Vårföräldrar 2015 #7

Imponerad över va duktig E är med att känns när hon är nödig och själv går på pottan eller stället sig på gräsmattan :) Och idag var första gången vi handlade och hon var med utan blöja. Provade att kissa ute på parkeringen innan och sen efter så det var inga problem :)
 
A bestämde sig igår för att hon kan gå och kissa själv, det har varit rätt styrigt att få av och på trosor och byxor men nu så :) känns skönt att hon kan själv när hon ska börja på förskolan. Det enda som är svårt för henne är att ta tvål när hon ska tvätta händerna, funderar på att kanske köpa en sån där som pumpar ut automatiskt när man håller fram handen...
 
Nu har det börjat lossna för sonen. Han har känt av när han behöver kissa, håller sig och styr när han väl kissar. För honom har det funkat att stå upp och kissa på något i naturen, t,ex. ett träd eller en blomma. Bajsen är fortfarande svårstyrt, men är glad över att kisseriet har gått framåt de senaste dagarna :)
 
Här har det faktiskt också rullat på, han säger till, han hinner nästan alltid och har varit torr de flesta nätter till och med O_o:up:
Inatt vaknade han mitt i natten och skulle på toan :banana:
 
Nu har vi varit vid kusten i en vecka, mellanlandat hemma och nu åkt tillbaka till kusten, fast denna gång till den rätta sidan ;)(västkusten). Passade på att gifta oss när vi ändå var hemma, känns bra att ha det fixat :D!

Sonen har gått utan blöja under veckan som var, och det har gått framåt. Det är oftast inga problem att ha honom utan blöja hela dagen, men man får påminna honom om att kissa (vilket funkar bäst utomhus) och ibland kommer det en skvätt i kalsongen. När vi var hemma kunde han inte kissa ute eftersom vi bor i lägenhet, så där gick det betydligt sämre, men nu är vi på landet igen och han kan kissa utomhus igen. Vi kämpar på i hans takt helt enkelt :).

Det märks också att han gillar att vara ledig från dagis. Vi tar sovmorgnar och är uppe sent, så himla mysigt :D!
 
Nu har vi varit vid kusten i en vecka, mellanlandat hemma och nu åkt tillbaka till kusten, fast denna gång till den rätta sidan ;)(västkusten). Passade på att gifta oss när vi ändå var hemma, känns bra att ha det fixat :D!

Sonen har gått utan blöja under veckan som var, och det har gått framåt. Det är oftast inga problem att ha honom utan blöja hela dagen, men man får påminna honom om att kissa (vilket funkar bäst utomhus) och ibland kommer det en skvätt i kalsongen. När vi var hemma kunde han inte kissa ute eftersom vi bor i lägenhet, så där gick det betydligt sämre, men nu är vi på landet igen och han kan kissa utomhus igen. Vi kämpar på i hans takt helt enkelt :).

Det märks också att han gillar att vara ledig från dagis. Vi tar sovmorgnar och är uppe sent, så himla mysigt :D!

Grattis till giftermålet :):heart
 
Nu har vi varit vid kusten i en vecka, mellanlandat hemma och nu åkt tillbaka till kusten, fast denna gång till den rätta sidan ;)(västkusten). Passade på att gifta oss när vi ändå var hemma, känns bra att ha det fixat :D!

Sonen har gått utan blöja under veckan som var, och det har gått framåt. Det är oftast inga problem att ha honom utan blöja hela dagen, men man får påminna honom om att kissa (vilket funkar bäst utomhus) och ibland kommer det en skvätt i kalsongen. När vi var hemma kunde han inte kissa ute eftersom vi bor i lägenhet, så där gick det betydligt sämre, men nu är vi på landet igen och han kan kissa utomhus igen. Vi kämpar på i hans takt helt enkelt :).

Det märks också att han gillar att vara ledig från dagis. Vi tar sovmorgnar och är uppe sent, så himla mysigt :D!
Grattis till giftermålet! Vad roligt!
 
Nu har vi varit vid kusten i en vecka, mellanlandat hemma och nu åkt tillbaka till kusten, fast denna gång till den rätta sidan ;)(västkusten). Passade på att gifta oss när vi ändå var hemma, känns bra att ha det fixat :D!

Sonen har gått utan blöja under veckan som var, och det har gått framåt. Det är oftast inga problem att ha honom utan blöja hela dagen, men man får påminna honom om att kissa (vilket funkar bäst utomhus) och ibland kommer det en skvätt i kalsongen. När vi var hemma kunde han inte kissa ute eftersom vi bor i lägenhet, så där gick det betydligt sämre, men nu är vi på landet igen och han kan kissa utomhus igen. Vi kämpar på i hans takt helt enkelt :).

Det märks också att han gillar att vara ledig från dagis. Vi tar sovmorgnar och är uppe sent, så himla mysigt :D!

Grattis!

Vi gifte oss också i smyg för 4 år sen :D
 
Grattis Rhinos! :D

Vi har varit på resande fot i nästan två veckor nu. Mycket nya platser och nya miljöer och mycket folk. Sonen är helt fantastiskt i att anpassa sig till konstiga rutiner osv. Väldigt skönt att han är van att somna i vagnen för det funkar oavsett var vi är.

Blöjan har varit lite av och på. Egentligen vill vi inte göra så men när vi har varit i så mycket olika miljöer och med mycket folk har det inte riktigt funkat. Men han säger oftast till när han ska bajsa och ofta även när han ska kissa. Så det går framåt :) Nu väntar lugnare semestertid hemma och i sommarstugan så nu blir det hårdkörning med potträningen och slappande med allt annat ;)
 
L vill också vara utan blöja emellanåt, men det märks på henne att hon ännu inte riktigt kan tolka signalerna och känna när det är på gång. Hon vill ju vara som storkusinen som är torr sedan några månader, så vi låter hennes hållas exempelvis när vi är hos svärföräldrarna och hon till 99% är utomhus. Antingen så trillar polletten ner eller så får vi backa några steg, hon får bestämma.

För övrigt är hennes nya grej att säga att hon MÅSTE göra ditten och datten. "Jag MÅSTE måla!". "Jag MÅSTE måla en katt!". "Jag MÅSTE inte gå och sova!" :D
 
Det går så över förväntan med att vara utan blöja så vi väntar på ett bakslag :cool:
Gissar att det kan bli när han börjar förskolan om tre veckor och då är det ju så.
Så länge det går bra är det ju bara rätt in på erfarenhetskontot tänker jag :up:


Inför förskolan;
Har inventerat garderoben lite inför höst-vinter och måste nog köpa lite ytterkläder ffa, men hur ska en gissa storlek egentligen? Nu klär han i 92 och 98, till vintern gissar jag att 92overallen han har räcker i storlek. 98 ser helt gigantiskt ut?
Har tex en 92 softshelloverall som jag gissar blir lagom till typ fyraårsdagen :meh:
Köper gärna begagnat särskilt till förskolan, ska vi bara ha hemmavid kan man ju dra till affären där o då men jag vill ju görna vara förberedd jag :angel: o köpa påmej så det finns.

Namnar ni kläderna med penna(vilken?) eller köper ni namnlappar(vart?).
Kan man märka nappen med nån typ av permanentpenna? Finns ju o köpa med namn men har en kartong(!) nappar som jag fyndköpte som parti så det finns för em lång tid framöver ändå :laugh:
 
Det går så över förväntan med att vara utan blöja så vi väntar på ett bakslag :cool:
Gissar att det kan bli när han börjar förskolan om tre veckor och då är det ju så.
Så länge det går bra är det ju bara rätt in på erfarenhetskontot tänker jag :up:


Inför förskolan;
Har inventerat garderoben lite inför höst-vinter och måste nog köpa lite ytterkläder ffa, men hur ska en gissa storlek egentligen? Nu klär han i 92 och 98, till vintern gissar jag att 92overallen han har räcker i storlek. 98 ser helt gigantiskt ut?
Har tex en 92 softshelloverall som jag gissar blir lagom till typ fyraårsdagen :meh:
Köper gärna begagnat särskilt till förskolan, ska vi bara ha hemmavid kan man ju dra till affären där o då men jag vill ju görna vara förberedd jag :angel: o köpa påmej så det finns.

Namnar ni kläderna med penna(vilken?) eller köper ni namnlappar(vart?).
Kan man märka nappen med nån typ av permanentpenna? Finns ju o köpa med namn men har en kartong(!) nappar som jag fyndköpte som parti så det finns för em lång tid framöver ändå :laugh:
Vi har hittills inte köpt ett endaytterplagg utan har fått låna allt från min ena syster. Overaller brukar vara rymliga. Förutom vanliga ombyteskläder har vi haft en overall samt regnkläder och gummistövlar på förskolan (och en uppsättning hemma). Då har det oftast räckt att åka till fsk i vindfleece.

Vi har använt namnlappar som klistras på. Några har väl lossnat, men funkar ganska bra tycker jag. Har valt att köpa lappar med enbart efternamn på. En bra grej med klisterlappar är ju att det går att täcka över gammal namnmärkning på begagnade kläder. Har en penna för tex skor köpt på någon av klädaffärerna.
 
Hur har ni det med dagsömn nu för tiden?

Nu under semestern har sonen i princip slutat sova på dagen. Eller rättare sagt vi har slutat att lägga honom dagtid. Men ganska ofta somnar han i bilen på väg hem om vi varit iväg osv.

Fungerar rätt bra, oftast orkar han utan problem. Fast sen när förskolan börjar igen lär väl såklart behovet av dagvils bli större :)
 
Hur har ni det med dagsömn nu för tiden?

Nu under semestern har sonen i princip slutat sova på dagen. Eller rättare sagt vi har slutat att lägga honom dagtid. Men ganska ofta somnar han i bilen på väg hem om vi varit iväg osv.

Fungerar rätt bra, oftast orkar han utan problem. Fast sen när förskolan börjar igen lär väl såklart behovet av dagvils bli större :)

E behöver sova 1 h på dagen för att inte bli trött och gnällig för tidigt på kvällen så det har vi kört på hela sommaren :)
 
Inför förskolan;
Har inventerat garderoben lite inför höst-vinter och måste nog köpa lite ytterkläder ffa, men hur ska en gissa storlek egentligen? Nu klär han i 92 och 98, till vintern gissar jag att 92overallen han har räcker i storlek. 98 ser helt gigantiskt ut?
Har tex en 92 softshelloverall som jag gissar blir lagom till typ fyraårsdagen :meh:
Köper gärna begagnat särskilt till förskolan, ska vi bara ha hemmavid kan man ju dra till affären där o då men jag vill ju görna vara förberedd jag :angel: o köpa påmej så det finns.

Namnar ni kläderna med penna(vilken?) eller köper ni namnlappar(vart?).
Kan man märka nappen med nån typ av permanentpenna? Finns ju o köpa med namn men har en kartong(!) nappar som jag fyndköpte som parti så det finns för em lång tid framöver ändå :laugh:

Det är typ omöjligt att gissa storlek :p Förra vintern hade sonen en Didrikssonoverall i storlek 80. Den var stoor i storleken och går att förlänga i armar och ben så frågan är om han inte kommer kunna ha den i början av även denna vinter. Skalkläder har han i 86 som jag räknar med räcker hela hösten. I vanliga fall har han 86 och 92. Han är släkt med sin mor och har lång överkropp och korta ben så tröjor i 86 börjar bli korta och byxor i 92 är stora.

Vi köpte klisterlappar med namn inför förskolestarten. När de ska slut ska vi köpa såna som är mer i textil. Dessa har funkat men en del har ramlat av. Vi köpte från namnband.se :)
 
Hur har ni det med dagsömn nu för tiden?

Nu under semestern har sonen i princip slutat sova på dagen. Eller rättare sagt vi har slutat att lägga honom dagtid. Men ganska ofta somnar han i bilen på väg hem om vi varit iväg osv.

Fungerar rätt bra, oftast orkar han utan problem. Fast sen när förskolan börjar igen lär väl såklart behovet av dagvils bli större :)
Sonen sover fortfarande på dagen, blir som mest runt 1 h 45 min. Dock har han somnat lite senare än vanligt, vilket gjort att han varit uppe längre på kvällen. Nu när vi har semester gör det ingenting, och jag tror det löser sig när han går tillbaka till dagis. Han kommer bara gå 15 timmar i veckan när han börjar igen så han kommer inte sova middag på dagis, så vi får se vad vi får för rutiner. Ibland har han skippat tuppluren, men man märker att han nog hade behövt den ändå :).
 
Hur har ni det med dagsömn nu för tiden?

Nu under semestern har sonen i princip slutat sova på dagen. Eller rättare sagt vi har slutat att lägga honom dagtid. Men ganska ofta somnar han i bilen på väg hem om vi varit iväg osv.

Fungerar rätt bra, oftast orkar han utan problem. Fast sen när förskolan börjar igen lär väl såklart behovet av dagvils bli större :)
Här sovs det en gång om dagen. Olika hur länge men allt ifrån en halvtimme till två timmar.
Somnar han på fm i bilen tex sover han inget mer den dan.
Ibland sover han inte alls och det funkar dwt också även om han blir trött på kvällen.
Eftersom lillebror sover middag så blir det att han också gör det samtidigt.
Men han verkar behöva det så han får sova när han vill. Även om han sover sen middag så somnar han alltid på kvällen. Så det är ju bra!
 
Det är typ omöjligt att gissa storlek :p Förra vintern hade sonen en Didrikssonoverall i storlek 80. Den var stoor i storleken och går att förlänga i armar och ben så frågan är om han inte kommer kunna ha den i början av även denna vinter. Skalkläder har han i 86 som jag räknar med räcker hela hösten. I vanliga fall har han 86 och 92. Han är släkt med sin mor och har lång överkropp och korta ben så tröjor i 86 börjar bli korta och byxor i 92 är stora.

Vi köpte klisterlappar med namn inför förskolestarten. När de ska slut ska vi köpa såna som är mer i textil. Dessa har funkat men en del har ramlat av. Vi köpte från namnband.se :)

Har provat vinterkläder nu o sonen var inte imponerad:p
Har ju endel ärvt och det verkar faktiskt fungera, jag trodde det skulle bli för smått.
Det är lite mellanlagerkläder jag behöver ha.
Men känns inte som nån panik.
Sen får jag nog ta att jag får handla vartefter även om jag vill ha allt klart :D
Beställde klisterlappar namnlappar iaf får vi se hur dom fungerar.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp