Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016 del 3

jag var helt inne på snitt först men ärligt talat var det mkt hela karusellen med samtal osv som gjort att jag numera tar allt som det kommer. Tycker det är så sjukt förnedrande att man inte ska få välja själv! Jag ska på UL på måndag iaf för att se om moderkakan flyttat sig eller om det blir snitt. Skulle på ett sätt vara skönt om den inte hade det.
 
Hade förresten en liten "scare" igår, fick jättemkt onda sammandragningar och molvärk. Visst får ni väl så också ibland? Har haft leverans på jobbet och jobbat jättemkt och så kom jag hem och red ut två och tömkörde en. När jag stod i duschen med värken igår så lovade jag mig själv att inte upprepa detta korkade, nu får jobbet gå i maklig takt de sista veckorna!
 
jag var helt inne på snitt först men ärligt talat var det mkt hela karusellen med samtal osv som gjort att jag numera tar allt som det kommer. Tycker det är så sjukt förnedrande att man inte ska få välja själv! Jag ska på UL på måndag iaf för att se om moderkakan flyttat sig eller om det blir snitt. Skulle på ett sätt vara skönt om den inte hade det.
För mig har det inte alls varit jobbig att få igenom snitt. Sa till bm en ggn att jag ville ha remiss till läkare. Träffa läkare på mvc 10 min som skrev remiss till överläkaren på sjukhuset och berätta risker etc. Träffa läkaren på sjukhuset Max 5 min som bara "du har bestämt dig står det i remissen, så då har väl jag inte mycket att säga till om". Precis så. :) Fick en tid i brevlådan två dagar efter, imponerad faktiskt!
 
Hade förresten en liten "scare" igår, fick jättemkt onda sammandragningar och molvärk. Visst får ni väl så också ibland? Har haft leverans på jobbet och jobbat jättemkt och så kom jag hem och red ut två och tömkörde en. När jag stod i duschen med värken igår så lovade jag mig själv att inte upprepa detta korkade, nu får jobbet gå i maklig takt de sista veckorna!
Sammandragningar i kombo med mensvärk har jag ofta men aldrig onda. Men så länge de inte är regelbundna så ska det vara lugnt!
 
För mig har det inte alls varit jobbig att få igenom snitt. Sa till bm en ggn att jag ville ha remiss till läkare. Träffa läkare på mvc 10 min som skrev remiss till överläkaren på sjukhuset och berätta risker etc. Träffa läkaren på sjukhuset Max 5 min som bara "du har bestämt dig står det i remissen, så då har väl jag inte mycket att säga till om". Precis så. :) Fick en tid i brevlådan två dagar efter, imponerad faktiskt!
Det var ju hur bra som helst! Men visst har du då din förra förlossning att backa upp dig med? Värre för en förstagångare tänker jag? Eller så ska man bara ha tur..
 
Det var ju hur bra som helst! Men visst har du då din förra förlossning att backa upp dig med? Värre för en förstagångare tänker jag? Eller så ska man bara ha tur..
Jo men läkaren sa att det på pappret inte var någon onormal eller utdragen förlossning, så jag tror inte det spelade jättestor roll faktiskt, så det borde inte vara svårare för dig tror jag! Dock skiljer det mycket beroende på landsting också, har inte hört om en enda som blivit nekad i Stockholm tex. Medans vissa landsting verkar hårdare med sånt. :)
 
jag var helt inne på snitt först men ärligt talat var det mkt hela karusellen med samtal osv som gjort att jag numera tar allt som det kommer. Tycker det är så sjukt förnedrande att man inte ska få välja själv! Jag ska på UL på måndag iaf för att se om moderkakan flyttat sig eller om det blir snitt. Skulle på ett sätt vara skönt om den inte hade det.

Jag ville också ha snitt från början men googlade lite och läste att i Göteborg är det typ omöjligt få planerat snitt som förstföderska. Så struntade i det och tänkte att det får gå ändå. Nu blev det ju akutsnitt under narkos (bedövningen tog inte så kände när de skar upp och började gräva) pga jag var jättesjuk med blodförgiftning och barnsängsfeber. Jag blev faktiskt glad att det blev snitt, när de bestämde det ville jag typ skrika YES!! Har blivit lovad att få planerat snitt om vi vill ha fler barn, SÅ jäkla skönt att veta. Tycker också det där att man ska behöva be om lov känns förnedrande.
 
Jag ville också ha snitt från början men googlade lite och läste att i Göteborg är det typ omöjligt få planerat snitt som förstföderska. Så struntade i det och tänkte att det får gå ändå. Nu blev det ju akutsnitt under narkos (bedövningen tog inte så kände när de skar upp och började gräva) pga jag var jättesjuk med blodförgiftning och barnsängsfeber. Jag blev faktiskt glad att det blev snitt, när de bestämde det ville jag typ skrika YES!! Har blivit lovad att få planerat snitt om vi vill ha fler barn, SÅ jäkla skönt att veta. Tycker också det där att man ska behöva be om lov känns förnedrande.
Plus @Elisha. Jag googlade också mig fram till att man fick kämpa i Uppsala län också. Stockholm verkar helt klart vara stället att bo på:p
 
Plus @Elisha. Jag googlade också mig fram till att man fick kämpa i Uppsala län också. Stockholm verkar helt klart vara stället att bo på:p

Jag vet många göteborgare som byter till Halland för att man lättare får snitt där. Helt stört att det ska behövas. Visst många vill föda vaginalt men inte jag. Och att veta att jag aldrig någonsin kommer behöva göra det är så jäkla skönt. Jag vågade inte ens visa på förlossningen hur glad jag blev när beslut om snitt togs för jag tänkte att de kanske skulle ändra sig då haha.
 
Va synd med så kladdiga vägar :/ Vi har också grusvägar men så fint vårväder så dom är torra & hårda som asfalt.
Skönt att du har annat o sysselsätta dig med.. Det har egentligen jag med, men det spar jag till det är dåligt väder ute :p

Ja, det är en riktigt usel väg :down: Jag kör efter : fint väder = greja ute ; dåligt väder = greja inne :p
Idag är det på väg att bli fint väder så våra utemöbler ska hämtas hem i eftermiddag.
 
Jag vet många göteborgare som byter till Halland för att man lättare får snitt där. Helt stört att det ska behövas. Visst många vill föda vaginalt men inte jag. Och att veta att jag aldrig någonsin kommer behöva göra det är så jäkla skönt. Jag vågade inte ens visa på förlossningen hur glad jag blev när beslut om snitt togs för jag tänkte att de kanske skulle ändra sig då haha.
Det är riktigt tråkigt att man behöver byta landsting för en sån sak! Skönt att du blivit lovad! Men den där oron innan jag fick beviljat, usch vilken känsla att veta att man ev behöver göra nåt man inte vill pga läkaren inte beviljar, usch, så ska det inte vara! :(
 
Hade förresten en liten "scare" igår, fick jättemkt onda sammandragningar och molvärk. Visst får ni väl så också ibland? Har haft leverans på jobbet och jobbat jättemkt och så kom jag hem och red ut två och tömkörde en. När jag stod i duschen med värken igår så lovade jag mig själv att inte upprepa detta korkade, nu får jobbet gå i maklig takt de sista veckorna!

Jag har haft sammandragningar sedan v20 nånting. (Kommer inte ihåg exakt vilken vecka) Jag gav upp gymträningen då eftersom sammandragningarna inte ville lugna ner sej vid vila efter det.
Nu har jag sammandragningar och molvärk helt oprovocerat, men är ju i v38 imorgon så det är ju som det ska.

Men ta det lite lugnare, det är ju ändå inte så lång tid kvar och varken jobbet eller hästarna avlider på den korta stunden:)
 
Hade förresten en liten "scare" igår, fick jättemkt onda sammandragningar och molvärk. Visst får ni väl så också ibland? Har haft leverans på jobbet och jobbat jättemkt och så kom jag hem och red ut två och tömkörde en. När jag stod i duschen med värken igår så lovade jag mig själv att inte upprepa detta korkade, nu får jobbet gå i maklig takt de sista veckorna!

Läkaren jag besökte på förlossningen vid min senaste blödning var väldigt bestämd med att sammandragningar inte ska göra ont (iaf inte såpass "tidigt" i graviditeten). Om de gör ont så har man överansträngt sig och måste ta det lugnare. (Jag hade då haft smärtsamma sammandragningar och fick lite skäll för att jag ignorerat dem och kört på som om inget hade hänt.)
 
Läkaren jag besökte på förlossningen vid min senaste blödning var väldigt bestämd med att sammandragningar inte ska göra ont (iaf inte såpass "tidigt" i graviditeten). Om de gör ont så har man överansträngt sig och måste ta det lugnare. (Jag hade då haft smärtsamma sammandragningar och fick lite skäll för att jag ignorerat dem och kört på som om inget hade hänt.)
Men om man "bara" har molvärk då? Hur vet man vad som gör ont eg? Magen är liksom spänd konstant snarare än går i vågor?
 
Jag har haft sammandragningar sedan v20 nånting. (Kommer inte ihåg exakt vilken vecka) Jag gav upp gymträningen då eftersom sammandragningarna inte ville lugna ner sej vid vila efter det.
Nu har jag sammandragningar och molvärk helt oprovocerat, men är ju i v38 imorgon så det är ju som det ska.

Men ta det lite lugnare, det är ju ändå inte så lång tid kvar och varken jobbet eller hästarna avlider på den korta stunden:)
Åh vecka 38, då hoppas man väl på så mkt action i magen som möjligt:)

Nej jag ska absolut ta det lugnare, kusarna dör inte och jobbet är så onödigt att stressa över att jag knappt har ord för det!
 
Men om man "bara" har molvärk då? Hur vet man vad som gör ont eg? Magen är liksom spänd konstant snarare än går i vågor?

Molvärk kan ju vara växtvärk, som jag förstått det, men min barnmorska gillade inte att höra att jag hade haft mycket "mensvärk" så det är nog en fråga om hur mycket och hur ofta. Att magen är spänd konstant låter ju inte som en höjdare, iofs... Om jag var du skulle jag rådfråga min BM vid nästa besök och se till att ta det lugnt fram tills dess. :)
 
Alltså nu är det här ett allmänt svar kring snitt. Men jag får väl gå emot massan här inne känner jag.

För mig är det självklart att det är en överläkare som ska beslut om en stor bukoperation och inte patienten. Att det utreds och diskuteras är också bra.

Att det är olika beroende på landsting är inte bra. Det ska vara samma bemötande för alla och man ska i god tid innan förlossningen få chans att diskutera och få beslut. Det är inte okej att dra ut på beslutet som i @SummerBreeze fall.
 
Åh vecka 38, då hoppas man väl på så mkt action i magen som möjligt:)

Nej jag ska absolut ta det lugnare, kusarna dör inte och jobbet är så onödigt att stressa över att jag knappt har ord för det!

Det låter bra! Det är ju både för din och bebisens skull.
Eftersom det är första barnet så har jag inget att jämföra med när det gäller vad som är normalt eller hur det ska kännas. Jag har försökt lyssna på kroppen och hitta en balans där jag mår bra och inget gör ont:up:

Nu väntar vi bara.. Känslan i mage, bäcken och allmäntillstånd är helt annan nu än för 2v sedan så det märks att det är nära slutdatum nu:love:
 
Säg att du inte vill på samtal (om du inte vill alltså), jag vägrade, inga problem. Jag fick min tid efter en vecka, och besök i v 32 verkar vara standard. 4 veckor ska det inte behöva ta, konstigt!!

Stå på dig och gråt gärna en skvätt hos läkaren. Det gjorde jag. Han förstod iaf allvaret! :up:

Jag grät ju när jag åkte ifrån läkaren på mvc sist så nästa gång tänker jag inte hålla igen!

Nä 4 veckor är sjukt lång tid, därför tänker jad ringa till sjukhuset så dom raskar på! Jag vill ju gärna hinna få beslut innan bebisen väljer att komma ut!
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
3 444
Senast: Enya
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
92 93 94
Svar
1 878
· Visningar
99 438
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
679
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp