Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när det här med FL-brev är på tapeten blev jag lite nyfiken på hur ni andra tänker kring smärtlindring. Tar ni det som det kommer eller bestämmer ni er innan för hur ni helst vill ha det? Vilken typ av smärtlindring kan ni tänka er, varför/varför inte?

Jag har läst på lite och känner spontant att epidural verkar skitläskigt:nailbiting: men det är den enda medicinska smärtlindringen jag kan tänka mig förutom lustgas... Eftersom detta är mitt första barn har jag ingen aning om hur jag kommer reagera på smärta och misstänker att man får ta det som det kommer. Vore spännande att höra hur andra resonerar:)
 
I natt hade även jag sammandragningar. Vaknade två-tre ggr av att det gjorde ”ont”. Kändes lite som dygnet innan lillen kom (efter att vattnet gått), men inte lika ont. Hade inga alls med lillen. Men har förstått att det är helt normalt.

Har också halsbränna from hell! Förra gången kom det när jag la mig i sängen. Nu kommer det efter lunch och sitter i resten av dagen. I går fick jag i mig middag först vid åtta (inte ätit ngt efter lunch klockan 12). Och i dag blir det en kvällsmackan vid åtta igen. Är dels inte alls hungrig, känns fullt i magen. Plus att halsbrännan inte direkt är aptitretande. Bara 2,5 månader kvar!
 
Nu när det här med FL-brev är på tapeten blev jag lite nyfiken på hur ni andra tänker kring smärtlindring. Tar ni det som det kommer eller bestämmer ni er innan för hur ni helst vill ha det? Vilken typ av smärtlindring kan ni tänka er, varför/varför inte?

Jag har läst på lite och känner spontant att epidural verkar skitläskigt:nailbiting: men det är den enda medicinska smärtlindringen jag kan tänka mig förutom lustgas... Eftersom detta är mitt första barn har jag ingen aning om hur jag kommer reagera på smärta och misstänker att man får ta det som det kommer. Vore spännande att höra hur andra resonerar:)
Jag har samma attityd som förra gången. Att jag vill trappa in smärtlindringen utifrån behov. Tänker mig ungefär bad/massage-akupunktur-lustgas-epidural. Vet sedan tidigare att jag svarar bra på akupunktur men inte tycker TENS har gjort så stor skillnad. Tycker sterila kvaddlar verkar mest läskigt och undviker gärna det.

Förra gången fick jag bara lustgas pga hur förlossningen utvecklades. Det funkade bra det också. Men det tog ett tag innan jag fick kläm på det. Det är väl mitt tips till er som provar att använda det. Ge inte upp direkt om det inte hjälper/ni inte får till det.
 
Nu när det här med FL-brev är på tapeten blev jag lite nyfiken på hur ni andra tänker kring smärtlindring. Tar ni det som det kommer eller bestämmer ni er innan för hur ni helst vill ha det? Vilken typ av smärtlindring kan ni tänka er, varför/varför inte?
Första barnet här för mig också och känner mig inte alls säker på vad/om jag vill ha smärtlindring. Jag har inte fått så mycket information än, antar att det kommer på föräldragruppsmötena vi ska gå på snart. Men som det känns nu försöker jag vara öppen för att eventuellt ta epidural men även köra utan om jag känner att jag klarar smärtan. Och går det fort hinns det ju oftast inte med och då tror jag det kan vara bra att vara inställd på man kan få föda utan smärtlindring. Jag är ju så spruträdd så hade gärna kört på bara lustgas men det är ju lätt att sitta och säga här nu ;)

Har också halsbränna from hell! Förra gången kom det när jag la mig i sängen. Nu kommer det efter lunch och sitter i resten av dagen. I går fick jag i mig middag först vid åtta (inte ätit ngt efter lunch klockan 12). Och i dag blir det en kvällsmackan vid åtta igen. Är dels inte alls hungrig, känns fullt i magen. Plus att halsbrännan inte direkt är aptitretande. Bara 2,5 månader kvar!

Jag har ju också haft en sån fruktansvärd halsbränna under graviditeten. Äter både novalucol och gaviscon nu för att ens överleva dagarna. Min BM sa novalucol efter varje måltid och sen gaviscon varje dag innan läggdags. Även om den fortfarande kommer kan jag iaf sova på nätterna nu. Så det är ett tips om det fortsätter för dig :) Plus att försök att äta lite oftare även om man inte är sugen, det har hjälpt mig iaf :)
 
I natt hade även jag sammandragningar. Vaknade två-tre ggr av att det gjorde ”ont”. Kändes lite som dygnet innan lillen kom (efter att vattnet gått), men inte lika ont. Hade inga alls med lillen. Men har förstått att det är helt normalt.

Har också halsbränna from hell! Förra gången kom det när jag la mig i sängen. Nu kommer det efter lunch och sitter i resten av dagen. I går fick jag i mig middag först vid åtta (inte ätit ngt efter lunch klockan 12). Och i dag blir det en kvällsmackan vid åtta igen. Är dels inte alls hungrig, känns fullt i magen. Plus att halsbrännan inte direkt är aptitretande. Bara 2,5 månader kvar!

Smiter in från Sommartråden och tipsar om Omaprezol, en tablett om dagen och ingen halsbränna alls. Fick tips om det när jag väntade andra barnet och gaviscon inte räckte längre än en timme.
 
Jag har också gjort en konisering men inte blivit erbjuden någon koll av tappen. Lite rädd att man öppnar sig för tidigt eller får svårt att öppna sig :nailbiting:
Det beror kanske på vart man bor, men här (jönköpings län) är det tydligen enligt deras riktlinjer att man ska kollas så man inte börjar öppna sig.
Tycker du ska prata med din bm om det och se vad hon säger :)
 
Nu när det här med FL-brev är på tapeten blev jag lite nyfiken på hur ni andra tänker kring smärtlindring. Tar ni det som det kommer eller bestämmer ni er innan för hur ni helst vill ha det? Vilken typ av smärtlindring kan ni tänka er, varför/varför inte?

Jag har läst på lite och känner spontant att epidural verkar skitläskigt:nailbiting: men det är den enda medicinska smärtlindringen jag kan tänka mig förutom lustgas... Eftersom detta är mitt första barn har jag ingen aning om hur jag kommer reagera på smärta och misstänker att man får ta det som det kommer. Vore spännande att höra hur andra resonerar:)
Jag nöjer mig med lustgas.
Fick spinalbedövning med 2an och det kliade som satan över hela kroppen så det tar jag inte gärna igen om jag inte måste.
Med de andra tre så har det gått så pass fort att man inte hunnit ge mig något annat även om jag hade velat :S
Blir det väldigt utdraget denna gången så kommer jag kanske prova någon mer smärtlindring, det är något man får ta ställning till då. Kvaddlar är dock något som jag aldrig någonsin kommer ta.
 
Nu när det här med FL-brev är på tapeten blev jag lite nyfiken på hur ni andra tänker kring smärtlindring. Tar ni det som det kommer eller bestämmer ni er innan för hur ni helst vill ha det? Vilken typ av smärtlindring kan ni tänka er, varför/varför inte?

Jag födde utan medicinsk smärtlindring förra gången och skulle gärna göra det igen, förutsatt att förlossningen utvecklas på ett likartat sätt.
TENS fungerade bra för mig så det kommer jag be om. Kan eventuellt tänka mig att testa lustgas denna gång.

Epidural känner jag mig skeptisk till. Är rädd att det ska ge mig komplikationer. Jag var rätt värksvag förra gången. Var ständigt på gränsen för värkstimulerande dropp, men i slutändan gick det väldigt bra utan. Epidural kan ju ge sekundär värksvaghet och jag var verkligen tillräckligt värksvag som det var förra gången. Epidural känns därför som en onödig risk att ta om jag klarar mig bra utan.
 
Nu när det här med FL-brev är på tapeten blev jag lite nyfiken på hur ni andra tänker kring smärtlindring. Tar ni det som det kommer eller bestämmer ni er innan för hur ni helst vill ha det? Vilken typ av smärtlindring kan ni tänka er, varför/varför inte?

Jag har läst på lite och känner spontant att epidural verkar skitläskigt:nailbiting: men det är den enda medicinska smärtlindringen jag kan tänka mig förutom lustgas... Eftersom detta är mitt första barn har jag ingen aning om hur jag kommer reagera på smärta och misstänker att man får ta det som det kommer. Vore spännande att höra hur andra resonerar:)

Första barnet skrev jag i brevet att jag ville klara mig utan bedövning så länge det gick, använde lite lustgas som var totalt värdelös. Fick nån akupunktur i pannan som bara gjorde att jag såg extra rolig ut :laugh: Fick sen epidural, den var underbar :love: Kände ingen smärta alls längre

Andra barnet skrev jag att jag ville ha epidural men det blev så pang på och gick fort så det var för sent. Fick lustgas som ännu en gång gav noll och ingenting :banghead:

Denna gång är jag livrädd då jag fick sån ångest och panik över smärtan med andra barnet så ska på samtal.
 
Jag har ju också haft en sån fruktansvärd halsbränna under graviditeten. Äter både novalucol och gaviscon nu för att ens överleva dagarna. Min BM sa novalucol efter varje måltid och sen gaviscon varje dag innan läggdags. Även om den fortfarande kommer kan jag iaf sova på nätterna nu. Så det är ett tips om det fortsätter för dig :) Plus att försök att äta lite oftare även om man inte är sugen, det har hjälpt mig iaf :)
Tack för tips! Graviscon provade jag idag. Bara tagit en tablett åt gången, och den lindrade fantastiskt. I 30-60 minuter. Ska träffa barnmorskan på torsdag och ska TS upp det med henne då. På apoteket tror jag de tipsade om losec, men ville jag skulle prata med min barnmorska först.
 
Smiter in från Sommartråden och tipsar om Omaprezol, en tablett om dagen och ingen halsbränna alls. Fick tips om det när jag väntade andra barnet och gaviscon inte räckte längre än en timme.
Ser på Janusinfo att det är losec, som de tipsade om på apoteket. Tack för tips! Tror jag behöver ngt sådant. Fast jag gillar inte alls läkemedel, framförallt inte när jag är gravid.
 
Tipsar om boken Föda utan rädsla. Där står bland annat om smärtlindring av olika slag.

Jag gick även en profylaxkurs och på gravidyoga inför förlossningen. Tyckte det var en bra mental förberedelse.
 
Jag har förlossningsbrev/planering skriven ihop med förlossningen. Kommer bla få tidig epidural är tanken.

Sammanfattar mer en annan dag, är sjuk och helt slut...
 
Tänkte rådfråga er andra lite angående babyskydd. Har börjat söka runt lite vad man ska ha och vi var även i butik och klämde och kände lite i helgen men det gjorde det ju inte lättare.

Vi har isofix fästen i bilen men endast i baksätet, jag vill nog gärna ha stolen i framsätet då jag kommer åka mycket med lilleman själv. Så då känns det ju helt onödigt att köpa en med isofixbas. Men om jag förstått det rätt så finns det även olika baser som går att fästa utan isofix? Ska man ha det? Eller bara köra på ett babyskydd som fästs med bältet så man kan flytta runt i bilen beroende på hur många som åker med?

Sen finns det ju även babyskydd som passar till vagnen men tycker det blir så sjukt mycket pengar om man ska köpa både adaptrar, bas och stol. Är osäker på om den bekvämligheten att koppla på den på vagnen är värt pengarna ;)

Så delar gärna med er av era tankar :)
 
Tänkte rådfråga er andra lite angående babyskydd. Har börjat söka runt lite vad man ska ha och vi var även i butik och klämde och kände lite i helgen men det gjorde det ju inte lättare.

Vi har isofix fästen i bilen men endast i baksätet, jag vill nog gärna ha stolen i framsätet då jag kommer åka mycket med lilleman själv. Så då känns det ju helt onödigt att köpa en med isofixbas. Men om jag förstått det rätt så finns det även olika baser som går att fästa utan isofix? Ska man ha det? Eller bara köra på ett babyskydd som fästs med bältet så man kan flytta runt i bilen beroende på hur många som åker med?

Sen finns det ju även babyskydd som passar till vagnen men tycker det blir så sjukt mycket pengar om man ska köpa både adaptrar, bas och stol. Är osäker på om den bekvämligheten att koppla på den på vagnen är värt pengarna ;)

Så delar gärna med er av era tankar :)
Jag hade och har fortfarande mitt första barn i baksätet, och vi åkte alltid själva i stort sett. Kändes säkrare och jag hade (har) en spegel så jag såg henne ändå. Har dels airbag i fram (jag vet att de går att koppla ur) och dels så tror jag det kan vara distraherande att ha dem i framsätet, lätt att man sitter och pratar/gullar med barnet under körning.
 
Vi har alltid haft sonen bak. Britax Römer primo har en bas som passar både Isofix och går att sätta med bälte (eftersom ena bilen är utan Isofix) nu blev de så att basen alltid var i bilen med Isofix och sedan satte vi fast babyskyddet med bälte de gånger vi tog den andra bilen
 
Tänkte rådfråga er andra lite angående babyskydd. Har börjat söka runt lite vad man ska ha och vi var även i butik och klämde och kände lite i helgen men det gjorde det ju inte lättare.

Vi har isofix fästen i bilen men endast i baksätet, jag vill nog gärna ha stolen i framsätet då jag kommer åka mycket med lilleman själv. Så då känns det ju helt onödigt att köpa en med isofixbas. Men om jag förstått det rätt så finns det även olika baser som går att fästa utan isofix? Ska man ha det? Eller bara köra på ett babyskydd som fästs med bältet så man kan flytta runt i bilen beroende på hur många som åker med?

Sen finns det ju även babyskydd som passar till vagnen men tycker det blir så sjukt mycket pengar om man ska köpa både adaptrar, bas och stol. Är osäker på om den bekvämligheten att koppla på den på vagnen är värt pengarna ;)

Så delar gärna med er av era tankar :)
Jag hade dottern fram när hon var liten.
Köpte en Maxicosi med bältesbas - då kan man fästa den på alla säten i bilen. Till vagnen hade jag adaptrar, det var guld värt!
Hon sitter nu bak, 1,5 år gammal med spegel så jag kan se henne.
Väntar syskon i augusti och bebisen kommer få vara fram även denna gången.
 
Vi hyrde ett be safe babyskydd från IF förra gången och kommer göra även denna gång. Köpte till adapter för att sätta babyskyddet på vagnen, det tycker jag var värt varenda krona. Dottern har alltid suttit bak. Vi hade isofixbasen bak och där blev hon sittande. Vi köpte spegel men det är bara dottern själv som haft roligt med den. Har faktiskt aldrig haft behov av att se henne. Denna gång avstår vi basen och bältar babyskyddet på lämplig plats utifrån behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
929
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 275
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 023
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp