Vårföräldrar 2017 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
C behöver någon form av regnkläder till höstens förskolestart. Jag är inte så förtjust i galon eftersom det andas dåligt, men täckoverallen från Lindex som vi har nu är inte helt vattentät (köpt begagnad dock). Har läst lite om folks erfarenheter på nätet och det verkar vara POP eller kaxs täckoverall som ”gäller” om man vill ha en bra overall som håller tätt. Nu har Kappahl 25% på alla ytterkläder, funderar på om det är värt att köpa en täckoverall till hösten redan nu?! Vad tycker ni?

Jag har enbart skalplagg till mina barn. Den stora är 5 år och det har aldrig varit några problem. Jag har oftast köpt begagnade pop eller Didriksons. Finns en del tester du kan kolla på utebarn.se Skalplaggen kan ibland till och med ha högre vattenpelare än galonplaggen. Det viktiga är att det är tejpade sömmar och att man inte tvättar med sköljmedel.
 
Vad olika det är i Sverige!
Man får gå till tandläkaren när man fyller tre år här. Ingenting innan dess.
 
Jag har varit rätt nöjd med Os ätande sista tiden. Vi ammar mest som utfyllnad/närhet och det blir mindre och mindre av den varan också. Men så pratade jag med hans dietist i veckan och nämnde att han inte äter gröt/välling. Och då var hon orolig om han får i sig alla vitaminer osv han behöver. Hon så att det var ok sålänge jag ammade men sen måste vi tänka mer på det. Men alltså det måste ju finnas fler barn som inte äter gröt?
 
Jag har varit rätt nöjd med Os ätande sista tiden. Vi ammar mest som utfyllnad/närhet och det blir mindre och mindre av den varan också. Men så pratade jag med hans dietist i veckan och nämnde att han inte äter gröt/välling. Och då var hon orolig om han får i sig alla vitaminer osv han behöver. Hon så att det var ok sålänge jag ammade men sen måste vi tänka mer på det. Men alltså det måste ju finnas fler barn som inte äter gröt?

Ja.
Och gröt är ju inte det enda som innehåller näring/vitaminer/mineraler.
 
Jag har enbart skalplagg till mina barn. Den stora är 5 år och det har aldrig varit några problem. Jag har oftast köpt begagnade pop eller Didriksons. Finns en del tester du kan kolla på utebarn.se Skalplaggen kan ibland till och med ha högre vattenpelare än galonplaggen. Det viktiga är att det är tejpade sömmar och att man inte tvättar med sköljmedel.

Skalplagget vi köpt begagnat stank sköljmedel när vi köpte det så tror att problemet ligger där, alltså att det inte håller tätt. Men vi tvättar aldrig med sköljmedel!
 
Jag har varit rätt nöjd med Os ätande sista tiden. Vi ammar mest som utfyllnad/närhet och det blir mindre och mindre av den varan också. Men så pratade jag med hans dietist i veckan och nämnde att han inte äter gröt/välling. Och då var hon orolig om han får i sig alla vitaminer osv han behöver. Hon så att det var ok sålänge jag ammade men sen måste vi tänka mer på det. Men alltså det måste ju finnas fler barn som inte äter gröt?

SKORKEN dör hellre än äter gröt tror jag. Jag bekymrar mig inte nämnvärt, hen äter ju allt annat.
 
Jag har varit rätt nöjd med Os ätande sista tiden. Vi ammar mest som utfyllnad/närhet och det blir mindre och mindre av den varan också. Men så pratade jag med hans dietist i veckan och nämnde att han inte äter gröt/välling. Och då var hon orolig om han får i sig alla vitaminer osv han behöver. Hon så att det var ok sålänge jag ammade men sen måste vi tänka mer på det. Men alltså det måste ju finnas fler barn som inte äter gröt?

Cornelis åt hemmagjord gröt av paltbröd, havregryn, kokosolja, vatten och någon fruktpure. Men sen hittade vi inte paltbröd så då mixade vi pumpakärnor och solrosfrön, lika delar, hällde i en burk och tog en msk till 1 dl havregryn plus olja vatten och fruktpure. Det är ju mest för järnets skull. Men äter man kött, lagar stor del av maten i gjutjärnsgryta, ger leverpastej och broccoli och liknande med mycket järn så bör det ju inte spela någon roll. Men har förstått att järnet är väldigt viktigt för små barn! Dock tror inte vi på industrigröt eller industrivälling, att just det är nödvändigt för järnets skull. Vitaminer och mineraler får ju barn via frukt, grönsaker och varierad kost!
 
Vad olika det är i Sverige!
Man får gå till tandläkaren när man fyller tre år här. Ingenting innan dess.
I Landskrona kommun införde man kontrollerna då det var många barn som vid 3-års kontrollen hade så många hål att man fick dra ut mer än hälften av tänderna. :nailbiting::banghead:
 
Jag har varit rätt nöjd med Os ätande sista tiden. Vi ammar mest som utfyllnad/närhet och det blir mindre och mindre av den varan också. Men så pratade jag med hans dietist i veckan och nämnde att han inte äter gröt/välling. Och då var hon orolig om han får i sig alla vitaminer osv han behöver. Hon så att det var ok sålänge jag ammade men sen måste vi tänka mer på det. Men alltså det måste ju finnas fler barn som inte äter gröt?
Flisan äter gröt kanske 2-3ggr per vecka. Ingen välling, ersättning eller amning. BVC hade inga problem med det men rekommendera leverpastej och blodpudding för att hon ska få i sig tillräckligt med järn.
 
Cornelis åt hemmagjord gröt av paltbröd, havregryn, kokosolja, vatten och någon fruktpure. Men sen hittade vi inte paltbröd så då mixade vi pumpakärnor och solrosfrön, lika delar, hällde i en burk och tog en msk till 1 dl havregryn plus olja vatten och fruktpure. Det är ju mest för järnets skull. Men äter man kött, lagar stor del av maten i gjutjärnsgryta, ger leverpastej och broccoli och liknande med mycket järn så bör det ju inte spela någon roll. Men har förstått att järnet är väldigt viktigt för små barn! Dock tror inte vi på industrigröt eller industrivälling, att just det är nödvändigt för järnets skull. Vitaminer och mineraler får ju barn via frukt, grönsaker och varierad kost!

Flisan äter gröt kanske 2-3ggr per vecka. Ingen välling, ersättning eller amning. BVC hade inga problem med det men rekommendera leverpastej och blodpudding för att hon ska få i sig tillräckligt med järn.

Järnbiten har vi koll på. Det är kalciumet som är problemet främst iom mjölkallergin. Som jag förstod det. Men enligt bvc är ju gröt det absolut bästa som finns, trodde faktiskt att dietisten skulle ha lite vidare syn men tyvärr inte. Hon nämnde dock något om att räkna på det så hoppas hon är villig att hjälpa oss med det.
 
Järnbiten har vi koll på. Det är kalciumet som är problemet främst iom mjölkallergin. Som jag förstod det. Men enligt bvc är ju gröt det absolut bästa som finns, trodde faktiskt att dietisten skulle ha lite vidare syn men tyvärr inte. Hon nämnde dock något om att räkna på det så hoppas hon är villig att hjälpa oss med det.
Aha. Flisan får ju mejeriprodukter i maten men inget utöver det.
 
Järnbiten har vi koll på. Det är kalciumet som är problemet främst iom mjölkallergin. Som jag förstod det. Men enligt bvc är ju gröt det absolut bästa som finns, trodde faktiskt att dietisten skulle ha lite vidare syn men tyvärr inte. Hon nämnde dock något om att räkna på det så hoppas hon är villig att hjälpa oss med det.

Fröken vägrar gröt, äter en flaska välling. Hos oss har ingen nämnt kalcium, trots allergierna. Nu ska vi på åb i maj så vi får se om det sägs ngt då.
Har du frågat i mp-allergigruppen på fb? Där finns det en del erfarenhet. :)
 
Fröken vägrar gröt, äter en flaska välling. Hos oss har ingen nämnt kalcium, trots allergierna. Nu ska vi på åb i maj så vi får se om det sägs ngt då.
Har du frågat i mp-allergigruppen på fb? Där finns det en del erfarenhet. :)

Välling är ju också berikad. O skulle behöva äta 15 mått puramino för att tillgodose allt som behövs. Han äter väl typ 3.5. Men än så länge ammar jag ju som tur är.
 
5 h i bilen idag och bara 20 min av gråt. Är nog ett rekord! I sommarstugan var det t-shirtväder så vi njöt ordentligt idag.
20180408_163057.jpg
 
V har sovit sen 18 :eek:

Var och simmade (och slog huvudet i en ledstång i bassängen :( ) och sov i bilen på väg hem vid 11, sedan inget mer på dagen. Frågan är om han fortsätter sova eller vaknar om en stund.
 
Järnbiten har vi koll på. Det är kalciumet som är problemet främst iom mjölkallergin. Som jag förstod det. Men enligt bvc är ju gröt det absolut bästa som finns, trodde faktiskt att dietisten skulle ha lite vidare syn men tyvärr inte. Hon nämnde dock något om att räkna på det så hoppas hon är villig att hjälpa oss med det.
Jag ringde tillbaka till bvc när dietisten var helt värdelös och fick kontakt med en barndietist som var helt fantastisk. Hon mailade mig lite info om just kalcium.
 
Jag ringde tillbaka till bvc när dietisten var helt värdelös och fick kontakt med en barndietist som var helt fantastisk. Hon mailade mig lite info om just kalcium.


Vi har en barndietist. Hon är superbra i allt annat, var mest bara en fråga då min pojk inte kan vara den enda som inte gillar gröt tänkte jag. Hon nämnde att hon även kunde skriva ut kosttillskott om det skulle behövas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 788
Senast: orkide
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 979
Senast: SiZo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 132
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp