Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
@anonymApril Haha förstår att ni blev överrumplade av det kanske kan vara en kille. Tror jag hade fått ett mindre nervsammanbrott om det skulle hända oss ;) Inte för att det spelar någon roll egentligen men vår kille har ju liksom redan fått ett namn och "killkläder" (kan ju självklart användas på en tjej också). Så då hade man nog känt sig lite blåst på 10 veckor av graviditeten och vem man tror kan finnas där inne.
Hoppas ni kan titta igen när ni är på tul nästa gång så ni får lite mer klarhet :)

Har ni också börjat kalla bebis med namn:) Trodde vi var lite ensamma med det för jag har aldrig hört ngn annan göra det förut, kändes nästan lite pinsamt när utomstående råkade höra det första gången haha. Men nu får det bli "bebis" tillsvidare!
 
Visa bifogad fil 10816 Gå in i vecka 24 idag! Började bli orolig över att Amandamottagningen inte hört av sig, bm skickade remiss dit i v.11. Nä de hade inte fått nån remiss men nu skulle de skicka en kallelse iaf! Är väldigt rädd inför förlossningen efter den senaste för snart 6 år sen.

Åh, du med? Inte bara jag som inte "vågat" bli gravid igen efter första gången...:crazy:. Är nu snart 8 år sen. Har dock fått jättebra stöd denna graviditeten. Går hos mödrapsykolog och har gjort sen v. 10 ungefär. Gick in i v26 idag. Har haft samtal med läkare förra veckan som skrev remiss till Aurora med förhoppning om att bevilja planerat snitt. Mina samtal med psykologen har inte gjort mig modigare utan jag har bestämt mig. I aint wanna go that road again..:(

Och som om inte den mentala pressen vore nog hade jag idag för högt socker, och måste göra glukosbelastning på sjukhus för att utesluta graviditetsdiabetes. Hoppas hoppas att jag ligger på rätt sida gränsen där!
Så, inget jättepepp-inlägg från mig, men det där med gravid-glam är en myt som inte drabbar mig iallafall, och då orkar man inte vara käck och glad. Men härligt att läsa om er andra iallafall. :love:
 
Åh, du med? Inte bara jag som inte "vågat" bli gravid igen efter första gången...:crazy:. Är nu snart 8 år sen. Har dock fått jättebra stöd denna graviditeten. Går hos mödrapsykolog och har gjort sen v. 10 ungefär. Gick in i v26 idag. Har haft samtal med läkare förra veckan som skrev remiss till Aurora med förhoppning om att bevilja planerat snitt. Mina samtal med psykologen har inte gjort mig modigare utan jag har bestämt mig. I aint wanna go that road again..:(

Och som om inte den mentala pressen vore nog hade jag idag för högt socker, och måste göra glukosbelastning på sjukhus för att utesluta graviditetsdiabetes. Hoppas hoppas att jag ligger på rätt sida gränsen där!
Så, inget jättepepp-inlägg från mig, men det där med gravid-glam är en myt som inte drabbar mig iallafall, och då orkar man inte vara käck och glad. Men härligt att läsa om er andra iallafall. :love:

Detta är min tredje till och med ;) Efter första förlossningen kändes det ok, rädd men hanterbart. Sen med andra barnet ser det bra ut på pappret men tyvärr inte i mitt huvud... Hoppas på hjälp med detta :)
 
Detta är min tredje till och med ;) Efter första förlossningen kändes det ok, rädd men hanterbart. Sen med andra barnet ser det bra ut på pappret men tyvärr inte i mitt huvud... Hoppas på hjälp med detta :)
Jag hade ju också lite strul med min remiss men kom dit i v 30 och det tyckte de var god tid. Skönt att ha bollen i rullning!
 
Ja jag är inte alltid så säker på vilka kroppsdelar jag känner. Min vanliga bm har inte börjat kolla hur den ligger än men det var första gången de skrev det på UL, utan nån direkt kommentar dock. Minns inte när de "ska" ligga med huvudet rätt, tror ju min bebis låg annorlunda förra veckan när jag inte kände så mycket rörelser.

Jag har börjat behöva gå och lägga mig ibland efter maten, blir för fullt i magen bland fötterna i revbenen :p

@anonymApril jobbigt med förvirring ang kön! Vi har ju inte kollat alls men kan tänka mig att det blir lite "fel" i huvudet när man ställt in sig på en sak.

Läste bara på appen att de kan börja lägga sig tillrätta redan nu, men de behöver inte hehe :D
min Bm brukar alltid kolla och kommentera hur den ligger när hon ändå är där o känner ^^
 
Och som om inte den mentala pressen vore nog hade jag idag för högt socker, och måste göra glukosbelastning på sjukhus för att utesluta graviditetsdiabetes. Hoppas hoppas att jag ligger på rätt sida gränsen där!
Så, inget jättepepp-inlägg från mig, men det där med gravid-glam är en myt som inte drabbar mig iallafall, och då orkar man inte vara käck och glad. Men härligt att läsa om er andra iallafall. :love:

Stackare, det har jag gjort pga min vikt, jag klev ut godkänd därifrån (tack o lov) det var nog det tråkigaste jag gjort på lääänge!!! och vidrigaste
 
Har ni också börjat kalla bebis med namn:) Trodde vi var lite ensamma med det för jag har aldrig hört ngn annan göra det förut, kändes nästan lite pinsamt när utomstående råkade höra det första gången haha. Men nu får det bli "bebis" tillsvidare!
Haha ja, hade det vart en tjej hade vi nog inte vetat namn redan nu. Men killnamn har vi varit väldigt överens om ett redan från början och då har det liksom blivit så att vi redan kallar honom det. Känns personligt för oss också, så slipper man bebis som ni får dras med nu ;)
 
Alltså jag har börjat få sånt enormt sötsug! Fram till typ v 20 var jag inte sugen på något alls, men det har förändrats drastiskt den senaste månaden kan man ju säga:o Åt en halv stor marabou mjölkchoklad i förrgår efter att ha längtat hela helgen, semla igår.. Cola har börjat inhandlas till helger igen efter långt uppehåll... Ja nu börjar det helt enkelt slinka ner grejer:angel:

Hur gör ni med sötsaker? Graviditetsdiabetes finns ju alltid lite med i tanken känner jag (samt att undvika gå upp för mkt i vikt..). Hur resonerar ni?
 
Alltså jag har börjat få sånt enormt sötsug! Fram till typ v 20 var jag inte sugen på något alls, men det har förändrats drastiskt den senaste månaden kan man ju säga:o Åt en halv stor marabou mjölkchoklad i förrgår efter att ha längtat hela helgen, semla igår.. Cola har börjat inhandlas till helger igen efter långt uppehåll... Ja nu börjar det helt enkelt slinka ner grejer:angel:

Hur gör ni med sötsaker? Graviditetsdiabetes finns ju alltid lite med i tanken känner jag (samt att undvika gå upp för mkt i vikt..). Hur resonerar ni?
Jag äter det jag blir sugen på. Har en dille på läsk och kexchoklad just nu :crazy:
Har förvisso också grav.diabetes i bakhuvudet, men efter 11(!) glukosbelastningar under mina 5 graviditeter, som alltid har varit normala, så har jag nog insett att risken inte är speciellt stor att jag skulle få det. Trots att jag ligger i riskzonen tre gånger om :)
 
Jag äter det jag blir sugen på. Har en dille på läsk och kexchoklad just nu :crazy:
Har förvisso också grav.diabetes i bakhuvudet, men efter 11(!) glukosbelastningar under mina 5 graviditeter, som alltid har varit normala, så har jag nog insett att risken inte är speciellt stor att jag skulle få det. Trots att jag ligger i riskzonen tre gånger om :)

Oj det var väldans vad glukosbelastningar du fått göra! Förstår att du inte är så jätteorolig när det varit ok så många graviditeter, skönt:)
 
Oj det var väldans vad glukosbelastningar du fått göra! Förstår att du inte är så jätteorolig när det varit ok så många graviditeter, skönt:)
Ja det har blivit några stycken. Två för varje graviditet är väl standard om man ligger i riskzonen. Min pappa har diabetes och själv är jag inte trådsmal, därav att jag varit tvungen att göra dom :) Med första var jag med i nån studie, så då åkte jag på att göra 3 st.
 
Mitt sötsug har också ökat lite mer nu det sista, men jag försöker verkligen tänka på vad jag äter. Är ju lite orolig över graviditetsdiabetes förstås men också nojig över min viktuppgång. Har ju gått upp så mycket nu som barnmorskan tyckte jag skulle gå upp under hela graviditeten ;) Oops. Hon har dock inte kommenterat nått så är väll egentligen ingen katastrof men man behöver ju inte äta allt man är sugen på hela tiden :P Men cola till helgen blir det alltid :P
 
Alltså jag har börjat få sånt enormt sötsug! Fram till typ v 20 var jag inte sugen på något alls, men det har förändrats drastiskt den senaste månaden kan man ju säga:o Åt en halv stor marabou mjölkchoklad i förrgår efter att ha längtat hela helgen, semla igår.. Cola har börjat inhandlas till helger igen efter långt uppehåll... Ja nu börjar det helt enkelt slinka ner grejer:angel:

Hur gör ni med sötsaker? Graviditetsdiabetes finns ju alltid lite med i tanken känner jag (samt att undvika gå upp för mkt i vikt..). Hur resonerar ni?

Äter inte så mycket mer sötsaker än innan, kanske nåt litet extra kan slinka ner när man handlar :angel: Gått upp mycket i vikt varje gång (25kg&26kg) och verkar göra det hur jag än äter, dock gått ner allt igen de andra två gångerna. Rör mig betydligt mindre just nu än i vanliga fall och bara det gör en hel del. De andra två gångerna har jag samlat på mig mycket vätska i slutet med.
 
Stackare, det har jag gjort pga min vikt, jag klev ut godkänd därifrån (tack o lov) det var nog det tråkigaste jag gjort på lääänge!!! och vidrigaste
Ja tråkigt har jag förstått att det blir, 2h i ett väntrum, när jag jobbar 7 minuter därifrån, frustrerande...!
Vad exakt var vidrigt? Smakar det pecka eller är det en extra obehaglig provtagning?
 
Ja tråkigt har jag förstått att det blir, 2h i ett väntrum, när jag jobbar 7 minuter därifrån, frustrerande...!
Vad exakt var vidrigt? Smakar det pecka eller är det en extra obehaglig provtagning?
Tänk dig att dricka rent socker typ. Sliskigt är nog rätt ord för att beskriva smaken. Försök få i dig allt på en gång (tyvärr är det väl nästan två plastmuggar man får, dricker man lite åt gången så blir det bara äckligare. Själva provtagningen är bara två stick i fingret :)
 
Mitt sötsug har också ökat lite mer nu det sista, men jag försöker verkligen tänka på vad jag äter. Är ju lite orolig över graviditetsdiabetes förstås men också nojig över min viktuppgång. Har ju gått upp så mycket nu som barnmorskan tyckte jag skulle gå upp under hela graviditeten ;) Oops. Hon har dock inte kommenterat nått så är väll egentligen ingen katastrof men man behöver ju inte äta allt man är sugen på hela tiden :P Men cola till helgen blir det alltid :P

Jaha, satte hon alltså en typ rekommenderad viktgräns i början? Vi har inte diskuterat sådant alls, men min bm verkar inte riktigt ta upp så mkt saker om man inte först frågar..

Mmm cola alltså, det är svårt att motstå! Jag har aldrig varit mkt för chips o smågodis till helgen, men cola vill man alltid ha ett glas eller två:D

Äter inte så mycket mer sötsaker än innan, kanske nåt litet extra kan slinka ner när man handlar :angel: Gått upp mycket i vikt varje gång (25kg&26kg) och verkar göra det hur jag än äter, dock gått ner allt igen de andra två gångerna. Rör mig betydligt mindre just nu än i vanliga fall och bara det gör en hel del. De andra två gångerna har jag samlat på mig mycket vätska i slutet med.

Vad skönt att ändå veta litegrann i förväg hur kroppen reagerar o att du kan gå ner igen:) Efter att ha läst om olika kvinnors graviditeter i trådar här o där börjar jag tro att det där med viktuppgång under graviditeten inte nödvändigtvis hänger ihop med kost/träning, vilket är väldigt intressant!

Hur har du märkt att det är vätska som samlas i kroppen btw?
 
Jaha, satte hon alltså en typ rekommenderad viktgräns i början? Vi har inte diskuterat sådant alls, men min bm verkar inte riktigt ta upp så mkt saker om man inte först frågar..

Mmm cola alltså, det är svårt att motstå! Jag har aldrig varit mkt för chips o smågodis till helgen, men cola vill man alltid ha ett glas eller två:D



Vad skönt att ändå veta litegrann i förväg hur kroppen reagerar o att du kan gå ner igen:) Efter att ha läst om olika kvinnors graviditeter i trådar här o där börjar jag tro att det där med viktuppgång under graviditeten inte nödvändigtvis hänger ihop med kost/träning, vilket är väldigt intressant!

Hur har du märkt att det är vätska som samlas i kroppen btw?

I början känns det, är som benen bli som stockar och känns jobbigt att typ stå upp. Senare i graviditeten så har det synts, fötterna bli som klumpar och benen typ jämntjocka och fingrarna som feta prinskorvar. Första barnet fick jag havandeskapsförgiftning och blev jättesvullen i ansiktet. Fick inte i linserna på morgonen :nailbiting:
Börjat kännas av i benen så använder stödstrumpor och sitter gärna högt upp med benen.
 
Jaha, satte hon alltså en typ rekommenderad viktgräns i början? Vi har inte diskuterat sådant alls, men min bm verkar inte riktigt ta upp så mkt saker om man inte först frågar..

Ja, eller inget speciellt för mig så utan hon visade att det fanns riktlinjer utifrån vilket BMI man hade från början. Sen är väl inte BMI ett så där super bra mått att använda alltid. Men det gick väl egentligen ut på att underviktiga kan gå upp mer, överviktiga ska helst gå upp mindre. Men som många av er andra vart inne på så kan ju mycket vätska och sånt påverka om man går upp mycket och att man därför går ner det otroligt snabbt igen efter.
 
Jag har också börjat få tillbaka mitt sötsug. Är rätt avslappnad till det, har inte gått upp mycket och blodsockret ligger bra hela tiden. Fast klart att det ligger i bakhuvudet att det inte är helt nyttigt, på samma sätt som när man inte är gravid
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
841
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
852
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp