Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Tackar för tipsen. Börjar nog bli dags att på allvar börja leta efter nästa bilstol.


Idag har vi varit på BVC. 7.4 kg. Så han har gått upp ett halvt kg sedan sist trotts att han varit sjuk. Tror att det är för att vi har gått över till babysemp (lemolac) 2 som har hjälpt eftersom den innehåller mer näring. Han hade däremot inte vuxit något på längden. Snarare krympt :p . 68 cm föra gången och 67 nu. Mätningen förra fången måste ha blivit fel för då tyckte jag att han verkade ha vuxit ovanligt mycket.

Vi pratade lite om förkylningar, RS och öppna förskolan. Vår BVC sköterska rekommenderade att inte besöka de större öppna förskolorna utan begränsa det till de mindre med inte så många barn och att ha med egna leksaker till Tor så han inte stoppar i munnen det som alla andra har haft. Samt att tvätta händerna på honom och oss efter samt använda handsprit. Den öppna förskolan som hon rekommenderade oss att testa vet jag dessutom att några från min föräldrargrupp åker till också så det kanske kan bli trevligt. Men håller med Vilse om att det är så dåliga tider när det är så tidigt på dagen.

Hon ringde neo och frågade om RSvaccin. Men det visade sig att det var mest nödvändigt för dem som hade så dåliga lungor att de fortfarande hade syrgas när de kom hem. Och det hade ju inte Tor så han slipper. Tur det då vaccinet är dyrt och det ska ges varje månad under riskperioden. Skönt att slippa utsätta honom för så många sprutor. Hon pratade med en av våra favoritsköterskor på neo :love: . Så det kom tillbaka massa minnen från neotiden också. Just den sköterskan sa jag när vi bodde där att om jag dör så tyckte jag att hon skulle bli en bra nästa partner till sambo och en bra plastmamma till Tor :o :p :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Klockan - ja det är riktigt jobbigt ibland, speciellt såna här tillfällen då förstås när inte sambon är hemma. Annars tänker jag inte så jättemycket på det. Planen var ju att jag skulle ta körkort nu under 2014 men nu vet jag inte hur vi ska ha råd med det så jag får väl se hur det blir...

Jag har bara varit på öppna en gång, så jag vet inte riktigt.. det är ljust och frächt i alla fall. Jag tycker det är rätt jobbigt med okända människor och känner mig mest som en alien bland folk jag inte känner.. kotte tycker förstås det är superkul med andra barn så jag tänkte att jag ska försöka ta mig dit lite då och då. Nu måste jag in och handla i morrn så jag får se om jag åker in redan på torsdag igen, annars SKA jag dit på måndag.

Zewz - Åh vad roligt att EEG:t var normalt, så härligt! Det där med att få ideér som man inte kan släppa känner jag igen alltför väl... :) Sitter och stickar så mycket jag bara kommer åt på sambons tröja så att jag kan börja med en tröja till kotte sen. Sprang på ett fint mönster och kunde inte riktigt släppa det. Undrar hur många gånger jag ska behöva vara arg på det bara, det är mönsterstickning :o

Vilse - här är Öppna också aptidigt, inte helt lätt att hinna ut till hästar, få ut hundar, mata kotte och sig själv osv. Jag har ju en timmes resa in desutom ;)

Vi har inte bytt stol än men kommer att göra det efter jul. Barnstolen ska vara säkrare än babyskyddet enligt vad jag har läst. När barnet kan sitta själv alt. har vuxit ur stolen ska man byta. Kotte sitter iofs inte själv mer än ett par sekunder men hon är på tok för lång för den som sagt.

Kotte har älskat sin stol innan men nu gillar hon den inte längre... hon sitter ganska trångt tycker jag, inte minst i bilen där hon har fötterna en bit upp på ryggstödet. Vi har en bältesstol nu och det fungerar himla bra tycker jag... det beror kanske på bilen också? Sambon bär henne fortfarande i stolen men det lär vara slut med det snart.

Vi funderar på Britax HiWay men har inte kollat på de olika märkena så noga än.

Majola - har ni varit nöjda med er Britax? Vad är bra och dåligt?

Solvind - vad skönt att ni slipper vaccinera! Är det för att han är prematur som det är så noga med handtvätt osv? Det där med leksakerna har jag också tänkt på nämligen... kotte har klarat sig från sjukdomar hittills men jag misstänker att Öppna förskolan kommer med förkylningar och annat otrevligt på köpet... hur gör ni andra? Kan man ha med egna leksaker utan att det ser konstigt ut? O_o :o
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Japp, vi är nöjda.

I HiWayen sitter de bra som små, den är ganska ombonad. Men sonen (som var 92 cm för ett halvår sedan) sitter trots det fortfarande bra i den.

TwoWay är mer öppen och jag tror att han kommer att kunna sitta länge i den. Här vänds ju barnen framåt direkt efter babyskyddet (man väntar dock längre med att byta) så vi har köpt våra stolar i Sverige för att kunna ha dem bakåtvända längre. Får se hur det blir när nästa bebis behöver en stol. Jag tror att T är för liten för att åka i TwoWayen jämt då, så jag tenderar att köpa ytterligare en bakåtvänd stol och låta L sitta kvar i den. Ska bli intressant att få in alla stolar i bilen bara! Man kan vända TW framåt också, men det är inte att rekommendera.

Vindvissla: vad kör ni för bil och vilka stolar har ni???
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Kan man ha med egna leksaker utan att det ser konstigt ut? O_o :o

Det är ju ändå alltid andras leksaker som är roligast, så sannolikt kommer din tjej att krypa iväg till andras saker och andra ungar kommer och snorar på era grejor. :D

(Och om du skulle gripa in då skulle jag nog tycka att det var rätt märkligt, om man nu inte har ett väldigt infektionskänsligt barn el dyl - och det bör man nog förklara i så fall...)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

haha ja det är ungefär så jag har resonerat också... dels att det givetvis inte är våra egna gamla grejjor som är spännande när man är nånstans, och att jag förmodligen skulle bli sedd som den alien jag känner mig som när jag rycker åt mig hennes saker ur nån annans små händer :o

Hon lär ju bli förkyld förr eller senare, men jag vill helst vänta med det tills vi är två stycken hemma som kan trösta när det är jobbigt.

halvt kl
Jag har börjat få såna underbara kramar nu de senaste dagarna :love: Helt underbart! :)

Det var ingen vidare dag för kotte i dag, på bara ett par timmar lyckades hon banka till sig själv i huvudet med skåpdörren på tv-bänken (det sitter en rem mellan handtagen, men går att öppna lite ändå tydligen), välta den lilla garnkorgen över sig (bara restgarner i lyckligtvis) och sist men inte minst fastna med armen under soffan. Hu vilket kaos med att försöka hinna med städning och tvätt nu när hon börjar röra på sig mer. Hon kryper inte riktigt än, men ålar och framförallt rullar.

Garnkorgarna är nu mer flyttade, och skåpdörarna ska säkras bättre i morrn bitti. Petskydd sitter i alla kontakter och sladdarna undanstoppade.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Lånar knapp

Jag har åkt på förkylning IGEN! Jag har inte varit förkyld såhär ofta sedan åren efter körtelfebern. Det är säkert öppna förskolan med alla basilusker som är där som jag är ovan vid. Det är en rejäl smittosamling det där. Hoppas att tös slipper bli sjuk den här gången.

Angående bilstol har Alva suttit i sin britax hi-way nu sedan hon var kanske 5-6 månader. Hon satt inte bra i babyskyddet och viktmässigt är hi-way en godkänd stol för henne. Jag har inga problem att sätta in henne i stolen. Det har säkert lite med bilens utformning att göra, om man har någon form av ponnybil med smådörrar t.ex men de flesta (?) har väl hästar så jag tänker mig att man åker en ganska rymlig bil så då tror jag inte att det är några problem alls. Och som sagt, snart klättrar de ju in själva.

Idag har jag besökt huvudkontoret för att hämta kläder. Vi har fått ny skyddsvaktuniform. Där satt bland annat min gamla planerare som jag hade för 2 år sedan. Jättehärlig karl! Han presenterade sig alltid som pappa :D och levde sitt eget liv. Tog med sig min hund in på kontoret och la henne hos dåvarande chef och gruppledare när jag skulle prova kläder. Jag hade tänkt mig att hon kunde sitta utanför men nä, det kan man INTE sa han och hämtade in djuret :o Jätteroligt att träffa honom igen. Han höll på att sniffa på tösabit och säga saker som "måste man inte hålla i huvudet?". Hade dessutom mäklare här som pratade styling så vi ska väl sätta igång. Fotografering nästa vecka är det tänkt.

I morgon ska jag och tösabit rulla iväg för däckskifte. Beställde dubbdäck från en ärlig försäljare som rekommenderade mig de billigaste och sa att jag som inte kör så mycket klarar mig bra på dem och de var testvinnare för nåt år sedan eller så men det står annat namn på dem idag :bow: Tycker att folk prackar på en de dyraste alltid och däck är ju inte direkt billigt som det är så att säga. Såklart är säkerheten viktig men testvinnare lär ju inte vara dåligt det heller även om de kanske inte rullar lika länge som ett par dyrare.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Lite knapplån:

Zews: underbart med positivt besked!

Ang, bilstol så bytte vi för ett par veckor sen. En acta graco är det, vi fick den av släktingar som knappt använt den då de bor i sthlm. Är väldigt nöjd med den då den går att "tippa" så palten sitter som en prins i den.
Dottern har en Britax ....

Vi försöker btw sälja vårt babyskydd. Marknaden verkar trög? Det är ju ett kanonskydd som bara är använt i sex månader, skick som nytt och kostade ju närmare tre tusen...vi begär sju. Märkligt egentligen att sånt ska vara svårt att sälja i andra hand?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Det är nog lättare att sälja till bekanta eller bekantas bekanta, typ. Just bilstol är ju sånt jag vill ha nytt om jag inte kan få tag på det genom folk jag känner.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Tio tecken från en sullmaja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Haha typ fem minuter efter inlägget ringde en tjej som just varit på UL och fått veta att de väntar tvillingar! :D :love:
Hon kommer i morgon.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vi försöker btw sälja vårt babyskydd. Marknaden verkar trög? Det är ju ett kanonskydd som bara är använt i sex månader, skick som nytt och kostade ju närmare tre tusen...vi begär sju. Märkligt egentligen att sånt ska vara svårt att sälja i andra hand?

Inte jätte konstigt att det går trögt om du begär 7 tusen när det kostade 3 nytt ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Åh här kommer Appolskan med stora pekpinnen. :yuck:

(:p)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vad skönt att du fick iväg det :)

Kl
Förkylningstung i huvudet, sovit som en kratta och sambons förbannade telefon började larma och pipa vid 7 i morse så jag och tös vaknar. Lagom tills vi somnat om piper den igen osv. Skulle kunna skicka ut möget genom fönstret! Hur kan man vara så jäkla trögstartad på morgonen?! Det är ju inte så man kan lägga sig med tös i soffan och sova ikapp till en film som man gjorde för några månader sedan. Nu var hon ju omkring som ett litet troll hela dagarna och sover nästan ingenting.

Näh, gnäll gnäll, i morgon får karlskrället gå upp till första larmet bannemig :mad: :devil:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Tråkigt med förkylning!
Här är jag bara evigt tacksam att vi hållit oss friska (!!!) än så länge, trots släktträffar, ÖF och andra närkontakter. Maken påstår att jag har tidernas immunförsvar , och att jag överför det till Tova. Perfekt ju ;)

En fundering i övrigt… En ganska sjuk sådan (?).
Jag vet inte hur påverkad man blir när man blir mamma, eller om det handlar om min olycka, men jag har blivit rätt knäpp…
Bara tanken på att det kan hända Tova något, det är ju helt vedervärdigt. Är vi ute i trafiken så är jag alltid övertygad om att vi ska bli ihjälkörda. Jag ser framför mig en liten flicka sitta krossad i sin bilstol, hysteriska skrik, livlös liten kropp. Möter vi en stor lastbil vill jag nästan ner i diket.
Är vi ute med vagn och det kommer bilar så är jag också halvvägs ner i diket för jag tror vi ska bli rammade.
Kan vakna på nätterna och se en liten vit kista framför mig, hela scenariot med en kall kropp osv… Den förtvivlan som man känner då är ju helt besinningslös. Varför är jag sån här? :( :arghh:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag är likadan. Ärligt talat undviker jag situationer där jag kan göra något olämpligt också. T.ex stå nära kanten på perrongen. Jag skulle ju kunna bli psykiskt störd snabbt som en handvändning och skicka ner ungen på spåret, eller? Och så håller jag extra hårt i vagnen som om det skulle hjälpa ;) naturligtvis inte saker jag skulle göra så länge jag är vid mina sinnes fulla bruk, eller ens alls, men ändå nojar jag. Dock är jag mer orolig för att andra ska ta tag i vagnen och göra något eller ge sig på ungen när vi går hem själva på kvällen... Det verkar handla mest om trafik för din del och det kan ju absolut vara kopplat till olyckan. Mitt är nog mer kopplat till beck-filmer och liknande.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag är likadan jag med! Oroa mig för allt, även på natten som sagt... Och även för sambon. Tänk om han kör av vägen, om han får en hjärtattack (varför han nu skulle få det?) osv. Det har nog med mammarollen och det nya ansvaret att göra... Hoppas verkligen det lättar lite så småningom.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

*kl*

Här fick lillsnuttan hög feber i natt, över 40 grader. Fick febernedsättande och sov sedan av och till under natten. Knappt 39 grader i morse, fick mer medicin och nu verkar det ha släppt lite. Men feber blir alltid värre framåt kvällen tycker jag. Var och hämtade recept på med medicin ich löste ut så nu är vi förberedda i alla fall.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Du är normal! Jag är precis likadan.
Är jag ute och går kan jag se framför mig hur någon bil tappar kontrollen, att jag tappar vagnen... en gång fick jag en bild av hur någon häller syra från balkongen vi just passerade - rätt ner i vagnen. Började hyperventilera och fick nästan panik. Såg alla detaljer framför mig och undrade om jag hade förlorat förståndet.
När jag skulle på mammaboostshowen i oktober såg jag framför mig hur jag kom hem och hittade sambon liggande blodig på golvet efter att ha försökt ta livet av sig - för att han råkat döda ylva... helt galet men normalt (så länge de tankarna inte styr en och tar över. Då behöver man söka hjälp).

Mamma sa så klokt att det bara är ett bevis på den otroliga kärlek man känner. Att det man tänker och oroar sig för liksom är den andra änden av pinnen... det absolut värsta som kan hända.

Brukar försöka tänka på det - det är bara ett tecken på min kärlek som tankarna dyker upp. Och det betyder inte att något ont kommer hända. Andas, tänk på annat....

Men ångesten när man inte lyckas slå ifrån sig tankarna är fruktansvärd.
Är det så brukar jag ringa mamma. Berätta vad jag känner och tänker och så får hon lugna mig.
Ibland känns det bättre att gå till ett "säkert" ställe. Tex utan trafik.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag är likadan, ser mina barn ituslitna av lastbilar, krossade skallar och annat hemskt. Tror det är något slags försvar som gör att man faktiskt tänker extra på faror. Inte glömmer bort att kolla var barnen är en gång i sekunden mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 193
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 522
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp