Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016 del 3

Just nu inleds del 1 i fixa-sovrummet-inför-bebis här hemma :D
Sambons lillebror är här och borrar upp tv och en liten hylla på väggen mitt emot sängen så tvn:s förra plats kan få tas upp av en byrå till kiddot istället. Tanken är att det blir en tripp till Ikea om en vecka si så där för byrå- och spjälsängs-köp. Så kan vi stryka två saker på listan i alla fall!

Men alltså, det känns ju konstigt att bygga ihop och sätta upp spjälsängen redan, ska den bara stå där i 3 månader sen liksom :eek: Har ni fixat med säng och bäddat och sådär redan?

Jag har ju fått lite känsla av att våra gryn inte kommer stanna inne såå värst länge till.. (Får jag kanske äta upp sen o går till 40+ ;) )
Iallafall, igår kom spjälsängen hem, bädda o fixa ordning, komplettera BB-väskan, börja packa i min o sambon väska och fixa lite annat smått i rummet. Nu är det tavlor o dyl som ska upp sen är det färdigt. Ska även hämta hem babyskydden i veckan :)
Sen är vi heeeelt färdiga o bara väntar på att dom ska bakas färdigt, barnvagnen hämtas först då dom är ute :)
 
Härligt ridpass på pålle som verkligen mått bra av sin julvila. Fortsätter värma upp på lina, och skritta av på lina och idag var han så fin att jag inte kände nåt när jag satt av!!
Brukar få kämpa lite när nån annan ridit för att få honom på bakbenen igen men fredagens ryttare gjorde uppenbarligen ett bra jobb! Så hon får allt hoppa han mera...
Två prommisar med vovven i solen oxå. Och lite tvätt och städ. Tvätt och städ drog igång sammandragningarna. Tydligt tecken från kroppen att det borde göras mindre hushållsjobb!
 
Jag har ju fått lite känsla av att våra gryn inte kommer stanna inne såå värst länge till.. (Får jag kanske äta upp sen o går till 40+ ;) )
Iallafall, igår kom spjälsängen hem, bädda o fixa ordning, komplettera BB-väskan, börja packa i min o sambon väska och fixa lite annat smått i rummet. Nu är det tavlor o dyl som ska upp sen är det färdigt. Ska även hämta hem babyskydden i veckan :)
Sen är vi heeeelt färdiga o bara väntar på att dom ska bakas färdigt, barnvagnen hämtas först då dom är ute :)

Hehe, jag tänkte först taggat dig i mitt inlägg och skriva att jag ju faktiskt förstår om ni har fixat allt ;) först i listan och tvillingar dessutom, då känns det rätt vettigt att ha det mesta klart nu :D

Tror det blir så att vi köper oss en byrå och lite annan förvaring vi behöver till kök och badrum, spjälsäng får vänta lite till eftersom den bara kommer stå i kartongen och vara ivägen. Så länge vi har byrån till ongen så kan vi börja köpa lite kläder, har ju än så länge inte införskaffat någonting alls förutom lagt handpenning på vagnen :)

Hittade förresten en hemsida där man kan beställa färdiga "paket" med allt möjligt man kan tänkas behöva inför bebis. Ett start-kit ungefär. Som då skulle vara billigare än att köpa alla produkter var för sig i butik. Blir nog ett sånt också, det verkade smidigt!
 
Herregud... För hela familjen liksom.

@sicx vi har sängen i förrådet och tänker väl ta in den snart mest för att få plats i förrådet. Men bädda gör jag inte förrän jag är hemma från BB ... Är lite vidskeplig med förberedelserna.

Tycker fortfarande det är länge kvar- tänker börja fundera på sånt i mars när det är en månad kvar:-)

Ja, jag tycker också det är långt kvar fortfarande och känner fortfarande att det är lite konstigt att planera inför och köpa bebisrelaterade saker, därför har vi inte handlat något alls än typ. Samtidigt blir jag lite stressad av att tiden fram till nu ändå har gått himla fort, 25 veckor har ändå passerat och det känns typ som 8 :D
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ja det brukar komma runt vecka 33. Är orolig dock för att datum blir satt för sent denna gång. Ska träffa en läkare i morgon och påtala min oro. Har ju ätit medicin tidigare under grav som kan medföra tidigare förlossning, men det kanske enbart gäller om man äter hela graviditeten ut?!

Är orolig för att magen inte växer heller, men fick göra ett TUL i samma veckor med dottern för att SF stannade av.

Här är det datum 7-10 dagar innan BF som gäller, har ni annat? Men är du bara beviljat planerat kejsarsntit eller blir det akutsnitt om bebis vill komma tidigare? Ett akutsnitt är nog inget att rekommendera men för mig är det lite lugnande att veta att det blir kejsarsnitt oavsett när bebis vill komma :)

Är bebis aktiv i magen så ska inte SF-mått påverka allt för mycket. Men skönt med ett TUL så du får veta varför SF-mått inte ökar. Hur var det med dottern, var hon liten eller kanske bara långt ner i bäckenet?
 
Men alltså, det känns ju konstigt att bygga ihop och sätta upp spjälsängen redan, ska den bara stå där i 3 månader sen liksom :eek: Har ni fixat med säng och bäddat och sådär redan?

Sambon får fixa sängen medan vi ligger på BB, blir kvar ett par dagar pga kejsarsnitt. Däremot ska det tvättas upp lite kläder inom kort. Sen får sambon även äran att köpa trosskydd, blöjor, flaskor och ersättning när vi ligger på BB. Haha den mannen får fullt upp då han även ska ha vår 2 åringen hemma och ev även 11 åringen :p
 
Här hemma har vi en förväntansfull lillebror på 2 år.

Varje dag sliter han upp min tröja och säger "babi; det ska pussas på magen, skaka magen, skrika in i magen och klappa magen. Nackdelen är att han numera fått för sig att alla har bebis i magen, inklusive han själv och min sambo, för han drar gärna upp även deras tröjor och pekar "babi" :rofl:. Blir spännande att se när bebis ligger på utsidan hur han kommer reagera :p:love:
 
Hehe, jag tänkte först taggat dig i mitt inlägg och skriva att jag ju faktiskt förstår om ni har fixat allt ;) först i listan och tvillingar dessutom, då känns det rätt vettigt att ha det mesta klart nu :D

Tror det blir så att vi köper oss en byrå och lite annan förvaring vi behöver till kök och badrum, spjälsäng får vänta lite till eftersom den bara kommer stå i kartongen och vara ivägen. Så länge vi har byrån till ongen så kan vi börja köpa lite kläder, har ju än så länge inte införskaffat någonting alls förutom lagt handpenning på vagnen :)

Hittade förresten en hemsida där man kan beställa färdiga "paket" med allt möjligt man kan tänkas behöva inför bebis. Ett start-kit ungefär. Som då skulle vara billigare än att köpa alla produkter var för sig i butik. Blir nog ett sånt också, det verkade smidigt!

Vart hittade du sådana startkit?
 
Här hemma har vi en förväntansfull lillebror på 2 år.

Varje dag sliter han upp min tröja och säger "babi; det ska pussas på magen, skaka magen, skrika in i magen och klappa magen. Nackdelen är att han numera fått för sig att alla har bebis i magen, inklusive han själv och min sambo, för han drar gärna upp även deras tröjor och pekar "babi" :rofl:. Blir spännande att se när bebis ligger på utsidan hur han kommer reagera :p:love:

Vi har en treåring som också är väldigt förväntansfull. Nästan varje morgon frågar han: Kommer bebisen ut idag? :D Han vill också gärna krama magen (bebisen) och berättar om alla saker som bebisen ska få låna och allt han ska visa och göra med bebisen :love:

Återstår att se om han tycker att det är lika kul när bebisen är på utsidan, jag försöker förvarna om att när bebisen väl kommit ska den vara med oss alltid men det är nog svårt för en treåring att ta in...
 
Här är det datum 7-10 dagar innan BF som gäller, har ni annat? Men är du bara beviljat planerat kejsarsntit eller blir det akutsnitt om bebis vill komma tidigare? Ett akutsnitt är nog inget att rekommendera men för mig är det lite lugnande att veta att det blir kejsarsnitt oavsett när bebis vill komma :)

Är bebis aktiv i magen så ska inte SF-mått påverka allt för mycket. Men skönt med ett TUL så du får veta varför SF-mått inte ökar. Hur var det med dottern, var hon liten eller kanske bara långt ner i bäckenet?

Här är det också 7-10 dagar. Men jag är oroad pga alla förvärkar och andra symptom. Jo det blir akutsnitt om det drar igång, eftersom kroppen är så pass paj så vågar man inte låta det bli vaginan förlossning.

Dottern vägde runt 2.9 kg och var 49 lång. En liten men stark unge :heart)
 
Här är det också 7-10 dagar. Men jag är oroad pga alla förvärkar och andra symptom. Jo det blir akutsnitt om det drar igång, eftersom kroppen är så pass paj så vågar man inte låta det bli vaginan förlossning.

Dottern vägde runt 2.9 kg och var 49 lång. En liten men stark unge :heart)

Vad säger din BM om förvärkarna och andra symptom? Är vanlig vad jag förstått att man kan ha det länge utan att det betyder risk för tidig födsel. Även om jag kan förstå din oro.

Liten men naggande go :love:
Hur långt innan BF föddes dottern? Hon var inte så stor, så om navelflödet är bra så vill de säkert vänta så länge de kan. Förhoppningsvis kollar de navelflödet om du ska på TUL, om inte annat så be dom kolla så att bebisen får den näring som behövs :)

Fick din dotter komplikationer efter snittet? Mitt mellanbarn fixade tex inte snittet utan svalde massor fostervatten så han hamnade på neonatalen och blev sondmatad de första dagarna då han var orkeslös. Vi fick förklaringen att det är väldigt vanligt med snittade barn, och att man delvis vill vänta så länge man kan.
 
Vi har en treåring som också är väldigt förväntansfull. Nästan varje morgon frågar han: Kommer bebisen ut idag? :D Han vill också gärna krama magen (bebisen) och berättar om alla saker som bebisen ska få låna och allt han ska visa och göra med bebisen :love:

Återstår att se om han tycker att det är lika kul när bebisen är på utsidan, jag försöker förvarna om att när bebisen väl kommit ska den vara med oss alltid men det är nog svårt för en treåring att ta in...

Underbart med sån syskonkärlek :love:
Tänk vilken besvikelse att bebisen bara sover och äter i början :laugh:
 
Vad säger din BM om förvärkarna och andra symptom? Är vanlig vad jag förstått att man kan ha det länge utan att det betyder risk för tidig födsel. Även om jag kan förstå din oro.

Liten men naggande go :love:
Hur långt innan BF föddes dottern? Hon var inte så stor, så om navelflödet är bra så vill de säkert vänta så länge de kan. Förhoppningsvis kollar de navelflödet om du ska på TUL, om inte annat så be dom kolla så att bebisen får den näring som behövs :)

Fick din dotter komplikationer efter snittet? Mitt mellanbarn fixade tex inte snittet utan svalde massor fostervatten så han hamnade på neonatalen och blev sondmatad de första dagarna då han var orkeslös. Vi fick förklaringen att det är väldigt vanligt med snittade barn, och att man delvis vill vänta så länge man kan.

Min BM är litevirrig/glömsk så det känns bra att få träffa en läkare också.

Jo det är ju det allra bästa att ta det så nära fullgången grav som möjligt. Behöver nog bara lugnande besked.

Dotter. Är född i 39+1 och hon hade inga problem alls med andning eller dylikt. Fullpott på alla tester.
 
Storasyster är ju hela 6 år stor och vill både att bäbisen ska komma och lite tror jag att hon vill ha tillbaka sin vanliga mamma som busar och springer...
Hon tycker det är roligt att någon ska använda hennes gamla saker och ser oxå en ypperlig chans att själv få nya grejer ...
Om bäbisen får mina gardiner kan jag få nya med hästar på?
Om bäbisen får min spis kan jag få plats med fler dockor....
Om bäbisen får ett av mina marsvin kan jag få en undulat...

Jag är ju ett lyckligt ensambarn som aldrig saknat syskon . Så jag märker att jag mer och mer börjar tänka på hur det ska bli just för det äldre syskonet som ju varit själv i alla år och plötsligt får ett syskon. Vill ju verkligen att hon inte ska känna sig åsidosatt och att de ska få en fin relation i framtiden. Den nya lilla kommer ju inte veta annat- även om jag ibland tänker att det kan kännas orättvist att vi andra har många minnen och bilder från en tid när hon inte ens var påtänkt.... Men just nu tänker jag mer på det barn som redan finns än på vad som ska komma!
 
GAAAH! Vill bara kapa mina armar, FY h*lvete va ont o jobbigt det börjar bli..
Foglossning, ischias, magen är en piss i nilen jämfört med detta.. Igår börja det göra ont på kvällen och bara fortsätter hela natten o hela dagen.. kunde knappt röra runt i köttfärsen när jag laga mat! va F*N! :rage::rage::rage:
 
GAAAH! Vill bara kapa mina armar, FY h*lvete va ont o jobbigt det börjar bli..
Foglossning, ischias, magen är en piss i nilen jämfört med detta.. Igår börja det göra ont på kvällen och bara fortsätter hela natten o hela dagen.. kunde knappt röra runt i köttfärsen när jag laga mat! va F*N! :rage::rage::rage:

Har du handledsstöd? Om du har så får du börja använda dom mer. Nackdelen är ju att man knappt kan använda händerna med dom på.. Jag har dom tex bara på natten för jag kan inte ta hand om lillan med dom på. Ibland åker dom dock på på dagarna med.
 
Har du handledsstöd? Om du har så får du börja använda dom mer. Nackdelen är ju att man knappt kan använda händerna med dom på.. Jag har dom tex bara på natten för jag kan inte ta hand om lillan med dom på. Ibland åker dom dock på på dagarna med.

Mm, har på mig typ hela tiden + att jag gör dom övningarna jag fick.. Men mina händer är så svullna så det ser ut som en vattenballong med prinskorvar som sticker ut..
Längtar såå till det försvinner :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
87 88 89
Svar
1 764
· Visningar
92 139
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
593
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 994
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp