är det. Någon som känner för att rida ihop med mig:D
 
Sv: Varför ???????

Själv bor man i ett utav sveriges hästtätatse län så här finns det aldrig brist på folk att rida med :D

Här finns det hästar på var och varannan gård. Ridklubbarna tappar inga ryttare de ökar däremot.

Har flera på jobbet som red när de var små men har nu tagit upp ridningen igen via ridkola. alla 30+

Annonsera i lokatidningen om du vill ha ridsällskap. Det brukar fungera :D
 
Sv: Varför ???????

Tycker nog att de flesta runt om mig rider ganska ofta. Visst finns det väl en del som man undrar över varför de har hästen. Visst finns det en del hästar till salu men det som slår mig mest när jag kollar annonserna är hur många gamla hästar alltså över 20 år som folk säljer ,hur kan man sälja en så gammal häst ? om man nu inte kan ha den kvar så hade ju jag föredragit att ta bort den i stället för att riskera att inte fick det bra.
Var i Skåne finns du? Ridsällskap brukar jui gå att hitta om du nu inte bor väldigt ensligt. Tyvärr är vår häst skadad annars hade vi kanske kunnat dra i hop en träff med gamlingar.
 
Sv: Varför ???????

Jag är 30+ och har aldrig ridit som yngre, utan lär mig nu..och älskar det... jag kan dock inte annat än hålla med, jag vet också om flera hästgårdar där X antal hästar bara står... in och utsläpp..that's it...dag ut och dag in...och så vill jag inte ha det...nu har ju jag inte kommit igång med just MITN ridning efter den gången jag flög av, men andra familjemedlemmar rider...och vi försöker att rida dom ett par gånger i veckan..beroende på väder och vind. hästarna behöver få röra på sig på annat vis än lunka runt i hagen och käka...men i vissa fall är det ju av vikt att hästen får slippa ansträngning och så, men då är det ju en orsak till att dom bara står...tycker inte att det är förenat med god horseman ship att en häst bara ska fraktas in och ut varje dag mellan stall och hage... om inte det är för hästens skull....är man så lite intresserad i att göra nått tillsammans med sin häst, ska man nog lägga ner...och skaffa sig underlater:banana:
 
Sv: Varför ???????

nå alla som har häst vet ju att det är ett fritidsintresse som tar en heldel tid eller ja det blir mer eller mindre en livsstil.
och inte nog med detta :D det är en dyr sport oxå
finns nog ganska många fattiga hästägare.
hästen ska ha mat och daglig omsköttsel och inte nog med detta du ska även eventullet tävla och rida för instruktör eller tränare.
står du uppstalld på en klubb/ridskola har du ett ansvar att ha helgjourer och nattningar mm.
sedan beror det på lite hur du prioritera ditt liv.
jag har småbarn jag jobbar heltid och rider 6 dagar i veckan plus andra åttaganden.
redan när jag skaffade häst så visste jag att ok det blir inga fler svindyra jeans eller resor till fjärran länder.
men ett bättre liv kan jag ju inte ha :D :D

ja det var lite svammel från mig
 
Sv: Varför ???????

Det finns nog många olika skäl till att man inte rider sina hästar. Eller att man inte ser dom rida snarare, de kanske inte rider ut utan har egna fält/ridbanor att rida på?

Jag älskar att rida ut, men tyvärr är jag lite uterittsrädd i den bemärkelsen att jag ogärna rider ut själv ifall det skulle hända något. Då blir det lite av en ond cirkel också, för rider jag alltid ut med sällskap och sen tappar sällskapet blir hästen yrsigare eftersom den inte är van att gå själv och då blir jag nervös och drar mig från att rida ut själv igen även om man vet att det blir bättre och bättre ju mer hästen vänjer sig :p
 
Sv: Varför ???????

De flesta jag känner rider sina hästar. En hel del av dem jobbar skift, vilket innebär att de rider på förmiddagarna när de kan - det är kanske därför du inte ser när de rider?

Att ridklubbarna förlorar medlemmar kan bero på att många söker sig till annat än den traditionella ridningen: akademisk ridkonst, western, islandshästar och annat.

Jag rider inte särskilt mycket just nu. Jag saknar fortfarande ridbana, och skogen kan man inte rida i, så löst som granarna sitter :crazy: .
Enda möjligheten att rida i så fall är att skritta på den asfalterade vägen, och hur kul är det?

Hästarna är mer eller mindre avställda nu, i väntan på bättre väder.

Immer
 
Sv: Varför ???????

De flesta jag känner rider sina hästar. En hel del av dem jobbar skift, vilket innebär att de rider på förmiddagarna när de kan - det är kanske därför du inte ser när de rider?

Att ridklubbarna förlorar medlemmar kan bero på att många söker sig till annat än den traditionella ridningen: akademisk ridkonst, western, islandshästar och annat.

Jag rider inte särskilt mycket just nu. Jag saknar fortfarande ridbana, och skogen kan man inte rida i, så löst som granarna sitter :crazy: .
Enda möjligheten att rida i så fall är att skritta på den asfalterade vägen, och hur kul är det?

Hästarna är mer eller mindre avställda nu, i väntan på bättre väder.

Immer

Du är inte ensam om att sakna ridbana, så jag rider också i skogen ska försöka göra ridbana men det kostar fruktansvärt mycket.
Då jag tränar två gånger i veckan på min egen häst så måste jag hålla igång hela tiden vilket är ett sant nöje men ibland är det lite trisst att vara ensam.
 
Sv: Varför ???????

Tja jag kan ju bara tala för mig själv. Pensionerade tävlingshästen för ett år sedan. Köpte ny häst för tre månader sen, hon är nu ubder inridning men kommer även att gå i avel.

Skulle hon av någhon anledning inte funka som ridgäst (inte troligt men ändå..)så skulle jag inte köpa häst enbart för att rida på utan skulle istället fortsätta med avelsarbetet på henne då det intresserar mig mer.
 
Sv: Varför ???????

Vi beställde en Paddexridbana i början av hösten, och nu går vi bara och väntar på att det ska bli markfrost - vilket verkar vara omöjligt....:mad:

Immer
 
Sv: Varför ???????

Jag ser(vet) med en hel del hästar som inte används. Har flera exempel från min ridklubb. Vet med säkerhet åtminstånde 7 superfina välstammade halvblod som inte används mer en till nån skritt tur då och då (som står hoss olika ägare). När man hör efter hur det går med deras hästar så hör jag ofta bortförklaringar varje gång att "det är så dåligt väder eller "så mycket med jobbet, barnen, huset ,hemmet gården" och jag vet inte allt.
Alla har vi väl perioder där vi är mer eller minder överbelämrade med arbete och annat men jag hinner i alla fall alltid ut en liten tur med min häst varje dag. Men jag jobbar 100% och pluggar vid sidan av, samt har ett par hundrar som brukstränas ett antal timmar varje dag. Känns som att många häst ägare i stället skulle bli med ryttare eller andelsägare i ställer för hästägare. Men överlag tycker jag nog att de flästa engagerar sig relativt mycket i sina hästar.
 
Sv: Varför ???????

Varför är det bara ett fåtal ägare som rider på sina hästar?
Varför finns det så många hästar som inte används ?
Varför är det så många hästar till salu ? Kolla här på radannonser,
har hästeriet nått sin kulmen tro ?
Finns snart hästar i varenda hage här i Skåne , men det är inte så ofta man ser någon rida.Våran klubb tappar medlemmar:( flera ridskolor har problem vad är det frågan om tro ???
Sen är det bara ett fåtal45+ som jag då, som rider aktivt. Jag rider 4-6 dagar i veckan o jobbar heltid samt eldar med ved o har egen gård med utehus o.s.v som ska underhållas, en ändå hittar jag tid för mina hästar. Jag tror att det finns många som kör sitt eget race o inte vågar ta kontakt för då kanske man får rida regelbundet o det är ju jobbigt o tar tid. Ju fler man är tills en viss gräns ju roligare är det. Någon som känner för att rida ihop med mig:D

Vi rider inte våra för att.. Det är T-märkta avels ston. Ardennern kör vi mest.
 
Sv: Varför ???????

Jag har tre hästar, varav en rids. En är unghäst, två år och en är Shettis som just nu jobbar som "barnvakt" till unghästen.
Folk har häst av annan anledning än att de har ett ridintresse.
Jag har tex inte bara häst för att rida. Jag vill rida varje dag och träna en gång i veckan, men om jag inte kunde det så skulle jag förmodligen syssla med avel. Om någon av mina inte skulle gå att rida längre skulle de ändå gå kvar hemma och skräpa.
Jag trivs utmärkt själv och har egen gård och jobbar heltid (45), men står uppstallad med ridhästen vid ridhus nu under vintern för att utbilda henne. Har annars en väldigt bra upplyst egen ridbana hemma samt en maskinhall för inridning etc.
Tittar man på annonssidor kan man möjligen häpna över att det produceras många föl som sedan säljs billigt både med och utan stam. Där kan man möjligen göra fynd.
Annars är det väldigt mycket fd travare till salu. Och de är ju en produkt av travsporten.
Normalprisiga till dyra, bra, välutbildade/väluppfödda hästar med bra gångarter och meriterade föräldrar med bra stam är det inte direkt gott om tycker jag.
Många hästar har vintervila just nu pg av dåligt underlag.
 
Sv: Varför ???????

Visst finns det en del hästar till salu men det som slår mig mest när jag kollar annonserna är hur många gamla hästar alltså över 20 år som folk säljer ,hur kan man sälja en så gammal häst ? om man nu inte kan ha den kvar så hade ju jag föredragit att ta bort den i stället för att riskera att inte fick det bra.

Det tycker jag var ett konstigt sätt att resonera. Det är väl samma risk att "inte få det bra" med alla hästar ju? Jag har själv 2 gamla hästar kring 20 år (el. en häst/en ponny) och dom lever loppan hos mig, busar och myser och får jobba lagom mycket så att dom känner sig "sedda" och aktiva och håller igång.
Enda jobbiga är att jag vet, och har lovat, att dom har sina "sista hem" hos mig och att jag en dag kommer att ställas inför att ta bort dom, den tanken gör så ont så ont. :cry: Men tills den dagen ska dom ha det gott. :love:
 
Sv: Varför ???????

Det tycker jag var ett konstigt sätt att resonera. Det är väl samma risk att "inte få det bra" med alla hästar ju? Jag har själv 2 gamla hästar kring 20 år (el. en häst/en ponny) och dom lever loppan hos mig, busar och myser och får jobba lagom mycket så att dom känner sig "sedda" och aktiva och håller igång.
Enda jobbiga är att jag vet, och har lovat, att dom har sina "sista hem" hos mig och att jag en dag kommer att ställas inför att ta bort dom, den tanken gör så ont så ont. :cry: Men tills den dagen ska dom ha det gott. :love:

Håller med dig jag gruvar mig också för detta att ta väck , hon är bara 16 år o fullt av liv, men ibland tänker jag på det som ska komma.
 
Sv: Varför ???????

Varför är det bara ett fåtal ägare som rider på sina hästar?
Varför finns det så många hästar som inte används ?
Varför är det så många hästar till salu ? Kolla här på radannonser,
har hästeriet nått sin kulmen tro ?
Finns snart hästar i varenda hage här i Skåne , men det är inte så ofta man ser någon rida.Våran klubb tappar medlemmar:( flera ridskolor har problem vad är det frågan om tro ???
Jag håller inte med. Det är massor som har hästar som rider. Sen finns det givetvis en del som äger men inte rider.
Ang hästar i Skåne. Klubbarna minskar i antalet eftersom allt fler har egna ridhus. För 5 år sedan hade jag närmast ridhus 1,5 mil bort. Idag har 5 ridhus inom 5 km. Jag behöver bara vara medlem i en klubb, inte som 3 för några år sedan för att komma åt ridhus/träningstävlingar.
Idag rider fler på dagtid. Är det många som flexar/jobbar natt?

Många har råd att köpa häst/ vara medryttare osv så därför minskar det för ridskolorna.

Som hösäljare säger jag tvärtom: Det bara ökar!
 
Sv: Varför ???????

Jag vet faktiskt inte. Där min medryttarhäst står så är det nästan ingen som rider känns det som. Och de som gör det, rider sent på kvällarna. Då vill inte jag rida. Försöker själv att hålla igång hästen så mycket och ofta jag kan, oavsett väder. Jag tror att många blir bitna av latmasken vid vintertider! :devil:
 
Sv: Varför ???????

Risken för att de hamnar på en slakttransport till Italien känns ganska stor om man säljer en 20 + häst för några tusen. Kan man inte ta hand om sin gamla trotjänare och inte har en bra köpare/fodervärd utan annonserar ut dem så tycker jag att det hade varit bättre att låta hästen få ett värdigt slut. Du vet aldrig var din häst ham,nar efter den är såld.Risken för att de inte ska få det bra finns ju alltid även yngre men vem köper dessa gamla hästar?
Inte finns det alltför många som köper och håller en pensionär som kanske inte går att rida så mycket.
 
Sv: Varför ???????

Risken för att de hamnar på en slakttransport till Italien känns ganska stor om man säljer en 20 + häst för några tusen. Kan man inte ta hand om sin gamla trotjänare och inte har en bra köpare/fodervärd utan annonserar ut dem så tycker jag att det hade varit bättre att låta hästen få ett värdigt slut. Du vet aldrig var din häst ham,nar efter den är såld.Risken för att de inte ska få det bra finns ju alltid även yngre men vem köper dessa gamla hästar?
Inte finns det alltför många som köper och håller en pensionär som kanske inte går att rida så mycket.

Jo men du gör ett svepande påstående, varje fall är ju unik. Man kan faktiskt hitta en bra köpare/fodervärd, mina var mycket noga med mig och jag fick nästan vara på anställningsintervju :crazy: .

Min häst går inte att rida så mycket men det passar mig bra för att jag har inte tid att rida så mycket. Bättre då att vara i lag med en pigg pensionär som inte har så stora krav på att ridas tycker jag, än att ta sig an en yngre häst som blir stirrig för att man inte har tid med den.
Även äldre hästar kan få det bra menar jag!

Sen ser man att det är folk som annonserar ut hästar med stora problem, ibland gamla ibland inte, hästar som inte går att rida OCH har hemska olater för sig - såna hästar förstår jag inte varför man annonserar ut för att det är klart att ingen vill ha dom....det är oansvarigt, bättre att ta ansvaret o slakta själv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 103
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp