Vårföräldrar 2015 #7

Får nog börja med det! Och hoppas på att hans minne är lika bra som hans vanemönster :p
Jag kan ju inte påstå att det funkar jämt men då kan vi i alla fall påminna på morgonen att "I dag är det jobardag, då vilar vi tills det är dags att gå upp. Annars orkar du inte leka på dagis hela dagen" ungefär. Ibland går det bra, ibland går det sämre. I morse lyckades jag faktiskt få henne att somna om genom att säga nej till plattan och påminna om att vi måste vila till klockan ringer - sen försov vi oss :D
 
:love: Min dag började med att jag vaknade av att S satte sig på mitt huvud :sneaky:´

Man märker också att det är svårt att rubba vanor. På helgerna när han vaknar okristligt tidigt brukar vi turas om att gå upp med honom och den andre får sova kvar. Den som går upp brukar då sätta sig i soffan och så myser vi vidare och kollar lite på Pippi Långstrump. På vardagarna är det den som lämnar på dagis som går upp sist tillsammans med sonen. Då äter vi frukost i köket direkt och gör alla "morgonbestyren"

Idag är maken sjuk så trots att det är vardag gick jag och sonen upp först medan maken låg kvar i sängen och sov. Tror ni S tyckte att det var en bra idé att äta frukost i köket och inte mysa i soffan framför tv:n? :p Måste nog börja plugga veckodagarna med honom :angel::D
Idag började min dag med "hej mamma, jag har ätit kött två gånger". Jag äter inte kött och det gör inte L heller (ännu, vill hon göra det när hon större så får hon såklart det) så vad detta kom ifrån är oklart men hon har mycket tankar kring det mesta ;).
 
Jag funderar på om jag ska ta med småttingarna (Alice 2 år och Douglas 4,5 månader) och åka en vecka eller två till mina föräldrar i Spanien. MEN är det ett alldeles för stort projekt att flyga själv med två så små barn? Problem jag kan komma på såhär direkt - gå på toaletten på flyget = typ omöjligt utan att lämna nåt barn, få med sig Alice åt rätt håll och inte komma bort på flygplatsen (hon är snabb, orädd och humörig), dessutom ska jag ju få med packningen samtidigt O_o, Douglas sitter i bärselen vid förflyttning, på planet tänker jag att jag kan ha plattan laddad med film och det roar nog Alice en stund och så lite pyssel på det och så somnar hon förhoppningsvis.

Får man ta med vagn hela vägen fram till planet? Och hur transporteras den i så fall? Vill ju inte att den ska gå sönder, vagnen skulle ju lösa massor känner jag...
 
Jag funderar på om jag ska ta med småttingarna (Alice 2 år och Douglas 4,5 månader) och åka en vecka eller två till mina föräldrar i Spanien. MEN är det ett alldeles för stort projekt att flyga själv med två så små barn? Problem jag kan komma på såhär direkt - gå på toaletten på flyget = typ omöjligt utan att lämna nåt barn, få med sig Alice åt rätt håll och inte komma bort på flygplatsen (hon är snabb, orädd och humörig), dessutom ska jag ju få med packningen samtidigt O_o, Douglas sitter i bärselen vid förflyttning, på planet tänker jag att jag kan ha plattan laddad med film och det roar nog Alice en stund och så lite pyssel på det och så somnar hon förhoppningsvis.

Får man ta med vagn hela vägen fram till planet? Och hur transporteras den i så fall? Vill ju inte att den ska gå sönder, vagnen skulle ju lösa massor känner jag...
Vid specialbagageinlämningen, där du lämnar in din vagn, finns det små sulkyvagnar att låna och de kan du ha med hela vägen fram till boardingen :)
 
Jag funderar på om jag ska ta med småttingarna (Alice 2 år och Douglas 4,5 månader) och åka en vecka eller två till mina föräldrar i Spanien. MEN är det ett alldeles för stort projekt att flyga själv med två så små barn? Problem jag kan komma på såhär direkt - gå på toaletten på flyget = typ omöjligt utan att lämna nåt barn, få med sig Alice åt rätt håll och inte komma bort på flygplatsen (hon är snabb, orädd och humörig), dessutom ska jag ju få med packningen samtidigt O_o, Douglas sitter i bärselen vid förflyttning, på planet tänker jag att jag kan ha plattan laddad med film och det roar nog Alice en stund och så lite pyssel på det och så somnar hon förhoppningsvis.

Får man ta med vagn hela vägen fram till planet? Och hur transporteras den i så fall? Vill ju inte att den ska gå sönder, vagnen skulle ju lösa massor känner jag...

Nu flyger jag bara med en vild 2.5åring, med över 30 flygningar i bagaget.
Plattan är perfekt underhållning så fort vi satt oss får min Alice plattan och är nöjd och glad. Sen har vi block och kritor och nån bok som variation, och godsaker.
På Arlanda får man oftast lämna vagnen på specialbagage, har sett några dom haft sängen vagn efter säk.kontrollen, beror på vem du flyger med. Lånevagnarna är billigaste de kunde hitta och går inte att luta så passar större barn. Skaffa en väska att ha vagnen i.
De gånger jag behövt gå på toa på flyget har A följt med in, lite trångt men det går, men flygvärdinnorna har erbjudit sej att ta henne en stund.
 
Jag funderar på om jag ska ta med småttingarna (Alice 2 år och Douglas 4,5 månader) och åka en vecka eller två till mina föräldrar i Spanien. MEN är det ett alldeles för stort projekt att flyga själv med två så små barn? Problem jag kan komma på såhär direkt - gå på toaletten på flyget = typ omöjligt utan att lämna nåt barn, få med sig Alice åt rätt håll och inte komma bort på flygplatsen (hon är snabb, orädd och humörig), dessutom ska jag ju få med packningen samtidigt O_o, Douglas sitter i bärselen vid förflyttning, på planet tänker jag att jag kan ha plattan laddad med film och det roar nog Alice en stund och så lite pyssel på det och så somnar hon förhoppningsvis.

Får man ta med vagn hela vägen fram till planet? Och hur transporteras den i så fall? Vill ju inte att den ska gå sönder, vagnen skulle ju lösa massor känner jag...
När vi tog flyget till Mallis förra året fick man ha vagnen ända fram till boarding. Där stoppade vi ner den i en plastsäck (hade gärna velat haft en väska). Men den fick inte en skråma ngn av vändorna. Det är nog svårare att kasta hur som helst med vagnarna (eller så är de kanske mer hänsynsfulla mot de bagagen).

Jag hade vågat prova. Det går ju att gå på toa med sele på om det krisar (men man får kanske inte plats allihopa?). Och det brukar ju alltid finnas hjälpsamma människor i närheten. Så det går säkert bra!
 
När vi tog flyget till Mallis förra året fick man ha vagnen ända fram till boarding. Där stoppade vi ner den i en plastsäck (hade gärna velat haft en väska). Men den fick inte en skråma ngn av vändorna. Det är nog svårare att kasta hur som helst med vagnarna (eller så är de kanske mer hänsynsfulla mot de bagagen).

Jag hade vågat prova. Det går ju att gå på toa med sele på om det krisar (men man får kanske inte plats allihopa?). Och det brukar ju alltid finnas hjälpsamma människor i närheten. Så det går säkert bra!

Bokade idag så blir 10 dagar i Spanien :) Tänker att det ligger ju lite i allas intresse på planet att barnen inte ballar ur så antar att folk gärna hjälper till :p ska köpa en liten mindre smidig sittvagn också som jag kan spänna fast och frakta vild 2-åring i :down:
 
Jag funderar på det här med stol vid matbordet. H har en tripp trapp, men funderar på att ge den till lillasyster istället. Lillasyster sitter nu i en "Blåmes" från Ikea, men jag tycker att den är lite otymplig.
Är det någon som använder någon av Ikeas juniorstolar? Eller vad har ni för stol?
 
Sonen sitter på en tripp trapp nu. En från när jag och mina syskon var små i någon härligt mörkbrun nyans :p

Tänker nog köpa en Stokke tripp trapp till bebis nu. Kommer kunna ärva bebisdelarna man har till och då känns det mer värt att köpa en sån stol, speciellt om man kan hitta på blocket.

Har inte riktigt fastnat för någon av Ikeas. Tycker lite att de antingen är för klumpiga eller för plastiga.
 
Jag funderar på det här med stol vid matbordet. H har en tripp trapp, men funderar
på att ge den till lillasyster istället. Lillasyster sitter nu i en "Blåmes" från Ikea, men jag tycker att den är lite otymplig.
Är det någon som använder någon av Ikeas juniorstolar? Eller vad har ni för stol?
Vår gosse sitter på en vanlig stol :o
Eller kökssoffan helst.
Han har en tripptrapp också vid matsalsbordet och den sitter han på när vi äter där.
 
Vår gosse sitter på en vanlig stol :o
Eller kökssoffan helst.
Han har en tripptrapp också vid matsalsbordet och den sitter han på när vi äter där.

Vet inte om det är högt bord, låga stolar, kort barn eller en kombination av alla. Men här funkar det inte med vanlig stol för att nå upp ordentligt. Även om det såklart är väldigt roligt att sitta på vanlig stol :p
 
Sonen är också för liten för vanlig stol, men han är relativt lång för sin ålder. Han har en tripp trapp :).
 
Höstskor! Är det någon som har en bra plan? När det är lite kallare än vanliga sneakers, för varmt för vinterstövlar och för torrt för gummistövlar typ :p

Funderar på Kavat Iggesund eller något i den stilen och kunna ha ullstrumpor i när det är lite kallare. Förra året hade han kängor som iofs var jättebra men skor som går att tvätta i tvättmaskinen är lockande med tanke på hur stor del av dagis sandlåda vi brukar ha med oss hem :p
 
Jag funderar på det här med stol vid matbordet. H har en tripp trapp, men funderar på att ge den till lillasyster istället. Lillasyster sitter nu i en "Blåmes" från Ikea, men jag tycker att den är lite otymplig.
Är det någon som använder någon av Ikeas juniorstolar? Eller vad har ni för stol?
Alice sitter på vanlig stol sen hon var 1,5 och inte ville sitta i barnstol längre. Hon sitter på knä för att nå upp. Vi har köpt en tripptrapp till henne men hon gillar den inte pga att hon inte kommer ner själv från den så den använder vi mest till att slå tårna i när vi går förbi :cautious:
 
Höstskor! Är det någon som har en bra plan? När det är lite kallare än vanliga sneakers, för varmt för vinterstövlar och för torrt för gummistövlar typ :p

Funderar på Kavat Iggesund eller något i den stilen och kunna ha ullstrumpor i när det är lite kallare. Förra året hade han kängor som iofs var jättebra men skor som går att tvätta i tvättmaskinen är lockande med tanke på hur stor del av dagis sandlåda vi brukar ha med oss hem :p

Jag tycker också att det där med skor är svårt. Svärmor är dock fullkomligt magisk när det gäller skoinköp, så både vår familj och svågerns familj outsourcar det till henne. :angel: Än så länge är det ju klockrent sneakers- eller gummistövelklimat förhoppningsvis kan vi klara oss med att bara ha lite varmare strumpor innan det är dags för vinterskor.

(Dock är det åtminstone nu så att det spelar ingen roll vilken plan vi har för vilka skor som ska bäras när, dottern ska BARA ha sina "springskor" för hon vill kunna springa snabbt. :rofl: )
 
Höstskor! Är det någon som har en bra plan? När det är lite kallare än vanliga sneakers, för varmt för vinterstövlar och för torrt för gummistövlar typ :p

Funderar på Kavat Iggesund eller något i den stilen och kunna ha ullstrumpor i när det är lite kallare. Förra året hade han kängor som iofs var jättebra men skor som går att tvätta i tvättmaskinen är lockande med tanke på hur stor del av dagis sandlåda vi brukar ha med oss hem :p

Jag fann faktiskt på skopunkten åt båda våra. Lite högre skaft, något fodrade och vattentäta :) Både jag och barnen nöjda hittills! Dom varierar mellan dom och gummistövlar tills det är dags för vinterskor.

I vinter blir det mer rejäla kängor. Har kollat ut ett par jag funderat på men vi får se. E kanske kan ärva av J. Måste inventera höst- och vinterkläderna för J behöver typ allt nytt....:meh:
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att det där med skor är svårt. Svärmor är dock fullkomligt magisk när det gäller skoinköp, så både vår familj och svågerns familj outsourcar det till henne. :angel: Än så länge är det ju klockrent sneakers- eller gummistövelklimat förhoppningsvis kan vi klara oss med att bara ha lite varmare strumpor innan det är dags för vinterskor.

(Dock är det åtminstone nu så att det spelar ingen roll vilken plan vi har för vilka skor som ska bäras när, dottern ska BARA ha sina "springskor" för hon vill kunna springa snabbt. :rofl: )

Kan man hyra in den där svärmodern? ;)

Ja än så länge funkar sneakers och gummistövlar jättebra. Men sonens sneakers har han haft hela sommaren och de börjar redan bli på gränsen till för små så de kommer nog inte funka med varmare strumpor i sen. Så tänker att något vattentätt som ändå andas och med lite högre skaft vore bra innan det är dags för riktiga vinterskor.
 
Jag fann faktiskt på skopunkten åt båda våra. Lite högre skaft, något fodrade och vattentäta :) Både jag och barnen nöjda hittills! Dom varierar mellan dom och gummistövlar tills det är dags för vinterskor.

I vinter blir det mer rejäla kängor. Har kollat ut ett par jag funderat på men vi får se. E kanske kan ärva av J. Måste inventera höst- och vinterkläderna för J behöver typ allt nytt....:meh:

Jag har ju insett det opraktiska med att ha ett barn fött i april och ett som kommer i oktober. Det där med att ärva vinterkläder är ju frågan hur det kommer funka :P Iaf första åren.

Men vinterkläder är iaf lättare! Vi var jättenöjda med det vi hade förra året så det blir samma denna gång. Eller ja samma modeller, lär behövas större storlekar. Även om overallen från förra året kanske funkar i början av vintern.
 
Vi kör med gympaskor och gummistövlar. Jag tror vi kommer göra det fram till det är dags för fodrade gummistövlar och varmare kängor. Får väl köpa tjockare sockor att ha i gympaskorna bara.
 
Jag har ju insett det opraktiska med att ha ett barn fött i april och ett som kommer i oktober. Det där med att ärva vinterkläder är ju frågan hur det kommer funka :P Iaf första åren.

Men vinterkläder är iaf lättare! Vi var jättenöjda med det vi hade förra året så det blir samma denna gång. Eller ja samma modeller, lär behövas större storlekar. Även om overallen från förra året kanske funkar i början av vintern.

Ls kusiner är födda i juli respektive december. Den senare är avsevärt större än den förra, så det går alldeles utmärkt att ärva kläder från storasyrran. :D
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 125
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp