Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #7

Så när man äntligen tycker man har koll på läget så kommer förskolan ha stängt första dagen på barnens riktiga vecka, min första arbetsdag.. så störigt :cautious:
Får se hur vi löser det.

Och sen är jag oerhört stressad över att det kommit till mig att ingen kommer vilja(..?.) hoppa in för mej när jag måste vara hemma för vab o dyl. Det kommer ju hända, även om sambo och jag delar. Jag har aldrig varit hemma i onödan men nu kan man ju inte välja längre. Barnen går ju först.
Mitt jobb måste liksom bli gjort, varje dag, de andra har hoppat in förut och det har gått utmärkt. Extrapersonal (vettig sån alltså) är svårt på vår lilla ort och vi är lite sårbara med väldigt få anställda. Det är nästan en förutsättning att alla kan allt. Och idag kan alla allt och kan täcka upp där det behövs. Egentligen då. För ingen vill hoppa in för mej :(
Visst är det ju chefens ansvar. Men vägrar de andra kommer ju jag ändå känna ansvaret att jobbet blir gjort.
Så nu har jag ont i magen och känner mest ångest. Fast att jag verkligen egentligen ser fram emot att börja jobba. :arghh:

Sorry för dagens gnällinlägg :o
Vilken jobbig situation. Men ja, det krasst är det ju arbetsgivarens ansvar att se till att någon täcker upp för dig. Förstår dock att det känns jobbigt ändå. Är inte kul att veta att det blir krisigt varje gång man måste stanna hemma av någon anledning. Hoppas att det ändå löser sig på ett bra sätt :).
 
Tvärtom så sover S som en stock när han väl har somnat. Men vägen dit.... Igår och i förrgår somnade han vid 22. Vilket såklart leder till att han är trött på dagis och sover längre där. Vilket inte hjälper till när man ska somna på kvällen såklart. Under midsommarhelgen skippade vid sovstunderna på dagen men det hjälpte inte så mycket att somna på kvällen det heller..

Och mammigheten blir bara värre och värre... Det är typ som att i takt med att jag blir mer gravid mer han mer mammig :p
känner verkligen igen mig. Vi valde att korta ner sonens sovtid på dagis från två till en timma men jag vet faktiskt inte om det har gjort någon större skillnad. Det tar ofta runt en timma att lägga honom trots att han är trött och på helgerna kan han lägga sig supersent. Rekordet är midnatt.

Han har också blivit mer mammig i takt med graviditeten. Kanske känner på sig att det är en förändring på g.
 
känner verkligen igen mig. Vi valde att korta ner sonens sovtid på dagis från två till en timma men jag vet faktiskt inte om det har gjort någon större skillnad. Det tar ofta runt en timma att lägga honom trots att han är trött och på helgerna kan han lägga sig supersent. Rekordet är midnatt.

Han har också blivit mer mammig i takt med graviditeten. Kanske känner på sig att det är en förändring på g.

Ja en timme är verkligen minimum här. Han har otroligt svårt för att komma till ro och är arg som ett bi när han inte får röja runt som en tok i sängen. Han kan tänka sig att ligga still antingen med huvudet på mitt ansikte eller med hela sig rakt över min mage. Inget av dem uppskattas direkt av mig...

Fast ikväll när han skulle leka med min navel istället för att sova sa jag åt honom att vara försiktig med bebisen i magen. Då skren han upp, sa "bibbin!" (bebisen) och pussade magen :love: Så han är nästan förlåten maratonläggningen ;)
 
Ja en timme är verkligen minimum här. Han har otroligt svårt för att komma till ro och är arg som ett bi när han inte får röja runt som en tok i sängen. Han kan tänka sig att ligga still antingen med huvudet på mitt ansikte eller med hela sig rakt över min mage. Inget av dem uppskattas direkt av mig...

Fast ikväll när han skulle leka med min navel istället för att sova sa jag åt honom att vara försiktig med bebisen i magen. Då skren han upp, sa "bibbin!" (bebisen) och pussade magen :love: Så han är nästan förlåten maratonläggningen ;)
Nä men vad gulligt :love:!

Ligga på magen är poppis hos sonen med och det är sällan han somnar när jag nattar honom om han inte får ligga på mig. Det funkar än så länge men bekvämt är det inte. :p
 
Och vi tycker att det är jobbigt att lägga E när vi får sitta bredvid nånting mellan 10 och 30 min :o Vi lägger henne i sängen, pussar godnatt och sen sitter bredvid på en pall och smygsurfar på telefonen tills hon somnat. Ibland vill hon att man har en hand på henne men annars inget.
 
Här har det blivit standard med sömn 23-07, och lång dagvila. Inte optimalt för oss föräldrar som verkar behöva längre nattvila än hon men ingen av oss orkar riktigt den kraftansträngning som skulle krävas för att "ställa om" henne. Hon är liksom inte trött innan och när vi väl lägger oss och läser så tar det två böcker och sen släcker vi bara. Och då somnar samtliga ;). Vi är precis i början på semestern så förhoppningvis piggar vi föräldrar på oss lite.
 
Och vi tycker att det är jobbigt att lägga E när vi får sitta bredvid nånting mellan 10 och 30 min :o Vi lägger henne i sängen, pussar godnatt och sen sitter bredvid på en pall och smygsurfar på telefonen tills hon somnat. Ibland vill hon att man har en hand på henne men annars inget.

Samma här. :o Lisbeth har aldrig varit någon "ligga på oss"-unge utan hon var bara ett par månader när hon tydligt visade att hon vill ligga själv. Hon vill dock ha oss i rummet, gärna med en hand på och nåde oss om vi går innan hon somnat. Hennes farmor däremot, hon kan bara lägga L och säga "Godnatt, ropa om du vill något." och gå därifrån och så somnar sketongen. :D
 
Samma här. :o Lisbeth har aldrig varit någon "ligga på oss"-unge utan hon var bara ett par månader när hon tydligt visade att hon vill ligga själv. Hon vill dock ha oss i rummet, gärna med en hand på och nåde oss om vi går innan hon somnat. Hennes farmor däremot, hon kan bara lägga L och säga "Godnatt, ropa om du vill något." och gå därifrån och så somnar sketongen. :D

Längtar tills det går att lägga E, säga god natt och gå ut och hon somnar av sig själv :p Har aldrig behövt sitta hos J på det här sättet så det är väl för att vi har henne att jämföra med som vi tycker det är jobbigt :D
 
Längtar tills det går att lägga E, säga god natt och gå ut och hon somnar av sig själv :p Har aldrig behövt sitta hos J på det här sättet så det är väl för att vi har henne att jämföra med som vi tycker det är jobbigt :D

Haha det där finns liksom inte ens på min världskarta ;)

Men jag har inget emot att ligga bredvid och natta i vanliga fall. Vi har alltid samsovit och sonen har ett stort närhetsbehov inte bara vid läggning utan rent allmänt. Men just nu på senaste tiden när han misstagit sängen för typ en helikopterlandningsplatta är det inte fantastiskt :p
 
Jag borde väl anat att dottern skulle prata i sömnen med tanke på att båda hennes föräldrar gör det, men att vakna mitt i natten av att ungen skriker "JAG TRAMPADE PÅ EN ORM", det var jag nog ändå inte beredd på.
 
Hade med E i traktorn när jag vände hö igår. Vi sjöng så högt vi kunde och gjorde rörelser så gott det gick och så satt hon i knät ett tag och "hjälpte" mig styra :p

Hon vågar sitta på toaletten nu och är superduktig! Vill gärna ha trosor på sig istället för blöja och går på pottan själv ibland när hon behöver kissa trots att blöjan är på. Känns verkligen som rätt tid att ta tag i detta. Tre dagar (med idag) kvar på dagis sen är det sommarlov i 5 veckor så då ska hon få ha trosor när vi är hemma och öva på att gå på pottan eller toaletten :)
 
Vårt barn har blivit som förbytt O_o från att ha haft utbrott flera gånger per dag av diverse anledningar så är hon sedan igår helt harmonisk och säger förlåt om nåt händer, sätter sig själv och leker med pussel/duplo etc OCH plockar ordning efter sig, accepterar att hon inte får ta vad hon vill från storasysters garderob och frågar innan om hon vill låna nåt som inte är hennes :confused::confused:

Idag snubblade hon och for med pannan först in i vår stentrappa - sambon konstaterade att det var tur att personlighetsförändringen kom innan smällen annars hade vi nog blivit oroliga och uppsökt akuten :D Hoppas hennes nya jag stannar iaf, hon är ju ruggigt charmig hur eller hur men detta är ju klart att föredra när jag är mycket ensam med henne och bebis :up: + att det troligtvis är skönt för henne att slippa känna så mycket hela tiden :heart

Vi har fått papper från förskolan inför start i höst och där var bland annat en bild på pedagogerna och deras namn. Alice springer och hämtar pappret så fort nån kommer för att visa "Aliiis kompiiis" och så talar hon om vad de heter. I morse stod hon med sin gosehund framför kylskåpet och pekade "dä vovve, dä Aliiis kompiiis, vovve med kompiiis" (hon berättar för vovve att han kan få komma med och hämta henne nån dag på förskolan, det var ett stort önskemål) :heartheart:heart blir nog bra det här med förskolan.
 
E har ju varit väldigt ambivalent ett tag men det har lugnat ner sig väsentligt på sista tiden. Däremot vill han inte bli lämnad på dagis och han har varit ängslig när vi lämnat honom. Nu ska han bara gå imorgon också, sen går sambon på semester. Tror E behöver lite ledigt med familjen också. När han sen börjar på dagis igen i mitten på augusti ska han bara gå 15-timmarsveckor. Hoppas det blir lite lättare för honom då :).

@Magnum visst har du varit hemma med båda barnen medan du varit föräldraledig med den yngsta? Hur har det funkat?
 
@Rhinos
Japp, har haft båda hemma hela tiden och ångrar inte det en sekund. Känns helt rätt!

Sen får jag väl obsa att de är hyfsat enkla barn, ganska synkade med mat och sömn och liknande. Båda sover bra om natten och jag sov middag med dom för att få extra sömn tex.
Visst är ju vissa dagar jobbigare än andra, å andra sidan kan jag inte jämföra med nåt och vet ju inget annat. Hade absolut gjort likadant igen!
 
@Rhinos
Japp, har haft båda hemma hela tiden och ångrar inte det en sekund. Känns helt rätt!

Sen får jag väl obsa att de är hyfsat enkla barn, ganska synkade med mat och sömn och liknande. Båda sover bra om natten och jag sov middag med dom för att få extra sömn tex.
Visst är ju vissa dagar jobbigare än andra, å andra sidan kan jag inte jämföra med nåt och vet ju inget annat. Hade absolut gjort likadant igen!

Gått bra att vara hemma med två osynkade barn också.
 
@Magnum och @snna tack för era svar! Funderar nämligen på att ha sonen hemma med sitt kommande syskon om vårt 15-timmarsschema inte fungerar. Spontant känns det nästan enklare att ha båda hemma än att flänga fram och tillbaka till dagis :).
 
E har ju varit väldigt ambivalent ett tag men det har lugnat ner sig väsentligt på sista tiden. Däremot vill han inte bli lämnad på dagis och han har varit ängslig när vi lämnat honom. Nu ska han bara gå imorgon också, sen går sambon på semester. Tror E behöver lite ledigt med familjen också. När han sen börjar på dagis igen i mitten på augusti ska han bara gå 15-timmarsveckor. Hoppas det blir lite lättare för honom då :).

@Magnum visst har du varit hemma med båda barnen medan du varit föräldraledig med den yngsta? Hur har det funkat?

Jag tror sommaruppehåll, vara med familjen och lite nya rutiner blir bra här också :) Vi är fortfarande i en rätt stökig period men nu sover han iaf väldigt mycket bättre på nätterna så hoppas att det börjar vända lite nu.
 
Känns på våra barn också att ledigt i några veckor där vi tar dagen som den kommer och hittar på lite roliga utflykter passar bra :) Sista dagen på dagis idag och sista arbetsdagen för mig (ska dock jobba någon timme till veckan när det är deklarationsdags) sen ska vi mysa och sova länge på morgonen :p J börjar sitt sista år på dagis i augusti, nästa höst börjar hon förskoleklass :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp