Varför ???????

Sv: Varför ???????

Varför är det bara ett fåtal ägare som rider på sina hästar?
Varför finns det så många hästar som inte används ?
Varför är det så många hästar till salu ? Kolla här på radannonser,
har hästeriet nått sin kulmen tro ?
Finns snart hästar i varenda hage här i Skåne , men det är inte så ofta man ser någon rida.Våran klubb tappar medlemmar:( flera ridskolor har problem vad är det frågan om tro ???
Sen är det bara ett fåtal45+ som jag då, som rider aktivt. Jag rider 4-6 dagar i veckan o jobbar heltid samt eldar med ved o har egen gård med utehus o.s.v som ska underhållas, en ändå hittar jag tid för mina hästar. Jag tror att det finns många som kör sitt eget race o inte vågar ta kontakt för då kanske man får rida regelbundet o det är ju jobbigt o tar tid. Ju fler man är tills en viss gräns ju roligare är det. Någon som känner för att rida ihop med mig:D


Jag vet flera som nästan aldrig rider sina hästar, eller gör något alls vill säga... Mockar o fixar alla "måsten" men inte mer... Förstår inte varför man har häst om man inte umgås med den! Sen måste man ju inte rida, men köra, gå ut på promenad, tömköra, ledarskapsövningar eller bara stå och borsta o MYSA! Man har väl häst för att hålla på med den... Visst kan det va ont om tid ibland, men om man inte har tid med hästen mer en 1 gång i månaden kanske man inte ska ha en... :crazy:

Och så är det ju så att folk kan ju rida på andra tider än vad man ser... ;)
 
Sv: Varför ???????

Det kan vara skönt både och. Ibland är det skönt att själv rida ut och träna mellan träd och dylikt samt att det är nyttigt för hästen att träna på att vara borta från flocken. Bra när man är några ute och rider och man behöver vända eller ta någon annan väg ifrån de andra utan alltför stora protester ;)
Men det är inget som slår när vi t.ex. kommer ner på stranden en 5-10 st och hästen blir två dm högre och man känner kraften under sig :) Känslan när man låter hästen sätta fart går utanpå det mesta, och vilken ökad tölt man kan få då :D

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varför ???????

Det kan vara skönt både och. Ibland är det skönt att själv rida ut och träna mellan träd och dylikt samt att det är nyttigt för hästen att träna på att vara borta från flocken. Bra när man är några ute och rider och man behöver vända eller ta någon annan väg ifrån de andra utan alltför stora protester ;)
Men det är inget som slår när vi t.ex. kommer ner på stranden en 5-10 st och hästen blir två dm högre och man känner kraften under sig :) Känslan när man låter hästen sätta fart går utanpå det mesta, och vilken ökad tölt man kan få då :D

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jo, självklart. Jag rider bara med sällskap ca 1gång i veckan, och då kan det vara riktigt mysigt att vara ute och prata och ta en genomkörare på åkrarna.

Ååååh.. fy vad underbart det låter. Vill också ha en lång strand att rida på, det vore jättemysigt. Fast min hade aldrig gått ner på stranden, för han är livrädd för vatten :rofl:
 
Sv: Varför ???????

Själv bor man i ett utav sveriges hästtätatse län så här finns det aldrig brist på folk att rida med :D

Själv bor jag i sveriges hästtätaste län, och jag har ingen att rida med :confused: Fast just nu har jag ju ingen häst att rida på :idea: Men han kommer om några dagar, men det är ju det här med EU och fågelinfluensan. :cry: Men snart så kommer han, den 11 eller 12 antagligen :) Min lilla islandshäst :love:
 
Sv: Varför ???????

Själv bor jag i sveriges hästtätaste län, och jag har ingen att rida med :confused: Fast just nu har jag ju ingen häst att rida på :idea: Men han kommer om några dagar, men det är ju det här med EU och fågelinfluensan. :cry: Men snart så kommer han, den 11 eller 12 antagligen :) Min lilla islandshäst :love:

Du är inte ensam om att inte ha någon att rida med om det nu är en tröst....
 
Sv: Varför ???????

Vi är inga rasister, bara du har en hyfsat flockvan och trafiksäker häst som inte sparkas och tål när det töltas runt omkring är du välkommen att hänga på oss. Jag mailar till klubbmedlemmar (Ófeigur) och vänner när vi ska till stranden eller skogen. Bara ta med pålle kaffe och ett glatt humör, det sista kan vi ordna när du kommer :D Oftast är det i sydöstra Skåne, Österlen med omnejd.
Sitter just nu och organiserar Konstrunderitten här på Österlen.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varför ???????

I mitt stall är det bara min häst som rids regelbundet, och det är 6 hästar i stallet. Tre är stallägarens, som hon aldrig rider. aldrig sett henne på en häst under mina 3år hos henne. Hon har en medryttare på halvblodet, men hon hinner inte åka upp dit särskilt ofta. Och då har han stått så länge att han behövs sättas igång igen.
De två andra står också bara och skrotar. Varav en som mina två kompisar rider på 3gånger i veckan. Så han går lite i alla fall.

Men jag förstår inte att man inte säljer sina hästar när man känner att man inte har tiden. Visst, kan vara tungt, men bäst för båda perter.
Dels är det synd om en häst med kapacitet, som bara står och blir olycklig.
Men sen förstår jag inte hur man orkar åka till stallet varje dag, mocka, fodra och ta in, och sen inte få dåligt samvete.
jag får dåligt samvete om min häst står två dagar i rad.

Bättre att någon lycklig själ får ta hand om dem istället!

Det är likadant hos mig. Jag har hästen uppstallad på en ridskola, som också inhyser många privathästar. De fåtal som rids regelbundet, rids väldigt lite och oftast inomhus. Först och främst är det tråkigt för hästarna eftersom hagarna inte är jättestora, så dom som inte rids rör sig väldigt lite. Sen skulle jag aldrig vara beredd att lägga ner alla pengar på en häst som jag inte gör något med, då skulle jag rida på lektion eller be att få rida någon annans häst istället. Jag menar en häst som står i boxen och jäser kostar ju lika mycket som en häst som rids varje dag (minus tränar- och tävlingskostnader då!)
Sen är det ju så som med allting annat när det gäller hästhållning, vi ser olika på saker, det märks ju om inte annat här på Buke! Min dressyrpålle går nu på vintern när det är lite off-season på tävlingsfronten, ganska hård konditionsträning och när jag hinner går han två gånger per dag. Jag möts ofta av stora ögon (typ så här::eek: ) när vi kommer in och både jag och hästen här genomblöta av svett: Men Gud! Vad har du gjort?! Stackars häst...
Som sagt, det finns olika sätt att se på hästhållning...
 
Sv: Varför ???????

Vi är två stycken som äger en häst och det innebär att han blir riden minst 6 dagar per vecka. Det blir en allsidig träning eftersom vi har olika intresseinriktning. Jag tror hästen behöver jobba och få stimulans genom att bli riden och ompysslad och inte bara gå ut och in från hagen varje dag. Visst, det blir sena kvällar ibland, igår var jag hemma 23.10 från stallet för att hinna med allt efter jobbet. Men det är det värt! Det är underbart att se hur hästen utvecklas i utbildning och muskler och se att den mår gott. Faktum är att jag mår själv väldigt bra av att hålla igång honom också. :smirk:

Jag har dock stått inackorderad i stall förut där ägarna inte har visat sig i stallet på veckor och där hästarna blivit ridna högst 2 ggr i månaden. Då tycker jag att det är både mer prisvärt och mer humant mot hästen att rida på ridskola. ;)
 
Sv: Varför ???????

Det är likadant hos mig. Jag har hästen uppstallad på en ridskola, som också inhyser många privathästar. De fåtal som rids regelbundet, rids väldigt lite och oftast inomhus. Först och främst är det tråkigt för hästarna eftersom hagarna inte är jättestora, så dom som inte rids rör sig väldigt lite. Sen skulle jag aldrig vara beredd att lägga ner alla pengar på en häst som jag inte gör något med, då skulle jag rida på lektion eller be att få rida någon annans häst istället. Jag menar en häst som står i boxen och jäser kostar ju lika mycket som en häst som rids varje dag (minus tränar- och tävlingskostnader då!)
Sen är det ju så som med allting annat när det gäller hästhållning, vi ser olika på saker, det märks ju om inte annat här på Buke! Min dressyrpålle går nu på vintern när det är lite off-season på tävlingsfronten, ganska hård konditionsträning och när jag hinner går han två gånger per dag. Jag möts ofta av stora ögon (typ så här::eek: ) när vi kommer in och både jag och hästen här genomblöta av svett: Men Gud! Vad har du gjort?! Stackars häst...
Som sagt, det finns olika sätt att se på hästhållning...

Nej, det är precis det jag menar. Varför lägga ner pengar, och den lilla tid man ger hästen om man nu ändå inte gör något med den?! För de måste ju ändå ut och mocka och oftast ta in och fodra hästen själv, om man nu inte betalar någon som gör det, dvs mer pengar. sen är det ju lite billigare att aldrig sköta om den, för man slipper ju ge den så mycket foder :angel:
Men jag förstår det ändå inte, men det kanske bara jag som är korkad.

Men om din häst mår bra av det du gör med den, så det klart att det inte finns anleding att sluta med det.
Ingen ska bry sig negativt, att du faktiskt tar hand om din häst och att den faktiskt mår bra av det ;)
Får också många såna här :eek: blickar när jag är ute och rider i ösregn, mycket snö eller sent på kvällen. Men min häst älskar att vara ute och busa, varför då ta ifrån honom det?!
De flesta hästar mår ju inte bra av att bara stå still, och det är ju oftast de hästarna som får göra det :(

Min häst hade stått en hel sommar när jag köpte honom, och den där busgnistan tändes när vi var ute nästan varje dag och red, då blev jag så ledsen. Här hade han fått stå hela sommaren och skrotat när han älskade att vara ute på äventyr. Tur att han kom till mig där han får utlopp för all sin energi :banana:
 
Sv: Varför ???????

Vi är inga rasister, bara du har en hyfsat flockvan och trafiksäker häst som inte sparkas och tål när det töltas runt omkring är du välkommen att hänga på oss. Jag mailar till klubbmedlemmar (Ófeigur) och vänner när vi ska till stranden eller skogen. Bara ta med pålle kaffe och ett glatt humör, det sista kan vi ordna när du kommer :D Oftast är det i sydöstra Skåne, Österlen med omnejd.
Sitter just nu och organiserar Konstrunderitten här på Österlen.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Skulle det kunna gå att rida en cool mindre nordsvensk hingst (146 cm)tillsammans med er ett par gånger i sommar? Han är mycket lydig och är förr riden tillsammans med ston och sånt.

/KT
 
Sv: Varför ???????

Självklart, vi har haft både Nordsvenskar, Kallblodstravare, Tinker och hingstar m.m. på våra utflykter ibland. Pm:a mig din mailadress så sätter jag upp dig på min Mailaridlista. Då får du besked, ibland med bara någon dags varsel var och när vi träffas, ingen anmälan behövs. De som kommer kommer. Men pållen måste vara van att röra sig i närheten av andra pållar utan att sparkas och bråka ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 103
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp