Vårföräldrar 2015 #7

Sonen är inne i en period där han frågar om ALLT! Vad gjorde mamma? Vad är det som låter? Vad har pappa där? Vad har hon i handen? Det blir många frågor, många svar och många frågor som inte kan få svar på eftersom jag själv inte vet svaret :P. Det är jätteroligt att han är nyfiken såklart, men det är lite svårt att ge svar på allt han undrar ;).

Han älskar dessutom allt med hjul, och frågar ofta vad bilar, traktorer, tåg osv. "heter". Jag är sjukt imponerad att han redan nu kan en hel del bil- och traktormärken. Fascineras över hans förmåga att snappa upp detaljer. Men att iaktta har alltid varit hans starka sida. Utvecklingen av motorik och det fysiska har gått mycket långsammare.

Här är det tvärtom. E pratar för fullt men inte jättetydligt än jämfört med hur J var i samma ålder eller hennes jämngamla kompisar på dagis. Men hon har full koll på kroppen och har alltid varit väldigt fysisk av sig :) Tror språket kommer lossna mer och mer nu fram tills hon fyller 3 år för det kommer mer och mer ord och meningar.
 
Sonen är inne i en period där han frågar om ALLT! Vad gjorde mamma? Vad är det som låter? Vad har pappa där? Vad har hon i handen? Det blir många frågor, många svar och många frågor som inte kan få svar på eftersom jag själv inte vet svaret :P. Det är jätteroligt att han är nyfiken såklart, men det är lite svårt att ge svar på allt han undrar ;).

Han älskar dessutom allt med hjul, och frågar ofta vad bilar, traktorer, tåg osv. "heter". Jag är sjukt imponerad att han redan nu kan en hel del bil- och traktormärken. Fascineras över hans förmåga att snappa upp detaljer. Men att iaktta har alltid varit hans starka sida. Utvecklingen av motorik och det fysiska har gått mycket långsammare.

Haha här är det lite tvärtom. Han ska berätta om allt. Hur saker ser ut, vems de är (i regel hans, mormors eller farfars :p), hur de låter. Inte alltid överensstämmande med verkligheten ;)

Men det låter som att E ligger före i talet. Här pratas det visserligen i meningar om tre-fyra ord, men han "fuskar" ofta och säger bara ett ord fast han egentligen kan mer. En hel del måste man nog känna honom rätt väl för att begripa också.
 
Haha här är det lite tvärtom. Han ska berätta om allt. Hur saker ser ut, vems de är (i regel hans, mormors eller farfars :p), hur de låter. Inte alltid överensstämmande med verkligheten ;)

Men det låter som att E ligger före i talet. Här pratas det visserligen i meningar om tre-fyra ord, men han "fuskar" ofta och säger bara ett ord fast han egentligen kan mer. En hel del måste man nog känna honom rätt väl för att begripa också.

Samma här. En hel del är inte begripligt för utomstående :p
 
E gjorde sin debut på hästtävling igår :love: Min islandshästklubb hade KM och på mitt initiativ hade vi en miniorklass där barn under 7 år får vara med och bli ledda runt banan i valfri gångart i lugnt tempo. J var med i våras så det var hennes andra gång men för E var det första gången :) Två stolta tjejer som hängde upp sina rosetter i sovrummen igår kväll :love:
 
Här är det tvärtom. E pratar för fullt men inte jättetydligt än jämfört med hur J var i samma ålder eller hennes jämngamla kompisar på dagis. Men hon har full koll på kroppen och har alltid varit väldigt fysisk av sig :) Tror språket kommer lossna mer och mer nu fram tills hon fyller 3 år för det kommer mer och mer ord och meningar.
Det är verkligen olika vilka färdigheter som barnen "lägger krut på". Sonen har alltid varit sådan att han inte gör saker förrän han redan kan det. Han iakttar saker väldigt länge och det tar lång tid innan han vågar göra saker själv. Vi får uppmuntra honom en hel del, för vi vet att han kan, men vågar inte riktigt :).
 
H är ju också en snackis, men inga frågor ännu. Däremot berättar han också massor av info som att "mormor och morfar har röd bil" och långa citat ur sina favoritböcker.

Alla utom maken har varit sjuka i helgen, men H är pigg som en mört om än en snuvig sådan så jag tänkte skicka honom till förskolan imorgon och så åker jag och lillasyster en sväng till mitt jobb.
 
Här har den lille sonen för första gången i livet gått och blivit pappig. Bara pappa ska natta honom och det mesta är "pappa pappa pappa. Eftersom han ska bli storebror om några veckor känns det lite som att är det någon gång man ska bli pappig ska han väl passa på nu :p
 
Här avkrävs vi svar på frågor som "Har elefanter händer?" och "Var är din morfar?". Båda ganska svåra att svara på vid sängdags (min morfar är död).

Jag bävar redan inför den dag som L börjar fråga om sin mormor och morfar. Min mamma dog när jag var 18 och pappa när jag var 28, så det kommer bli en jävla gråtfest...
 
L är inne i någon sorts superartig period. Det är "Tack snälla", "Tack, det var snällt" och "Åh, vad snällt!", "Tack så JÄTTEmycket!", "Kan jag få en banan, tack/snälla?" och så vidare. Himla gulligt, och väldigt trevligt. :D

Här är det mycket "tack" men det där var minsann överkurs :D
 
S och en av de jämnåriga tjejerna på dagis har verkligen blivit kompisar nu! Det är väldigt mycket prat om "Ilis" (så säger han men hon heter egentligen något annat ;) ). När han leker hemma är "Ilis" också alltid med och leker tydligen :p:love:
 
Vi har också backat med blöjan. Hemma går det hyfsat men det är inget vi har panik över.
Talet utvecklas i rasande fart och från att förra veckan krampaktigt kramat och gråtit hjärtskärande vid lämning ska han inte med hem längre :cautious::D

Dock har han dragit på sej något som vi trodde var typ blöj/kontakteksem. liknande nässelutslag kanske, 'från ingenstans'. Blossade upp igen idag utefter kalsongkanten men är inte helt säker längre på att det är själva orsaken faktiskt.
Vc ville avvakta lite men kanske ringer jag barnkliniken också/istället som gjorde fiskallergiutredningen. Han hade nämligen något liknande innan provokationen trots att han redan åt strikt fiskfritt. Dock hade vi missat fiskoljan i ersättningen :cry: och utslag är också symtom på allergin.
Förskolan är jättenoga då de har en redan som är jättejätteallergisk mot fisk. Men kanske något annat han reagerar på, eller en korsreaktion eller nåt.
Oavsett så är det frustrerande och magkänslan vill inte stanna vid ett 'Det är vanligt att små barn....' 'det är oftast ingenting' 'det är absolut vanligast att behandla symtom och inte orsak vid såna här utslag'
Orolig morsa :meh:
 
Jag fick till frukost igår: "hej mamma, vad fin du är", så börjar jag gärna mina dagar :love:.

:love: Min dag började med att jag vaknade av att S satte sig på mitt huvud :sneaky:´

Man märker också att det är svårt att rubba vanor. På helgerna när han vaknar okristligt tidigt brukar vi turas om att gå upp med honom och den andre får sova kvar. Den som går upp brukar då sätta sig i soffan och så myser vi vidare och kollar lite på Pippi Långstrump. På vardagarna är det den som lämnar på dagis som går upp sist tillsammans med sonen. Då äter vi frukost i köket direkt och gör alla "morgonbestyren"

Idag är maken sjuk så trots att det är vardag gick jag och sonen upp först medan maken låg kvar i sängen och sov. Tror ni S tyckte att det var en bra idé att äta frukost i köket och inte mysa i soffan framför tv:n? :p Måste nog börja plugga veckodagarna med honom :angel::D
 
:love: Min dag började med att jag vaknade av att S satte sig på mitt huvud :sneaky:´

Man märker också att det är svårt att rubba vanor. På helgerna när han vaknar okristligt tidigt brukar vi turas om att gå upp med honom och den andre får sova kvar. Den som går upp brukar då sätta sig i soffan och så myser vi vidare och kollar lite på Pippi Långstrump. På vardagarna är det den som lämnar på dagis som går upp sist tillsammans med sonen. Då äter vi frukost i köket direkt och gör alla "morgonbestyren"

Idag är maken sjuk så trots att det är vardag gick jag och sonen upp först medan maken låg kvar i sängen och sov. Tror ni S tyckte att det var en bra idé att äta frukost i köket och inte mysa i soffan framför tv:n? :p Måste nog börja plugga veckodagarna med honom :angel::D
Vi brukar prata om att det är jobbardag och dagisdag i morgon redan på söndagkvällen så att dottern inte ska förvänta sig lite tid med plattan/TVn på morgonen :angel:
 
Vi brukar prata om att det är jobbardag och dagisdag i morgon redan på söndagkvällen så att dottern inte ska förvänta sig lite tid med plattan/TVn på morgonen :angel:

Får nog börja med det! Och hoppas på att hans minne är lika bra som hans vanemönster :p
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 125
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp