Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Olivia sover jätte olika, det beror på vad vi gör på dagarna.
Men störs hon inte av något så blir det 3-4 gånger på en dag. En fm, en lunch som är lite längre och en em lur, sen kan hon lägga till en vid 18-19 men det är bara en snabbis.
Men är vi ute och träffar folk, så kan hon pina sig vaken hur länge som helst! Som här om veckan när vi träffade mammagruppen så sov alla andra men det var alltid någon vaken och hon körde på för fullt... sen när hon väl är trött "på riktigt" då kommer hon tack och lov till ro av sig själv. Hon kröp upp bredvid mig i soffan och somnade trotts allt liv och rörelse runt henne. Hon är så foglig ändå, och håller kvar sina rutiner på nätterna osv så jag har aldrig känt mig i behov av att "tvinga" henne att sova genom att lägga ner henne i vagnen och gå en promenad typ. Hon somnar när hon behöver det.

Välling brukar hon få vid 9-20, förut fick hon det i sängen men nu när hon fått tänder så har jag börjat fundera på hur man gör med borstningen av tänderna... Borsta borde man väll göra EFTER vällingen.. men, det sabbar ju att hon kommit till ro i sängen liksom.. hur gör ni?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Ludd sover en skvätt på morgonen, en mitt på dan och en liten på em....
Sen lägger han sig för natten vid 19.... han äter välling då men sen är han tydligen uppe och äter en gång på natten också. jag sover ju som en sten jag så det där har maken koll på .... :-/ sen är det ruskigt tidiga morgnar, halv sju hör till ovanligheterna .. men som sagt jag sover ju .... :-(

Trist sak att gnälla över antar jag-
det är ju i allmänhet mammorna som sköter nattpassen, men det beror ju inte på att jag inte har lust utan för att jag inte kan. :(
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Tabea äter kvällsmat med oss någon gång mellan 18 och 19. Ibland gröt med frukt, men oftast blir det en brödkant. Jag gör lite gröt också oftast men hon äter bara några skedar. Fyller på med så mycket ersättning som hon vill ha efteråt, det beror på hur mycket hon har ätit, men 100-200 ml. Sedan gör vi kväll och hon sover ca 19:30-06 (med viss variation).

Apollo: T har visserligen inga tänder ännu men med storebror gällde ingen ersättning efter tandborstning. Men han somnade ändå inte vid flaskan, så det var ju inte så svårt liksom. Däremot fick han ju dricka på natten utan att vi slet upp honom och borstade förstås. T somnar vid flaska ibland, men ganska sällan. När hon har fått tänder är det dock slut med det.

Sover gör hon alldeles miserabelt dagtid. Idag ca 30 minuter mitt på dagen och kanske 15-20 minuter på kvällen. Men så länge hon sover bra på natten så jag tänker inte hålla på och fixa med dagsömnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Oj vad ni skriver! Samon åkte i fredags så jag har ganska lite tid att läsa och skriva men gör mitt bästa för att hänga med i alla fall...

Apollo - mysigt med badhus! Fast jag hade varit nervös att hon skulle glida mig ur händerna... :o

Ang tänderna så har jag hittills gjort så att hon borstar tänderna vid 19-tiden, somnar hon inte efter det och vill äta mer senare så får hon det utan att vi borstar om. När hon blir lite äldre blir vi nog hårdare på det, hon är ju bara 6 månader än och jag vill inte "begränsa hennes matintag" riktigt än.

Klockan - Även här är det första gången på evigheter som jag ser fram emot julen (trots att det blir knapert). Jag har påbörjat julpyntandet här hemma i dag, får fortsätta i morrn om det passar fröken... ;) Ett akvarium har vi också funderat på faktiskt, det låter ju bra att Ludd verkar uppskatta det :)

Ang längd och vikt så vägdes och mättes kotte minst en gång i veckan den första tiden så jag säger som Solvind, det har liksom fastnat.. fast det är klart - nu ska vi ju inte till BVC förrän om ett par månader så det är lite svårare att ha koll nu. Hon var 64,5 cm och strax över 7 kg sist i alla fall.

Zewz - På kvällen äter kotte oftast gröt med lite fruktpuré och ersättning om det behövs. Jag försöker dock fasa över till vällig på kvällen eftersom hon äter gröt på morgonen och pure till middagen. Det går sådär bra med vällingen.. är dock osäker på om hålet i nappen på flaskan är tillräckligt stort... jag ger henne Sempers havrevälling som hon borde känna igen smaken på från gröten.

Kotte sover ca 1/2 - 1 timme per tupplur, oftast vid kl 8 och 16, plus ute i vagnen när jag är hos hästarna (oftast nån gång mellan 11-13). I vanliga fall brukar hon somna för kvällen vid 19 men nu när sambon är borta har det visst ställt till det för henne med nattningen så nu har hon inte somnat förrän vid 21. Han brukar gå och sjunga med henne en stund så somnar hon, men jag kan inte bära henne längre sträckor längre så det går ju inte när han är borta. (Hon vaknar när man tar henne ur sjalen/selen)
Hon sover 10 timmar oavsett när hon somnar för natten, så jag är egentligen bara glad att slippa stiga upp kl 5 ;)


kl
Jag hade tänkt ta mig in till öppna förskolan i morrn men så klart har jag ju glömt beställa en bil så det blir det inget av med.. Får se om jag orkar åka in på torsdag istället, men jag tror inte det... jag måste in och handla i början av veckan och så är det julskyltning på söndag. Flera resor på en vecka blir lite mycket för mig när jag måste åka ensam och utan avlastning och backup.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Första advent idag! Helt galet vad tiden går fort! Jag har inte hunnit pynta någonting (förutom en amaryllis och en liten trären - båda nyinköpta så jag ställde dem på plats direkt!). Planen var att adventsstäda den här veckan och sätta upp lite pynt lagom till idag, men eftersom vi var sjuka hela veckan så blev det inte så. Kvällsskift igår för att få klart adventskalendern, och det blev bra om jag får säga det själv. Tog lite foton men jag har inte skickat över dem på datorn ännu.

Har mått galet illa idag. :mad: Vi skulle få besök sen eftermiddag och runt 13 gick jag och lade mig och sa åt min man att om jag inte mådde bättre inom en timme så måste vi lämna återbud. Bara det att vi lämnade återbud sist pga att L var sjuk, så det vore ju inte så kul. Men jag piggade på mig efter lite sömn. Fortfarande illamående men inte så att jag trodde jag skulle kräkas hela tiden.

Tabea kan förresten sitta fritt 5-10 sekunder nu om man sätter henne och hon har krupit några "steg" på händer och knän i helgen. Men nu har hon kommit på tekniken hur man ålar fort, så hon kommer säkert att ägna sig åt det ett tag nu.

Min man har semester imorgon, så vi ska till Ikea på förmiddagen. Får se om de har något kul, jag har inte varit jätteimponerad av deras julpynt i år hittills, men ska kika in på hemsidan nu igen i alla fall.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jobbigt med illamåendet.

Ludd sitter också stadigt nu, underbart skönt när han ska bada, slippa försöka hålla den sälen över ytan. ;)

ett tips på en kul grej jag hittade på ikea: fina små jumatjärnor påen slinga med små lampor inuti, jättegullig, har den på barnas rum! :)

Lew: låter slitigt det där med att vara beroende av andra för transport. :( är det en bra öppen förskola?

*kl*
for till gymmet idag på förmiddan, när jag var där så brakade "mamma-bebis-träningsgruppen" in med sina pluttar. Kändes både avundsjukt och lyxigt att jag fick/får träna själv.
Jag mår otroligt bra av att träna, får pumpa ut allt adrenalin som min övertända hjärna sprutar ut.

En grej jag är otroligt glad för är att jag har börjat få lite muskler kring SI-leden, där foglossningen sitter.
Första gången kunde jag böja kanske 5 cm med 5 kg 2 ggr. Sjukgymnasten sa att jag ska vara extremt försiktig och det har jag varit och är, men nu fixar jag hela bakåtböjningen med 25 kg på - 10 x 2 utan minsta känning i fogarna!!!!
Helt otroligt!
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Skönt att du mår så mycket bättre! Du ska se att när kroppen är starkare kommer knoppen orka mer också :)

Kl
Tovas EEG var helt normalt, jätteskönt! Så det var nog bara en fix idé :)

Vi har varit på öppna förskolan idag. Jag trodde aldrig jag skulle ränna på såna ställen men jag börjar gilla det :o Kanske inte varje vecka, men ibland. Tova är så intresserad av de andra barnen med och älskar när man sjunger och grejar så det kan vi ju kosta på oss ibland :)

Jag fick nån jäkla idé om en pepparkaksklänning till henne, så nu tänker jag attack-bjuda på Tradera tills jag har en :angel: Om jag är snabb kanske det kan bli julkort av alltihopa. Fick en idé, och då är det bara göra, annars får jag aldrig ro i kroppen :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vad skönt att det var normalt :)

Öppna förskolan är toppen för att roa de små. Alva roar sig själv väldigt bra på ÖF och på "min" är det så himla härlig personal. Kommer sakna dem när jag inte går dit längre.

Kl
Är på väg till Gamla Stan på julbord. Har lämnat över en övertrött mindre glad bebis till sambon så ni blir det egentid!

Har dessutom fått samtal från ett gym i Solna. Var med och tävlade om ett PT-pass häromdagen och trodde att de hade slutat ringa då jag ångrade mig efteråt ;) förstod ju att de ville pracka på mig medlemsskap och jag ska ju flytta och tränar dessutom med Sthlm Marathon. Nåja, här har ni tösen som inte kan säga nej som nu måste ner till gymmet och ta en kaffe och prata med en trevlig gymnisse. Rackarns! Jag kanske kan få en lapp med mig därifrån och se om jag kan "önska mig i julklapp" i stället, haha.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Har aldrig varit på öppna förskolan (det är så jäkla tidigt :o 9-12, då har vi precis kommit ur sängen :p ). Dock varit på babycafe med kyrkan och tycker det är toppen! Det vi har i "huvudbyn" i kommunen är riktigt riktigt bra till och med. Själva babycafet är för barn upp till 1 år, där delas vi sedan in i två grupper "stora/små". Sen har grupp 1 rytmik/dans/sjunga i ca 20 minuter, medans andra gruppen pysslar. Sen byts det, och sen avslutas det med pyssel/lek tillsammans.
Sist bakade vi pepparkakor, gången innan det gjorde vi tomtar :D


Lite frågor om bilstolar
Har ni bytt stol ännu? Om inte, när planerar ni att göra det?
Vet ni vilken som är säkrast? Babyskydd, eller stolen efter?
Jag vet inte om vi ska ta och byta redan eller hur vi ska göra... Det jag hört är att man ska byta runt 9 månader (under förutsättning att de inte växt ur stolen innan), men det känns som om V inte trivs i sin stol längre. Försöker ta sig ur den/sätta sig upp, vill inte ner i den ect. Något han aldrig gjort innan.. Kan ju vara en fix idé från honom, men kan ju även vara att den inte passar längre. Hmm...
Hur hade ni gjort?

Info:
Viktor är 6.5 månad, har suttit själv sen 5 månader, helt stabilt i flera minuter sen 5.5 månad. Nästa stol är en BeSafe izi plus, den är ändringsbar så jag kan ändra den allt från helt sittande till mer liggande.
Fördelen med babyskyddet är att jag kan sätta det direkt på vagnen vilket är väldigt skönt, men samtidigt är det inte så jobbigt att ta med hela vagnen istället...

Hmm. Svåra funderingar :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Charlie har haft steg två i typ 6 v och det funkar jättebra. Jag har bytt alla mina barn tidigt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Såg nu att när jag läste om vår stol att på lekmer står det att man kan byta från 6 månader... Så då borde det inte vara några problem :)


Hur gammal är charlie nu?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vi bytte stol till Tova för över en månad sedan. Hon var för lång för babyskyddet. Då var hon ganska exakt 6 månader. Vi har maxi cosi mobi i båda bilarna.
20131202-210337.jpg
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Åh så skönt att EEG var normalt :) . Hur utfördes testet?

Pepparkaksklänning låter gulligt. Igår köptes en liten tomtedräkt med luva till Tor. Hittade en som var lite roligare än de flesta som finns ute. Orättvist att pojkdresserna är ganska tråkiga medan flickornas klänningar är så söta.


Klockan.
Skönt att höra att det går bättre och bättre för dig :)


Majola.
Hoppas illamåendet går över snart. Sådant är ju så jobbigt.


Vilse.
Vad bra att du tog upp frågan om nästa bilbarnstol. Har jag också funderat på att fråga lite om. Tycker babyskyddet börjar bli lite trångt och precis som Viktor så vill Tor gärna komma upp och sätta sig mer upprätt. Däremot inga större protester här ännu. Den stolen du länkade till låter ju riktigt bra.


Men vad har ni andra köpt/funderat på?
Jag har svårt att välja mellan isofix eller bältesfastsättning. Har isofix i ena bilen men inte i andra. Är inte ofta bältesbilen används med Tor i men det händer när isofixbilen är inne på service eller om vi ska någonstans där det är bättre med mindre bil.

Har både isofix och bälte på babyskyddet och isofixen känns oerhört mer stabilt och säkert. Är svårt att få det att sitta stadigt med bälte. Men kanske är annorlunda på de större stolarna. Isofixstolar är bara upp till 18 kg medan många bältesstolar är upp till 25 kg. Så det verkar mer ekonomiskt med bälte eller ska man ha en till varje bil? (dyrt)

Hur skulle ni ha valt :confused:


Tillägg. Hur jobbigt är det att sätta in barnet i en fast bilstol? Blir väl enel snedbelastning. Har hittat en som går att snurra åt sidan för smidigare isättning. Men den är dyyyr. Är det värt det?
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Skulle utan och tveka välja en stol som går att använda i båda bilarna. Helt plötsligt står man där med ena rejält sönder och måste in på reparation i flera veckor eller något sånt.

Vet inte hur pass mycket säkrare isofix är, men bältefaststättning är ju inte osäkert, så för mig hade valet varit lätt :)
(jag vet inte ens om vår är isofix eller fästa med bälte :o :eek: :D )
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag tycker stolen känns stabil med bälte. Vi valde det framför Isofix för viktens skull.

EEG gjordes genom att Tova fick en snygg mössa med massa.. öh, känselgrejer i. Massa klet i mössan för att det skulle bli kontakt och massa sladdar. Sen skulle hon somna, sova en kvart och sen vakna... Ganska odramatiskt men lite bökigt med sömnen. Utan sele och tuttar vet jag inte hur vi hade gjort :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Skönt att det var ok i varje fall! Man blir lätt lite nojig annars..... :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Zewz: åh, vad skönt att höra!

Tillägg. Hur jobbigt är det att sätta in barnet i en fast bilstol? Blir väl enel snedbelastning. Har hittat en som går att snurra åt sidan för smidigare isättning. Men den är dyyyr. Är det värt det?


Inte särskilt jobbigt alls! Har inte ens tänkt på att det skulle vara ett problem. När barnen bli tyngre kan de ju klättra in själva. Jag skulle inte betala en massa extra för den funktionen.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Zewz: åh, vad skönt att höra!




Inte särskilt jobbigt alls! Har inte ens tänkt på att det skulle vara ett problem. När barnen bli tyngre kan de ju klättra in själva. Jag skulle inte betala en massa extra för den funktionen.

+1 på allt :D

Vi har inte bytt än, men köpt ny stol åt storasyster så hon kan fortsätta bakåtvänd ett bra tag till. S ska få ta över hennes maxi cosi mobi som vi är väldigt nöjda med, sitter med bälte och är upp till 25 kg. Om det är något jag skulle rekommendera så är det att köpa en stol som går upp till 25 kg. Det verkar inte ovanligt att barn väger runt/över 18 kg innan 4-års dagen och det kan vara trist att behöva byta stol av den anledningen.

S ska förresten få byta stol snarast, man ska väl byta när de sitter stadigt själva om jag förstått det rätt, bättre sittställning i bilbarnstolen än i babyskyddet.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vi har inte heller bytt ännu, men ska nog göra det snart. Jag tycker att hon är så pass liten ännu, men jag ska provsätta henne i stolen någon dag.

Hon ska ta över storebrors Britax HiWay och han får vår extrastol. en Britax TwoWay.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 193
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 522
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp