Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Haha! :devil:

Grannar till våra bekanta väntade sitt tredje barn. Frun vaknar mitt i natten med krystvärkar :eek:, den blivande fadern kastar sig i bilen (med fru) och kör till förlossningen på 7 minuter (normalt sett tar det kanske 20 minuter för den sträckan). Frun föder på parkeringen. :D

Man får väl trösta sig med att det i regel är rätt lätta förlossningar om det går så fort.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Nåja skulle det gå SÅ jävla fort hinner jag iaf bara med en unge i bilen/parkeringen :D

Fast oas vet man ju aldrig. Jag har ju en tendens att alltid vara värst :devil:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Vi såg det också och sambon avslöjade att han redan har tänkt ut att om det sätter igång här hemma så ringer vi ambulansen - han vill inte köra i halv panik de fem - sex mil vi har in till förlossningen. Han har ju barn sedan innan och är lugnet själv, så när han säger så tror jag nog att det är den bästa planen :) Jag tror han är lite nervös för att min EDS ska ställa till det lite för oss, den gör ju att det kan komma igång både tidigare än tänkt och att det kan få fortare än vad man trott med.

Vägen är dessutom krokig och helt vansinnigt dåligt underhållen så det är stora gropar överallt, (vissa är decimeterdjupa utan att överdriva) och full med timmerbilar som kör som dårar. Alternativet är att ta grusvägen, som är lite längre, har fler skarpa kurvor och backar, men ändå går lite fortare.

Jag är lite nervös för att bli hemskickad om de tycker man kommer in för tidigt också... vill verkligen inte hålla på och åka den vägen fram och tillbaka, det gör ont att åka där sommartid i vanliga fall redan, så jag kan knappt tänka mig hur det känns med värkar :crazy:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Ren nyfikenhet: utgår man alltid ifrån att även tvillingfödslar sker vaginalt (om de inte ligger på tvären etc då)? Är det något som har diskuterats med er?
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Låter bra!
Jag önskar att det blir en repris av förra, men lite snabbare :) Vi har 5 min med bil till förlossningen och närmsta barnvakterna (mormor och morfar) bor 5 min bort med bil. Farmor bor 15 min bort med bil.

Att ha nära behöver dock inte betyda att man hinner. Min vän som har en så kul magbild på sig födde andra barnet hemma i deras säng med pappan som barnmorska och SOS i tfn. Ambulansen hann dit precis när pojken var född. Hon hade börjat känna på morgonen runt att nu kanske det är på G. Efter någon timme hade de ringt efter barnvakten till storasyster och jag har för mig att morfar kom precis när krystvärkarna kom och de precis fått ambulans tillkallad. Fort gick det som sagt och de fick åka ambulans in till förlossningen och hon sa att det var en väldigt märklig känsla att komma dit bärandes på sin bebis.

Jag har dock ingen illusion om att det kommer att gå så snabbt för mig, turligt nog. Väljer att låtsas som att sånt händer bara andra :angel:.

Lew, missade att svara ang FK, men fy fasen för att de alltid strular :/ Hoppas de kan ordna upp det snabbt nu när de har klantat sig så. de klantade sig med min sjukpenning sist också, i december när man ska få pengar innan jul. Tur att jag inte var beroende av att få dem just då. När jag ringde den 28:e och undrade om det var något problem svarade människan glatt "Nä, allt ser bra ut, handläggaren verkar bara ha glömt att trycka på utbetalningsknappen". Jag var väl lite småsur och svarade bara att "Ja det var ju inte hens lön det gällde så då gör det väl inte så mycket."
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Lew, ni har ju en plan, alltid bra! Är det så att det har kommit igång, men inte tillräckligt kan man alltid prova att gå ut och "promenera", antingen på själva sjukhuset eller ute beroende på. De kan snabba på det hela och så har man nära till sjukan/förlossningen.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Ja precis som cirkus säger så ska dom i första hand ut vaginalt, då om ettan ligger med huvudet först.. Är det sätesbjudning på ettan snittas man alltid vad jag förstått.. Några vändningar finns det liksom inte plats för :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Det där är min största fasa! Som tur är så har vi 5 min bil till förlossningen :laugh:

Blir kallsvettig när jag läser om folk som har 20 mil till förlossningen :o

Jag är inte heller så sugen på att föda i bilen! ;) Vi har 20-30 minuter in till förlossningen (20 enligt sambo, 30 enligt mig och trafikreglerna :grin:)
Men är inte så värst orolig. Förlitar mig heeelt på att för förstföderskor tar det TIIIID! :D

Då är jag mer orolig att vägen dit blir skumpig och att den är full med idioter. Läste för ett tag sen en artikel om en kvinna och en man som omkommit i en bilolycka på väg in till förlossningen och sen dess har den artikeln funnits i bakhuvudet.. :crazy:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Sitter och tittar på en unge i minuten igen (vilket bra program!) och en ung tjej HINKAR i sig red bull under värkarbetet.. Det kan väl inte vara spec nyttigt? :crazy:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Vi hade 50min. sist. Ärkarna startade vid 2 på natten, regelbundna runt 12 på dan, vid 17 ringde jag förlossningen, var väl inne runt 18.30 och ongen är född strax efter 2 på natten... så vi hade gott om tid förra gångn. :)

Det vanligaste är ju att man hinner i lugn och ro.

Lew: kolla upp det där med ambulans/sjuktransport innan.

Pan: redbull är väl aldrig nyttigt? :o
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Ja, visst är det bra :)
Jag tycker det är så fint på något vis, därför jag alltid grinar till det ;)

Redbull är väl som sagt aldrig nyttigt, men snabb energi under förlossningen är bra. Vet inte vad som är värst :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

*kl*

Bara ett snabbt litet input tips :)

Nytt år = nytt friskvårdsbidrag för de som får det på jobb. Passa på att utnyttja till massage (finns de som massagebänkar för gravida!), hitta något spa med mysig pool eller liknande :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

*kl*

Jag tog mig till spec. mödra, maken fick dock skjutsa ut mig i rullstol när vi var klara ...

Bebis väger 1,5 kg och mår bara bra. Jag blev uppmanad att knapra alvedon och undvika allt som gör ont, det hade jag u redan räknar ut själv men det var rätt skönt att få tummen upp för det. Har fått info om hur det känns och ser ut när man får en propp i benet och ev. kommer jag få blodförtunnande ... ::crazy:

Sen sa hon -räkna med 2-3 år innan mitt bäcken är stabilt igen... ev. längre... :crazy:

Ska tillbaka i v,37 fö att planera förlossningen. beroende på bebis och hur mogen jag är planerad man igångsättning då, jag är lovad att inte gå över tiden i alla fall men man kan inte sätta igång om vi inte är redo heller.... men det känns ok.

Var en himla gullig läkare, hjälpte mig upp osv. små detaljer stor skillnad... :bow:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Skönt med bra bemötande!
Tufft att höra att det kan ta så lång tid, det positiva är ju att det låter som att det kan bli bra igen, då är det ju lättare att leva begränsat även en tid framöver.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Skönt att du fick träffa en bra läkare!

Sen kanske du inte ska tänka att det tar lång tid innan du kan bli bra igen utan att läkaren faktiskt sa att det inte verkar omöjligt :) Jag menar, 2-3 år, det är långt ifrån där du är idag men vad är det egentligen på ett helt liv? Håller tummarna för att det går snabbare innan du är "normal" igen :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

På måndag ska jag träffa en studie/yrkesvägledare och se om de kan hjälpa mig att få rätsida på mina studieplaner och hitta något inom Stockholm och helst med studietider som lämpar sig för att ha barn samtidigt. Hoppas bara att min röst är tillbaka tills dess. Nu hör nog ingen vad jag säger ändå ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 816
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 242
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 887
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
94 240
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp