Varför ???????

Sv: Varför ???????

Varför är det bara ett fåtal ägare som rider på sina hästar?
Varför finns det så många hästar som inte används ?
Varför är det så många hästar till salu ? Kolla här på radannonser,
har hästeriet nått sin kulmen tro ?
Finns snart hästar i varenda hage här i Skåne , men det är inte så ofta man ser någon rida.Våran klubb tappar medlemmar:( flera ridskolor har problem vad är det frågan om tro ???
Sen är det bara ett fåtal45+ som jag då, som rider aktivt. Jag rider 4-6 dagar i veckan o jobbar heltid samt eldar med ved o har egen gård med utehus o.s.v som ska underhållas, en ändå hittar jag tid för mina hästar. Jag tror att det finns många som kör sitt eget race o inte vågar ta kontakt för då kanske man får rida regelbundet o det är ju jobbigt o tar tid. Ju fler man är tills en viss gräns ju roligare är det. Någon som känner för att rida ihop med mig:D

Jag har 2 hästar som rids 4-5 g/v. Jag är 40+ med 2 tonårsdöttrar som även har andra intressen än hästar. Ena tränar fotboll redan nu vintertid 4 g/v á 1,5 tim + andra dottern 1 g/v á 1,5 tim. Vi har även 2 hundar som kräver sitt. Dessutom jobbar jag heltid med egen firma, och har hästarna inhyrda 1 mil hemifrån. Bor även i en villa som ska skötas. Men finns det intresse för hästarna så hinner man. Två kvällar i rad har jag ridit utefter byvägen (har belysning) i 1 dm nysnö som gnistrar i lampskenet. T.o.m. min yngste dotter sa spontant "vad skönt det är ute". Kunde bara hålla med. Varför ska man gå på gym. när man har hästar? Man får armmuskler (av att skotta dynga) benmuskler (av att köra skottkärran fullastad i 2 dm snö) rygg- och magmuskler (av att rida).:)
 
Sv: Varför ???????

Ja varför det kan man ju undra!! finns nog alltid människor som har djur som dom inte kanske rider så mycket. Jag har full förståelse för de som har heltidsjobb, familj me småbarn osv men lite oftare än tio ggr/år kan man kanske förvänta sig?!
Ingen i Selånger/Sundsvall som vill ha lite ridsällskap i skogen o nån härlig långtur??:)
 
Sv: Varför ???????

Jag har 2 hästar som rids 4-5 g/v. Jag är 40+ med 2 tonårsdöttrar som även har andra intressen än hästar. Ena tränar fotboll redan nu vintertid 4 g/v á 1,5 tim + andra dottern 1 g/v á 1,5 tim. Vi har även 2 hundar som kräver sitt. Dessutom jobbar jag heltid med egen firma, och har hästarna inhyrda 1 mil hemifrån. Bor även i en villa som ska skötas. Men finns det intresse för hästarna så hinner man. Två kvällar i rad har jag ridit utefter byvägen (har belysning) i 1 dm nysnö som gnistrar i lampskenet. T.o.m. min yngste dotter sa spontant "vad skönt det är ute". Kunde bara hålla med. Varför ska man gå på gym. när man har hästar? Man får armmuskler (av att skotta dynga) benmuskler (av att köra skottkärran fullastad i 2 dm snö) rygg- och magmuskler (av att rida).:)

Jag kan bara beundra :bow: :bow: :bow: :bow: Tänk vad vissa har energi !!
 
Sv: Varför ???????

Ja varför det kan man ju undra!! finns nog alltid människor som har djur som dom inte kanske rider så mycket. Jag har full förståelse för de som har heltidsjobb, familj me småbarn osv men lite oftare än tio ggr/år kan man kanske förvänta sig?!
Ingen i Selånger/Sundsvall som vill ha lite ridsällskap i skogen o nån härlig långtur??:)

Tyvärr lite långt annars hade jag hängt på utan tvekan.
 
Sv: Varför ???????

Ja endel hästar trivs ju helt enkelt bättre med att inte ridas utan bara arbetas från marken. Har en sådan häst själv.

Det är ju bättre för hästen att den inte rids alls än att den rids kanske 1 gång i månaden...

Jag misstänker att det finns många hästar till salu p.g.a. att det är många som vill byta/sluta med hästar :idea: Visst sen har säkert uppfödningen ökat och även efterfrågan på de perfekta tävlingsponnyerna/hästarna...
 
Sv: Varför ???????

Sen är det bara ett fåtal45+ som jag då, som rider aktivt. Jag rider 4-6 dagar i veckan o jobbar heltid samt eldar med ved o har egen gård med utehus o.s.v som ska underhållas, en ändå hittar jag tid för mina hästar.

Det är för att du älskar din hobby :)

Ju fler man är tills en viss gräns ju roligare är det. Någon som känner för att rida ihop med mig:D

Håller med. Det är alltid trevligare med sällskap! Jag har det ju annars som du, har hästarna hemma själv - men jag har turen att ha en massa trevliga hästmänniskor runtomkring. Har ofta sällskap på grannens ridbana, i ridhuset hos en annan granne osv.
Du får flytta ditt pick o pack till en hästtätare bygd :D
 
Sv: Varför ???????

Det är för att du älskar din hobby :)



Håller med. Det är alltid trevligare med sällskap! Jag har det ju annars som du, har hästarna hemma själv - men jag har turen att ha en massa trevliga hästmänniskor runtomkring. Har ofta sällskap på grannens ridbana, i ridhuset hos en annan granne osv.
Du får flytta ditt pick o pack till en hästtätare bygd :D

Inte lätt att flytta när man har byggt upp allt själv,som typ stall o.s.v o sen har jag ju resten av familjen att ta hänsyn till.
 
Sv: Varför ???????

Förhoppningsvis är det hästarna som inte används som är till salu för att ägarna insett att de inte har tid?
 
Sv: Varför ???????

I mitt stall är det bara min häst som rids regelbundet, och det är 6 hästar i stallet. Tre är stallägarens, som hon aldrig rider. aldrig sett henne på en häst under mina 3år hos henne. Hon har en medryttare på halvblodet, men hon hinner inte åka upp dit särskilt ofta. Och då har han stått så länge att han behövs sättas igång igen.
De två andra står också bara och skrotar. Varav en som mina två kompisar rider på 3gånger i veckan. Så han går lite i alla fall.

Men jag förstår inte att man inte säljer sina hästar när man känner att man inte har tiden. Visst, kan vara tungt, men bäst för båda perter.
Dels är det synd om en häst med kapacitet, som bara står och blir olycklig.
Men sen förstår jag inte hur man orkar åka till stallet varje dag, mocka, fodra och ta in, och sen inte få dåligt samvete.
jag får dåligt samvete om min häst står två dagar i rad.

Bättre att någon lycklig själ får ta hand om dem istället!
 
Sv: Varför ???????

I mitt stall är det bara min häst som rids regelbundet, och det är 6 hästar i stallet. Tre är stallägarens, som hon aldrig rider. aldrig sett henne på en häst under mina 3år hos henne. Hon har en medryttare på halvblodet, men hon hinner inte åka upp dit särskilt ofta. Och då har han stått så länge att han behövs sättas igång igen.
De två andra står också bara och skrotar. Varav en som mina två kompisar rider på 3gånger i veckan. Så han går lite i alla fall.

Men jag förstår inte att man inte säljer sina hästar när man känner att man inte har tiden. Visst, kan vara tungt, men bäst för båda perter.
Dels är det synd om en häst med kapacitet, som bara står och blir olycklig.
Men sen förstår jag inte hur man orkar åka till stallet varje dag, mocka, fodra och ta in, och sen inte få dåligt samvete.
jag får dåligt samvete om min häst står två dagar i rad.

Bättre att någon lycklig själ får ta hand om dem istället!

Kan bara hålla med... det är så man gråter inombords:cry:
 
Sv: Varför ???????

Ja, verkligen!
Den ena hästen är så tjock som jag vet inte vad. han är bara 11år, och skulle kunna bli en superfin ridponny med rätt arbete.
Jag har ridit honom några gånger, och allt finns där, till och med viljan.
Men eftersom ingen rider honom speciellt seriöst har han inte ens blivit så utbildad att han kan galoppfattning. Det är hemskt att galoppera på honom, för han bara sticker av all överskottsenergi, och bockar som en stolle. Det värsta är nästan att han älskar att arbeta, han blir superglad när man jobbar mycket med honom, och han dansar fram av ren glädje. Därför känns det extra hemskt att den lille gubben bara står och gror igen. Han lär ju få problem med leder och hjärta när han blir äldre pga vikten.

Man kan ju förstå att de har kvar honom, eftersom de haft honom sen han var föl, men man får ju för tusan tänka på hästens bästa. Vems glädje är viktigast liksom?!
 
Sv: Varför ???????

Är det bara jag som oftast hellre rider själv, och är i stallet ensam?!
Jag är aldrig ensam när jag är ute och rider, jag har ju min pålle som sällskap.
sen gillar jag mer att bestämma MITT tempo och vart vi ska rida, och vad vi ska träna på.

Visst gillar jag att ha sällskap ibland, har det en gång i veckan av min kompis då vi rider ut en sväng.
Men det är mest för att träffa henne, och henne kan jag umgås med på helgerna liksom.
Jag saknar nästan aldrig sällskap, utan jag gillar att träna i min egen takt. De jag rider ut med är inte de som t. ex tar ett pass i paddocken, eller tränar tempoväxlingar ute, men min häst behöver det eftersom han behöver bygga upp sina muskler.
Men visst är det kul den dagen vi rider tillsammans, men jag föredrar oftast att rida själv.
Sen tycker min häst att det oftast är jätteskoj att springa mot den andra hästen, men han går bättre när jag är själv ute med honom.
 
Sv: Varför ???????

hästarna behöver få röra på sig på annat vis än lunka runt i hagen och käka...men i vissa fall är det ju av vikt att hästen får slippa ansträngning och så, men då är det ju en orsak till att dom bara står...tycker inte att det är förenat med god horseman ship att en häst bara ska fraktas in och ut varje dag mellan stall och hage... om inte det är för hästens skull....är man så lite intresserad i att göra nått tillsammans med sin häst, ska man nog lägga ner...och skaffa sig underlater:banana:

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Varför ???????

Men sen förstår jag inte hur man orkar åka till stallet varje dag, mocka, fodra och ta in, och sen inte få dåligt samvete.
jag får dåligt samvete om min häst står två dagar i rad.

Bättre att någon lycklig själ får ta hand om dem istället!


Jag får också dåligt samvete om jag låter min foderponny vila i två dagar. Jag har varit på jakt efter en hel/halv foderhäst sedan ett tag tillbaka som man kan sätta igång lite lungt för lite småtävlingar men folk vill antingen att man tävlar på MSV nivå eller bara skogsmullar... Det måste ju finnas massor med hästar på lite normal nivå som bara går och "skrotar". Häromkring finns det massor med hästar (30-tal bara innon några km) men man möter nästan aldrig någon.
 
Sv: Varför ???????

Tycker också det är jätteskönt att vara ute själv. :) Min häst blir lugnare och jag kan slappna av mer. Visst det är kul med sällskap ibland men att sitta och meditera med hästen en solig vinterdag är nog det bästa som finns.:D
 
Sv: Varför ???????

Jisses, är det så??? Vet inte om jag håller med, dock. Jag är 45 snart och har en unghäst på 3 år som håller på att ridas in. I omgivningen finns en hel del hästar och visst, man kan tro att dom inte gör nåt för man ser dom ju i hagen som regel när man åker förbi. Nu råkar jag dock känna till att visst rids dessa samt tävlas på hög nivå...bara det att dom inte rider när jag råkar passera;) .

För mååånga år sen blev jag lite påhoppad av ett par tjejer(sommargäster på landet) som brukade gå förbi min gård någon gång under dagen...dom knackade på och undrade om dom fick låna hästen som enligt dom såg ut att behöva röra på sig då hon hade sån "hömage"...:eek: ...Tja, kom igen om ett halvår när fölet är fem månader, svarade jag...hon ska föla om 1 månad:cool: ...men jag såg inte röken av dom sen:angel:

Själv rider jag min treåring två ggr i veckan just nu och sen jobbar jag henne vid handen på en täkt nedanför stallet. De flesta som åker förbi gården ser dock bara hästarna gå i hagen "och inte gör nåt" men det är de facto inte sant;)
 
Sv: Varför ???????

Är ju inte 45 +.... ännu... även om det inte är många år kvar dit ;)
Jag klättrar snart på väggarna, har ingen häst att rida på i nuläget... Märren går i hagen med en mage som växer så det känns inte riktigt rätt att rida nu när hon har de sista tunga måndaderna kvar... I hagen intill går inhysningen ... en fjording på 138 cm... Jag får visserligen använda henne hur mycket jag vill... men hon känns lite väl liten för mina 175 cm och dessutom är jag lätt överviktig.... Nä.... jag väntar till min dam är redo efter föl och digivning.

Dessutom tror jag att många hästar faktisk används... fast jag ser ju inte alltid när det sker... De gånger jag ser andras hästar är ju när jag passerar till och från jobbet... Troligen är ägarna till dessa hästar på väg till eller ifrån sina jobb då också... Användandet sker när jag inte ser.
 
Sv: Varför ???????

Hej på er

Det är sant att det är mycket hästar i omlopp på marknaden framförallt många Vbl men att intresset skulle ha minskat har jag svårt att se. tvärtom ser jag hela tiden ett ökat intresse i de mindre klubbar som jag är medlem i. När vi anordnar träningstävlingar är det mycket större intresse nu än för bara ett par år sedan och det är kö för att börja rida på många ridskolor... Hoppas att intresset ökar där du bor snart =)
 
Sv: Varför ???????

Kan nog hålla med där, vi rider ut nästan dagligen under vår-sommar-höst och blir lika förvånade varje gång vi möter andra ryttare. De vi möter är oftast Islandshästryttare, så vi blir ännu mer förvånade när vi möter andra raser. Vi har iofs väldigt mycket Islandshästar i vår kommun och hästantalet är 1 häst per 11 människor vilket är ganska många. Vi har 5 Islandshäststall inom tre kvarts ridning från oss :D

Anledningarna kan ju vara många. I Svenska Islandshästförbundet är vi drygt 7000 st medlemmar och mer än 23.000 st registrerade Islandshästar. I vår förening Ófeigur Islandshästförening är vi drygt 500 medlemmar utspridda i hela Skåne. Av dessa är c:a 80% "Fritidsryttare" (icke tävlande i första hand) som är seriösa hästägare som tränar och jobbar med hästarna för att de ska vara starka, stabila och alla 4-5 gångarterna sitter där när man rider ut på ex långritter med likasinnade. Så jag skulle tro att det kanske oftare är så att folk som vill rida ut, och inte bara harva i ridhus och ridbana, skaffar sig Islandshäst. Givetvis har vi bra draghjälp av alla turridningar med Islandshäst.

Det kan ju vara så att en del inte vågar rida ut eftersom man inte tror man rår på pållen eller helt enkel att man är rädd. Sedan är det ju folk som finner nöje i att bara avla och träna och gör det bra.
Men skulle jag göra en grov uppskattning och ta i uppåt så är det max 4% som rider ut mer än en gång i månaden häromkring.
Jag och kvinnan jag rider med (och delar morgontidning med) är +-50 vi jobbar/pluggar heltid och har gården att sköta med inackorderingar och till- och ombyggnad samt underhåll och höproduktion. Vi rider dagligen 2-4 hästar under säsong. Det är givetvis lättare när man har pållarna hemma. Men vi brukar säga att, vi har inte hästar, vi lever med hästar ;) Jag menar, att vi alla har lite olika nivåer intentionerna på hästägandet och prioriteringen blir därefter.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varför ???????

Tycker också det är jätteskönt att vara ute själv. :) Min häst blir lugnare och jag kan slappna av mer. Visst det är kul med sällskap ibland men att sitta och meditera med hästen en solig vinterdag är nog det bästa som finns.:D

Kan inte annat än att hålla med dig fullt ut.
min häst slappnar också av mer, och är inte på hugget för att vinna nästa galoppfight.
Underbart att bara kunna njuta av ridturen alldeles själv, och bara mysa med pållen precis så länge som man själv vill

Ja, jag har också sett det. min kompis letar foderhäst, och jag hjälper henne lite grann i letandet. Och de flesta hästar jag har sett är antingen skogsmullar eller såna som MÅSTE komma ut och tävla.
Sen kan man ju då undra varför de hyr ut ponnyn, om de vill få gratis träning eller om de verkligen vill att ponnyn ska komma till ett kärleksfullt hem.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 076
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 429
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp