Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Zata Vi hade ungefär som @anonymApril beskriver. En liten ceremoni där vi berättade vilka namn han fått och varför och ett litet tal om sonen och våra tankar kring föräldraskap, vad vi ser fram emot osv. Presentera faddern som fick sätta en blomkrans på barnets huvud och fick en inramad dikt+blomma. Sen fika, mingel och paketöppning.
Kändes bra att göra nånting tycker jag, bla med släktingar vi inte umgås jättemycket med som då fick träffa honom för första gången. Välkomstfest typ.

Jag googlade en del efter inspiration.
 
Nu har jag äntligen varit iväg på mitt samtal på specMVC, och det var ett mkt positivt besök. Jag hoppas verkligen att det finns plats för mig på det sjkh när der väl är dags, för det känns väldigt tryggt där.

Inget bestämdes idag kring fl, utan det blir till att träffa narkosläkare och sen ett till besök med läkare på specMVC för att då göra upp en plan. Det bokades dock in en tid för planerat ks så att jag har plats där om jag skulle landa i det beslutet, vilket känns bra. Jag kommer förmodligen även att skickas till en barnmorska på auroramottagningen för att diskutera olika smärtlindringsmetoder och fl-planen. Så nu har jag att göra de kommande veckorna:o

Ikväll blir det till att prata ihop sig med sambo om allt och försöka komma till rätsida med vad jag vill och vad som känns lämpligt. Inget lätt beslut inte!
 
När är du beräknad? Jag tycker det är skitsvårt att veta när man ska ta hit barnvakten. Jag är inte den mest sociala i slutet på graviditeten så att tvingas vara social mer än nödvändigt då känns inte jättelockande. Förra gången var jag inställd på att lillan skulle komma i tid och tog därmed hit svärmor i tid till det också. De tre första barnen var "lydiga" och kom när de skulle (2 st på bf och en som kom 2 dagar före). Såklart kom inte bebis förrän 11 dagar efter bf då. Denna gången är jag inställd på att gå över, men skulle det dra igång så vore det bra om hon var här då..
Sen skulle jag iofs klara mig utan maken på förlossningen, men kan han vara med så är det ju ett plus :D
Är beräknad den 10e april. Så jag tänker ju att pappa inte ska behöva vara här en månad om lillen tänkt gå maxtiden :p så därför har vi delat upp det mellan två barnvakter
 
TUL idag. Allt såg bra ut. Har haft lite orolighetskänslor Ang om jag läcker fostervatten eller ej. Men det var normal mängd vatten och eftersom att bebis inte fixerat sig så borde en läcka generera mer vatten än det jag beskrev så jag känner mig nöjd med det svaret. inte mycket som jag kan bli orolig över och när jag väl blir det så blir det bättre så fort jag fått prata med förlossningen eller liknande. Men vikten beräknades nu till ca 1900. Så beräknad vikt om han fortsätter följa kurvan är mellan 3000-3500. Heeeelt ok. Vill inte ha en liten knubbis att trycka ut haha
 
Skönt att det såg bra ut @MinIan och att fostervattenmängden var normal! Hur mkt under ligger bebis procentuellt? Lite nyfiken då vår lille också verkar lite under och jag funderar kring födselvikt om det fortsätter på samma vis. Får säkert veta lite mer på TUL den 26:e men det är alltid spännande att spekulera :p
 
Blir så less på min hjärna ibland. Är arbetslös på deltid, idag har äntligen strul med a-kassa etc löst sig. Sen blir jag fundersam på nåt när jag är inne på försäkringskassans hemsida och blir nojjig över att nåt ska strula där. Trots att jag vet att jag gjort rätt med SGI etc. :banghead:
 
Blir så less på min hjärna ibland. Är arbetslös på deltid, idag har äntligen strul med a-kassa etc löst sig. Sen blir jag fundersam på nåt när jag är inne på försäkringskassans hemsida och blir nojjig över att nåt ska strula där. Trots att jag vet att jag gjort rätt med SGI etc. :banghead:

Förstår att du är nojig, verkar ju vara ganska drygt bara man råkat missa någon liten oviktig detalj. Men det har säkert blivit rätt, du kan ju dubbelkolla imorrn när du har sovit på saken. Tycker att det brukar hjälpa att lämna och komma tillbaka senare till saker som känns lite röriga:up:
 
Nu har det verkligen landat i mig vilket sjukt svårt beslut jag står inför, så här kommer ett alldeles för långt "skriva av mig" inlägg. Jag har inte fött barn tidigare så jag har verkligen ingen aning om vad jag väljer mellan. Innan samtalet var jag ganska säker på att jag vill föda "vanligt" men nu efter natten och en del funderande är jag inte lika säker längre.. Läkaren jag träffade tyckte att det viktigaste var hur jag känner och hon ville inte pusha mig i någon riktning, men jag fick intrycket att det kanske var ks som var något mer fördelaktigt i mitt fall, även om det inte sas rakt ut.

Det som skrämmer mig med snitt är 1) ökade risker för barnet beträffande bla andning och allergier 2) komplikationer tex infektion 3) risker för att komplicera ny graviditet 4) tuff återhämtning. Men sen finns det en hel drös situationer som verkligen bör undvikas vid vanlig fl, som inte heller är helt trevliga att tänka på.. En sak som är skönt med snitt är att jag vet var jag hamnar och känner mig trygg i att jag får rätt hjälp eftersom det är där planen gjorts upp.

Så himla knepigt! Trodde innan att det skulle vara läkaren som styrde mer vad det blir och inte jag:p (speciellt efter att ha läst om så många som velat ha snitt o verkligen fått kämpa för det/inte fått) men å andra sidan är det ju jag som "känner min kropp bäst"... Tur att det är en tid kvar åt beslut iaf!
 
Nu har det verkligen landat i mig vilket sjukt svårt beslut jag står inför, så här kommer ett alldeles för långt "skriva av mig" inlägg. Jag har inte fött barn tidigare så jag har verkligen ingen aning om vad jag väljer mellan. Innan samtalet var jag ganska säker på att jag vill föda "vanligt" men nu efter natten och en del funderande är jag inte lika säker längre.. Läkaren jag träffade tyckte att det viktigaste var hur jag känner och hon ville inte pusha mig i någon riktning, men jag fick intrycket att det kanske var ks som var något mer fördelaktigt i mitt fall, även om det inte sas rakt ut.

Det som skrämmer mig med snitt är 1) ökade risker för barnet beträffande bla andning och allergier 2) komplikationer tex infektion 3) risker för att komplicera ny graviditet 4) tuff återhämtning. Men sen finns det en hel drös situationer som verkligen bör undvikas vid vanlig fl, som inte heller är helt trevliga att tänka på.. En sak som är skönt med snitt är att jag vet var jag hamnar och känner mig trygg i att jag får rätt hjälp eftersom det är där planen gjorts upp.

Så himla knepigt! Trodde innan att det skulle vara läkaren som styrde mer vad det blir och inte jag:p (speciellt efter att ha läst om så många som velat ha snitt o verkligen fått kämpa för det/inte fått) men å andra sidan är det ju jag som "känner min kropp bäst"... Tur att det är en tid kvar åt beslut iaf!
Jag tror att du helt enkelt får väga för- och nackdelar mot varandra när det gäller både vaginalt och snitt. Riskerna att du ska råka ut för någon komplikation vid ev snitt känns väldigt små så välj det som du tror är bäst för dig :)
Får man fråga vad det är med vanlig fl som bör undvikas? :)
 
Jag tror att du helt enkelt får väga för- och nackdelar mot varandra när det gäller både vaginalt och snitt. Riskerna att du ska råka ut för någon komplikation vid ev snitt känns väldigt små så välj det som du tror är bäst för dig :)
Får man fråga vad det är med vanlig fl som bör undvikas? :)

Ja det har du rätt i. Jag kanske borde skriva en lista så jag verkligen tydliggör båda sidor:up:

Med vanlig fl behöver jag undvika att det håller på i mer än ett dygn, vilket ju inte är ett säkert kort som förstföderska (eller det är vad jag tror jag klarar innan min gräns är nådd, två nätter med värkar utan sömn blir för tufft tror jag). Sen ska nog igångsättning undvikas just pga tidsaspekten + att det ofta verkar sluta med en hel drös läkemedel (tänker då värkstimulerande, värkhämmande etc). Sen vore det inte heller särskilt bra att hamna i ett läge där jag redan kämpat ett tag och sen måste genomgå ett akutsnitt, det är nog det värsta scenariot för då blir det dubbel ansträngning för kroppen: både fl-arbete och återhämtning efter op.
 
Ja det har du rätt i. Jag kanske borde skriva en lista så jag verkligen tydliggör båda sidor:up:

Med vanlig fl behöver jag undvika att det håller på i mer än ett dygn, vilket ju inte är ett säkert kort som förstföderska (eller det är vad jag tror jag klarar innan min gräns är nådd, två nätter med värkar utan sömn blir för tufft tror jag). Sen ska nog igångsättning undvikas just pga tidsaspekten + att det ofta verkar sluta med en hel drös läkemedel (tänker då värkstimulerande, värkhämmande etc). Sen vore det inte heller särskilt bra att hamna i ett läge där jag redan kämpat ett tag och sen måste genomgå ett akutsnitt, det är nog det värsta scenariot för då blir det dubbel ansträngning för kroppen: både fl-arbete och återhämtning efter op.
Ah okej. Ja som sagt, välj det som du tror är bäst för dig.
Det är med tiden när det gäller vaginal förlossning är ju något man aldrig vet i förväg. Det kan ta lååång tid eller så går det fort. Och allt där imellan. Det gäller ju både förstföderskor och omföderskor. Och även vid en fl som startar av sig själv så kan man råka ut för att behöva värkstimulerande osv. Med snitt så vet man ju helt klart mer vad man får och vad som kommer hända. Även om oförutsedda saker kan hända där med.
 
Nu har det verkligen landat i mig vilket sjukt svårt beslut jag står inför, så här kommer ett alldeles för långt "skriva av mig" inlägg. Jag har inte fött barn tidigare så jag har verkligen ingen aning om vad jag väljer mellan. Innan samtalet var jag ganska säker på att jag vill föda "vanligt" men nu efter natten och en del funderande är jag inte lika säker längre.. Läkaren jag träffade tyckte att det viktigaste var hur jag känner och hon ville inte pusha mig i någon riktning, men jag fick intrycket att det kanske var ks som var något mer fördelaktigt i mitt fall, även om det inte sas rakt ut.

Det som skrämmer mig med snitt är 1) ökade risker för barnet beträffande bla andning och allergier 2) komplikationer tex infektion 3) risker för att komplicera ny graviditet 4) tuff återhämtning. Men sen finns det en hel drös situationer som verkligen bör undvikas vid vanlig fl, som inte heller är helt trevliga att tänka på.. En sak som är skönt med snitt är att jag vet var jag hamnar och känner mig trygg i att jag får rätt hjälp eftersom det är där planen gjorts upp.

Så himla knepigt! Trodde innan att det skulle vara läkaren som styrde mer vad det blir och inte jag:p (speciellt efter att ha läst om så många som velat ha snitt o verkligen fått kämpa för det/inte fått) men å andra sidan är det ju jag som "känner min kropp bäst"... Tur att det är en tid kvar åt beslut iaf!

Förlåt, du har säkert skrivit varför tidigare men vad ligger bakom? Eller ja, du behöver såklart inte redogöra men det låter som att det är mer sjukdom etc snarare än rädsla?
 
Förlåt, du har säkert skrivit varför tidigare men vad ligger bakom? Eller ja, du behöver såklart inte redogöra men det låter som att det är mer sjukdom etc snarare än rädsla?

Nej jag har faktiskt inte sagt det, så du har inte missat:) Jag är inte rädd utan det är hälsan som styr. Jag kan reagera konstigt på fysisk ansträngning, så tex om jag tar ut mig själv för mkt fysiskt blir jag sjuk och/eller utmattad. Det tar då ett tag att komma tillbaka, varför förlossningen helst ska gå så enkelt för kroppen som möjligt.
 
Skönt att det såg bra ut @MinIan och att fostervattenmängden var normal! Hur mkt under ligger bebis procentuellt? Lite nyfiken då vår lille också verkar lite under och jag funderar kring födselvikt om det fortsätter på samma vis. Får säkert veta lite mer på TUL den 26:e men det är alltid spännande att spekulera :p
min låg faktiskt mitt på kurvan. Alltså helt "normalt" så det roliga är att då kan man följa vikten de skriver om på appen för den följer han hehe ;)
Tror min 5åring följde lite under kurvan och kom ut som en 3136 i vikt
 
Har varit på dop idag. Snart har jag en egen bebis :)
Bifogar bild på temat "hemgjort till bebis". Har väl lovat att visa en del tidigare. Nästa projekt blir nog barnvagnsmobiler till både min och några kompisars bebisar.

Har börjat svullna om fötterna sen några dagar tillbaka. Jobbigt med snygga skor då ;) får hålla lite koll så det inte går överstyr.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180217_140335513.jpg
    IMG_20180217_140335513.jpg
    329,2 KB · Visningar: 31
Hugger sista

Jag är dålig på att uppdatera mig märker jag, men läser allt :o. Sitter mest på mobilen och det är så fippligt att skriva så då kommer latmasken fram och jag struntar i det.

Nu har det iallafall hänt en del sen sist. Jag var och gjorde glukosbelastningen och det gick bra. 6,2 i socker två timmar efter drinken så det var bra.
Jag har varit på läkarsamtal och skrivit remiss till Aurora för att få bedömning angående önskat kejsarsnitt. Lär väl få vänta ett par veckor till men ska ju vara i v.30-32 när man gör det samtalet.
Gör mitt sista samtal med mödravårdspsykologen nu till veckan som kommer, sen är vi "klara" där. Hennes vik tar slut och jag vill inte börja om med någon ny utan slutar hellre nu.
Har fortfarande en stor oro inför förlossningen och det känns som att den långdragna processen med att få ett avslut på min önskan förvärrar hela den här graviditeten. Nu är jag i vecka 28 men har fortfarande mycket svårt att tänka framåt. Hade svårt med anknytningen med sonen, och är rädd att det ska bli likadant denna gången också då jag redan nu under graviditeten har svårt att tänka på framtiden - bara för att stressen inför förlossningen väger över.

Så det är i det stora hela ingen graviditet att minnas direkt, men jag bidar min tid och hoppas att bitarna ska falla på plats framöver. Storebror längtar jättemycket efter lillasyster iallafall och klappar och gosar med magen. Det känns bra i hjärtat iallafall :heart.
 
Hugger sista

Jag är dålig på att uppdatera mig märker jag, men läser allt :o. Sitter mest på mobilen och det är så fippligt att skriva så då kommer latmasken fram och jag struntar i det.

Nu har det iallafall hänt en del sen sist. Jag var och gjorde glukosbelastningen och det gick bra. 6,2 i socker två timmar efter drinken så det var bra.
Jag har varit på läkarsamtal och skrivit remiss till Aurora för att få bedömning angående önskat kejsarsnitt. Lär väl få vänta ett par veckor till men ska ju vara i v.30-32 när man gör det samtalet.
Gör mitt sista samtal med mödravårdspsykologen nu till veckan som kommer, sen är vi "klara" där. Hennes vik tar slut och jag vill inte börja om med någon ny utan slutar hellre nu.
Har fortfarande en stor oro inför förlossningen och det känns som att den långdragna processen med att få ett avslut på min önskan förvärrar hela den här graviditeten. Nu är jag i vecka 28 men har fortfarande mycket svårt att tänka framåt. Hade svårt med anknytningen med sonen, och är rädd att det ska bli likadant denna gången också då jag redan nu under graviditeten har svårt att tänka på framtiden - bara för att stressen inför förlossningen väger över.

Så det är i det stora hela ingen graviditet att minnas direkt, men jag bidar min tid och hoppas att bitarna ska falla på plats framöver. Storebror längtar jättemycket efter lillasyster iallafall och klappar och gosar med magen. Det känns bra i hjärtat iallafall :heart.

Känner också stor oro inför förlossningen och har tid på sjukhuset för samtal den 14/3. Påverkar en rätt mycket just denna ovisshet om vad som kommer ske. Hoppas det löser sig för dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
879
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 900
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 146
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp