Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016 del 3

Fick förresten veta att jag hade brist på d-vitamin igår hos BM. Inget mer sas om det mer än att jag ska äta banan, ägg och fet fisk och att det är viktigt att jag fortsätter äta mina gravid-vitaminer. När jag nu googlar hemma ser jag att ett av de vanligaste symtomen på d-vitaminbrist är extrem trötthet, matthet och dåligt humör. Mindre kul att läsa att bristvara gravida kan leda till autism hos barnet då d-vitamin är viktigt vid utvecklingen av hjärnan. Lägger till en d-vitamin tablett till övriga och hoppas att jag blir piggare och gladare.
 
Fick förresten veta att jag hade brist på d-vitamin igår hos BM. Inget mer sas om det mer än att jag ska äta banan, ägg och fet fisk och att det är viktigt att jag fortsätter äta mina gravid-vitaminer. När jag nu googlar hemma ser jag att ett av de vanligaste symtomen på d-vitaminbrist är extrem trötthet, matthet och dåligt humör. Mindre kul att läsa att bristvara gravida kan leda till autism hos barnet då d-vitamin är viktigt vid utvecklingen av hjärnan. Lägger till en d-vitamin tablett till övriga och hoppas att jag blir piggare och gladare.

Det är tydligen väldigt vanligt med D-vitaminbrist här. Kan tänka mig att de flesta ligger lite lågt under vinterhalvåret. Googlade lite snabbt och för att få i sig dagsbehovet så behöver man äta 35 ägg, känns rätt orimligt :D Däremot är ju D-vitamin tillsatt i många mjölkprodukter och äter du dessutom ett tillskott i form av tablett så tror jag du kan vara lugn. Men visst är det en viktig vitamin att hålla koll på. Att det fanns kopplingar till autism visste jag faktiskt inte innan.

Ska fråga min BM på måndag om det där, och se hur man ligger till, all info är bra info liksom! Jag som är rätt bra på, sen innan, att ligga lågt på mina B-vitaminer håller gärna lite extra koll på de andra bokstäverna också känner jag.

Bäst av allt @fia-lisa hade varit att dra på en skön solsemester, för både vitaminbehov och kroppsligt behov :angel::D
 
Fick förresten veta att jag hade brist på d-vitamin igår hos BM. Inget mer sas om det mer än att jag ska äta banan, ägg och fet fisk och att det är viktigt att jag fortsätter äta mina gravid-vitaminer. När jag nu googlar hemma ser jag att ett av de vanligaste symtomen på d-vitaminbrist är extrem trötthet, matthet och dåligt humör. Mindre kul att läsa att bristvara gravida kan leda till autism hos barnet då d-vitamin är viktigt vid utvecklingen av hjärnan. Lägger till en d-vitamin tablett till övriga och hoppas att jag blir piggare och gladare.
Men herregud vad många brister man kan ha! Ända gången man vet nåt är som gravid. Jag får sluta slarva med vitaminerna och hoppas det räcker med all fil jag äter....
 
Började morgonen med att läsa om flicka som födde 3kg bäbis när hon gick på toa och inte visste något.
Tänker ju direkt att hur i helvetet kan man inte märka att magen inte bara är en degklump? Men ok- vi är alla olika och det känns lite orättvist att vissa har så okomplicerade förlossningar...
 
Började morgonen med att läsa om flicka som födde 3kg bäbis när hon gick på toa och inte visste något.
Tänker ju direkt att hur i helvetet kan man inte märka att magen inte bara är en degklump? Men ok- vi är alla olika och det känns lite orättvist att vissa har så okomplicerade förlossningar...
Läste samma och tänkte samma tanke. Har aldrig sett någon som varit höggravid och inte sett de minsta gravid ut, alla är ju olika men lite mage lär man få? Eller känna krystvärkar. Knäppt!
 
Läste samma och tänkte samma tanke. Har aldrig sett någon som varit höggravid och inte sett de minsta gravid ut, alla är ju olika men lite mage lär man få? Eller känna krystvärkar. Knäppt!
Eller hur? Har sett några.låååånga smala tjejer som haft oförskämt lite mage men mage har det varit...
 
Eller hur? Har sett några.låååånga smala tjejer som haft oförskämt lite mage men mage har det varit...

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan missa att man är gravid:confused: Måste va nån sorts förnekelse?! Ok om det är en jättejätte ung tjej som inte har koll.
Men det finns ju även vuxna kvinnor som missar det. En bekant till mej missade att hon va gravid, åkte in för magsmärtor och ut kom hennes dotter.. Visserligen är denna tjej rätt överviktigt och med all övervikt på överkroppen i vanliga fall också men ändå?!
 
Min kompis mamma fick veta att hon var gravid i 8:de månaden. Då var hon närmare 40 och fått två barn.

Haha, den stilen var ju lite tokig men får inte bort den
 
Känner att det behövs lite magbilder i nya tråden! :) Här är min kalaskula nu i vecka 25:

20160117_103107-1_zpsu3mpyv8z.jpg
 
Här har vi att vi får datum drygt månaden innan planerat snitt, är det liknande för er tro? :)

Ja det brukar komma runt vecka 33. Är orolig dock för att datum blir satt för sent denna gång. Ska träffa en läkare i morgon och påtala min oro. Har ju ätit medicin tidigare under grav som kan medföra tidigare förlossning, men det kanske enbart gäller om man äter hela graviditeten ut?!

Är orolig för att magen inte växer heller, men fick göra ett TUL i samma veckor med dottern för att SF stannade av.
 
Började morgonen med att läsa om flicka som födde 3kg bäbis när hon gick på toa och inte visste något.
Tänker ju direkt att hur i helvetet kan man inte märka att magen inte bara är en degklump? Men ok- vi är alla olika och det känns lite orättvist att vissa har så okomplicerade förlossningar...

Men eller hur! Tycker min graviditet flyter på rätt komplikationsfritt hittills men nog fasen märker jag (och alla andra) att jag är på tjocken! Och jag antar att jag lär märka av förlossningen också. Väldigt knepigt att vissa slipper precis alla symtom.
 
Började morgonen med att läsa om flicka som födde 3kg bäbis när hon gick på toa och inte visste något.
Tänker ju direkt att hur i helvetet kan man inte märka att magen inte bara är en degklump? Men ok- vi är alla olika och det känns lite orättvist att vissa har så okomplicerade förlossningar...
Jag är också helt förundrad över att folk kan gå en gel graviditet utan att kroppen hintar något om vad som är på gång. När jag fött sonen träffade jag en kvinna som precis fött sitt tredje barn. Hon hade inte vetat att hon var gravid utan hade kämpat med vikten under vad som i efterhand visade dig vara graviditeten. Hade tom varit hos dietist på sjukhuset. Dagen hon födde hade hon fått "ryggskott" på sönernas ishockeycup, när de kom hem fick hon så ont att hon inte kom upp från golvet så de fick ringa ambulans. Mannen kom i bil efteråt och fattade att det var något annat på g när hon rullades in på förlossningen. 10 min efter att de kom in föddes dottern med fötterna först. Troligtvis hade hon legat utefter ryggraden varför kvinnan inte känt några sparkar eller fått hård, rund mage.

Måste vara chockartat att bli förälder på sådant sätt, men samtidigt, vilken komplikationsfri graviditet!
 
Angående att inte veta att man är gravid fram till förlossning eller precis innan, jag tror att det i många av de där fallen så är en graviditet så pass osannolik för personen i fråga att det liksom inte ens finns på världskartan. Jag menar alla de där vanliga gravidsymptomen som trötthet, ömhet i mage, eventuell viktuppgång osv är ju trots allt rätt vanliga även som ogravid. Försöker man då inte bli gravid eller ens har en tanke på ungar, så tänker jag mig att det ändå inte är helt omöjligt att missa ihop med en okomplicerad graviditet och en lugn bebis i magen.

Men visst låter det helt sjukt att någon klarar att ta sig igenom en hel graviditet utan vetskap när man själv knappt kan röra sig normalt och har ont i kroppsdelar man knappt visste man hade :D

Är dock rätt glad att jag vet vad som pågår och har ett par månader på mig att förbereda, för jisses vilken chock att rullas in på förlossning när man tror man har magkatarr eller något. :eek:
 
Just nu inleds del 1 i fixa-sovrummet-inför-bebis här hemma :D
Sambons lillebror är här och borrar upp tv och en liten hylla på väggen mitt emot sängen så tvn:s förra plats kan få tas upp av en byrå till kiddot istället. Tanken är att det blir en tripp till Ikea om en vecka si så där för byrå- och spjälsängs-köp. Så kan vi stryka två saker på listan i alla fall!

Men alltså, det känns ju konstigt att bygga ihop och sätta upp spjälsängen redan, ska den bara stå där i 3 månader sen liksom :eek: Har ni fixat med säng och bäddat och sådär redan?
 
Just nu inleds del 1 i fixa-sovrummet-inför-bebis här hemma :D
Sambons lillebror är här och borrar upp tv och en liten hylla på väggen mitt emot sängen så tvn:s förra plats kan få tas upp av en byrå till kiddot istället. Tanken är att det blir en tripp till Ikea om en vecka si så där för byrå- och spjälsängs-köp. Så kan vi stryka två saker på listan i alla fall!

Men alltså, det känns ju konstigt att bygga ihop och sätta upp spjälsängen redan, ska den bara stå där i 3 månader sen liksom :eek: Har ni fixat med säng och bäddat och sådär redan?
Vi har ju både vagga och spjälsäng sedan förra gången. Tänker dock inte ta fram förrän om en månad tidigast. Känns onödigt att ta fram redan nu och skulle ändå vilja bädda fräscht när det närmar sig. :)
 
Jag är också helt förundrad över att folk kan gå en gel graviditet utan att kroppen hintar något om vad som är på gång. När jag fött sonen träffade jag en kvinna som precis fött sitt tredje barn. Hon hade inte vetat att hon var gravid utan hade kämpat med vikten under vad som i efterhand visade dig vara graviditeten. Hade tom varit hos dietist på sjukhuset. Dagen hon födde hade hon fått "ryggskott" på sönernas ishockeycup, när de kom hem fick hon så ont att hon inte kom upp från golvet så de fick ringa ambulans. Mannen kom i bil efteråt och fattade att det var något annat på g när hon rullades in på förlossningen. 10 min efter att de kom in föddes dottern med fötterna först. Troligtvis hade hon legat utefter ryggraden varför kvinnan inte känt några sparkar eller fått hård, rund mage.

Måste vara chockartat att bli förälder på sådant sätt, men samtidigt, vilken komplikationsfri graviditet!
Herregud... För hela familjen liksom.

@sicx vi har sängen i förrådet och tänker väl ta in den snart mest för att få plats i förrådet. Men bädda gör jag inte förrän jag är hemma från BB ... Är lite vidskeplig med förberedelserna.

Tycker fortfarande det är länge kvar- tänker börja fundera på sånt i mars när det är en månad kvar:-)
 
Herregud... För hela familjen liksom.

@sicx vi har sängen i förrådet och tänker väl ta in den snart mest för att få plats i förrådet. Men bädda gör jag inte förrän jag är hemma från BB ... Är lite vidskeplig med förberedelserna.

Tycker fortfarande det är länge kvar- tänker börja fundera på sånt i mars när det är en månad kvar:-)
Ja, hennes söner hade varit av åsikten "jättesöt men ska vi inte lämna henne till någon så att våran familj kan åka hem nu". De var 6 och 8 år...;)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi har varit på Ikea idag och köpt madrasser, lakan och lite annat. Vi har två spjälsängar som vi tänkte bädda iordning, en som vi tar bort sidan på och ställer på min sida sängen och en i bebisens rum. Vi sover på nedervåningen och bebisen rum är på övervåningen. I bebisens rum har vi även en vanlig säng så att någon av oss kan sova där med eller utan bebis om det behövs.

Skulle lätt kunna bädda iordning i alla fall en säng nu men jag ska försöka hålla mig :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
87 88 89
Svar
1 765
· Visningar
92 196
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
593
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 996
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp